Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Erik Ola Ulvestad

Sider: 1 ... 25 26 [27] 28
391
Lade hjemme / Sv: Hjemmeladeboks i 2018.
« på: Lørdag 05. Mai 2018, klokken 01:07 »
Eg tenker at framtidig behov handlar mest om bruksmønster. Dvs, vil du køyre fleire km enn i dag eller vil du kanskje også anakaffe fleire ladbare bilar? Om ikkje, så har du nok også i framtida.
Dog, med unntak for komforthensyn til å kunne lade raskare enn 'over natt'. Ein kan og tenke seg at framtidig timesprising på el gir spesiellt rimelige periodar som ein ønsker å utnytte maksimalt. Men det spørst om eventuell effekttariff du har då vil straffe høgt effektuttak likevel så vinninga går opp i spinninga.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


392
Lade hjemme / Sv: Anbefaling av hjemmelader/pakke?
« på: Onsdag 25. April 2018, klokken 22:44 »
Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en brukt elbil, og prøver å finne frem i jungelen av produkter til en god pakke for lader og installasjon. Da trenger jeg hjelp av kloke hoder på dette forumet :)Jeg har 230 V IT nett, 63A inntakssikring og ca 15 meter fra sikringsskap til der lader skal plasseres. Jeg bor i Sandnes, og bilen som skal lades er en Leaf fra 2013, altså den tar 3,3 kW med type 1 kabel.

Jeg så dette tilbudet på en Ratio lader
https://etech.as/wp-content/uploads/2017/04/Helside-e-tech_1806.pdf
Har også sett at Elektroimportøren har en Keba lader med installasjon til ca 13500. Er dette ok tilbud?

Jeg ble tipset om at det kan være fornuftig å legge opp til 32A for laderen, for å dekke fremtidige behov, men kan jeg det med 63A og 230V IT (elbilladeren vil ta halvparten av tilgjengelig effekt)? Finnes det noen smarte løsninger som kan brukes på 32A hos meg, og som ikke koster skjorta?

Jeg har forresten allerede en T2 - T1 kabel, så lader med kun kontakt er ok.

Mvh.
Christian
Ang. 'fremtidig behov' så er dette gitt av antall bilar du har, kor langt du vil køyre til daglig eller rett og slett ønske om kjappare lading (dog, med høg momentaneffekt). Mitt poeng er at om du får dekka dine kilometer pr i dag med feks lading over natta, så vil _ikkje_ behovet auke i framtida. Nye bilar blir neppe mindre effektive...
Så treng du eigentleg 32A?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


393
Lade hjemme / Sv: Schneider hjemmelader fra fortum
« på: Mandag 23. April 2018, klokken 22:16 »
4G modemet er jo først og fremst ment for å begrense kapasiteten ved behov når netteier finner det for godt, slik jeg forstod det. Det er verdt å merke seg! Min lader er derfor uten denne, og skal forbli slik.

Så lenge den er uten 4G modem så kan du koble den på lokalt nettverk. Mener de som default har IP adresse 192.168.0.102 (var litt snakk om at den kanskje kom med 192.168.0.101), men min har 192.168.0.102.

Da kan du styre lading på alt fra 0 A til x A som sikringen er på. Enten via WEB innlogging eller styre den via ModBus TCP/IP. Raspberry Pi med liten touch skjerm kan jo fint brukes til det.

Min lader ble levert med det fan..... 4G modemet og jeg får ikke koblet den på nettverket før Fortum setter opp en konfig i laderen og jeg får koblet fra modemet. Ellers så får jeg DHCP konflikt. Skal på sikt styre den med mitt Carlo Gavazzi smarthus.
Kva for ein Schneider modell kan sette ladestrøminnstilling via Modbus tcp/ip? Eg var i den villfarelsen at kun målerdata var tilgjengelig via Modbus... Vi har styring for KEBA men kan jo vere greit med alternativ. Tesla sin er styrbar med rs485 og det blir ikkje like smidig som ip.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


394
Hei

Har bedt elektriker legge opp kurs tilpasset hjemmelader, Ecolite med innebygget B-vern. Denne er begrenset til 16a.

Vedkommende har da installert 32a jordfeilautomat, 6mm kabel.

Er det feil med jordfeilautomat foran b-vern (Ecolite), og hvilket regelverk skal jeg henvise til? Hva kan skje?

Produsenten sier at det ikke skal monteres type A vern foran type B vern. Det blir da en feil i forhold til monteringsanvisningen. Regelverket da blir å vise til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg §10.
Påstand: funksjon til foranliggande vern type A blir ALDRI dårlegare av at det er satt eit type B vern bak.
(Men at type A funksjon kan bli "maskert' av DC feil er ei anna sak...)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


395
Vi ønsker å få strøm fram til hver p-plass i fellesgarasjen, men hvilken ladeboks eller kontakt hver enkelt velger blir opp til hver enkelt beboer.
Hummer og kanari m.a.o.
Hva når beboer X får Ærlige Sveins elektroreparasjoner og smultringsjappe AS til å koble på noe kinamikk som utløser jordfeil slik at ingen får ladet. Hvem tar regningen for feilsøk? Hvordan skal borettslaget fakturere forbruk?

Ring Zaptech, Salto og feks Energiplan (Evbox), og hør med dem hvilke installatører de kan anbefale i den delen av landet.
Dette. Gjør dette.

https://www.zaptec.com/no/
https://www.salto.no
https://www.energiplan.com
Samme med EFA Elektro, spør etter Pål.  https://www.efa.no/produkter/15-elbillader/keba-el-billader.
Full dynamisk laststyring opptil 200 ++ ladestasjoner i samme system. Rapportering, web, app, lokal autonomitet, mm.


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


396
Lade hjemme / Sv: Støyer veggladebokser?
« på: Fredag 06. April 2018, klokken 18:11 »
Nå ønsker jeg ikke å ta med noe navn på hverken merke eller installatør.
Snakket med elektriker i dag om installasjon av hjemmelader.
Da jeg fortalte hvilken lader jeg vurderte, frarådet han meg.
Han sa de hadde installert en del av de enhetene, og noen av dem støyet.
Det kunne være konstant tikking, lyse whine-lyder og annet.
Vår ladestasjon skal stå på veggen midt mellom soverom og stuen.

Vil nødig tilføre en støykilde rett i veggen og lurer på om dere har noen erfaringer om veggladere støyer på noen måte.
Har 6 stk KEBA på jobben som er lydløse. (Bortsett frå kontaktorklikk og låsing ved tilkobling.)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


397
Hei,

Jeg eier et hus med 3 enheter. Da jeg leier ut med strøm inkludert har jeg nektet leietakere å lade elbil eller bruke motorvarmer. Siden vi går mot skifte et elektrisk skifte av bilparken ønsker jeg å kunne tilby lading mot betaling.

Noen som kan anbefale et rimelig system som kan passe mitt behov? Har i utgangspunktet ikke lyst til å sette opp mer enn en stasjon på 3.2 kwh til å begynne med.
I forhold til tilgjengelig effekt i utleigehuset,vill du vere interessert i eit system for full dynamisk regulering for 1 til 5 ladepunkt?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


398
Bor 20 mil unna huset, og ønsker derfor en online løsning for fakturering. Også nå som de nye strømmålerne kommer er det viktig for meg at jeg ikke tilbyr lading med underskudd.

En Zapcharger løser dette. Du vil få oversikt over  hver enkelt sin lading og kan fakturere ut fra det.
Er dette abbonementbasert ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


399
Ladeplasser og ladekabler / Sv: BMW i Wallbox - MAC adresse på merkelapp
« på: Mandag 12. Mars 2018, klokken 20:33 »
Har en BMW i Wallbox ladestasjon som har en merkelapp på siden som sier stasjonen har en MAC adresse. Finner kun en RJ45 nettverkskontakt i den som er merket som en diagnosekontakt. Vet at innmaten er levert fra Keba og er lik dere P30 serie om jeg ikke tar feil.
Noen som har erfaring med disse her?
Med P30 set du ip enten adresse ved å velge med  dip switch eller med dhcp. Men kun 4 switchar gir kun 16 adresser å velge mellom

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


400
Avansert: Batterier og Lading / Lading etter strømutfall
« på: Tirsdag 13. Februar 2018, klokken 23:56 »
Kva elbilmodellar er det som ikkje tek opp att lading automatisk etter straumbrot?
Gjeld også feks kontaktorstyrt ladeanlegg som bryt straum til ladestasjon/ladekladd.


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


401
Kjære elbilister! Jeg trenger hjelp her for er ganske desperat! Har lest flere innlegg uten å finne løsning på vår situasjon.

Vi har ingen elbil nå, men må skaffe oss en til sommeren som bil nummer to. Vet ikke hvilken merke og modell det blir enda, men vi trenger plass til to barneseter og noe bagasjeplass. Må sette meg inn i alt dette snart (alle tips mottas med takk!)

Så har vi kjøpt oss en prosjekt-leilighet som skal stå ferdig til høsten. Da jeg spurte elektrikeren om muligheten for lading i parkeringskjeller, svarer han følgende:
«Har ikke hørt noe fra utbygger om stikk for lading av el-bil til din leilighet, men dette kan vi fikse. Vi kan legge opp egen stikk 2x10A (Ihht NEK 400:2014)tilkoblet din strømmåler på din parkeringsplass... Tillegg for El-bil er kr 8450,-»

Prisen på 8500 virker ganske grei, men må jeg takke ja til dette tilbudet? Må jeg stille noen spørsmål om egen kurs, en fase lading e.l.? Er det noen krav jeg må stille? Blir vi nødt til å kjøpe ladeboks i tillegg eller skal det holde med en ladekabel?

Vi kommer ikke til å kjøre mye, så regner med at det blir mest lading på natta. Vi skal bo i leiligheta i maks 3-5 år siden barna blir større og vi blir nødt til å finne oss en større plass å bo etterhvert. Kanskje spørsmålene mine er veldig enkle for de som kan alt dette. Men jeg selv klarer ikke å finne løsningen dessverre. Hjelp!:)
Tenk også på om etablert ladestasjon  gir deg eit pluss ved salg om 3-5 år.


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


402
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« på: Onsdag 31. Januar 2018, klokken 17:33 »
Når det gjelder hjemme-/sakte-/AC-lading er det tre parametre som er viktige:
  • Spenning: 230 V vs. 400 V
  • Antall faser: 1-fase vs. 3-fase
  • Strømstyrke: 16 A vs. 32 A
1- fase lading gir hhv 3.7 kW og 7.4 kW i et 230 V system. For 3-fase multipliseres med kvadratrota av 3 (= 1.73), noe som skulle gi hhv. 6.4 kW og 12.8 kW i et 230 V system. Dette er ikke effektverdier jeg har sett ifm lading av elbil. Istedet forekommer 11 kW og 22kW ofte, disse stemmer ikke overens med noen av parametrene over, hvordan kommer man fram til disse tallene?

Og hva er egentlig "2-fase lading" som det av og til er snakk om, feks ifm e-Golf (tror jeg)?
3 fase lading er kun aktuellt for 400v TN system. Då finn du 11 og 22 kw verdiar. Norge er nok for lite marked til å bygge 3-fase ladarar i bilane for 230V IT. 3-fase veggboksar for 400V TN kan lett koplast som "1-fase" med 2 faser kopla til L1 og N i boksen når den står i eit 230V IT system.

"2-fase" er vel at ladar i bilen har 2 inngangskretsar istadenfor 3 som i ein "3-fase" bil.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


403
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ny kurs til Salto boks
« på: Mandag 22. Januar 2018, klokken 17:23 »
Salto boks 572 krever 32A sikring 1 fas. Hovedsikrinene mine er 3x55A. Er dette ok, eller burde jeg gå for en annen boks? Har pr idag Laf med kun 3,6kw lader, men vil være klar for bil som tar mot mer i fremtiden. Noen meninger?
Tenker du å _ikkje_ sikre kursen til Salto572 men å kople direkte til hovedsikring? Tvilsomt...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


404
Hei!

Jeg har bygget en ny garasje hvor jeg har en 32A 1-fase lader (Salto), 3 stikkontakter og 5 lyspunkter, og jeg har 230V IT-nett. Jeg har gravd ned en felles (grov) kabel fra huset og ut til garasjen. Elektrikeren har nettopp vært og koblet opp, og det er eget sikringsskap i garasjen med kurser for lader, lys og stikk. Det jeg stusset på var at i hovedsikringsskapet var det bare satt opp 32A sikring for garasjen. Er ikke det for lite for både lader, lys og stikk? Når man lader elbilen, vil ikke den da trekke 32A, slik at det ikke blir igjen noe til det andre og sikringen går? Jeg ringte elektrikeren og han mente at det i praksis burde gå greit siden man svært sjelden effektivt lader med 32A, men jeg er usikker på hvor mye han egentlig kan om elbiler og lading. Hva tenker dere? Burde jeg be om å få byttet sikringen til f.eks. 40 A?

Mvh,
Arne
Min Leaf trekker litt over 28A på maks. Det blir ikkje mykje 'til overs' med 32A totalt då, nei.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


405
Carwing / Sv: App Leaf Manager api
« på: Tirsdag 28. November 2017, klokken 21:45 »
Neppe noe åpent API, men ser ut som han hær har fått til noe:
https://www.troyhunt.com/controlling-vehicle-features-of-nissan/

Ser ut som JSON, så burde være relativt enkelt å automatisere når du først har linkene.

Skulle gjerne automatisert min, men har US leaf
Ja, ein kan bruke api'et direkte mot Nissan , no med autentisering. Men eg tenkte meir på ei quick&dirty løysing via LeafManager appen i Android.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Sider: 1 ... 25 26 [27] 28