Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erik Ola Ulvestad

#376
Lade hjemme / Sv: EcoLite, 400v og enfaslading
torsdag 03. september 2020, klokken 23:37


Sitat fra: KjellG på torsdag 03. september 2020, klokken 22:59
Denne: https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/

Samme teknikk kan ikke omforme tre spenninger inn til én spenning ut.
Nemmelig. For eit slikt prinsipp slepp ein nok ikkje unna likeretting. Og då kan ein likegodt bruke DC lading av bil.
Den dagen V2G invertere blir utbredt, så kan ein jo håpe at desse opererar på 3-fase. Igjen blir IT systemet marginalt i global målestokk, desverre.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#377
Lade hjemme / Sv: Beste hjemmeladestasjon for Leaf med 6,6kW ombordlader?
torsdag 03. september 2020, klokken 17:34
Sitat fra: Radial på onsdag 02. september 2020, klokken 22:03
Så å kjøpe en bittelitt smart ladeboks, er egentlig ganske smart i lengden.
En bittelitt smart ladeboks til en bitteliten pris får du med BESEN Wallbox (App varianten). Den har iOS/Android app, uavhengig av skyløsning og abbonement, med info om bla ladehistorikk og planlegging:

Edit:Var feil bilde for planlegging.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
#378
Sitat fra: Speedster på onsdag 26. august 2020, klokken 14:37
Bygger nå ny garasje, og vil i den forbindelse skaffe en lader til min 2013 Leaf med dobbeltlader.
Hva bør jeg gå for?
(Editert)
Her var det stille frå 'Easseelibers' gjengen, så her er eit råd "mot strømmen"; Kjøp billegaste 7,4kW ladeboks med dc-rcm integrert, fast kabel med Type1 støpsel som du kan få tak i. (Evt. om du vil lade også andre bilar til venner og familie, gå for Type2 kontakt. Men, då endar ein  ofte med å kjøpe ein ekstra ladekabel til Leafen for å ha hengande i garasja, for du blir lei av å hente ut kabel frå bagasjerom kvar bidige dag.)
SÅ...in future...., når du skal bytte ut løvet, timestariff har blitt norma, alle bilar har ISO15118, du vil/må ha laststyring i ditt smart hus - først då byttar du til ein ny "fancybox" med 'alt'.

Evt om du er hacker, kjøper du en KEBA P30C Wallbox.(litt dyr)
Er du app freak og synest 4G fast skykobling og Leaf API integrasjon er kult, ser du på EASEE Home.( godt pris/funksjon forhold)
Har du wifi i garasja og vil ha lokal kontrol rett inn på din mobil, kan en BESEN Wallbox vere noko for deg.(Aller beste pris, for din elektriker, frå mwhandel.no)

BTW,  har du begrensa kapasitet i ditt hovedinntak og stort forbruk forøvrig kan det vere du må nøye deg med 16A, som forøvrig kan  vere plenty til 'over-natt' lading til Leafen. Liten vits med 22kW ladeboks då...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
#379
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
fredag 21. august 2020, klokken 12:32


Sitat fra: elforvirra på fredag 21. august 2020, klokken 12:12
Vil MB'n lade med beskrevet oppsett?
MB'n er vel ein av dei som vil starte lading med 3 fas 230V IT i 2 av sine ladertrinn, då i s.k. v-kobling ('open delta').
MEN, du bør sjekke EKSTRA nøye om kabeltversnitt internt i bil er dimmensjonert for dette! Har hørt at N leder i MB ikkje er det.
Har du 11kw ombordlader er denne dimmensjonert for 3 x 16 A i 400V TN nett, der resultatstrøm i N leder er null. Ved enfaselading er strøm i N leder lik 16A. Ved å bruke to trinn i bilen kopla mot IT 3 fase får du vesentleg høgare strøm i N leder enn 16A, med fare for varmgang i bilen.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#380
Lade hjemme / Sv: Bytte fra type2 til type1 kabel på Salto Evse553
lørdag 08. august 2020, klokken 23:59
Er det mulig å ohme ut kablane?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#381


Sitat fra: mohpet på fredag 07. august 2020, klokken 13:03
...
... innunder motorvogn så inngår jo også moped og MC.
...
Tenker jeg feil?

Ei vogn har vel meir enn 2 hjul?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#382
Polestar 2 / Sv: Kun 2 fas lading på IT nett
onsdag 05. august 2020, klokken 00:36


Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 04. august 2020, klokken 22:35
zoe lader vel 400 på tn? Derfor kan og lade 22kw samme med aria og største batteri pakka.
Det er nok 3 x 32A trinn i Zoe for 230V mellom 3 stk faser og N som gir 22kW med 400V TN nett.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#383
Polestar 2 / Sv: Kun 2 fas lading på IT nett
tirsdag 04. august 2020, klokken 20:58


Sitat fra: mroek på tirsdag 04. august 2020, klokken 20:07

... er det etter min mening direkte idiotisk å ikke tilrettelegge for å kunne dra symmetrisk også på 3-fas IT. Bilen må jo gjøre en intern omkobling, men det er vel akkurat dette Tesla Model 3 gjør?
Vel, Norge er og blir eit lite land. Er i grunnen overraska over at Tesla har brydd seg med dette. Blir det slik også på TMY?

Sitat fra: mroek på tirsdag 04. august 2020, klokken 20:07
...
Et videre spørsmål: Er det ingen elbiler som bruker 400 V direkte på TN? ...
Veit ikkje. Heimelading er nok viktig for elbil og ikkje alle land praktiserar fleirfase engang. 230V er nok eit rimeleg kompromiss.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#384
Polestar 2 / Sv: Kun 2 fas lading på IT nett
tirsdag 04. august 2020, klokken 19:53


Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:23
Tror nok den har 3stk ombordladere, men ikke greier å bruke fler enn 2 på IT.  Nå kan det jo tenkes at easee kan fixe noe med software.

Neppe. Tesla M3 gjer vel dette i bilen. Ladeboksen får vel ikkje gjort all verden frå eller til.

For 11kW må det nok vere 3 x 16 A trinn, ja.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#385
Sitat fra: Trond Svenning på tirsdag 04. august 2020, klokken 12:24
Må man da ha samme type ladeboks, eller brukes det std. kommunikasjonsløsning (kommunikasjonsprotokoll) ?
OCPP er vel einaste felles, åpne standard for ladestasjonar. OCPP v1.6 lever i beste velgåande, men v2.0++ tek nok over etterkvart. Problemet er prispremium for boksar med dette samt kompleksiteten i integrasjon av ulike fabrikat. "Money talks" så i praksis er det properitære løysingar som rår.
I prinsippet kunne vi tatt fram ei løysing som støtta ei knippe forskjellige fabrikat, via åpne API over lokalt ethernet. Også med forsyning frå kvar enkelt eigarseksjon, eller ein mix. Men, er interessen og betalingsviljen der?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
#386
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hvor trykker skoen, eller strømmen?
søndag 02. august 2020, klokken 14:14
Sitat fra: Kamuflars på søndag 02. august 2020, klokken 14:11
Ladeoperatørene burde gått sammen om et felles "clearing house ", litt som Entur når du reiser med tog.
...
= HUBJECT, vel? 700++ aktører.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
#387
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hvor trykker skoen, eller strømmen?
søndag 02. august 2020, klokken 13:05
Sitat fra: Hyperstress på søndag 02. august 2020, klokken 10:33
Ikke akkurat et stort problem, men rom for forbedring:Hvorfor bruker Ionity laderne så lang tid på å kommunisere med bil før de starter lading?  Ladet i går på BKK som startet med en gang, mens ionity laderne brukte så lang tid (1min?) at jeg trodde det var noe galt.
Lurer på det samme. Dei er eksepsjonelt trege, og feilar ofte. Har hoppa vi rundt på 3-4 stk på Ionity Ringdalskogen før suksess. Brukar Audi Services RFID kort til eTron 50. Same på CircleK Bamble sine identiske Trinity 150kW ladarar. Eg mistenker at det null poeng å flytte rundt, men heller prøve igjen på same lader. Eit banalt råd frå kundeservice er å sørge for god kontakt i pluggen ved å halde denne fast i kontakta til lading har starta. Det høyrdest i utgangspunktet litt tåpelig ut  men dersom ein kjenner på kabelen så pulserar og vibrerar denne veldig pga væskekjølinga i kabelen, så det har kanskje eit poeng?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#388
Nope. Nada nix.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

#389
Ad roaming, skjer det ingenting med Hubject her på berget?


Sent from my iPad using Tapatalk
#390
Lade hjemme / Sv: Lade på 3-fas hjemme
søndag 26. juli 2020, klokken 20:18
Sitat fra: RJK på søndag 26. juli 2020, klokken 20:04
Industrikontakt er da lovlig, så lenge han ikke lader med adapter og/eller skjøtledning på eget nett. Lading via Schuko som ikke er satt opp for elbil-lading, er derimot å definere som en bruksendring, og krever tiltak med elektriker.

Rådet mitt er derfor å kjøpe en ladekabel med fast industrikontakt, om han ikke vil investere i ladeboks hjemme.
Nja, er det det? Kontakttilkobling (også CEE, industri, PhilipHauge...) er definert som Mode2 fordi den er, nettopp, 'pluggbar'. Det er derfor krav til typeB vern PÅ kursen om den skal brukast til lading. (Om fast ladeboks har typeB/dcrcm innebygd er det tilstrekkelig fordi den er , nettopp, 'fast', dvs Mode3). Det vart vel antatt at TS sin kurs ikkje har dette frå før, og følgeleg ikkje iht forskrift.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA