Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amatøren

Sider: 1 [2] 3 4 ... 169
16
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
« på: Onsdag 22. Juli 2020, klokken 13:58 »
Hvis man har med seg 7,5m type 2 kabel når man ofte frem til laderen fra flere plasser unna.

👍

Vi opplevde noe litt annet. Vi har HC skilt og ved ankomst til hotel Legoland så ble bilen rygget inn på den ene HC plassen (ankom ved lunsj tid). Greit med lang trefase kabel (7,5 m) for den rakk frem til EON stolpen.

Måtte flire litt for meg selv da jeg var ute i bilen for å hente bagasje da vi hadde fått rommet. For da var det kommet en elbil som hadde tenkt å lade. Plassen var jo ledig, men ikke stolpen... 🤔

Selvfølgelig gikk jeg ut og koblet fra bilen når den var ferdig ladet. Fulgte med på app så jeg gikk til bilen før den var ferdig. Tror den må ha blitt ferdig omtrent når jeg passerte resepsjonen. Ville ikke okkupere ladestolpen unødvendig over natten.

Senere på kvelden så sjekket jeg for morro skyld og da ladet den andre. Den sto jo 'først i køen' da han parkerte på ladeplassen i påvente av at stolpen ble ledig.

I sommer så så jeg to norske fossilbiler (ikke hybrid) som hadde blokkert plassene og jeg så elbiler passere forbi....

17
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil i 2022 vil oppfylle disse kravene
« på: Tirsdag 21. Juli 2020, klokken 22:16 »
Tipper til da har du nok e-tron70

Husk at tallet ikke representerer batteristørrelse, men motoreffekt.

30 = 109-128 hp (81-96 kW)
35 = 147-160 hp (110-120 kW)
40 = 167-201 hp (125-150 kW)
45 = 226-248 hp (169-185 kW)
50 = 281-308 hp (210-230 kW)
55 = 328-368 hp (245-275 kW)
60 = 429-455 hp (320-340 kW)
70 = 536+ hp (400+ kW)

Mer effekt gir gjerne kortere rekkevidde.

Kommende e-tron 60 får faktisk litt kortere rekkevidde enn e-tron 55 da begge har samme batteri.

Foreløpig har ikke jeg sett noe om en e-tron 70.

18
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
« på: Lørdag 18. Juli 2020, klokken 22:48 »
Det ble en meget dyr

Min datter kjørte ville teste kjøring til Danmark.

Det var ikke ferge, men hele veien ned Sverige og opp igjen. I tillegg på tvers av mye av Danmark.

La også på en svipptur ned til Flensburg i Tyskland.

Synes ikke det ble spesielt dyrt.


... en meget treg opplevelse til tross for ingen ladekø.

Ja, med mange ladinger blir det tregt. I hvert fall for oss som fikk rapidgate.

19
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
« på: Onsdag 15. Juli 2020, klokken 12:40 »
Var inne i april for 'reset combox og Gateway', 91x4, og 93g1. Snakket med Connect for en måned siden, da visste de ikke om andre oppdateringer.
Nå fikk jeg svar fra dem om at de har bedt Møller om å få en rapport på siste oppdatering (sukk).

Møller (Audi) har ikke fiks med eget aksjonsnummer da det ikke gjelder alle.

Etter mange feilmeldinger til digitalsupport.no@audi.de så analyserer de og etter avtale med kunde (som så bestiller time på verksted) så gis det fullmakt til at Audi og verkstedet får utveksle informasjon og verkstedet får SW fiks (under forutsetning av at det er kommunikasjonsmodulen som går i dvale).

Tungvint, ja, men det må gå via digitalsupport.no@audi.de for verkstedet har ikke andre fiks å tilby en de med aksjonsnummer.

Erfaringsutveksling mellom verksteder eller verksteder og Audi sentralt, NEI.

21
Elbiler i media / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
« på: Onsdag 15. Juli 2020, klokken 11:01 »
Sitat fra: Budstikka.no
Uno-X gir opp hydrogensatsing etter Sandvika-eksplosjon


10. juni i fjor eksploderte hydrogenstasjonen på Kjørbo.
FOTO: JOAKIM S. ENGER

Uno-X måtte stenge alle sine tre hydrogenstasjoner etter eksplosjonen i Sandvika i fjor sommer. Nå dropper selskapet videre satsing hydrogen.

Hadde vært flott hvis det ble laget en hurtigladestasjon (lynladere) der. Sentralt kryss der E16 starter og rett ved E18.

22
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
« på: Tirsdag 14. Juli 2020, klokken 14:13 »
@atrus: Hvordan registrerte du deg hos E.ON Danmark?

23
Audi e-tron / Sv: Kapasitetstest av batteriet i e-tron 50
« på: Tirsdag 14. Juli 2020, klokken 14:04 »
Det er ikke bare å få balanse mellom cellene, men batteriet må også være brukt noen måneder.

Det var klar beskjed ved utlevering av e-up! og e-Golfene vi har kjøpt. Batteriet må faktisk 'trimmes' for å yte maksimalt.

I manualen til e-up!en (vår første elbil og dermed leste en god del i den manualen) sto det faktisk at hvis bilen sto lenge uten å være i bruk måtte den igjen brukes en del før batteriet yter maksimalt igjen.

Nesten som gamle folk, er de ikke bevegelse så stivner de. 😉

24
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
« på: Tirsdag 14. Juli 2020, klokken 11:42 »
Min siste oppdatering var i går 18:32 da jeg gikk inn i app.

Nå så virket app også samt at jeg fikk endret ladenivå.

Alt OK for meg, men servere kan være restartet eller at de har flere servere som feiler med på forskjellige tidspunkter.

Jeg har også hatt vår e-tron 50 Advanced Business 2020 modell inne for SW fiks for å forhindre at kommunikasjonsmodulen går i dvale.

25
Å si at en elbil er 'tørst' blir noe feil (skurrer i mine ører) da den ikke bruker flytende drivstoff. Dette er noe som henger igjen fra fossilalderen/fossilbiler.

Nå vet jeg hva riktig begrep vil være og vil ikke opphøye med tin noen bedreviter om begreper, men vil (inntil noe bedre dukke opp) heller si at bilen er veldig energikrevende.

Med vennlig hilsen
Amatøren

(Elektronikk utdannet med fagbrev som radio og TV reparatør og ingeniør teleteknikk.)

26
EQC / Sv: EQC lading - 230V/400V
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 08:42 »
Det blir som på vår e-tron.

Vi har en Schneider EVLink smart wallbox 7,2 kW (32 A 230 V IT nett) og den er sikret med 40 A sikring.

Bilen trekker dermed 7,2 kW, men fordi det er tap i høyvoltsladeren så blir bilens høyvoltsbatteri ladet fysisk med 6,4 kW.

Det er tap i all elektronikk (ladere).

27
Audi e-tron / Sv: JuicePass Enel X
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 08:33 »
Kjenner ikke til prishistorikk til Chargepoint, men Maingau har hatt pris pr kWh så lenge jeg har vært registrert hos dem. Så nylig er det ikke.

28
Elbiler i media / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 08:19 »
Eller så må man skape dette kundegrunnlaget ved å selge mange biler med lovnad om HY-stasjoner som er på gang og klar til bilen mottas av kunden...

Noe lignende som Hyundai allerede har gjort...

Sitat fra: Motor.no
Eier to hydrogen-biler:

Betaler 14.000 kr måneden for to biler de ikke får kjørt



URETTFERDIG: – Det skulle ikke vært lov å selge biler i Norge som ikke kan kjøres på norske veier. Det føles veldig urettferdig at vi som forbrukere skal bli sittende igjen med hele regningen, sier Margrethe Wam Solvang – som har to hydrogenbiler hun ikke får kjøre. Foto: Peter Raaum

29
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 20:25 »
Det er nok kommunikasjonsmodulen som går i dvale akkurat slik vi har opplevet på e-Golfene våre og vår e-tron.

Beskjeden jeg fikk fra Møller angående vår e-tron var den samme som jeg fikk om e-Golfene.

- Samme underleverandør av kommunikasjonsmodul til begge merker tro? 🤔
- Samme feil? 🤔
- Ingen erfaringsutveksling? 🤔

Sider: 1 [2] 3 4 ... 169