Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - arve

#31
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
fredag 13. oktober 2017, klokken 23:44
Sitat fra: Vegard Winther på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:26
Bortsett fra dette med Tesla-avgiften, så er det en del gode poeng her, synes jeg. (Nesten så han har et lite poeng angående Tesla-avgiften også, selv om jeg ikke er enig.)

https://www.dinside.no/motor/spill-for-galleriet/68785654#_ga=2.167521342.1225054387.1507806737-1908095466.1492678367

Skulle til å dele denne selv. Meget bra skrevet, også om vektavgift på elbil, selv om dette med å trekke frem p-modellen selvsagt er litt på kanten.
#32
Model X 2014 - 2022 / Sv: Leveringstidspunkt TMX
torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:52
Sitat fra: Jeronan på torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:43
There are a lot of inventory cars incoming in November. So you could switch to one of those.

http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=no&m=x&b=&f=&c=

Det er i prinsippet et godt alternativ, men de som ligger der nå er dessverre ikke aktuelle. Ikke 7s og hengerfeste.
#33
Model X 2014 - 2022 / Leveringstidspunkt TMX
torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:41
Med den nye avgiften (som ikke er vedtatt ennå, men likevel) blir jeg jo litt opptatt av leveringstidspunkt for min X75. Bestilte i august og fikk oppgitt okt/nov. Nå står det des/jan. Har prøvd å forhøre meg med delivery ift om de kan sørge for levering før nyttår, men har ikke fått svar. Noen som har fått noen indikasjoner? Vil jo tro at dette kan være relevant for mange som har bestilt i løpet av rentekampanjen.
#34
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:24
Må si jeg har problemer med å forstå hvordan man kan hisse seg opp over dette.

1. Ingen har vel noensinne trodd at elbilfordelene ville vare evig
2. Når det nå er solgt ca 150000 biler og de fleste ser på elbil som et reelt alternativ er kanskje tiden inne for en forsiktig innstramming?
3. TMX må være det naturligste sted i verden å starte.

Strengt tatt hadde det vel vært mer naturlig med en maksgrense på momsfritaket, men det er jo ikke det de fleste kommentarene her går på, og resultatet hadde nok blitt om lag det samme.
#35
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:24
Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:10
Why impose a tax on a heavy electric car, but on the other hand give tax reduction on those idiotic huge Plugin Hybrid SUV with 4 liter engines?  They barely go 15-20km on a battery in winter time and after that their pollution is insane!

Ingen tvil om at avgiftene på tunge plug-in er idiotiske og må endres. Feks med krav om rekkevidde på ren el for å få lave avgifter.

Når det gjelder elbil og vektavgift så er det jo ikke snakk om å innføre en særavgift for elbil, men å ta vekk deler av et svært gunstig avgiftsfritak for de aller mest kostbare elbilene. Å skatte luksusgoder hardere enn andre goder er god fordelingspolitikk. Tror også dette er taktisk smart ift misnøyen som har vært med de enorme fordelene som de dyreste elbilene har i dag.

Avgiften ser også ut til å ramme ytterst få modeller iom at TMS nesten går klar, og det er vel lov å tro at det er meget realistisk å kunne bygge store elbiler under 2000 kg innen kort tid.
#36
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:59
Spent på denne. Er i prinsippet enig i avgiften og dette vil selvsagt bli vedtatt dersom det ligger inne i forslaget. Sutrete luksusbilkjøpere kommer nok ikke så langt, men tror vel også at de fleste skjønner at det må gå denne veien. Innføring av tak på momsfritaket har det jo også blitt spekulert i.

MEN: Hva skjer med bestilte biler? Jeg bestilte i august og fikk da beskjed om levering okt/nov. Nå står det des/jan. Klarer tesla å få ut alle bestilte biler før nyttår?
#37
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 15. august 2017, klokken 22:49
Jeg er i ferd med å bestille en hvit X. Jeg har svært lite peiling på felger og dekk, men synes bestemt at en slik bil bør ha mørkere felger enn standardhjulene, men ikke sorte. Jeg synes det blir for galt å betale 25T bare for å få riktig farge og lurer derfor på følgende:

1. Sommerhjul: Kan det være en fornuftig løsning å kjøpe standardfelgene og lakkere disse i ønsket farge? Hva vil evt pris på dette kunne være og er det holdbart?

2. Vinterhjul: Er da mest opptatt av fremkommelighet og forbruk. Antar da at 19" (evt 18") er mest fornuftig. Synes PH Turbin II ser bra ut. Vil gun metal versjonen se bra ut på en hvit bil? Finnes det noen bilder av dette? Og viktigst: Fungerer felgene i praksis og er "godkjent" av Tesla? Har sett at en del har hatt problemer overfor Tesla med uoriginale felger.

Beklager dersom dette er besvart tidligere, men jeg klarer ikke å søke meg frem til noe svar.
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny 75D vs brukt 85D
mandag 07. august 2017, klokken 15:52
Takker for gode svar!

Har lest litt rundt på forumet her de siste ukene, og må si jeg er imponert over vennligheten / hjelpsomheten.  :+1: :+1:

Det ser nesten ut som det går mot ny bil og at det meste av valg begynner å falle på plass. Farge er jo alltid vanskelig. Er rimelig bestemt på at blå ser best ut, men burde jeg gått for noe mer safe som svart eller grå? Kan ikke helt skjønne at noen kan mislike den blå og den er mine øyne da "safe", men smaken er jo som baken.
#39
Model S 2013 - 2022 / Ny 75D vs brukt 85D
søndag 06. august 2017, klokken 16:14
Jeg finner ikke noe emne som diskuterer dette som jeg antar er en vurdering for mange for tiden.

Jeg ser etter modell S med firehjulstrekk, luftfjæring og mulighet for takbøyler.

finn.no ligger det en del 85D med ca 40k - 50k km som jeg antar koster ca 600k ferdig prutet. Disse er da fra ca 2,5 år og nyere. Rekkevidde er 438 km (EPA).

Ny 75D ligger nå på følgende:
- Grunnpris inkl metallic og vinterhjul: 656 000
- Oppgradert autopilot: 40 400
- Soltak: 16 200
Rekkevidde er 417 km (EPA)

Spørsmålene mine er da som følger:

1. 85D har ut fra modellbetegnelsen 13% større batteri enn 75D, men har bare 5% større rekkevidde (EPA). Er dette reelt? Er de 417 km for 75D like realistiske å oppnå som de 438 km for 85D? Skjønner at høyere vekt på 85D utgjør noe, men ikke at det skal utgjøre så mye.

2. Trenger jeg oppgradert autopilot? Har lest et eller annet sted at man f.eks. ikke har adaptiv cruise uten autopilot, noe jeg synes høres merkelig ut i og med at tilvalget eter "oppgradert autopilot", noe som indikerer at man har autopilot også uten tilvalget.

3. Trenger lastebøyler på taket. Må jeg da ha soltak? Har lest at jeg må ha "panoramatak" for å få fester for takbøyler, men ståltak er jo ikke lenger en opsjon.

Premiumpakke hadde vært kjekt, men jeg synes ikke det er verdt prisen. "Evnen til å kjøre helt på egenhånd" skjønner jeg ikke hva jeg skal med i dag (men gleder meg til den dagen jeg kan sette meg i bilen etter jobb på fredag og våkne opp på hytta...). Når skinnseter nå ikke lenger leveres tror jeg faktisk at jeg helst vil ha tekstilseter. 7-seter hadde vært kjekt, men ikke med det setearrangementet man har i modell S, så det er uaktuelt.

Totalt kommer jeg da til 650k - 700k for helt ny 75D. Jeg synes dette er svært gunstig priset mot de 85D som ligger ute og som man kanskje kan få for ca 600k, forutsatt da at forskjellen i rekkevidde er kun 5%.

Har også lekt litt med abetterrouteplanner og ser at S75D kan bringe meg rundt om kring på langtur med ladestopp på under 30 min (i motsetning til X75D som ofte må topplades og dermed kommer opp i rundt 45 min litt for ofte).

Er det noen som har tanker rundt dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA