Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Amatøren

#161
Elbiler i media / Fare for elbil somling?
onsdag 08. november 2017, klokken 23:01
#162
Ladeplasser og ladekabler / Type 2 ladekabel x A
onsdag 08. november 2017, klokken 15:08
Ser på Type 2 ladekabel til e-up! som er merket med 16 A. Så på ladekabel til e-Golf (hos Møller) og den er merket med 20 A.

Er det noe elektronikk i en av kontraktene som forteller laderen hvor mye strøm ledningen håndterer eller er brukeren ansvarlig for maks strømtrekk?
#163
Tesla / Vil ikke stille bil til konkurransen i Nord-Amerika
mandag 06. november 2017, klokken 11:27
Hvorfor?

For opptatt til å kunne får gratis reklame? Eller er han redd for at den "slaktes"?

https://www.dinside.no/motor/vil-ikke-stille-bil-til-konkurransen-i-nord-amerika/68719651
#164
Alternativ energi / AMS målere -> Peak effekt = alternativ lading.
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:41
Som følge av at jeg tror at strømmen kan bli dyrere på sikt så vurderer vi solceller på taket.

Hvis det i tillegg kommer nettleie basert på peak effekt (og ikke direkte forbruk) leker vi også med tanke på batteribuffer.

Da med styrt tidspunkt for lading av batteribuffer også i tillegg til styrt lading av elbil.


Flere er inne på tanken (Sv: Hvilken ladestasjon bør jeg kjøpe?):
Sitat fra: jhenrikb på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:24
Ser ut som fullt solcelle anlegg og Tesla batteri da.. i protest.
Heller mer at man kan lade batteriet om natta og leve som normalt på dagen uten og EffektivesertIhjel :P

Vet at Tesla Powerwall finnes, men er den virkelig tilgjengelig i Norge og finnes det alternativer fra andre?


#165
Alt det andre / Beboer parkering - Oslo
torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:33
At det går an:
Sitat fra: www.dagbladet.noPå rekke og rad sto beboeres biler med gule lapper i frontrutene. Det til tross for at de hadde beboerkort som viste at de hadde betalt for beboerparkering frem til og med 31. desember 2017.

Årsaken er at kommunen hadde innført en ny ordning med beboerparkering. Dermed ble den gamle ordningen ugyldig til tross for at beboerne allerede hadde betalt for hele året.

https://www.dagbladet.no/nyheter/massiv-botelegging-av-bilister-i-oslo/68802817
#166
EU vil ha produksjon av elbilbatterier i Europa, og inviterer nå flere aktører fra kjemisk industri og bilindustrien til samtaler neste uke, skriver Reuters.

Hensikten med møtet er å finne ut hva som kan gjøres for å dekke behovet for batteriproduksjon i Europa, i stedet for å være avhengig av aktører fra USA og Asia.

https://www.tu.no/artikler/gigafabrikk-planene-er-ikke-nok-eu-vil-ha-en-airbus-for-batterier/409012#cxrecs_s
#167
Ting rører på seg i Kina.

https://www.tu.no/artikler/slik-vil-kina-gjore-elbiler-og-batteriteknologi-billigere-for-europa/408579#cxrecs_s

Bilde lånt fra TU.no - Geely Emgrand EV er en av mange elbiler for salg i Kina. (Bilde: Geely)
#168
e-up! / Android maps+more - Vil ikke koble sammen
fredag 29. september 2017, klokken 11:10
Hei. Foreløpig (3 uker er det vel blitt) så er erfaringene med e-up! bare positive.

Derimot kommer frustrasjonen for appen maps+more. Den vil bare ikke koble sammen med bilen. Telefonen er koblet sammen så handsfree virker, men maps+more vil bare ikke

Sitat fra: FRA APPIngen Bluetoothforbindelse til din Volkswagen UP. Aktiver Bluetooth for å koble maps+more til bilen.

Telefonen er Sony Xperia XZs - Android 7.1.1

Noen som kan si hva jeg kan forsøke? Også lest i brukerhåndbok som fulgte bilen......

Har avinstallert app og fjernet Bluetooth parring under feilsøking.
#169
Elbiler i media / Støvsuger på veien?
onsdag 27. september 2017, klokken 12:03
Støvsugerprodusent vil lage elbil.

https://www.tek.no/artikler/stovsugerprodusenten-dyson-skal-lage-elbil/408362

Hva om de samtidig støvsugde veiene.  ;D

Da kunne vi slippe dyre lakkskader og ødeleggelser av frontruter.
#170
Andre elektriske doninger / Buss (elektrisk) med god rekkevidde
fredag 22. september 2017, klokken 18:06
Det ble riktig nok kjørt på bane, men distansen er allikevel imponerende.
SitatLikevel; 1772,2 kilometer er bare tre mil kortere enn strekningen fra Kristiansand til Setermoen i Indre Troms.

Uten sammenligning for øvrig, ettersom den strekningen har svært varierende topografi, mens bussens rekord ble satt under kontrollerte forhold på en bane i USA.

https://www.tu.no/artikler/ingen-elbil-har-kjort-sa-langt-pa-en-lading-som-denne-bussen/407954
#171
e-up! / Nybegynner - Rekkeviddeangst?
mandag 11. september 2017, klokken 19:47
Min første erfaring med tur som krever lading underveis:

Søndag tok poden vår og jeg e-up!'en på Harrytur for å se om vi kunne trigge rekkeviddeangsten (nevnte den ikke for poden). Han hadde øvelseskjøring ned til avkjøring 2 på E6 som er den siste ordentlige avkjøringen før grensen.

Første planlagte stopp var Rygge. Der var det en hurtiglader. Den var blitt opptatt før vi kom frem. Det hjelper ikke med to tilkoblingsmuligheter (begge systemer CHAdeMO & CCS) når bare en kan brukes av gangen. Ingen eier å se og fortsatt en viss tid igjen.

Så var det videre til McDonald's ved Råde avkjøringen fra E6 kom frem med god margin. Kunne kanskje kommet til Sarposborg, men når vi allikevel måtte ha en lading underveis så var det greit der når man kan ta dobesøk med det samme.

Dobesøk og pommes frites under 15 minuttes lading. Da var det mer enn nok å komme frem til Nordby shoppingcenter.

Kom til Nordby og tenkte å lade først på McDonald's som også er Fortum lader og handle etterpå. Ene var defekt og den andre var opptatt. Handling først da.

Inne på parkeringen til Nordby er det også hurtigladere, men det er svenske Vattenfall. Krever enten deres RFID brikke eller App med registrering av kredittkort. Fikser vel det til neste gang. Det var bare norske elbiler der da vi ankom.

Deretter ble del lading på McDonald's (ingen der da). Pommes frites og brus + dobesøk. Hadde tenkt å avslutte på 90% da det sies at den lader saktere på slutten og det er 2,50 pr minutt. Derimot ble dobesøket og en telefon hjem nok til at det sa klunk i ladere da den koblet fra på grunn av fullt batteri...... Dæven det går unna. Riktig ikke det største batteriet på en e-up!, men.......

Hjemover ble det jeg som kjørte og sparte ikke på strømmen ved 80-100 km/t, men kjørte på og holdt fartsgrensen med godt lastet bil.

Tok sikte på Vestby (syd avkjøringen Shell/7-Eleven) med Moss som "nødplass".

Klarte Vestby med meget god margin, 30 % igjen. Derimot er det litt magert innover før Oslo langs E6. Med hurtiglader så går det så fort at fra jeg koblet til jeg fikk frem mobilen for å ta bilde var det allerede 32%. Stoppet ladingen på 100 km. Hadde ca 65 km hjem så da hadde vi litt ekstra å gå på.

Da vi kom hjem var det allikevel 50 km igjen.

Litt planlegging så kommer ikke rekkeviddeangsten så sant ikke hele ladestasjonen er defekt. Man kan jo vente litt hvis den er opptatt og man ikke kan kjøre til neste.

En annen sak er at e-up! ga IKKE den småbilfølelsen som jeg fryktet. Er meget fornøyd og imponert over den.
#172
e-up! / Car-Net - Frustrasjon
fredag 08. september 2017, klokken 11:33
Fa..... nå igjen.

Lang utetid i går.
Flere status feil.

Og har hatt bilen i kun 4 dager.......
#173
Volkswagen VW / Car Net alternativ
tirsdag 05. september 2017, klokken 19:28
Finnes det alternativ til Car Net?

Tenker da på ODB plugg med WiFi om virker mot 4G modem man har fast i bilen så man kan får bilstatus som lafting og styre varme via annen App enn Volkswagen sin.

Ønsker alternativ som virker både på e-up! og e-Golf.
#174
Elbiler i media / Problem med eltaxi i Oslo
lørdag 02. september 2017, klokken 21:32
Leste på nettavis:

SitatTapte penger fra dag én
En annen som har merket konsekvensene av byrådets elbil-politikk, er taxi-eier Tore Lundeby. Han hadde en annen ansatt sjåfør på bilen sin - helt til han kjøpte elektrisk Tesla-taxi.

- Jeg mista både sjåføren og inntjeninga fra sjåføren over natta, akkurat som de andre taxi-eierne i Oslo Taxi som har kjøpt Tesla, sier Lundeby oppgitt.


Oslo "byregjering" vil jo ha bort alle fossilbiler. Da er jo eneste alternativ foreløpig elbiler ev. hydrogenbiler. Derimot sliter de med å få ladet.

Hva om taxinæringen setter opp egne ladere på taxiholdeplassene som taxi sjåførene har egen ladebrikke til?
#175
Lade hjemme / Hjemmeladestasjon (min vei til elbil)
onsdag 23. august 2017, klokken 14:05
Helt nybegynner og venter på vår første elbil. Her på forumet er jeg blitt "noen uker gammel"........

Venter på e-up! som blir en tilleggs bil i familien og som barna vil disponere mest.

I den forbindelse valgte vi (ut fra hva kona fant på nett av hjemmeladere for Akershus) Fortum.

Vi skal ikke ha standard installasjon, men stolpe ute i carport.


Grøft er gravet og fundament er støpt. Nå gjenstår herding samt venting på sand til grøften og elektriker. Dette kommer i neste uke. Skal bli deilig å få lukket grøften igjen!

Rør både for signaltilkobling samt strøm og skal ha montert 16 A kurs for vanlig stikk også så kona kan ha litt julebelysning uten lang skjøtekabel langs husveggen.
#176
Kommet dit hen at det blir elbil som ekstra bil i familien.

Skal grave ned 40 mm k-rør og støping av fundament til ladestolpe. fått vite at det på privat grunn skal være minimum 50 cm dybde der man kjører over og minimum 30 cm ellers. Over skal det ekstra sikres (oppå "sengen" av sand/stenfri masse) med trykkimpregnerte materialer.

Ettersom dagens trykkimpregnerte materialer ikke er som de i gamle dager, er det noe i veien for å bruke billige betongheller i stedet?

Noen som har vært igjennom det og laget fundament for stolpe til lader?

Noen med erfaring/kunnskap om dybde ned i bakken og nødvendig areal (fotavtrykk) på fundamentet?

Er det lov å føre k-røret gjennom vegg (skrå boring gjennom vegg/såle på husets murvegg) under bakkenivå og trekke det igjennom eller skal det opp veggen for så føres igjennom?

Noen som har gjennomført slikt forprosjekt selv før montering av laderen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA