Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erik Ola Ulvestad

#46
Eg ser at Easee skal ha eit innlegg "Easee - hva skjedde" på NEK si "Elsikkerhetskonferansen 2023" 31.oktober, der det også er eit par andre bolkar som omhandlar elbil og lading.
Easee_Bertelsen.png
Er det nokon av forummedlemmane her som skal dit?

Eg skal nok antakeligvis ikkje, hverken fysisk eller digitalt (for hhv kr 7.995/4.995 !) NB! Studenter gratis virtuellt.
#47
Prinsippet med at feil på/i/ved eit ladepunkt ikkje skal ta ut andre ladepunkt står vel ganske sterkt, eller?
Der vil Easee fortsatt slite.
#48
Øh, UK var vel tidlegare ute enn Norge med dette?
#49
Mitt navneforslag til ny ladeboks frå Jonas&Kjetil: "2Easee" . Som i "too easy" . Pun intended 😜 
#50
@Kenny Skulle du trenge eit alternativ til Schneider kontrolleren så kan vi antakeligvis ordne det. Men, det vil koste litt, antakeligvis minst like mykje som 2-3 år av abb. kostnad som du refererte ovanfor. Til gjengjeld kan du få lokal styring uten øvrige kostnader i kanskje neste 20 år.
#51
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 29. juni 2023, klokken 17:18Noe helt annet....ryktene nå om dagen sier at Amina nå kjører på eller fosser frem..  ;D og de leverer gode salgstall og det er nok på bekostning av Easee.....

Og at Zaptec fosser frem - det vet vi jo fra før...

At Amina som er så enkelt satt opp - at de gjør det bra - det tror jeg er på grunn av lav pris...dyrtid nå og folket snur på krona......

Som sagt bare rykter....
Medan det frå utlandet blir rapportert om problem for fleire. Compleo og Heidelberg slit. ABL er insolvent. Webasto finn ingen kjøper til sin eMobility divisjon. 
Tøff satsing av Amina. Neste 'smart' produkt frå Amina kan bli brake or nake' for dei. Den simple kontakta har eg ikkje trua på. (Uff, negativ)
Det vil bli avskalling av ladeboksprodusentar, noko som gjer kapitalinnhenting til Easee vanskeligere, vil eg tru.
#52
Sitat fra: Radial på onsdag 28. juni 2023, klokken 22:08
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. juni 2023, klokken 21:15
Sitat fra: TU-12 på onsdag 21. juni 2023, klokken 17:07Mogleg Easee fortjener det men det er litt leitt at pressen harselerer over klistrelapper. Så lenge merking er ein del av problemet er klistrelapper ein del av løysinga.

Men så enkelt er det vel ikke? Det er jo ikke til å le av dette her.....  klistrelapper liksom😂

.......

......

Det er til å grine av😅

Nei de må  feks lage en ny front plate / deksel med korrekt informasjon.... Ikke klistrelapper....

Og når det gjelder de andre manglene ifølge svenskene ...? Så vet jeg faktisk ikke hva Jonas&co tenker å gjøre... jeg synes oppriktig synd på de ansatte i Easee....



https://easee.com/no/artikler/myndigheter/slik-skal-vi-utbedre-laderne-i-sverige/

Tror dette går veien, om de får tak i kapital.
Her firer altså Easee ikkje ein tomme.
Testing skal vise at ladeboksen har tilfredstillande sikkerhetsnivå og kvalitet.
Oppfyllelse av standard vil dei aldri klare med eksisterande boks, men satser alt på å tilfredstille foreskrift med alternativt design/implementasjon og underbygging av dette.
Klistremerker kan oppfylle merkingskravet men det spørst om "tommel opp" er eit hardtslående argument for ESV. Forhåpentligvis har Easee nye testar og eksterne uttalelsar å legge fram. Men det korte tidsrommet sidan Easeegate eksploderte og tilsvarande kort tid til 30.9 (3 mnd!) gjer meg fortsatt skeptisk til at dette går vegen for Easee. 
#53
Det var på tysk ja og eg kan lese det, men det er jo lettare å trykke på "translate" knappen ;-P

Vi skal kanskje vere forsiktige med å erklære "konkurs og oppbud". Det korrekte er nok at selskapet er insolvent og har satt seg sjølv under administrasjon i håp om å kome seg ut av knipa. Det kan vere at dette er mindre dramatisk enn først antatt, det skal visstnok vere både varer og lønn å få. Men, det kan jo også vere pur optimisme.
Går det bra blir det vel "business as usual". Går det ikkje bra så er det vel ein god del Salto anlegg der ute som ikkje kan få reservedeler vil eg tru.

Her er meir oversatt info frå electdrive.net:
"Den frankiske (nord-Bayern) veggboksprodusenten ABL har begjært insolvens under egenadministrasjon ved tingretten i Nürnberg. Retten har allerede godkjent prosedyren. ABL ønsker å bruke dette til å omstrukturere seg i de kommende månedene «for å lykkes i markedet på lang sikt.
Som ABL selv melder, ble søknaden om å innlede en slik prosedyre innlevert til tingretten i Nürnberg mandag 26. juni.
Ifølge opplysninger fra electrive.net er søknaden allerede innvilget. I likhet med Compleo, som også søkte om selvadministrasjon
 i desember i fjor, sitter ledelsen rundt Stefan Schlutius på sin stilling. Hun er imidlertid tildelt en såkalt administrator som godkjenner
 beslutningene til ledelsen. Dette skiller seg fra vanlig insolvensbehandling, hvor retten oppnevner en bobestyrer som de facto overtar
 den operative ledelsen av selskapet.



Foreløpig saksforvalter er advokat Michael Wirth fra advokatfirmaet Dr. Schmitt & Kollegen.



«Vi forsyner også våre kunder som vanlig underveis i prosessen», sier Stefan Schlutius. «Sammen med teamet vårt vil vi lansere vår nye, kalibreringslov-kompatible wallbox-generasjon eM4 Twin og Single samt vår nye Schuko-serie som planlagt. Forretningsdriften fortsetter å gå normalt og i full utstrekning.» Også lønnen til de 550 ansatte er sikret.

Selskapet oppgir «politiske og globale økonomiske grunner» som begrunnelse for skrittet for tingretten. På den ene siden har
 «wallbox-finansieringen» KfW440 2021 og 2022 «skapt en enestående boom i markedssegmentet for hjemmelading».
 – Konsekvensen av den voldsomme økningen i etterspørselen for to år siden er imidlertid at markedet for private ladestasjoner
 nå er overmettet, sier ABL. I løpet av krigen i Ukraina har fokuset til mange forbrukere også endret seg.
 I stedet for ladestasjonen for elbilen, kjøpes et PV-anlegg eller varmepumpe av hensyn til energiselvforsyning.



"Selv om det nåværende skiftet i politiske prioriteringer har en negativ innvirkning på oss, holder vi fast ved vårt oppdrag om at e-mobilitet gir et viktig bidrag til energiomstillingen. Derfor er veien som ABL har tatt fortsatt fullt fremtidssikker, sier Schlutius.


ABL-ledelsen hadde allerede utviklet en strategiplan i bakgrunnen med omstillingsekspertene fra Pluta «for å kunne reagere på de
 negative ettervirkningene av subsidieboomen, som har påvirket opptrappingen av markedet», som sier uttalelsen.
 En del av denne strategien er egenadministrasjonsprosedyren som nå er bestilt, som skal sikre en langsiktig restrukturering av
 selskapet.
"


#55
Har hørt (ja ja, typisk "hear-say") at det kom fram på Nelfo konferansen at DSB gjerne vil ta over tilsyn med ladeboksar, men at NKOM blokkerer dette. NKOM sin kompetansepool er vistnok iikkje stor.
#56
(Ny?) Podcast frå Easee om ESV saken:

https://open.spotify.com/episode/07yk2NhEiOhNyz6kJLNG1S?si=-27aoJRxQ9GtBO-MK1941Q

Eg kan ha sympati med "føleriet" til Jonas og Kjetil, men eg er fortsatt skeptisk til at dette går vegen for Easeee ift ESV.
Det blir feks påstått at TÜV Süd har godkjent jordfeilvernløsning. Er slik erklæring tilgjengelig? 
#57
Sitat fra: geear på tirsdag 16. mai 2023, klokken 08:39Hva får det å si for Easee, som allerede har implementert dette før patentet var godkjent?
Dei får vel ein god deal sidan Jonas & Kjetil er ført opp i patentet.
Dette var kanskje unikt nok i 2015, og andre produsentar har enten blitt skremt av "patent pending" varsel eller vurdert det som at denne auka kompleksiteten ikkje er verdt det i høve risiko for komponentfeil og minimal auke i funksjonsverdi. Markedsføringsmessig har det verdi som gimmic. .Du kan ikke vise dette vedlegget.
#58
Dette overrasker meg. Så unikt anser eg det ikkje å vere med å velge blant 3 fasar, at det skal vere patenterbart.
 Kva deal får Easee her?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
#59
Apropos Facebook så såg eg ein kommentar om at DLE er (eller vil bli?) spesiellt instruert om Easee anlegg. Men eg finn det ikkje igjen....eg trur det var ei annonse med 100+ kommentarar. Er det nokon som har sett den?
#60
Lade hjemme / Sv: 32A 3-fas IT / 6 eller 10mm2
søndag 16. april 2023, klokken 19:31
Sitat fra: Grosor på søndag 16. april 2023, klokken 18:07Hvis man skal unngå synsing så finnes det ikke noe fasitsvar basert på opplysningene du kommer med. Må vite forlegningsmåte og kortslutningsverdier på anlegget.
 
Du må nesten bare høre med en installatør hva som må til i ditt tilfelle. Ikke sikkert nettselskapet tillater 3x32A til elbillader i ditt område engang.

Easee sin lastbalansering har ingen påvirkning på dimensjonering av kabler.
Tillater meg å synse.... :)
* Nettselskap har på generellt grunnlag ikkje anledning til å nekte etablering av kursar så lenge inntakssikring  er den samme.
(Litt info https://pqa.no/kan-nettselskap-nekte-bruk-av-apparater/)
* 3fase kursar er "snillare" mot mot nettet en 1fase mht skjeivspenning. For IT nett fordrar det ein Tesla 3/Y.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA