Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amatøren

#46
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ladestasjon på Hardangervidda.
torsdag 14. oktober 2021, klokken 18:19
Send spørsmål til de forskjellige operatørene på Facebook eller epost.
#47
ID.4 / Sv: Knakelyd fra panoramataket
torsdag 14. oktober 2021, klokken 18:11
Sitat fra: biggern på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:18Betaler en over 500k, aksepterer jeg ikke "sånn er det".

Da får du bare si:

Det er reklamasjon og sånn er det.
#48
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil?
onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:42
e-Golf, men sats i hvert fall om FL utgaven (den med størst batteri - 231 km WLTP / 300 km NDEC).

Den har også app mulighet for både forvarming og kjøling. Mulighet for 75 kg taklast også ved behov (har vært mye på byggevarehandel og kjøpt både mørtel og plank, samt langtur med ski på taket på vinterferie).
#49
Model Y / Sv: Hvorfor står ikke modellnavnet bak på bilen?
onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:55
Enklere å polere bilen når det ikke er modellbenevnelse på den.

Hvit polish kan være litt ekstra jobb å fjerne fra bokstavene.
#50
Nei, alle kan ikke stille styrken på ladestrømen.

Hadde e-up! og har e-Golf og begge kan stille ladestrøm i bil og app.

e-tron kan ikke, hverken i bil eller app og det skal være premium bil...
#51
SEAT / CUPRA / Egen gruppe for CUPRA?
lørdag 09. oktober 2021, klokken 19:08
Seat ha skilt ut CUPRA som eget merke og ettersom Volkswagen (ID.4) ikke deler gruppe med Škoda (ENYAQ) så burde vel CUPRA adskilles fra Seat.

Dermed burde det vel være egen undergruppe for CUPRA Born og Tavascan.
#52
ID.4 / Sv: Feil og mangler - Oppsamlingstråd
lørdag 09. oktober 2021, klokken 18:58
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. oktober 2021, klokken 11:29Men de har i det minste denne muligheten i motsetning til mange andre. Kudos til VW for det.
e-Golf og e-tron også. 👌


Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. oktober 2021, klokken 11:29F.eks vår I-Pace som man bare må vente til bilen selv finner ut at det er på tide med en rebbot. Morro å kjøre timesvis uten navigasjon, lyd og klima.
😲

Ikke en gang stoppe og slå bilen av og på? 🤔
#53
ID. Buzz / Sv: Kommer denne? Når?
lørdag 09. oktober 2021, klokken 18:53
Elmo: 👍Du har rett.

Stemmer kun lang i USA. Dermed mulighet for lang i Europa. Hørte og tolket feil første gang.
#54
ID. Buzz / Sv: Kommer denne? Når?
tirsdag 05. oktober 2021, klokken 22:42
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 21:45
Det kommer vel 2 versjoner, med kort og lang hjulbase.

Lang versjon kommer bare i USA i følge video.

Forøvrig så ryker den ut på grunn av instrumentpanelet og dashbordet generelt. Der var kona helt enig eller la vel egentlig ned veto mot bilen før jeg fikk sakt min menig, selv om hun var mest for den da ryktene kom om en i sin tid.

Da er jeg mer spent på Q6 e-tron selv om den er en annen type bil.
#55
ID. Buzz / Sv: Kommer denne? Når?
søndag 03. oktober 2021, klokken 14:59
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 30. september 2021, klokken 22:20
Bilen blir større enn Caddy, men mindre enn Transporter.

Det blir dessverre ikke store bilen.

Representant fra Møller sier det blir noe mellom Touran og siste Sharan (som var mindre enn den før, har hatt begge). Må bli rimelig trang med tre seterader.

Hadde håpet på noe mellom Sharan og Caravelle og mest mulig opp mot Caravelle i størrelse. Vel nå er den sannsynligvis ikke aktuell på grunn av det simple 'billige' instrumentpanelet. Hadde den bare blitt levert med ordentlig AID slik som e-Golf har.

https://www.tv2.no/v/1309093/
#56
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: CCS2 lader med lav effekt.
onsdag 29. september 2021, klokken 14:21
Takker for diverse tips.

Det var ikke tenkt å ta ut strøm fra bilen.

Tanken var å ha batteribank (ja, stor, i eget bygg på tomten) for 'rask' lading av biler som ikke har 22 kW mulighet. Samtidig ved lading fra batteribank så får man lavere peek belastning på strømnettet (ref. effekttariff) samt backup og lademulighet ved strømbrudd. Backup da også for kjøl, frys, datanettverk med server og TV.

Tanken var så lading av batteribanken med solceller og lavere strømtrekk fra nettet.

Selvfølgelig så kan man med Victron invertere legge opp til trefase (noe jeg uansett regnet med for en CCS2 lader), men begrenset til bilens maksimale lademulighet. Dette sistnevnte er nok mest realistisk hvis ikke lommeboken blir ekstremt stor.  ;D
#57
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
mandag 27. september 2021, klokken 08:49
Samme erfaring i Begnadalen (E16) syd for Bagn.

Ny versjon av kart, men den tror det er et kryss på nesten rett strekning med kraftig oppbremsing. Samme før og etter oppdatering.


Likeledes E134 Strømsåstunnelen. Fra Drammen mot Mjøndalen så tror den at det er 80 km/t ca en billengde etter 70 skiltet midt i tunnelen. Tilsvarende feil midt i tunnelen i motsatt retning ble borte for mange måneder siden, men jeg sitter på hugget fortsatt i tilfelle den faller tilbake til 'gamle synder'.

Noen ganger (ikke alltid!) så tror den det er meget krapp sving på E134 ved avkjøring til Mjøndalen når jeg kommer fra Drammen og skal videre på E134. Hvorfor det ikke er konsekvent er underlig for det er ikke kryssmarkering eller endring var hastighet. Det er nesten som den har to databaser og 'roter' med data fra de.
#58
Audi e-tron / Sv: 93M1 - S-Servicing high-voltage battery
søndag 26. september 2021, klokken 09:55
Hvor i appen dukker det opp?
#59
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: CCS2 lader med lav effekt.
lørdag 25. september 2021, klokken 15:23
Inne på noe der, men tenkte mer på en for permanent montering. Den ser mer provisorisk ut.

Schneider har en på ca 30 kW (ut fra tidligere søk for lenge siden), men fikk ikke opp pris. Tenkte også at 30 kW blir litt høyt (kan kanskje justeres, men pris gjenspeiles vel gjerne i maksimal effekt).

Nå ser jeg hva det kan ligge på. 👍
#60
CCS / ChaDeMo hurtigladere / CCS2 lader med lav effekt.
lørdag 25. september 2021, klokken 14:38
Driver å filosoferer litt i tilfelle lommeboken blir større enn forstanden en gang i fremtiden. 🤔 😂

Noen som kjenner pris på CCS2 lader som gir rundt 20 kW?

Noen biler kan man lade med 22 kW AC (gjerne opsjon ved bestilling av ny bil) og ettersom det er DC inn på HV batteriet så er det jo ett fett om kilden er AC eller DC inn på bilen.

Derfor filosoferer jeg om stor batteribank ladet med solceller og laveffekts lader på nett som backup og så en CCS2 lader (selvfølgelig etter inverter da jeg hadde tenkt å legge meg på 48V batteripakke for inverter til nødstrøm i huset også til enkelte ting).

Med en slik løsning så vil man unngå unødvendig påvirkning på effekt tariff hvis man lader 'raskt' på kalde vinterdager.

I tillegg så kan man tilby hurtigere lading for gjester som kommer med biler som ikke kan lade med 22 kW på nett (AC). For eksempel e-up!, e-Golf,...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA