Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erik Ola Ulvestad

#511
Kjøretips / Er Neutral i fart skadelig?
tirsdag 05. november 2019, klokken 00:08
I eit anna forum er det ein del skepsis til bruk av frikobling med Neutral (feks Nissan Leaf) i fart. Dette har blitt brukt ved nedbremsing for å få slipt litt på bremseskiver. Iflg manual bør visstnok ikkje N brukast i fart
Er dette skadelig?

Ref "There is nothing mechanical. It is purely electronic. If you select 0kW on the go pedal and then select N you won't feel anything.

But do not do this above 20mph or so, and only at your own risk. For PM motors there is a fundamental limit where the EMF becomes higher than the battery/inverter supply voltage, which limits speed. To get past this point a DC overlay is put onto the waveform which creates an opposing magnetic field in the motor which actually suppresses the magnetic fields of the permanent magnets. Then, the back EMF is not so high and the motor can be run faster. This is called 'field weakening'.

Now imagine you are at very fast speed, the field weakening is at a maximum but the motor is still running at maximum back EMF, and you go and switch off that field weakening current to the motor. What happens next?

I am sure the components have been sized to tolerate this as an accidental incident, but we'll just wait around for the first case where someone at top speed decides to select neutral at the top of a hill, the reverse diodes dump the excess voltage for a long time, overheat, and, poof ... oh, look, ma, no inverter .....

It may be that well designed systems the neutral merely means 0kW. That is what I would do. The driver has no control over that, really, it is just a way to select 0kW. But if it is a complete shut down of the inverter then the only other way to protect it is to maintain the DC field weakening current.

For reasons related to this, and more complexity I won't mention now, if you try to select neutral in an Ampera in CD2 mode, the power consumption to the motors actually goes up."

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#512
Audi e-tron / Sv: Leasing kontra Kjøp?
onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:05


Sitat fra: TM på onsdag 23. oktober 2019, klokken 19:06
...
Nå skal det sies at prisen fra BMW er for kun 10.000 km pr. år, men det vil nok likevel bli en forskjell på nesten 40.000 pr. år. Da skal man passere en del bommer før og bruke mye bensin før det blir lønnsomt.
...

Med alternativ bom+diesel til 35k/år så nærmar det seg. Det vil jo alltids finast rimeligste alternativ, men er aktuell BMW samanliknbar med e50?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#513
Audi e-tron / Sv: Leasing kontra Kjøp?
onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:59
Fruen bestille e50 i dag. Kjøp. Kampanjepris vært nok sterkt medvirkende.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#514
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
mandag 21. oktober 2019, klokken 22:16


Sitat fra: Cral på mandag 21. oktober 2019, klokken 10:42
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 19. oktober 2019, klokken 21:50
Er ikkjeTibber sin20% rabatt på veg ut?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Nei 20% rabatten vil være der, siden det er en rabatt vi får ettersom de kan justere ned lading vår om det er behov for det p.g.a. totallast i hele nettet.

Ja, var nok eg som surra litt her. Smartlading med Tibber i høve spotpris kan gi gevinst, men ikkje garantert. Lading med Tibber+Easee derimot gir rabatt, finansiert av  Statnett. Gadd vite kva dei betaler i kompensasjon for denne utkoblingsbare krafta?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#515
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
lørdag 19. oktober 2019, klokken 21:50
Er ikkjeTibber sin20% rabatt på veg ut? (Når timeprisfakturering og all 'smartness' er fullt implementert for elbilladinga , som er kun det 20% rabatten gjeld for uansett) Er det ein tilleggskost pr nnd for bruk av Tibber Pulse monitor service saman med Easee sin elbillader?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#516
Er det nokon her med erfaring med Efacec ladere og OCPP?
Effektregulering skal visstnok kunne gjerast via parameter "MAXPOWER". Vi får endra parameteren, men det gir ingen virkning.
Så, kva andre parameter må også endrast?

(QC40/45/150 buss DC ladere)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#517
Det er spesifisert i regelverket at overgangar og skjøteledninger ikkje er tillatt brukt med mindre det eksplisitt del av bil- eller ladeutstyr-produsenten sin utstyrspakke. (Tesla har vel diverse overgangar?) Sikkerhetsmessig er det viktig at slike adapter har støpsel og kontakt iht standard for elbillading slik at fråkobling kan skje gnistfritt og fuktbeskytta. Kabel i adapter må også tole 32A eller meir dersom adapter ikkje er "koda" for mindre strømstyrke. Om hovedkabel og bil vil ha 32A men adapter kun toler 16A så kan det jo gå gale. Prinsippet om  "egnet til tiltenkt bruk", gjeld. Eit googlesøk finn fort 3-4 slike adapter i norske butikkar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
#519
Audi e-tron / Sv: Hvilken hjemmelader?
mandag 14. oktober 2019, klokken 19:28
Kven sparer meir enn Tibber sin avgift på kr 39,- pr mnd med s.k. smartlading? Just sayin....

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#520
Lade hjemme / Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
onsdag 09. oktober 2019, klokken 07:18
Med "garasjeregelen" for frittliggande garasje er det vel mulig å sette opp fast mode3 ladestasjon på 16A kursen saman med portåpner og ei stikkontakt "i umiddelbar nærhet"? Kontakta på huset må nok fjernast.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#521
Startar du tidlig med varming så vil forbruket etterkvart gå ned og batteriet bli fyllt opp igjen, og batteriet har fått seg en lunk til du skal av gårde.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#522
Avansert: Batterier og Lading / Sv: BMW Wall Box Pro Ip-adresser
fredag 04. oktober 2019, klokken 22:02
Om det er den med KEBA innmat så kan du prøve 192.168.25.xx serien..
Ping i vei...

Edit:
Men Pro modellen ser ikkje ut til å likne mykje på Keba lenger i innmaten. Det var kanakje ein tidlegare modell.

Pro manual på bilde:
#523
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
lørdag 28. september 2019, klokken 15:59


Sitat fra: Backspace på onsdag 25. september 2019, klokken 10:47
Var mere om det er noe "med ventilasjon" eller annet som gjør at det ikke er lovlig å montere denne feil vei :)  Har sendt sprøsmål til Easee men ikke svar enda.

Det er heilt klart best å sjekke. Både Easee og Zapcharger er rimelig tettpakka, både med komponentar og smartness. Er det noko som er drepen for smart(og ikkje så smart) elektronikk så er det nettopp temperatur. Bilder av innmaten i Zapcharger med alle sine rele, osv, viste også ei vifte! Det er litt falitterklæring i mine auge (med forbehold om det faktisk _ikkje_  var ei vifte). Sikkert mange her som kan av-/bekrefte dette.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#524
Lade hjemme / Sv: Lade 10A i 13A-kontakt?
fredag 20. september 2019, klokken 18:28
Sitat fra: ABA på fredag 20. september 2019, klokken 12:26
Så alt i alt, jeg kan lade i 13A selv om det maks står 10A uten at det går negativt utover bilen/skader den?
Jada, 'ladekladden' trekker OPPTIL 10 A så då er det perfekt med 13A (eller 16 A, eller whatever som har kraftigare enn 10A. [Vel, ein skal kanskje ikkje bruke 10A utstyr på ein 63A kurs fordi slik kurs/sikring er kraftig nok til å forkulle utstyret ditt ved ein evt feil, til det ugjenkjennelige, uten at sikringa går. Men det er vel ikkje poenget  her.])
Uansett ladekladd, ladeboks, kurs, osv så styrer bilen sin ombordlader dette suverent, ingen fare.

Det elektroinstallsjonstekniske gidd eg ikkje bry meg med, utover å nemne at du bør avlaste oppheng av 'kladden' med ein hyssing, krok, el.likn, samt kjenne etter med handa om det blir varmt nokon stad.

Lad i veg og God Helg!


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#525
Lade hjemme / Sv: Hjemmeladestasjon for 2 biler?
søndag 15. september 2019, klokken 18:19
Ensto sin som er brukt på Gardermoen er også dobbel. https://www.ensto.com/no/produkter/ladestasjoner-for-elbil/wallbox/

Eg hadde forhåpningar til denne frå Gewiss https://www.gewiss.com/ww/en/products/experience-catalogue/catalogs/series/product/building/joinon-range-units-for-electrical-vehicle-recharging/GW68105 , men prisen er ei utfordring...

2 stk Easee er vel også eit brukandes alternativ.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA