Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Imagine

#676
Personlig synes jeg ladenettverket til Tesla er fint, men ganske oppskrytt. Det var alltid fullt i Lier da jeg skulle teste det den helgen jeg hadde bilen.
Takke meg til rekkevidde så man kan lade hjemme og på hytta.
Det er ikke farlig å betale en hundrelapp for å lade opp på grønn kontakt heller når man er på tur. Tar ikke akkurat knekken på økonomien, det.

Sett en Model S P100D drivlinje i en Mercedes S-klasse, som jo er en bil med langt bedre komfort og premiumfølelse med både seter, støydemping, utstyr, musikkanlegg og alt det der som er langt bedre, så er jeg all in.
Nærmeste blir jo Audi Etron og MB EQ og ikke minst Porsche Mission E.

Når det er sagt er jeg ikke slik at jeg ikke kan like en bensindrevet Panamera E-hybrid bare fordi man også liker elbiler. Akselerasjon er ikke så viktig så lenge det går 0-100 på under 5 sekunder. Verditapet på den er derimot minst like usikkert som Model S.
#677
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 02. september 2017, klokken 09:11
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 01. september 2017, klokken 22:43
Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:38
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 01. september 2017, klokken 22:36
Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:12
Tesla, premium merke?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jaja, prismessig hvertfall...
Prismessig er jeg enig. Men tesla er på ingen måte premium. Store glipper i paneler, ikke så stille som premium biler og div div.
Ikke misforstå. Det er gode biler, men premium er det ikke akkurat (enda)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det kan godt hende, må innrømme at jeg har ikke så mye erfaring med Tesla, bilen jeg får nå i sept er Tesla #1 for min del! De siste tre bilen jeg har hatt har vært Porscher (fantastisk kvalitet i alle ledd)... noe som sier meg at jeg kommer til å bli skuffet på kvaliteten hvis jeg forstår deg rett... :P
Dette sporer helt av. Men Tesla er definitivt premium. Det er bare dumt å si noe annet. Det er ingenting premium med duringa fra en SLØV dieselmotor i en BMW eller Mercedes.

Tilbake til sak: ta bilder og få dokumentert alt (slik som det virker som om du har gjort allerede). Det er ikke akseptabelt med riper og trege dører. Fortsett å legg press på Tesla! Hvis det et kaos der nå og du kan leve med feilene, be skriftlig om å få rettet dette ved første service eventuelt.


Det eneste ved Tesla Model S som er premium er drivlinjen. Den er meget bra. Resten av bilen er stort sett billig og plastikk, dessverre.
Sett den herlige lydløse drivlinjen til Model S p100D inn i en S63 AMG eller Porsche Panamera og du har soleklart verdens beste elbil.

Eneste ulempen i en slik vil være mangel på fin bensinmotorlyd, som er vakkert for de fleste bilentusiaster. Elbil drivlinje passer perfekt i komfortbiler. I sportsbiler mangler motorduren. Hvem bryr seg om hva som er gammeldags eller ikke? Bensinmotor og elmotor er to forskjellige konsept, begge er først utviklet fra sent 1800-tallet.

Personlig liker jeg begge deler og kommer aldri til å komme med noe så teit utsagn som at «nå er vi helt elektriske».
Det er viktig å ha gode bensinbiler å kose seg med ved siden av elbiler til hverdagsbruk/ren transport.
Ser frem til det blir en premium bil.


Så til saken:
Det er helt utrolig lite premium av en forhandler å levere en ny bil slik. Hadde latt den være til selgeren kom ut og bekreftet en fremdriftsplan på hvordan det skulle utbedres og krevd lånebil i mellomtiden.
#678
Hei,

Tenkte å dele vår erfaring rundt om vi skulle bestille Model S eller ikke.

Er meget fornøyd med nylig innkjøpt BMW i3 til hverdags og siden vi begge kjører mye ut og inn av Oslo-bommen daglig så vi for oss å selge madammens bil og kjøpe en elbil til.

Jeg har eid og masse biler som er meget gode å kjøre, moderne og umoderne, alle med stor bensinmotor, både Porsche Panamera GTS, 750xi og Mercedes SL og eier fortsatt noen av de.
Har kjøpt i3 til hverdags og liker å kjøre ulike bensinbiler til kos, noe jeg gjør da vi har flere biler. I3 til sin lave pris overrasker meget positivt og den blir brukt klart mest. Den er superbillig i drift.

Da vi bestemte oss for å selge en bil og trodde den plutselig ble solgt raskt (noe den likevel ikke ble) dro vi og så på hva vi kunne ha i stedet som elbil ved siden av i3'n. Egolf ble prøvekjørt og selv om den er fin bil i sin prisklasse ble den raskt forkastet. Står på liste på Audi etron og Mercedes EQ, men de er så langt frem i tid.

Da ble det naturlig å prøve en Model S. På korte prøveturer kom vi frem til at dette kunne være bilen selv om den har sine klare brister, noe vi trodde vi kunne leve med.

Vi ordnet det slik at vi kunne låne bilen en helg. P100d.
Det begynte bra. Tok en lang tur med madammen. Fantastisk rask akselerasjon og flott drivlinje. Og fin styring på riksveier. Rekkevidden beskymret meg aldri og fjæringskomforten på motorvei og riksvei er grei nok, selv om vi har hatt bedre.

En slik flott drivlinje får en til å få lyst til å kjøpe bilen bare pga det, og utseendet er stilig selv om det går for mange slike på veiene (er vant til å kjøre biler som ikke alle andre har). Det er også veldig digg med stor iPad selv om det krever tilvenning. Spotify i bilen uten streaming likte jeg også og musikkanlegget (oppgradert) spiller helt greit, selv om det ikke er på toppnivå slik vi har i 2 andre biler. Man glemmer fort med så fin drivlinje små negative ting som at det mangler steder å legge fra seg ting, dørene er plastikk,

Men på langtur kommer bristene frem.
Etter 2-3 timers kjøring får jeg vondt i ryggen av nextgen-setene og skinnet puster ikke så jeg blir klam i baken. Dette har jeg aldri opplevd i noen bil siden jeg hadde en Golf 2. Selv i3 sine platte seter er bedre her. Og da jeg satt i baksetene er setet for lavt og sitteputen for kort. Og for rett i ryggen. Overraskende og svært lite komfortabelt.

Merket også at jeg ble langt mer sliten av å kjøre bilen enn mine nåværende biler. Støydempingen fra 21» hjul var dårlig fra 90-100 og oppover. I starten tenkte jeg at det er til å leve med, men det er slitsomt for hodet og ørene i lengden.
Det er kanskje urettferdig å sammenligne med BMW 7-serie og Porsche Panamera?

Lysene er gode, men for lavt justert og mangler avansert LED teknologi som å skygge biler med fjernlys i grøften.
Det er mange fine deler som er like som de vi har i Mercedes SL, så hvorfor så simpelt vindusspylersystem? Google Mercedes Magic Vision.

I tillegg er dørene og døråpningene små, sikten litt lukket og passformen på karosseriet litt vel dårlig. Dørlyden og opplevelsen av interiørkvalitet er på nivå under BMW i3 og Egolf. Man klarer å ignorere det og leve med det, men det er for dårlig.

Masse negative småting er greit nok, men den er for dårlig å kjøre. Jeg fikk ikke lyst til å kjøre meg en tur for moroskyld, slik jeg får med de andre bilene. Ja selv i3'n får jeg lyst til å kjøre for moroskyld innimellom.
Savner jeg bilen og kjøreopplevelsen? Nei, men jeg elsker det ekstreme draget. Den er en bil, superrask bil, men ikke noe spesielt utenom det vanlige ellers. Det er utrolig synd.

Så fremtidig verditap:
Meget usikkert. En bil som har så store mangler for meg må ha lavt verditap. Om 1,5-2 år kommer det voldsomt mye bra med 50-60 mil rekkevidde. Og de er stillegående, har god interiørkvalitet og mange bedre løsninger. Jeg tror det er risiko for at en Model S 75d kjøpt for 800.000 i dag om 2-3 år er verdt 400-500.000kr. Den er da både fornyet, konkurrenter med meget gunstige priser har kommet og mange skal kanskje selge Model s før garantien går ut. Med mindre det blir mva på nye elbiler da?

Dette førte til en samlet vurdering at vi dropper å bestille Model S og venter med å selge madammens bil. Synd, for Model S er et stilig konsept og fri superlading (svært liten forskjell i kostnader med fri superlading i praksis) er jo kjekt.
Dette gjør jo ikke noe da folk tydeligvis har gått bananas og lånt til o,25% rente for å kjøpe 1007 Model S i september.

Andre som har droppet å bestille Model S?
#679
Elbilen i Samfunnet / Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!
onsdag 20. september 2017, klokken 22:49
Nå har jeg tysk elbil, BMW i3. Jeg har også reservert to stk tyske elbiler, Audi etron og Mercedes EQ. Synes ikke tyskerne henger så langt etter, selv om det jo er et stykke bak Tesla med sin Model s. De tyske bygger stort ladenettverk og lager attraktive biler.
Jeg har en bensinbil for salg nå og når den er solgt kjøper jeg nok en Model S nå til å ha i 2 års tid, men ser veldig frem til Audi etron. Mulig jeg bytter i3 inn i Audien slik at vi beholder Tesla og Audi. Så kommer vel Porsche Mission E, som også er tysk. Da blir nok Teslaen erstattet. Har riktignok 2 bensinbiler jeg kosekjører med. Er kjedelig å bare kjøre elbil, selv om det samtidig er veldig morsomt på sin måte. Elbil er fint til bruk i hverdagen, men til kosekjøring mangler det koselig dur i motoren og opplevelsen det gir med bensinmotor.

Så jeg håper begge deler vil overleve fint hånd i hånd.
#680
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 06. august 2017, klokken 10:44
Tror jeg sette pengene på Ford. Med nød og neppe overlevde de finanskrisen, men det skal ikke mye til for at de går konk nå. Det hadde nok nesten vært bedre for selskapet om de hadde gått konk under finanskrisen, da kunne de kvittet seg med litt dødvekt.

Tror du ikke de fint kan utvikle elbiler de også, som alle andre? F eks en elektrisk utgave av pickupen F150, som er verdens mest solgte bil, så holder de vel fint på sine markedsandeler.
#681
Ikke sikkert det blir så mange konkurser. Mulig det går mer utover lokale forhandlere i Norge dersom bilmerket de selger ikke innretter seg til det norske markedet. Slike forhandlere må slå seg sammen med noen eller faktisk få agenturer på merker det er mulig å selge.
Og resten av verden kommer det til å ta svært lang tid til å omvende til å kjøre elbiler. Så bensinbiler vil nok være med oss i overskuelig fremtid i mange land og store deler av verden. Det er nok først Asia, Europa og etterhvert deler av USA som først kommer til å kjøre hardere på elbilpolitikk.

De som ikke tilbyr det kunder vil ha vil gå konkurs. Spørsmålet er da hvilke som innretter seg for sent etter markedene. De vil i så fall gjøre det dårligere.

Det er kanskje mest spennende med superbilprodusenter og Rolls-Royce og slike nisjer. Rolls-Royce hadde tenkt å gjøre neste utgave av Phantom elektrisk. De tok en undersøkelse blant de viktigste kundene sine og valgte å reversere/utsette de planene da nesten alle kundene ville ha bensin V12 i sin neste Rolls-Royce. Det hjelper ikke å lage en elektrisk Rolls-Royce hvis kundene ikke vil ha den. Men de utvikler muligens en elbil ved siden av som en tilleggs modell. Små bilmerker må prioritere mye strammere enn andre store volumprodusenter.
#682
BMW i3 / Sv: Hadde dere kjøpt BMW i3 igjen eller annen el bil
søndag 06. august 2017, klokken 16:02
Sitat fra: BadCat på lørdag 22. juli 2017, klokken 19:39
Lurte på om dere hadde kjøpt BMW i3 igjen eller om dere hadde foretrukket annen bilmerke og hvis ja hvorfor. Mange takk på forhånd!

Hei. Fikk min nye i3 fully charged 94 og samtidig første elbil rett før sommeren og ville helt klart valgt samme bil igjen.
Jeg har relativt nylig blitt mer og mer fan av elbiler og synes det fungerer helt utmerket. Vi har 4 biler, men jeg tar meg selv i å bruke i3 tik nesten alt. Den er så enkel og grei og håndterbar. I tillegg ikke så flott at man må være redd for den og den nesten har alt utstyr min 7-serie hadde. De gangene jeg ikke bruker den er det fordi jeg vil kjøre cabriolet eller jeg skal trekke henger eller laste noe stort inn i SUVen.
I3 kan enkelt brukes til det meste av mitt bilbehov unntatt langturer, der man må hurtiglade 20-25 min om turen skal kjøres fort og samtidig er over 15 mil.

Vurderte å kjøpe en Model S 90D da jeg gikk fra rask Panamera, men så forsvant plutselig modellen i mai og det var kun 100d og p100d og jeg synes over en mill er mye for en elbil som ikke er kjent gammelt merke selv om den var fin å kjøre og utrolig rask. Er spent på vinteren bare, for jeg er blott vant til 4wd.
Slik jeg ser det er verditap på dyre raske biler (uansett drivlinje) mye større nå fremover pga den raske utviklingen. Så å hvile med en rimelig elbil som i3 er ikke dumt.

Står på liste på Audi etron og Porsche Mission E. Vurderte også Jaguar I-Pace da jeg eier en Jaguar fra før, men nå er det vel i seneste laget å reservere den og jeg er ikke sikker på dens utseende enda med så lite panser.

For meg er derfor eneste riktige elbil å kjøre i to år BMW i3 og jeg ville kjøpt det igjen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA