Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Imagine

#16
Mange kommentarer viser tydelig uvitenhet på typisk et område: hva bilene viser av maks km etter en fullading. Veldig mange tror tydeligvis det viser bilenes faktiske rekkevidde  :D
#17
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
tirsdag 30. april 2019, klokken 13:54
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:03
Sitat fra: Imagine på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:50
E-golf kjører jo bedre enn f eks I3, mindre morsom og spennende ja, men mye mer komfortabel og stabil. Mye mer «bil». Og så er E-golf en kompaktbil med pent utseende.
Bedre og penere er subjektive meninger, ikke fakta som du presenterer det som. IMO er eGolf er bedre på motorvei (ironisk, med det lille batteriet) enn i3, dårligere ellers. Og veldig traust utseende.

Men ja, den frir helt klart til de som vil ha det vanlige, litt golf klassen sin motpart til etron.

Jeg har hatt både i3 2017 modell fully charged og i3s 2018 modell og e-golf. I3s er en mye morsommere bil, men blir litt radiobil i forhold til den langt bedre e-golf som er en kjedeligere og traustere bil, men også mye penere og mer komfortabel.

Nå ser vi at e-golf plutselig er forbi Model 3 med 730 vs 720 stk.
#18
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
tirsdag 30. april 2019, klokken 12:50
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:10
Skal vel heller ikke se bort fra at vi snakker om to helt forskjellige kjøpegrupper. De som kjøper e-Golf har nok litt mere traust syn på bilkjøp når det gjelder trygghet, servicetilgang, og lokal- og historisk tilknytning. I så måte kan man vel si at også e-Golf (og den kommende ID). har en stor base å ta av.

ps. I tillegg er e-Golf en veldig god bil å kjøre, og passer sikkert bra for de mange som ikke først og fremst er interessert i fart og "Breaking Technology".....

E-golfen sitt største fortrinn er at det er en helt vanlig bil, en golf, som alle kan kjøre og bli sett i og slippe å forklare bilvalget eller hva slags drivlinje det er. Og folk som vil ha en god vanlig bil elsker golf. Og folk som vil ha elbil som ser ut som en vanlig bil elsker e-golf.
E-golf kjører jo bedre enn f eks I3, mindre morsom og spennende ja, men mye mer komfortabel og stabil. Mye mer «bil». Og så er E-golf en kompaktbil med pent utseende. Leaf og slike japser og andre asiatiske biler ser ikke like stilige ut.

Det eneste VAG kunne gjort bedre (i Norge) var å tilby Audi A3 med samme drivlinje. Den hadde solgt som varme hveteboller i bolleland. Men på verdensbasis er slike markeder for små.
#19
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
tirsdag 30. april 2019, klokken 10:30
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:10
Blir virkelig close race dette. I øyeblikket ligger Tesla Model 3 bare fem biler foran VW Golf.
M3: 718
Golf: 713

Ref: https://elbilstatistikk.no/?sort=2

Hvor mange av disse er solgt siden MrBacardi sin oppsummering 12. April?
TM3: 718 minus 606 = 112 stk
Golf: 713 minus 395 = 318 stk


Stopper Model 3-salget kraftig opp eller er det bare en midlertidig dipp?
#20
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
søndag 28. april 2019, klokken 19:20
Utrolig kjedelig opplevelse. Jeg hadde ikke vært fornøyd med annet enn en e-tron som lånebil. Da hadde jeg blitt utrolig vrang. Men tro meg, bilen er verdt å vente på. Men må si jeg er skuffet over hvor lang tid de bruker bare for å utbedre det som virker å være en software-feil. Tror ikke de aner noe som helst av hva de skal gjøre. Kanskje de må bytte deler etc?
Jeg føler Møller ikke får noe info som helst fra fabrikken.
#21
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
søndag 28. april 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Pneg på søndag 28. april 2019, klokken 18:21
Sitat fra: daktari på søndag 28. april 2019, klokken 14:37
Er det noe etron-eiere som har kjørt over 400 km enda?
Hva er status for de bilene som har stått en måned på verksted nå?

Jeg er en av de som har bil stående på verksted i fra den 5april. På den 4 uka nå, ingen info i fra Møller annet enn frasen som gjentas ukentlig «vi håper den snart er klar». Vognkortet har jeg fått men ikke sett bilen enda..

Samme her. Bilen står i ro og jeg har lånebil som fungerer perfekt. Begynner å bli skikkelig klar til å få min egen bil tilbake nå, selv om gratis km i e-tron i utgangspunktet ikke er å forakte.
#22
Audi e-tron / Sv: EPA-rating 204miles
søndag 28. april 2019, klokken 16:13
Ganske tidkrevende og langtekkelig å skulle kjøre i f eks 90km/t i 40 mil bare for å teste også, men ganske sikker på at det går når temperaturene er som f eks nå. Rundt 20 grader. Mitt forbruk nå nettopp på en ca 30 minutters tur i dag med en del 80-85km/t og litt 30 soner og litt 50-60 soner fikk snittfart 62 km/t. Ikke store høydeforskjeller og kjørte uansett tur-retur. Forbruk 17,6. Og batteriet er vel 83 netto? Dere får regne ut dere som kan :-)
#23
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:40
Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 23:35Skal vi så gange opp 280km med resten av batteriet helt symmetrisk til antatt rekkevidde med slik kjøring til 0 % ville E-tron få 280 ganger 1.05 = 294km, Model S 280 ganger 1,11 = 311km og Model 3 280 ganget 1,19 gir 333km.
Mer riktig:

Audi e-tron: 280 / 0,95 = 295 km
Tesla Model S: 280 / 0,89 = 315 km
Tesla Model 3: 280 / 0,81 = 346 km


Vi kan legge til EPA og WLTP:
E-tron EPA: 328km WLTP 364km -testresultat motorvei: 295km
S 75 D EPA: 417km WLTP ikke oppgitt -testresultat motorvei: 315km
TM3p EPA: 496km (310 miles) WLTP 530km -testresultat motorvei: 346km

Differanse EPA-tall vs oppnådd motorvei-testresultat:
E-tron: -33km / -10,06%
S 75 D: -102km / -24,46%
TM3p: -150km / -30,24%
#24
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
lørdag 27. april 2019, klokken 13:05
Sitat fra: elektro på lørdag 27. april 2019, klokken 11:51
Sitat fra: Tellus på lørdag 27. april 2019, klokken 10:03
EPA inneholder også komponenter fra kjøring i ekstreme temperaturer. I Norge i sommerhalvåret bør alle biler gå lengre enn EPA med en blandet miks av by,land og motorveikjøring.

WLTP derimot er mer optimistisk, men bør absolutt kunne nås under ideelle forhold med AC avslått  :)

Men det stemmer jo ikke, for både X90D og S75D har 417km EPA rekkevidde blandet (259 miles). Det er ikke mulig å kjøre særlig mye lengre enn det, uten 19-tommers hjul, medvind, nedoverbakke og «sola i ryggen». :) Og ikke over 100 km/t i lengre perioder..

417 km. tilsvarer et forbruk på hhv. 192Wh/km. og 163Wh/km. forutsatt at bilene er relativt nye, og du får 80kWh ut av X90D og 68kWh ut av S75D. Likevel skal du jobbe, om du kjører en runde. Eneste gangene jeg var i nærheten av 400 km. på min S75D var ned fra fjellet på tørr asfalt og passe med plussgrader.


+1
Det er dette det handler om. Model S 75D (dermed trolig også X90D) og e-tron går ganske likt rekkeviddemessig og så er plutselig EPA-tallene 328km vs 417km. Det henger ikke på grep.
#25
Audi e-tron / Sv: Tester Audi E-tron
lørdag 27. april 2019, klokken 10:39
Fin test av Model 3 btw, liker den bilmodellen godt selv.
Interessant det med forbruket han fikk i 110km/t på 220. E-tron får nok fort 250-260 i samme hastighet. Og at han bekrefter at Tesla sin rekkeviddeangivelse er noe optimistisk i instrumentene.
E-tron er motsatt: Pesimistisk, og justerer seg etter kjørestil, litt mer som i i3, bare at i3 ikke er særlig realistisk.

Det er lett å legge sammen 2 og 2 og skjønne hvordan vi oppnådde 50km forskjell på Model 3 performance og e-tron i vår uoffisielle forum-test.
EPA og WLTP-tallene er derimot helt på jordet og gir et helt skjevt bilde av rekkeviddeforholdet mellom bilmodellene.
#26
Sitat fra: z4rd på fredag 26. april 2019, klokken 20:46
Jeg har lest testen og tar det for det det er. Det endrer dog ingenting. I hvert fall ikke virkeligheten.

Imagine: For å være en som ikke er opptatt av rekkevidde, så er veldig mange av postene dine relatert til dette og "forsvar" av e-tron sin rekkevidde. Det er helt i orden i utgangspunktet, men jeg reagerer hver gang når du kommenterer rundt tematikken, fordi du rapporterer skjevt og vektlegger kun ting som får deg og ditt valg til å fremstå som best. Tror du at ting hadde sett likt ut i den testen med 22" på e-tron også? Eller for å snu på det, 20" på i-Pace og TMX.

Uavhengig av rekkevidden - så er det tilgjengelighet av ladere og deres effekt - i tillegg til kjøremønsteret som avgjør hvordan totalopplevelsen blir :)


Jeg prøver ikke nødvendigvis å fronte eget valg, selv om du tydeligvis tolker det slik. Det er vel heller det at jeg stadig noterer meg at flere og flere tester konkluderer med utrolig snille EPA for Tesla vs utrolig strenge EPA for e-tron om man skal se rekkevidden de får i testene sine. Og at mange ut fra WLTP og EPA kan sitte med et feil inntrykk av at en 100d går 50-100% lenger enn en e-tron. I virkeligheten er det trolig 0-20%. Forskjellene stemmer ikke med virkeligheten.
Britiske testere har ikke forkjærlighet for hverken tyske eller amerikanske biler og bør slik sett være ganske nøytrale. Hvis formålet var å fronte britiske biler burde I-Pace vært utstyrt med 18 tommere osv. Men rekkevidde er ikke noe issue på I-Pace heller, selv om det var stor slakt av den fra f eks Tesla-klanen da den kom på markedet.

Enig i at ladeopplevelsen har litt å si om man først kjører en skikkelig langtur og der henger dessverre I-Pace etter på hastighet.
#27
Men det er det som står i artikkelen.
Hva bilene oppgir i forbruk er en ting, hva de faktisk bruker kan være noe annet. Så det å anslå rekkevidde basert på forbruksmålere kan fort bli upresist kontra det å kjøre 100-0%.

Når det skiller såpass lite i rekkevidde i praksis bør det vel uansett ikke ha noe å si for bilvalget.
Litt deilig med Top Gear at de ser litt større på en biltest en bare f eks rekkevidde, som alle er unødvendig opphengt i. Det postes omtrent daglig tåpelige bilder av hvor lavt forbruk man har klart å oppnå inne på diverse elbil-facebook sider. Sier jo ingenting..
#28
Audi e-tron / Sv: Tester Audi E-tron
fredag 26. april 2019, klokken 09:41
Sitat fra: AJ82 på fredag 26. april 2019, klokken 09:06
Liten tvil om at vi har valgt rett bil  :+1: :) ;)

A.J.


+1
Men synes samtidig at Jaguaren er mer og mer interessant som elbil nr 2
#30
Audi e-tron / Sv: Tester Audi E-tron
fredag 26. april 2019, klokken 08:24
Ny test av e-tron opp mot konkurrenter. Faktisk to. En av Top Gear og en av Autoexpress.
https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9308123-Tesla-Model-X100D-vs-Audi-E-tron-55-Quattro-vs-Jaguar-I-Pace-EV400SE

Ser at e-tron i Top Gears test har nesten lik oppnådd test-rekkevidde som Model X 100d. I-Pace også. Model X har oppgitt rekkevidde ganske langt over det de klarer.

E-tron vinner testene. I-Pace er lettest og crispest å kjøre. Model X nyter godt av stor fordel på lading i UK da det vel kun er 50kw ladere der foreløpig for alle andre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA