Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Amatøren

#41
Ladeplasser og ladekabler / Lading - Betalingsløsninger generelt
lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:57
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:34
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:55
Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Hørt om trådløse kortterminaler? Dønn lik opplevelse som RFID brikke. Med løsninger som Apple Pay og Google Pay slipper man t.o.m å ha med noe kort. Det er kun matbutikkene som gjør at man må ha med kort nå om dagen.

Vel betalingsløsninger som Apple Pay og Google Pay krever vel kanskje en form for avtale som kortterminaler for å få overført penger. Slikt koster gjerne penger da alle skal vel 'ha en del av kaken'.

Da er det vel mindre kostbart med ID via RFID brikke og fakturere selv.
#42
CCS / ChaDeMo hurtigladere / OKQ8 Sverige: Satser på elbillading.
mandag 14. oktober 2019, klokken 20:22
OKQ8 tar en 'Circle K' og satser på å utvide til hurtiglading samt å tilby løsninger for hjemmelading.

En del stasjoner tilbyr hurtiglading allerede, men nå utvider de. Får bare håpe at de installerer med enn en på hver stasjon.
SitatMålet är att alla OKQ8-stationer ska erbjuda laddning.


OKQ8 breddar drivmedelserbjudandet och går bortom stationen för att leverera hållbara lösningar för mobilitet. OKQ8 har arbetat fram ett helhetskoncept inom elbilsladdning som innefattar laddutrustning, laddboxar, installation och drift samt laddning utanför hemmet, så kallad publik laddning.
#43
Elbiler i media / Amsterdam: Mot forbud mot fossilbiler.
fredag 04. oktober 2019, klokken 07:37
[EKSTRA artikkel]

Sitat fra: TU.NOAmsterdam er på vei til å innføre forbud mot bensin- og dieselbiler. Blant virkemidlene er inntil 23.000 ladestasjoner i sentrum.

PAAL KVAMME 4. OKT. 2019 - 05:15


Amsterdam har allerede over 3000 offentlige ladestasjoner i sentrum. Flere skal det bli. (Foto: Paal Kvamme)


#44
Ladeplasser og ladekabler / Type 2 kabler - Kvalitetsforskjeller?
torsdag 19. september 2019, klokken 14:50
Er det (avgjørende) kvalitetsforskjeller på vanlig rette kabler?

Ser på følgende:

Anbefaling?
#45
Sitat fra: BroomDette har de aldri gjort før – nå er den offisiell

405 kilometer rekkevidde


Slik ser den ut, den ferdige produksjonsmodellen av nye Mercedes EQV.

Selve elmotoren yter 204 hestekrefter og 362 Nm. EQV blir kun tilgjengelig med forhjulsdrift og får en toppfart på 160 km/t.
#46
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Ned i pris og "bil på dagen".
onsdag 14. august 2019, klokken 18:06
Sitat fra: BroomHer var det kaos og ventelister – nå kan du få den på dagen


Opel Am-pera-e har gått ned i pris, samtidig som forhandlerne kan tilby bil "på dagen". Det er litt av en kontrast til sitausjonen for ikke lenge siden.
#47
Elbiler i media / Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
onsdag 14. august 2019, klokken 07:21
Sitat fra: Berlingske
Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler

To af verdens største bilfabrikanter skrotter yderligere investeringer i hybridbiler for fremover at fokusere på elbiler. Andre mærker kører den anden vej.


Volkswagen vil for fremtiden udelukkende satse på elbiler, og derfor lukker de ned for produktionen af hybridbiler i USA. General Motors følger trop, men Toyota og Ford kører i den modsatte vejbane.Foto: Jason Szenes/EPA/Ritzau Scanpix
#48
Alt det andre / Gjenbruk av lagret elbilbatteri
tirsdag 13. august 2019, klokken 14:49
Lurer på om det er trygt (tenker ikke på HMS - Man må vite hva man gjør) å ta gjenbruk på elbilbatteri til solcelleanlegg (ja, må bygges om med ny BMS) som har vært lagret noen år uten å ha stått i bil.

Tanken er kapasitet, elde...

Noen formeninger om det?
#49
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Skikk og bruk av ladeplassen.
søndag 11. august 2019, klokken 13:43
Når man ikke skal bruke hurtigladeren og har lang type 2 kabel, hvorfor i helv... må man på død og liv blokkere laderen så andre ikke får brukt den?

Tullingen med familie forlot også bilen så man kunne ikke høflig be vedkommende flytte bilen litt til siden så flere kunne bruke laderen.

Tror i hvert fall at type 2 uttaket kan brukes samtidig med DC lading. Det har jeg i hvert fall opplevet andre steder.
#50
Humor og kanari / Advarer mot bilteknologien
søndag 07. juli 2019, klokken 15:12
Sitat fra: DinsideAdvarer mot bilteknologien

- Dette er den nye livsfaren i trafikken

I moderne biler må det meste fra radio til varme og navigasjon styres fra en stor berøringsskjerm. - Livsfarlig, advarer svensk bilekspert.


FARLIGERE ENN TELEFON: - Skjermene blir større og stadig flere funksjoner må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer. Å bruke berøringsskjermene i moderne biler er like farlig – trolig enda farligere – enn å snakke i mobiltelefonen, mener en av Europas fremste bileksperter.

Av: Rune Korsvoll

Har sagt det selv at for mye skjermbruk kontra fysiske brytere stjeler for mye oppmerksomhet fra trafikken.


  • Jeg ser fordelen med tanke på kostnader på brytere kontra en virtuell knapp på en skjerm.
  • Jeg ser fordelen med tanke på å implementere nye funksjoner.
  • Jeg ser fordelen med tanke på hvor enkelt det er å tilpasse bilen ut fra de forskjellige utstyrsnivåene.


Derimot:

  • Jeg vil ha fysiske brytere til de mest vanlige basisfunksjonene slik som i e-Golf (mangler varmetrådene til frontrute på fysisk knapp).
  • Jeg vil ikke at trafikksikkerhet går på bekostning av fancy duppeditt gimmick.
  • Jeg vil ha skjermene integrert i dashbordet. Ikke stående utenpå så det ser ut som om de var glemt i designfasen og klistret på etterpå, slik som Tesla model 3 og slik det ser ut til at ID.3 får.

#51
e-Golf / Langtur med e-Golf. Asker - Billund
lørdag 29. juni 2019, klokken 23:35
Da har min datter tatt e-Golfen på ferie turen vår med meg som kartleser og ladeorganisator.

Faktisk så var EON eneste vi brukte av utenlandske operatør vi brukte bortsett fra de vi bruker hjemme.

Det var så lite kjøring i Tyskland at det ble bare en (gratis) EON lading i Flensburg.

Det ble en del lading over 80 % da det ikke kom andre som ville lade.

På vei hjem så så opplevde vi at det kom en annen norsk elbil som skulle lade i Munkedal. Den ble levert med bergingsbil! Det var en franskprodusert kassebil/varebil. Da jeg forsto at de ville lade (så ikke elbilen da de kom da bergingsbilen sto med fronten mot oss så vi så ikke hva som var bakpå) avsluttet vi med en gang så de fikk begynt å lade. Pratet med en fra bilen og vedkommende syntes det var litt langt mellom laderne. Trodde først at sjåføren av bergingsbilen bare skulle innom den døgnåpne stasjonen.


Litt fra turen:

Startet hjemmefra uten at batteriet var fulladet. Dessverre har jeg ikke dokumentasjon på alt som jeg nå ønsker at jeg skulle hatt.

På vei ned så fikk vi "rapidgate" syd i Sverige (MAX Falkenberg). Og verre ble det etter hvert.

Ble litt snaut til laderen OKQ8 Glumslöv Södergående med 26 km rest igjen.

På vei opp så fikk vi "rapidgate" syd i Sverige (OKQ8 Hallandsås). Og verre ble det etter hvert.

Derimot ble det veldig snaut til laderen OKQ8 Hallandsås med 13 km rest igjen. Var nede på 10 km, men steg litt da siste strekket var på parallellvei til E6 med lavere hastighet. Skulle ladet mer på den før, hadde ikke beregnet at det var mye oppoverbakke til det ladestoppet. I tillegg så stemmer ikke plasseringen til laderen med husnummer (adresse). Dermed kjørte vi feil vei da vi kjørte av E6. Oppdaget dette heldigvis raskt så vi fikk snudd og kom oss frem.
#52
Audi e-tron / Audi tilbakekaller norsk storselger
tirsdag 11. juni 2019, klokken 18:34
Sitat fra: BroomAudi tilbakekaller norsk storselger


Over 1.600 Audi e-tron tilbakekalles i USA grunnet fare for lekkasje inn til batteripakken. Nå bekrefter Audi at også norske kunder er berørt.


Lekkasje kan i verste fall føre til brann – over 1.500 norske kunder er berørt.
#53
Elbiler i media / Tyveri av Tesla
fredag 07. juni 2019, klokken 11:13
Har gamle østblokken begynt å se verdier i tyveri av Tesla?

Dessverre + artikkel.

Sitat fra: Laagendalsposten
Pågrepet i det tre Teslaer ble lastet på semihenger

Av Tonhild S. Strand

Publisert:07. juni 2019, kl. 10:52

Politiet gikk til aksjon i Flesberg i går.

Torsdag ettermiddag fikk politiet tips om at tre biler av typen Tesla var i ferd med å bli lastet på en semihenger et sted i Flesberg.
#54
Alt det andre / Gruppe for Seat
onsdag 05. juni 2019, klokken 08:55
På tide med gruppe for Seat (med undergruppe Mii)?

Seat sin elbil, Mii electric har verdenspremiere i Norge nå.


Seat Mii electric er en liten og urban elbil.
#55
Ladeplasser og ladekabler / NAF medlem og laderabatt
onsdag 05. juni 2019, klokken 08:42
Er man NAF medlem og har kredittkortet NAF Xtra fra før for rabatt på fossilt drivstoff hos Circle K (eller skaffer), så får man 15 % laderabatt hos Fortum, Grønn Kontakt, BKK og Lyse sine ladestasjoner i Norge. Legg inn kortet som betalingsmiddel på disse leverandørene.

Sitat fra: NAFHer er noen av dine medlemsfordeler for elbil:

  • NAF Veihjelp
  • NAF Ladebrikke som gir deg tilgang til hurtigladere over hele landet
  • Personlig rådgivning om lading av elbil og ladbar hybrid av NAF Ladeeksperten
  • 15 % rabatt på hurtiglading med kredittkortet NAF Xtra
  • Rabatt på en komplett pakke med hjemmeladestasjon og fast pris på installasjon
  • Rabatt på dekk og felger til elbil
  • 15 % laderabatt og kr 150 i årlig ladebonus hvis du tegner NAF Strømavtale
  • NAF Miljøbillån gir deg lavere rente enn standard billån
  • NAF Forsikring dekker blant annet tyveri av ladekabel og skader på batteri


Jeg arbeider ikke hos NAF eller noe kredittkortselskap og har ingen annen tilknytning til NAF enn vanlig medlemskap.
#56
Sitat fra: NRKBrukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei

Flere privatpersoner melder seg på solcellebølgen, men ikke alle får lov. Stavanger kommune bestemte at solcellepanelene til Fergus Tait ikke passet til fasaden på trehuset hans.


Solcellepanelene står for ca. en firedel av strømbruken til Fergus Tait og familien. Selv på gråværsdager produserer solcellene noe strøm.

FOTO: JO FRIDSTRØM / NRK

Ille at man er så strikse! Burde heller fått ekstra belønning for å gå foran med et godt eksempel.

Her må sentrale myndigheter på banen og kneble kommunen så de ikke hindrer miljøvennlige tiltak.
#57
Sitat fra: elbil24.noBilpleiefirma tjuvlånte kundebil, endte opp med bilberging, og bileieren sitter igjen med regninga.


SJOKKERT: En bileier oppdaget at bilen hans var på heisatur i Tønsberg, mens den skulle vært hos bilpleiefirma i Larvik. Foto: Tesla
#58
Dukket opp i min Facebook feed - Presiserer at jeg ikke har noen forbindelser med Schneider Electric! (Det nærmeste jeg kommer er at jeg kjøpt to 32 A Schneider EVlink Smart Wallbox via Fortum).




Velkommen til gratis seminar om elbillading
for borettslag og sameier
08. mai kl. 17.30 -  20.00

#59
Andre elektriske doninger / Gammelt fra Volkswagen
torsdag 02. mai 2019, klokken 17:43
Var Volkswagen NILS forprosjektet til SEAT MINIMO CONCEPT (gammel artikkel)?

Sitat fra: DinsideEnseteren VW Nils



Et prosjekt

Nils er i første omgang det VW kaller en forskningsbil, et studie, eller en konseptbil om du vil. Den er særegen på mange måter, blant annet med en rammekonstruksjon av aluminium, har vingedører, og den har frittstående hjul i hvert hjørne. Dette blir nærmest som å kjøre en gokart. Om den vil bli entusiastenes drøm gjenstår å se.

...


Audi 1+1
#60
Tesla / Tesla stjålet
lørdag 20. april 2019, klokken 15:33
Sitat fra: DT.noStjal Tesla – koblet ut sporingssystem

Politiet ber om publikums hjelp i jakten på en stjålet Tesla X.

LIER: Normalt skal en Tesla kunne spores live via Teslas app, men eieren fikk bare opp en feilmelding da han gikk inn på appen fredag morgen for å spore bilen sin, ifølge politiet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA