Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erik Ola Ulvestad

#16
Lade hjemme / Sv: Medfølgende Schukolader
onsdag 14. februar 2024, klokken 19:49
For å svare på trådstarter sitt spørsmål om 10A lader går bra på 10A kurs så er mitt svar at det kan gå bra, men det er absolutt i grenseland og den kan også løyse ut sikring etter fleire timar pga varmgang.  Då er det litt kjipt å oppdage dette neste morgon. 
Om det er mulig å stille 'ladekladden' til feks 8A vil det vere betre.
Typisk ville installatør lagt opp til litt større kurssikring, feks 16A, om det skulle installerast for kjent 10A langvarig last.
#17
Lade hjemme / Sv: Tesla Gen 2 vs Gen 3 til TMS og BMW i3
torsdag 01. februar 2024, klokken 19:19
Litt kjapp googling ga meg veldig lite info om vellykka lading av i3 på 230V 3fase. Derimot har Blogg.larsfredrik.com ei sak om klikkelyd i i3 ved 230V 3fase lading med TWC.
BMW tilrår det ikkje, iflg TU sin artikkel.
'Lademinister' J.T. Gjøby har naturligvis også sagt sitt om 3fase lading.

Trådstarter sin 2014 TMS kan ikkje bruke 230V 3fase symmetrisk fullt ut, slik som TM3/TMY kan, men kan antakelig få den halve kilowatten ekstra, som nemnt i tidlegare post. Det er ikkje allverden i juble for, men alle monner drar.

Her vil eit bra kompromiss vere oppsett med 1-fase kobling, helst også med større strømstyrke, feks 20A, men det spørst om lagt kabel er dimmensjonert for meir enn 3x16A.

Med 2 bilar og 2 oppstillingsplasser er det kjekt med 2 ladeboksar. Spesiellt om vinteren med regelmessig lading og oppvarming på morgenen er det fint å sleppe omkobling av bilar.
(Lastdeling med 2 x TWC kopla som 1-fase, fordelt på ein 3fase kurs, 230V IT, skal eg ikkje kome inn på i denne omgang)
#18
Lade hjemme / Sv: Would the Amina 1 work for me?
torsdag 18. januar 2024, klokken 19:02
If your carport/garage is truly standalone, i.e. it does not share constructional parts that otherwise could be used as a path for new cabling, then a special exception exists in the regulations, (as stated by RJK in post #1) allowing installation of an wallbox on the existing circuit, if accepted by you as the installation owner and user. That is, if overloaded, when you plug in the vacuumer, high-pressure washer or whatever while also charging your car, you are the only one that will suffer and you are able to take action and remedy this quickly. Only simple lights, door opener and an immediate outlet is allowed, no freezers or other equipment on this circuit.

Have your electrician check out https://www.trainor.no/forum/forskrifter-og-normer-dsb/billader-i-frittst%C3%A5ende-felles-garasje

But, if he insists on a small cabinet for breaker, etc it should be of no great cost.
#19
Lade hjemme / Sv: Would the Amina 1 work for me?
søndag 14. januar 2024, klokken 15:22
Sitat fra: Rozojc på søndag 14. januar 2024, klokken 08:23Thanks.
And if only connected at single phase 16 amps, is that enough power to have the car preheat the battery (or the inside) while plugged in without decreasing battery charge? Hope the question makes sense ...
Your MG-5 has a heatpump that is efficient for heating the coupe. I do not know if it does any battery preconditioning if you have a depature timer set in the nav system.
My LEAF typically draws 3+kW for heating while driving during winter. These cold days I have even seen 4kW. But preheating only draws 8-12 amps, that I have observed so I guess there is a portion pulled from the battery as well. But you can compensate for this by heating for a longer time. As the car heats up it will pull less power for heating and eventually refill the battery.
Depending on your nav system features you can either set a departure timer and let the car handle the rest, or you can start heating via mobile app, scheduled preferably, early enough for your departure to be warm and cozy :-)

I guess it comes down to wether you want to optimize for lowest kWh and/or peak kW (I.e. cost of energy bill) or maximise driving distance at any cost.

By time you will find that you probably do not need 100% charge every day.
#20
Lade hjemme / Sv: Would the Amina 1 work for me?
lørdag 13. januar 2024, klokken 21:34
A 'simple' Amina 1 phase at 16A will do you just fine. We have one 20A circuit with two charging boxes, i.e. 4.5 kW, and it is plenty for 2 EVs. It is allways nice to have more "oohmp", but if you are privileged with your private carport/garage and can leave the car charging over night you will probably find it sufficient. Off course, if you drive a very long distance every day, it may not be for you.

@RJK: Just to be picky :-)11kW is not for 1-phase, normally, is it? (Earlier Zoe and trucks, maybe)

#21
Ja, fulldynamisk burde Easeeanlegget regulere ned frå 32A til 16A for 2 bilar samtidig. Og om du har LEAF som går gradvis ned frå full effekt til den lunkar rundt 4-5 ampere over siste del av ladinga, burde anlegget sleppe opp tilsvarande for dei andre ladeboksane.
Men eg kjenner ikkje Easee godt nok til at eg veit kor du stiller inn denne funksjonen.
#22
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 10. januar 2024, klokken 07:43Takk for svar. Om jeg forstår deg rett så kunne vi spurt om maksimal effekt kan justeres ned til 3,3kW for å teste om to biler da vil lade samtidig? Dersom denne begrensingen blir plagsom.
Ja, det kan du teste. Det blir til slutt ei vurdering om ein vil ha lavare effekt og deling, eller høgare effekt og køing. Med 16A 1-fas setting vil du kunne lade 3 bilar samtidig. Ca 11-12 kW totaleffekt i anlegget og 3 x 28A i felles faseleiarar.
#23
Det er eit spørsmål om lastbalanseringa kun tek omsyn til om forsyningskurs blir overbelasta og regulerar ned dersom øvrig forbruk er for stort , eller om den også deler tilgjengelig effekt på tilkopla bilar samtidig.
På eit 3x32A IT anlegg vil det i praksis kun vere effekt til 1 bil i gangen dersom den blir tildelt maksimal effekt (feks 7kW).
Dette fordi 1-fase koplingane deler faseleiarar, så om eit 'par' feks mellom fase 1 og 2 dreg 32A så er det ikkje plass til 32A i fase 2 og 3, då ville det  bli rundt 55A i sum i fase 2. (32 x 1.73 = 55, ikkje 64 pga faseforskyving)

Om du skulle be om 3-fase får du ca 12% ekstra, men vil blokkere andre. Det er jo her ikkje så nøye sidan andre i praksis er blokkerte likevel.
#24
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 04. januar 2024, klokken 13:04I øyeblikket er det vel kun Charge Amps Dawn og Garo Entity som kan monteres i samsvar med NEK for større anlegg uten at man setter eksternt B-vern foran hver eneste boks. 
KEBA P30 viser også til IEC62955 samsvar : https://www.memodo-shop.com/media/pdf/41/70/4f/memodo-keba-c-series-socket-datasheet-108336_46718897752dc850379baf25fd738101.pdf
#25
Sitat fra: THE på torsdag 21. desember 2023, klokken 08:36Jeg kjøpte en Eease ladeboks rett før ESV-saken ble kjent for meg. Jeg har ikke fått den montert da jeg ville vente på en avklaring først.

I dag har jeg en PodPoint 16A trefase ladeboks som ble kjøpt sammen med Renault Zoe. Jeg har da en trefas 230/400V trafo stående foran ladeboks. 3x32A A-vern til trafo og 3x16A A-vern etter trafo til ladeboksen. Spørsmålet mitt er om jeg har forstått det riktig  når jeg sier at jeg ikke trenger B-vern her siden jeg har skilletrafo, og elektrisk adskillelse er likestilt med automatisk utkobling? Dvs. slik det ser ut for meg så bør det være uproblematisk for meg å få byttet ut PodPoint med Eease-boksen nå uten å montere ekstra B-vern i skapet?
Iflg gammal Trainor tråd https://www.trainor.no/forum/forskrifter-og-normer-dsb/elbil-lading-og-jordfeilbryter verkar det som det ikkje er krav til B vern på sekundærside. Poenget er jo å beskytte mot at jordfeil forplantar seg til oppstrøms anlegg, og det er ivaretatt med trafo.
Men, om det skulle oppstå dc feilstrømmer som blindar det A vernet du har på sekundærsida, har det då eigentleg noko funksjon? Vil likeretterstøyen frå bilen kunne 'plage' dette vernet? Dog, med kun 3x16A så blir det nok håndterlig med likeretterstøy.
Er det feil på kabel eller bil med overslag til chassis etc, er det fare for personsikkerhet? Eller reknar ein med at sekundær A vernet handterar dette?
Hmm, mange spørsmål......skulle gjerne gitt betre svar.
#26
TAYCAN / Lade Taycan på 230V 3-fase
torsdag 21. desember 2023, klokken 18:07
Er det nokon som brukar 230V 3-fase IT til å lade Taycan?

Eg ser at det er oppgitt at Taycan kun ladar på 1-fase på 230V IT system. Men spørsmålet er om nokon har prøvd 3-fase på 230V IT for s.k. open-delta kobling?
#27
Sitat fra: RJK på søndag 17. desember 2023, klokken 12:18
Sitat fra: geear på søndag 17. desember 2023, klokken 11:40
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. desember 2023, klokken 10:44
Sitat fra: turfsurf på søndag 17. desember 2023, klokken 09:56
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. desember 2023, klokken 09:52Akkurat dette er veldig ...
Ja, men det gjør det jo ikke bedre. Det er ingen "Checks and Balances" på plass her. Det er ingen motvekt til fagbransjen her, ingen som har interesse av å forenkle og gjøre det best mulig for forbruker.
Go morgen Turf... :+1:  Er du ikke litt vel kritisk eller?
De er de beste vi har... disse Nek'erne våre ;D
Just saying..

SitatEllers så er det ingen overraskelse at vi får regler som de er med disse medlemmene i NEK.

Ganske hårreisende egentlig, dette er jo bukken og havresekken. De fleste av medlemmene her har jo direkte økonomisk vinning av fordyrende og kompliserende regler.

Nei, det er ingen representanter for forbrukerne her, kanskje med unntak av Gjøby fra NAF, men da kun opp mot elbillading. For boligeiere så jeg ingen som kan kjempe mot økte kostnader ved bygging og renovering. Ganske hårreisende.
Helt enig. Jeg mener dette egentlig er myndighetskrav å stå for reglene, så kan disse "NEK-ene" heller stå som teknisk utvalg som kan gi råd ut fra el-faglig ståsted.

Enhver organisasjon/gruppering som tilnærmet utelukkende representerer næringen, bør ikke få annet enn en rådgivende funksjon. Faktisk makt til å ta avgjørelser, bør ligge et hakk lengre opp.

Og det må selvsagt være en del av vurderingen om reglene som foreslåes, er mer forbruker fiendtlig enn faktisk nødvendig.

Selvsagt er det mange ting en ikke-faglært bør holde seg for god til å utføre selv, men det finnes mange kyndige amatører som definitivt vet hva de gjør, og er flinke til å lese seg opp.

Mange ganger kunne det hjulpet langt på vei om de bare fikk en faglig vurdering av planene, bare for å forsikre seg om man er innenfor reglene, og om løsningen ansees for å være god praksis.
Kva myndighetsorgan tenker du skulle stå for utarbeiding av norske standardar, eigentleg? Skal feks DSB ansette akademiske byråkrater som skal diktere standard? Skal vi ha enda meir særnorske løysingar som blir marginale i eit globalt marked. Nei, det tenker eg ikkje er ein god ide.
Ære være dei som orkar å bidra til komitearbeidet. 
Det er nok uunngåelig at personer i fagmiljøa også har kommersielle interesser. At store og små aktørar kan ha interesse av å jobbe tett på standardiseringsarbeidet er vel ikkje noko overrasking. Det finnest ikkje noko alternativ slik eg ser det.
#28
Sitat fra: jlan på lørdag 16. desember 2023, klokken 11:47
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 15. desember 2023, klokken 21:57Er vi no der at "EV" type vern med likestrømsdeteksjon for >6mA kan brukast istaden for det typiske, dyre Type  B vernet?
Dette er eit vern iht IEC62955 og 61008-1 der gnistgap nok ikkje er eit problem  :police:
https://www.gewiss.com/content/gewiss/al/en/products/product.datasheet.1000001.1000062.GWD4562.pdf
Er det noe som skiller dette vernet fra et vanlig B vern?
Prisen,forhåpentligvis.
Men det kan eg sjekke opp.
#29
Er vi no der at "EV" type vern med likestrømsdeteksjon for >6mA kan brukast istaden for det typiske, dyre Type  B vernet?
Dette er eit vern iht IEC62955 og 61008-1 der gnistgap nok ikkje er eit problem  :police:
https://www.gewiss.com/content/gewiss/al/en/products/product.datasheet.1000001.1000062.GWD4562.pdf
#30
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. desember 2023, klokken 21:56@Erik Ola Ulvestad Heldigvis har vi standarder som sier at ladekabler kommer i 13A, 20A, 32A og 63A utgaver. En 16A kabel finnes ikke.
...cut...
En full delta i IT nett vil gi 1,73 ganger strømmen i alle faser fremfor bare i en ved åpen delta.
Kanskje du er enig at 3 fase IT lading på et sett standarder som er bygget fra bunn på TN nett kanskje får en del uheldige konsekvenser og at det bare holder med 1 fase lading i IT nett?

Først av alt, beklager å ha dratt denne tråden OffTopic.


Ja, "3x16A / 11kW" kabel er dimmensjonert for 20A. Men som du opplyser så gir dette 16 x 1.73 = 27.5A i N-leder ved fasebrudd på en fase eller åpen delta.

Så utifrå at 20 < 27.5 så burde ein holdt seg til 32A som minimum. DOG, om ein dreg dette vidare til 22kW med 3 x 32A og eit fasebrudd så er jo heller ikkje 32A nok....

Nei, dette blir søkt. Vi legg den død, eller?


Eg synest forøvrig at det prisverdig at det forsøkt innføre hensyn til 230V IT 3-fase system i standardiseringsarbeidet internasjonalt. Kudos.

Inntil det er på plass standard for dette blir det litt for mykje "Don Quijote" fakter over dette til at eg orkar å anbefale anna enn 1-fase på IT. Antakeligvis vil vi få DC lading heime før IT 3-fase blir ratifisert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA