Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erik Ola Ulvestad

#136
Kia Niro EV / Sv: Lading på 400V
onsdag 09. mars 2022, klokken 17:12
400V er mest kurant for 3 fas. For din 1 fas bil spelar det absolutt inga rolle.
(230V IT 3fas vil er ikkje anbefalt for alle andre enn Tesla 3/Y)

Du nemner 'trekker kun 3.6kW fra 16A'. Har du 3 x 32A kurs eller 3 x16A i sikr.skap?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
#137
Elbilen i Samfunnet / Sv: Slutt på CSV-eksport fra Nordpool?
mandag 28. februar 2022, klokken 21:33
Eller hent data her:


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#138
Avansert: Batterier og Lading / Sv: NissanConnectEV API for Leaf 2017
lørdag 19. februar 2022, klokken 19:22
Eg har no fått etablert login og batterisjekk med Postman api tester.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#139
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S 11kWh lading
lørdag 19. februar 2022, klokken 14:09


Sitat fra: Ewout på torsdag 17. februar 2022, klokken 21:09
Hei dere,

Min 'gamle' S 70D fra sent 2015 får hjemme bare 7kw mens min 2021 M3 LRAWD får hele 11kw.

...cut...

Noen? :)

Mvh, Ewout
Din TM3 er 'ustandard' og trikser det til med trekantkobling for 3fase på 230V IT for 11kW. Din TMS ladar med 1 fase 32A, 7.4kW på 230V IT nett iht standard. Dette er som det skal vere.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#140
Avansert: Batterier og Lading / NissanConnectEV API for Leaf 2017
tirsdag 15. februar 2022, klokken 18:43
Er det nokon som har innside info om korleis feks QuickLeaf, MyLeaf, mfl loggar seg på Nissan api? Det meste eg har funne på github ser litt utdatert ut. Eg har prøvd på https://gdcportal.its-mo.com/api_v210707_NE/gdc/InitialApp_v2.php med relevante parameter med Postman, men er stuck... Det er nevnt at Nissan har introdusert en 'User-Agent-Key' som nytt parametertriks, men har ikkje funne noko på det.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#141
Alt det andre / Sv: Hva betalte du pr kwh i januar?
fredag 11. februar 2022, klokken 16:47
Og så tenkte du å samanlikne graden av smarthus styring, plassering i landet, osv?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#142
Meinar at LEAF må vere påslått for å lade 12V. Kan bli for lite lading om 12V forbruk er stort (vifte, visker, lys, usikker på AC).

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#143
ID.4 / Sv: Elektriske seter på GTX
søndag 30. januar 2022, klokken 18:45
Prøvde GTX  elseter her om dagen, det var vel 12-vegs regulering, typisk for 6 valg som går fram og tilbake. Prøvde ikkje masasjefunksjonen, litt usikker på om passasjersetet har den? Så, fantastisk med muligheter til å sitte høgt og lavt osv, og korsryggstøtta kunne regulerast oppover og nedover langs ryggsøyla, vel langs korsryggen iallefall. Eg er ikkje så ivrig på å endre stilling i hytt og pine, men det å ha minne for forskjellige sjåførar/passasjerar er viktig. Her var det vel 2?, som er tiltrekkelig for oss. Min bedre halvdel, finansministeren, er rimelig pertentlig på sitteposisjon, så det å slippe å bli arrestert for å ha tulla med seteinstillingane er verdt mange pengar, IMHO. Dette var sportsseter der nakkestøtte ikkje er regulerbar. Der er uttrekkbar lårstøtte som er deilig. Enyaq ix80 Sportline har ikkje dette og heller ikkje regulerbar nakkestøtte, men muligens litt lenger setepute slik at behovet for å forlenge denne ikkje er så stort.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#144
Ariya / Sv: Ariya - firhjulstrekk-system
fredag 28. januar 2022, klokken 21:53
Sitat fra: Løytnanten på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:57
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:24
Det er nok å forstå som "kraftpådraget til en aksel kan overføres til den andre".
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det er jo nettopp dette som IKKE er tilfellet, Erik Ola Rustad. Det eksisterer ingen kraftoverføring mellom akslene.
Nemmelig. Fornøyelig flisespikkeri dette :-)
Man 'overfører' tildelinga av kraft frå å gå til framaksel til å gå til bakaksel. Sjølvsagt er det inga kopling mellom akslingene, det er kun snakk om overføring av elektrisk kraft frå å vere tildelt den eine motoren til å bli heilt eller delvis tildelt den andre motoren.
Nissan kunne sagt det betre, ja.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#145
Lade hjemme / Sv: Easee versjoner? Finnes det flere?
fredag 28. januar 2022, klokken 20:36
Finnest vel Easee Home og Easee Charge, der Charge var vesentlig dyrare, men vart ikkje den  justert ned i pris?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#146
Lade hjemme / Sv: Ladefest i natt !
fredag 28. januar 2022, klokken 20:34
Men, Lars, du har vel sånn automagisk fancybox så du slepp å bruke vekkerklokka? ;-p


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
#147
Ariya / Sv: Ariya - firhjulstrekk-system
torsdag 27. januar 2022, klokken 21:24
Det er nok å forstå som "kraftpådraget til en aksel kan overføres til den andre". Iom at fordelinga kan styrast trinnløst (antar eg?) så er begrepet 'overføres' heilt innanfor.

Om ein er på jakt etter eit system med 1 motor pr aksling på ein bil med 2 akslinger/2motorar, og vil ha 2 motorer til å kun drive all samla kraft på 1 aksling, ja då er nok ikkje dette bilen du søker.....


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#148
Lade hjemme / Sv: Leaf på Tesla Wall Connector
tirsdag 25. januar 2022, klokken 18:29
#spekulasjon
Kan det vere at eldste Leaf ikkje har noko form for CAN bus kommunikasjon over ladekabelen men at den nyare Leaf har det, men ikkje på ein slik måte at den er kompatibel med TWC? Då vil kanskje den eldste fungere fordi CAN ikkje finnest.
Just guessing....

Kva Leaf modellar støttar V2G, eller er det kun over Chademo kontakta?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#149
Lade hjemme / Sv: Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?
mandag 24. januar 2022, klokken 12:27
Sitat fra: elektrolux på søndag 23. januar 2022, klokken 23:44
...
Fordi kurssikringen er lik eller svakere enn overstrømsvernet som er i ladestasjonene vil sistnevnte ikke ha praktisk betydning. Om en har 1 eller 3 eller 5 ladestasjoner dimensjonert for 32A på en 32-40A kurs har ingen betydning for overstrømsvern.
...
Om meininga til forskriftene er at feil (feks overstrøm) på ein ladeboks ikkje skal kunne forplante seg til andre ladepunkt, så burde vel vern ha selektivitet og/eller størrelse slik at ladeboks legg ut før oppstrøms OV?
#150
Lade hjemme / Sv: Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?
søndag 23. januar 2022, klokken 22:11
Sitat fra: elektrolux på søndag 23. januar 2022, klokken 20:38
Hele problemstillingen er vel uaktuell for private der det legges opp en 32-40A kurs?
Er vel høgst aktuellt for private med 3 x Easee Home på _en_ kurs?
Og forsåvidt alle andre ladeboksar som har lastdeling integrert (TWC) eller i ekstern controller (mange). Alle 32A ladeboksar (1fase eller 3fase) med overstrømsvern og dc vern bør jo då kunne lastdele på ein 22kW 3fase kurs utan separate vern og forlenging, om ein skal følge resonnementet til Easee. Easee kan evt settast på ein større kurs, men dette må nok  fastsettast av produsent for dei andre.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA