Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amatøren

#31
Elbiler i media / Sv: NAF om ladepriser
lørdag 30. oktober 2021, klokken 09:52
Forstår argumentet bak, men pris på tid er vel blanding av gammel holdning og tanke for å unngå 'parkering' av biler som får rapidgate eller coldgate (for varmt eller for kaldt batteri) på laderen. Dermed får man en viss bevissthet om bruk av ladere så man unngår 'langtidsparkering' til en viss grad.

Det går jo å ha en middelvei. Kople har i tidsrommet 22:00—08:00 ikke minuttpris sammen med kWh pris.

Tesla har vel både differensierte kWh pris ut fra pågang i tillegg til 'parkeringsgebyr' over en viss SoC (med forbehold om korrekt forståelse fra hva andre skrevet).

Hvis det blir pålegg om kun kWh pris så bør det bare være opp til 80 % SoC. Ikke over.

For eksempel i tillegg til NOK/kWh:

< 80 % SoC - 0,00 NOK/kWh
81—90 % SoC - 1,25 NOK/kWh
91—100 % SoC - 2,50 NOK/kWh
> 100 % SoC - 5,00 NOK/kWh

I tillegg så kan ladeoperatørene differensiere kWh pris ut fra belegg på de enkelte laderne, men da må et opp digitale skilt med pris slik som ved bensinstasjoner.
#32
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kommunalt selvstyre
mandag 25. oktober 2021, klokken 19:28
🤣
#33
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
lørdag 23. oktober 2021, klokken 20:40
Bare for å ta frem en sak.

Ladestrøm We Connect:
5A, 10A, 13A og MAX

Ladestrøm We Connect ID:
Redusert (minimum, 5A) og MAX
Ingen mellomliggende steg, men virker på e-Golf også.

Tror de bare har lagt til funksjoner de har fått til å virke på ny SW plattform i ID serien og tror ikke de kommer til å implementere det som virker i e-Golf. De ser på det som bil på vei ut.

Derimot så er det skremmende at de sender ut en så uferdig bil på markedet. Å sende ut en bil med mindre funksjonalitet selv om den har OTA oppgraderingsmulighet ser jeg på som å skyte seg selv i foten.

I tillegg virker e-Golf som en premium bil i forhold til ID.3.
#34
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Batteribytte av NIO EC 6
lørdag 23. oktober 2021, klokken 20:19
Eller ren mekanisk eller elektrisk/styring svikt på selve bytte mekanismen, oroar.

Tror nok salt og is som du nevner, kan bli det største problemet.
#35
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
lørdag 23. oktober 2021, klokken 15:35
Skulle vært % visning i AID og MMI på bilen.

Som alternativ bruker jeg We Connect ID appen som alternativ ved hurtiglading. Den mangler en del funksjonen og noe er forenklet, men greit tillegg til We Connect.
#36
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
lørdag 23. oktober 2021, klokken 15:24
Spørsmål er om Audi Q6 e-tron (PPE plattformen) får ladeporten plassert riktig og langt nok bak. Ut fra bilde på venstre side bak i tillegg til opsjon for ekstra type 2 kontakt på høyre side bak.


Bilde fra electtive.com

Lurer på om det er på grunn av fremtidige samarbeidsplaner. VAG har med unntak av (ur) e-tron tradisjon for høyre bak.
#37
SEAT / CUPRA / Sv: Egen gruppe for CUPRA?
onsdag 20. oktober 2021, klokken 17:31
Kommer det egen gruppe for CUPRA nå? 🤔
#38
F-150 Lightning / Sv: FORD F-150 electric pickup
onsdag 20. oktober 2021, klokken 17:23
@Bob_Core: Du må sjekke om den kan bygges om fra CCS1 til CCS2 hvis du trenger å hurtiglade her i Europa.
#39
Elbiler i media / Sv: Ionity lanserer Plug & Charge
søndag 17. oktober 2021, klokken 15:31
Det er identifisering via CCS kontakten i stedet for brikke, app (, kredittkort) eller SMS.

Det er mer forskjellige navn på samme system. De forskjellige operatørene kan selvfølgelig ha forskjellige måter for registrering mot CCS data.

Sitat fra: FastnedHow does it work?
To use Autocharge you first need to create a Fastned account. In the registration process you will be able to add autocharge for your vehicle, if supported for your car. You have already a Fastned account? Great!

Open the Fastned app, go to your profile and choose under 'My Vehicles' the vehicle you want to connect to Autocharge. Choose "yes" for 'autocharge activated'.
Start the next charging session with the Fastned app. During this charging session your car is connected to your Fastned account. First insert the connector into the vehicle, wait until a message appears on the charger screen, and then start charging. When your car is connected you'll be notified in the app.
From now on you can charge at Fastned without the app or your EV charge card. Just plug in and your session will start.
#40
Elbiler i media / Sv: Ionity lanserer Plug & Charge
søndag 17. oktober 2021, klokken 15:24
Ikke alle som følger CCS standarden for kommunikasjonsprotokoll. Det har Fastned funnet ut.

Sitat fra: FastnedPlease note: Unfortunately it is not possible to use Autocharge with the following vehicles:

Audi e-tron (model 2018, cannot be guaranteed for model 2019)
DS 3 Crossback E-Tense
Maxus eDeliver
Mazda MX-30
Volkswagen e-Up!, e-Golf, ID.3 & ID.4
Seat Mii electric
Skoda Citigo e-iV & Enyaq iV

Man ser her at VAG konsernet er veldig overrepresentert. 🤬
#41
ID.4 / Sv: Knakelyd fra panoramataket
søndag 17. oktober 2021, klokken 10:33
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. oktober 2021, klokken 09:25
Vedr. Vibrasjon så sjekk felgene. Fikk en gang ovale orginalfelger som ga vibrasjoner.

Hadde en kollega en gang på 80-tallet og han fikk faktisk levert ovale dekk.
#42
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ladestasjon på Hardangervidda.
fredag 15. oktober 2021, klokken 19:27
Sitat fra: turfsurf på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:11Er det vei der kan det godt være ladere for min del.
👌👍👏

Enig!
#43
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til valg av elbil #2
torsdag 14. oktober 2021, klokken 21:45
e-Golf
#44
Sitat fra: petersv på torsdag 14. oktober 2021, klokken 11:59Det er mange oppkjøpere som vil ha bilen din.
Bare pass på at det er oppkjøper og ikke fordekt kommisjonssalg.

Ved kommisjonssalg så får man plutselig 5 års ansvar for bilen etter salget! Ikke 2 år som privat salg.

Var nylig en sak på TV2 Hjelper deg om det.
#45
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil skal jeg velge?
torsdag 14. oktober 2021, klokken 18:31
Sitat fra: rmsando på torsdag 14. oktober 2021, klokken 17:31Har kjørt en vw up i mange år nå og ønsker meg en bil som ser litt mer sportslig og tøff ut. Men alt i alt er jo utseende minst viktig.

Kan du leve med e-up! så har nyeste rundt 259 km rekkevidde (lenger enn e-Golf med 231 km, som kun finnes som brukt nå), eller en av søstrene fra Seat eller Škoda. Da får du sprell ny bil for rundt 200.000,- og full garanti.

Startpriser:

SEAT Mii electric :  Fra 179.900,-
ŠKODA CITIGOe iV : Fra 208.580,-
Volkswagen e-up! Range : Fra 230.200,-
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA