Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Imagine

#31
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
torsdag 25. april 2019, klokken 19:02
Hvordan ser tallene ut så langt i april? Virker som elbilstatistikk gir veldig feil tall?
#32
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 120 eller Tesla 3
torsdag 25. april 2019, klokken 17:01
Ja på selve kjøpet så. Men det er fortsatt mva og skatt på inntekt om man driver som firma? Så hvis man selger en bil som AS for å tjene penger er inntekten mva og skattepliktig.
#33
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 120 eller Tesla 3
torsdag 25. april 2019, klokken 16:19
Sitat fra: arthur på torsdag 25. april 2019, klokken 14:39
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 25. april 2019, klokken 12:36
Forhandler må uansett legge til mva. på innbytteprisen.

Så hvis en forhandler tar en bil i innbytte til eksempelvis 40.000 så må de betale 10.000 (25%) i moms til staten og selge den til 50.000 for å gå i null? Det var nytt for meg.

Hvis forhandleren kjøper bilen av deg for 40.000 og selger for 50.000 må de betale mva av inntekten. Evt minus kostnad for inntekts ervervelse. Altså 25% av 10.000 om de ikke annonserer eller påkoster service for salg, tilbyr garanti osv. Blir ikke mye fortjeneste for forhandleren i et sånt tilfelle.
#34
Sitat fra: GOS på torsdag 25. april 2019, klokken 15:57
Faktisk sågost som 0 i tap på min veteran Model S etter 4 1/2 år

Det er jo veldig bra.
Har sikkert litt med hvor mye buffer produsenten har lagt inn også. Men også i3 har jeg hørt merker svært lite kapasitetstap selv etter 4-5 år og 70-100.000km. Da snakker vi biler som er ladet til «100%» hver gang.
#35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. april 2019, klokken 15:42
10% høres veldig høyt ut, ja. Tror kanskje jeg er på 5% tap etter to år med min Model X.

Det høres mer realistisk ut.
Står mer her:
https://cleantechnica.com/2018/08/26/the-secret-life-of-an-ev-battery/
#36
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 25. april 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Imagine på torsdag 25. april 2019, klokken 10:54
Sitat fra: emmern på onsdag 24. april 2019, klokken 20:24
Tror ikke det er sånn at de som kjøper 75 IKKE vil ha lengre rekkevidde... Man kjøper jo 75 fordi prisen i forhold til rekkevidden er grei. Før var jo prisforskjellen for 25% mer rekkevidde urimelig stor.


Etter å ha blitt vant til rekkevidden til e-tron hadde jeg trolig gått for 75D om jeg skulle ha Model S. Det har vist seg at jeg rett og slett ikke trenger mer. Og akselerasjonen og ladehastigheten er jo omtrent den samme. Om det kostet 10.000-20.000kr mer for 100D så kanskje, ellers hadde jeg droppet det. Da jeg vurderte Model S tidligere var det utelukkende 100d eller P100D det stod mellom. Men Model S 75D er klart mest Model S for pengene. I mine øyne kanskje aller mest Tesla for pengene overall. Og den kan da bare lades på den ene eller to turene man skulle finne på å kjøre så langt.

Husk at du har kjørt en splitter ny bil da, og at batteriet som regel taper seg 10% første året.

Jasså? Hva bygger du dette på? Regner med Audi har lagt inn nok buffer så det ikke merkes før jeg bytter den inn igjen.
BMW i3 merket jeg ikke forskjell på etter et år i alle fall. Ikke E-golf heller.
#37
Elbiler i media / Sv: Tesla tall Q1 2019
torsdag 25. april 2019, klokken 15:22
Men tapet ble en del større enn antatt.
#38
Elbiler i media / Sv: Tesla tall Q1 2019
torsdag 25. april 2019, klokken 14:42
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. april 2019, klokken 14:28
Nei, jeg er investor, ikke spekulant.

Men motivasjonen min for å skrive det er at jeg så jeg kunne tilføre informasjon til diskusjonen.


Hva må man være for å kjøpe Tesla Stock nå da? Spekulant eller investor? Ganske utrolig at aksjen ikke falt mer av de dårlige tallene. Jeg tør ikke kjøpe Tesla-aksjer.
#39
Enda en test:
https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9308123-Tesla-Model-X100D-vs-Audi-E-tron-55-Quattro-vs-Jaguar-I-Pace-EV400SE

Her er den praktiske rekkevidden på e-tron og Model X 100D overraskende nære hverandre og Tesla får tyn for å overdrive WLTP-tallene sine.

E-tron vinner på den beste totalpakken til tross for det dårlige ladenettverket i UK, der har de vel kanskje bare 50kw foreløpig etter hva jeg vet? I-Pace morsomst/krispeste å kjøre.
#40
Elbiler i media / Sv: Tesla tall Q1 2019
torsdag 25. april 2019, klokken 12:19
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 25. april 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Rollep på torsdag 25. april 2019, klokken 11:12
Sitat fra: Imagine på torsdag 25. april 2019, klokken 09:48
Auda... mye større smell enn ventet:

https://www.dn.no/motor/tesla/elon-musk/bilsalg/tesla-gikk-pa-en-smell-i-forste-kvartal/2-1-592262

https://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/mye-stoerre-tap-enn-ventet-for-tesla/24609182

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Overraskende-stort-underskudd-for-Tesla
Oi, ser ut som Tesla fantastene går en travel dag i møte ;D
Det er vel stort sett bare de skadefro som kommer frem når Tesla leverer dårligere enn forventede tall.

Merkelig at noen i det hele tatt skulle ønske eller håpe på at Tesla gjør det dårlig. De gjør og har gjort mer for bilindustrien og miljøet enn alle de andre bilprodusentene til sammen. Og kommer til å gjøre det i laaaang tid fremover ;)


Det er sikkert ganske få som med skadefro gleder seg over at en bilprodusent leverer dårlige resultater eller i motsatt fall får følelsesmessige sinne og problemer av dette, og i praksis bør det bare være aksjonærer og ansatte i Tesla som bryr seg. Og folk som er interessert i aksjer og nytenkende bedrifter. Folk flest bryr seg trolig ikke i det hele tatt.

Kanskje unntatt ekstremistene med elbilhatere som håper at de skal gå nedenom hjem på den ene siden eller Tesla-elskere som har et gudommelig forhold til alt Elon Musk sier og gjør. Disse tar på hver sin side til seg alle argumenter de kan for å snakke selskapet opp eller ned.

Hvordan regnskapene til PSA-gruppen er er det trolig enda færre som bryr seg om...  ;)
#41
Elbiler i media / Sv: Tesla tall Q1 2019
torsdag 25. april 2019, klokken 11:02
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 25. april 2019, klokken 10:17
Frykter at "Demand hell" kan bli mye verre enn "Production hell"

Helt klart. Jaguar er der allerede, dessverre. Men de har snudd seg før. Det håper jeg Tesla klarer også.
#42
Sitat fra: emmern på onsdag 24. april 2019, klokken 20:24
Tror ikke det er sånn at de som kjøper 75 IKKE vil ha lengre rekkevidde... Man kjøper jo 75 fordi prisen i forhold til rekkevidden er grei. Før var jo prisforskjellen for 25% mer rekkevidde urimelig stor.


Etter å ha blitt vant til rekkevidden til e-tron hadde jeg trolig gått for 75D om jeg skulle ha Model S. Det har vist seg at jeg rett og slett ikke trenger mer. Og akselerasjonen og ladehastigheten er jo omtrent den samme. Om det kostet 10.000-20.000kr mer for 100D så kanskje, ellers hadde jeg droppet det. Da jeg vurderte Model S tidligere var det utelukkende 100d eller P100D det stod mellom. Men Model S 75D er klart mest Model S for pengene. I mine øyne kanskje aller mest Tesla for pengene overall. Og den kan da bare lades på den ene eller to turene man skulle finne på å kjøre så langt.
#44
Sitat fra: z4rd på onsdag 24. april 2019, klokken 09:38
e-tron eller andre fete elbiler utfordrer ikke Tesla sin suksess.

Det er nok langt på vei riktig. E-tron og I-Pace og andre kommende elbiler fra f eks Tyskland er såpass forskjellige fra Tesla sine modeller at de heller tar andeler fra fossilmarkedet eller folk i mindre elbiler som ikke har ønsket seg Tesla og som derfor har ventet med å selge sin ICE-bil.
Så har du alltids noen som går fra Tesla også, men andelen er trolig liten utover de som har kjørt Tesla som «ventepølse på skikkelig elbil» i stedet for i3 eller e-golf fordi de har trengt rekkevidde og plass.

I det kvartalet E-tron ble lansert er det bare levert et lavt antall Model X, så selv om det er noen, så er det nok relativt få som gikk til Model X i stedet for E-tron etter prøvetur/lansering.
#45
Sitat fra: OlaM på onsdag 24. april 2019, klokken 11:12
Veldig spent på de nye demperne. Det trenger ikke å være så voldsomt komplisert heller, så lenge det er forskjellig demping på humper vs brems/sving. Mykt når det skal være mykt og stivt når det skal være stivt er alt jeg forlanger av støtdemping.  :)


Tror nok ikke vi skal forvente for mye utover at det kan justeres stivere og mykere. Er jo bare en software-endring som de gamle kan få også, ikke «nye dempere».
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA