Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Amatøren

#141
e-Golf / Dashcam i e-Golf
torsdag 24. mai 2018, klokken 13:12
For meg virker det som om 12 V batteriet ikke blir ladet når bilen ikke er tilkoblet lader eller ikke er i bruk.

Det var også indikasjonen jeg fikk fra Møller kundeservice. Fikk også kommentar via selger fra verkstedsarbeider om å ha kamera konstant tilkoblet 12 V så vil det tappe ned 12 V batteri så den vil til slutt få oppstartsproblemer.

Har selv etter Car-Net oppgradering av bilen at hvis bilen blir stående uten lading over helgen når dashcam har konstant power, opplevet at keyless funksjonen og Car-Net sluttet å virke, men resten virket og bilen kunne låses opp med fjernkontrollen og startes/slås på.

Hvis bilen står bare fra en dag til en annen så er det aldri problemer. Heller ikke hvis jeg kobler fra power til daschcam når den står over helgen.

Dermed har jeg tenkt å koble til en bryter så jeg kan velge mellom konstant 12 V og 12 V kun når bilen er på.


Fra annen tråd (og dermed ny tråd i riktig forumdel):
Sitat fra: gr på torsdag 24. mai 2018, klokken 12:50
Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. mai 2018, klokken 21:51
OK.

Bedre løsning enn på e-Golf. Den lader ikke 12 V batteri med mindre bilen er i bruk eller står tilkoblet strøm.
Veldig OT siden dette er en tråd i Model S-forumet, men det du sier trenger korrigering. Vår 190km e-Golf har stått med dashcam kontinuerlig i nærmere to uker uten strøm tilkoblet. Helt uproblematisk.

Er det forskjell på 1. og 2. (FL) generasjon e-Golf?
#142
e-Golf / e-Golf - Rekkevidde 110 km/t
lørdag 19. mai 2018, klokken 23:57
Noen som har kjørt mer eller mindre jevnt i 110 km/t mellom to ladestopp og fått formening om rekkevidde ved ca 20°C?
#143
CCS (egentlig Type 1 CCS og Type 2 CCS ut fra det jeg har sett flere steder på nett) er forskjellig i Europa fra USA. Også sett det en gang omtalt som CCS1 og CCS2, men kan være skribentens vri av termologi.

https://greentransportation.info/ev-charging/range-confidence/chap8-tech/ev-dc-fast-charging-standards-chademo-ccs-sae-combo-tesla-supercharger-etc.html
#144
elbil.no og elbilforumets nettsider / Stadig nye feil - WEB
lørdag 24. mars 2018, klokken 16:36
Der er meget irriterende med alle feilene på forumet.

Problemer med å redigere poster med bilder.
Kan ikke redigere profil.

Nå oppdaget jeg at det ikke er samsvar med uleste poster på mobil og på PC (begge pålogget).

Blir problemer med å følge med på det som man er interessert i når man bruker begge deler ut fra hvor man er.

Man kan rett og slett ikke stole på "https://elbilforum.no/forum/index.php?action=unread"

Skjermdump (mobil) og utklipp (PC) er tatt uten at noen er poster er lest i mellomtiden. Oppdaterte nettleser på begge flere ganger for sikkerhets skyld.
#145
Elbiler i media / Aston Martin lanserer luksus-elbil
lørdag 24. mars 2018, klokken 13:22
#146
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Lynladere
torsdag 22. mars 2018, klokken 07:16
NEXTGEN CHARGING

SitatCharging Tomorrow

DESIGNED TO GIVE YOU A MEANINGFUL BREAK

OPENING SUMMER 2018 IN FREDERICIA, DENMARK

READY FOR 350 KW CHARGING

4 CHARGING POINTS (CAPACITY FOR 8 )

15 - 20 MINUTES FOR FULL CHARGE

RESTAURANTS AND FACILITIES NEAR SITE
BY CLEVER AND COBE
#147
e-Golf / VCDS Tweaks e-Golf - Baklys sammen med kjørelys.
lørdag 17. mars 2018, klokken 17:36
Ja jeg vet det bruker strøm, men er likevel interessert i om det går å få baklysene til å tenne automatisk med kjørelyset (C lysene).

Å slå på lyset manuelt til nærlys så dimmer instrumentbelysningen og radio/NAVI.

Noen som har sett på det?
#148
Elbiler i media / TU.no: Volkswagen - Elbiler
torsdag 15. mars 2018, klokken 08:43
Volkswagen skal bygge elbiler ved 16 fabrikker.

Volkswagen-gruppen vil ikke bare si bilmerket Volkswagen, men også alle merker under denne paraplyen, som Audi, Porsche, Seat og andre.
#149
Kjøpe elbil? / TUT - Sparebank 1
mandag 12. februar 2018, klokken 22:35
Noen som har erfaring fra Sparebank 1 sin løsning for privat salg av bruktbil - TUT?

Tenker spesielt på når kjøper har søkt lån (tror via TUT).
#150
Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. / Elbilhat
søndag 11. februar 2018, klokken 14:19
Dessverre mye hat av og vitsing rundt elbilister.

[ You are not allowed to view this attachment ]
#151
e-Golf / Nybegynner - Rekkeviddeangst?
søndag 21. januar 2018, klokken 19:32
Hadde denne etter at vi fikk vår første elbil - en e-up!


Er fortsatt nybegynner på elbil enda mener jeg da det er ikke jeg som kjører e-up! til daglig.

Tirsdag forrige uke fikk vi levert vår e-Golf så da fredagen denne uken kom så og jeg hadde brukt bilen til kun kjøring til og fra arbeid (halvannen uke) så var det langtur på gang.

Tur til Stavanger. Frem og tilbake raskest måte med bil.

Frem gikk det i grunnen greit bortsatt fra at jeg klarte å legge inn feil ladestasjon som nummer to og det oppdaget jeg akkurat da jeg hadde passert den avkjøringsrampen jeg skulle ha tatt. Ikke mulighet til å snu og valgte å fortsette til den jeg hadde i NAVIen. Ble litt med ECO+ da....... og litt undring hvordan det skulle gå. Kom frem med 6% restkapasitet i følge laderen. Ble også litt ECO på tampen av de lengste strekkene før lading.

Tilsammen hadde jeg 3 ladestopp på vei til Stavanger samt et da jeg kom frem.



Hjemmefra med fullt batteri.

Dato Varighet Energi Effekt Stasjon Leverandør
19.01.2018 01:17 0t 42m 23.275 kWh 33.050 kW Telemarksporten GK
19.01.2018 04:30 0t 52m MCD. SØRLANDSPARKEN 166 Fortum
19.01.2018 07:17 0t 32m 15.584 kWh 58,860 kW Lyngdal GK

Fremme i Stavanger:
19.01.2018 11:02 0t 40m MCD. MARIERO 413 Fortum

Klart for hjemtur (første er for lade ekstra før første etappe):
19.01.2018 16:18 0t 17m 7.090 kWh 24.760 kW Kvadrat GK
19.01.2018 18:12 0t 18m KIWI MOI 674 Fortum
19.01.2018 19:57 0t 24m KIWI MANDAL 730 Fortum
19.01.2018 21:40 0t 36m 20.832 kWh 34.610 kW Circle K Grimstad GK
20.01.2018 xx:xx 0t ??m xx.xxx kWh xx.xxx kW Telemarksporten GK

Hjemme med 22 km rekkevidde igjen.


Mangler litt data.... Oppdatering kommer.

Ladet stort sett til 90-98% da det ikke var kø på ladere. Ledig på den ved siden av. I Moi var det bare litt "kladd lading" under dobesøk.

I tillegg så trengte jeg hvile så jeg så hva ladetiden var og satt på alarm på mobilen til 5 minutter kortere, låste bilen, trakk ullteppet oppunder haken og sov.....


Ble noe mer lading på vei hjem da det ble et snevær uten like med vekslende sne og sørpe i veien.

Møtte noen brøytebiler, men så nesten ut som om ingen hadde kjørt samme vei som meg hjemover mot Asker.


Greit med e-Golf på langtur (i hvert fall alene), men det tar bare litt lenger tid.
#152
Humor og kanari / Ferrari-sjefen - Elbilmotstander lurer på elbil.
torsdag 18. januar 2018, klokken 07:49
TU:

Ferrari-sjefen er en av bilbransjens mest uttalte elbil-skeptikere: Nå utelukker han ikke elbil

Men selv Marchionne ser ut til å se skriften på veggen, for uttalelser gitt under bilmessen i Detroit denne uken kan tolkes som at han har vent seg til tanken på en elektrisk Ferrari.

#153
Det ble ikke gjort noen større funn i 2017

Sitat fra: tu.noSOKKELÅRET 2017
Det ble ikke gjort noen større funn i 2017: Nå etterlyser oljedirektøren mer leteaktivitet på norsk sokkel

Med elbiler kan vi fortsette å kjøre..... I hvert fall her hvor strøm ikke kommer fra fossilaggregater.

Hvis så er tilfelle så akselererer vel utviklingen av batterier og hydrogen biler. Ulempen er jo at hydrogen er svært energikrevende å fremstille slik jeg har forstått. Dermed er det viktig med hydrogenproduksjon med overskuddskraft og ikke små lokal anlegg som kun produserer etter hvert som den brukes (via buffertanker selvfølgelig). Det bør være større anlegg rundt om kring.

Kanskje noen tenker mer på hybridbiler med batteri og hydrogen? Selv om begge deler tar plass så kan det kanskje være en løsning for biler i størrelsesordenen Caravelle, Vito og oppover samt andre store familiebiler for langturer.

#154
elbil.no og elbilforumets nettsider / Redigering av signatur
tirsdag 09. januar 2018, klokken 20:08
Går ikke å oppdatere signatur.

Forsøkt både med Chrome på mobil (Android) og med Chrome på Windows PC.

Hentet ny bil i dag og hadde lyst til å oppdatere............................................  :(
#155
Alt det andre / Volkswagen batteripakke - Alternativ bruk
mandag 01. januar 2018, klokken 14:28
Sitat fra: Caspar på søndag 31. desember 2017, klokken 17:45
Vi holder på med 2 Thinker som får Lithium fra VW eup og bms fra Emus.

Hvordan er den å dele opp i enkelt celler?

Er det kurrant å bygge om til 24 volt pakker?

Hva slags BMS anbefales da?

Tenker i første omgang på solcelleanlegg på hytten.

Senere kanskje lage 400 TN nett ut fra en batteribank her hjemme.

Hva er vekten på en og kan den fraktes på høykant bak i en Caravelle (seter kan fjernes)?

Også interessert i mål hvis en kan oppgi.

#156
Ladeplasser og ladekabler / GPS koordinater elbilladere - POI
fredag 17. november 2017, klokken 11:15
Er det noe sted man kan gå å laste ned (til enhver tid) oppdaterte koordinater til elbilladere?

Tenker da på at jeg kan få inn i GPSen på e-Golfen (når den kommer) oversikt over elbil ladere i Norge (gjerne Europa generelt også). Det gjør ingen til om jeg må på flere nett sider for å få ordnet det. Jeg ønsker da ikke bare en operatør, men de som er tilgjengelige.

Har Grønn kontakt og Fortum noe sted hvor man kan laste ned fra? Hvis jeg får automatisert det så kunne jeg tenke å lage regelmessige oppdateringer med samle oversikt som andre også kan bruke.
#157
e-Golf / e-Golf på nett - Eksterntilgang?
torsdag 16. november 2017, klokken 16:49
Leser en del om å ha Wifi hotspot i bilen så den kommer på nett. Enten med 4g modem (slik jeg har forstått) eller deling fra mobilen.

Hvis man bruker 4G modem kan man (selvfølgelig med oppsett i modem) få tilgang til bilen utenfra? Tenkte da på bilstatus, starte stoppe lading, kupevarme o.l.
#158
Audi e-tron / Audi e-tron - Bilder og video
søndag 12. november 2017, klokken 20:35
Så at Audi Møller Bil Asker og Bærum hadde lagt ut bilder av en Audi e-tron som er utstilt på flyplassen i München.

Tar meg friheten og låner bildene, håper jeg blir tilgitt.
[ You are not allowed to view this attachment ]

[ You are not allowed to view this attachment ]

[ You are not allowed to view this attachment ]

[ You are not allowed to view this attachment ]

[ You are not allowed to view this attachment ]

[ You are not allowed to view this attachment ]


#159
Ladeplasser og ladekabler / E134 over Haukeli - Haukeliseter Fjellstue
søndag 12. november 2017, klokken 10:30
Turistforeningen åpner sin første ladestasjon for elbiler på Haukeliseter Fjellstue – 1000 meter over havet på veien mellom Haugesund og Oslo.

Fortum Charge & Drives


[ You are not allowed to view this attachment ]
FOTO: Mette Randem
#160
Kanskje litt på siden, men skal brukes for justering av allerede montert ladestasjon.

Er på jakt etter måletrafoer som (helst) kan klipses rundt de forskjellige faselederne på inntakskabelen (230 V / 32 A - 3 fase IT nett).

De må ha "boks" for tilkobling så jeg får lest ut strømtrekkett.

Foretrukket interface er Ethernet med Modbus/TCP eller Modbus over RS-485 da begge kan kobles opp mot smarthuset mitt.

Andre tilkoblinger/protokoller kan vurderes.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA