Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Amatøren

#121
Elbiler i media / Mange elbilkjøpere har rett og slett følt seg lurt
fredag 21. september 2018, klokken 19:35
Rekkevidden har vært og forblir en utfordring

Drev selv litt undersøkelser og hørte på kolleger før kjøp så jeg var forberedt før første møte om elbil med selger.

Riktig nok var denne selgeren ganske klar på varierende rekkevidde. I tillegg så spurte han meg mye om erfaringer jeg gjorde på diverse turer jeg fortalte om. Tydeligvis en selger som ønsket reelle erfaringer for økt kunnskap.

Kan selgere "overselge" fabrikkdata for å oppnå salg eller fordi de ikke kan bedre?

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt VW e-Golf (01.2019?)
Reservert Audi e-tron
#122
ID. Buzz / Volkswagen I.D. Buzz Cargo
fredag 21. september 2018, klokken 13:05
Fra Teknisk Ukeblad:

Volkswagens el-varebil skal kunne kjøre mer enn 50 mil og lades lynraskt

Volkswagen ID Buzz Cargo lansert som konseptbil. Kan komme i 2021.


Volkswagen ID Buzz Cargo. (Illustrasjon: Volkswagen)


Dette (og mere til) fremmet jeg som forslag for "vår" selger hos Møller Bil (han syntes det var interessante punkter i eposten så han sende den videre til importøren....) for den fremtidige I.D. serien:
SitatFor batteriet har ikke bare stor kapasitet. Det kan også forsyne håndverkere med strøm via integrerte strømuttak for 230 volt som kan levere 3,7 kilowatt (16 A).

Når fikk Volkswagen den ideen eller gikk min epost helt dit...?


Utdrag fra epost fra 10. juni 2018 til "vår" selger hos Møller Bil:
SitatØnsker til "I.D. - Brainstorming mailbox":

I tillegg til det som er nå. - Jeg sammenligner med e-Golf.


Visninger/funksjoner i Car-Net app:

  • Både ute og kupe temperatur.

  • Ladestrøm/effekt (holder med tall - Dette er ikke hva man har stilt inn på, men hva den faktisk lader med enten via "ladekladd", type 2 kabel eller CCS).

  • Mulighet for flere enn tre avgangstider (teller ikke med gjentakende her - Er klar over den funksjonen).

Visninger /funksjoner på NAVI:

  • Grafisk visning av ladestrøm/effekt og batteritemperatur (sammen så man ser sammenheng over tid).

  • Mulighet for flere enn tre avgangstider (teller ikke med gjentakende her - Er klar over den funksjonen).

Visninger /funksjoner på WEB:

  • Både ute og kupe temperatur. 

  • Grafisk visning av ladestrøm/effekt og batteritemperatur (sammen så man ser sammenheng over tid).

  • Mulighet for flere enn tre avgangstider (teller ikke med gjentakende her - Er klar over den funksjonen).

Generelt:

  • Batterivarme og kjølekrets.

  • Vedlikeholdslading av 12 V batteri fra høyvolts batteriet når bilen ikke er tilkoblet lader (nedre grense for dette på 15 %?) - Variabel nedre grense som kan settes mellom 100-15 %. 100% er da ingen vedlikeholdslading fra høyvolts batteriet.

  • "Høyeffekts" 230 V uttak med ren sinuskurve 10/16 A (2300/3680 VA -- VA=W hvis strøm og spenning er i fase). Både "utvendig" (ved ladeporten) og innvendig kontakt.

  • AID rett foran føreren slik som på e-Golf (ikke slik midtmontert "nettbrett" med all info der). Ser det som viktig å ha informasjon som rekkevidde, fart, status på ACC, og varsel indikasjoner rett foran fører uten å måtte snu på hodet/flytte blikket ned til høyre fra trafikkbilder for dette.

  • 4WD/4-Motion også på minste I.D. som tilvalg (er det slik at den blir hetende Volkswagen Neo?). 4-Motion er det eneste vi savner i daglig (vinter)bruk på e-up! og e-Golf.


Selger sa de var åpne for innspill og jeg tok han på ordet!

#123
Alt det andre / Tyskland får snart sitt første batteritog
onsdag 19. september 2018, klokken 20:46
Neste år setter Deutsche Bahn et batteridrevet tog i prøvedrift i Tyskland.

Med lading på stasjoner eller via kjøreledning montert ved stasjoner og eventuelt noen strekk underveis hvis det er langt mellom stasjonene (slipper kjøreledning langs hele linjen) så kan man "elektrifisere" det meste (kanskje alt) av persontransporten på jernbanen i Norge også.
#124
ID. Buzz / I.D. BUZZ - Antatt rekkevidde.
tirsdag 18. september 2018, klokken 22:38
e-tron ble omtalt etter gammel beregning med rekkevidde på over 500 km da den ble introdusert som konsept - Frisert ned til over 400 km med WLTP.

I.D. BUZZ  ble omtalt etter gammel beregning med rekkevidde på over 600 km da den ble introdusert som konsept - Hva blir den frisert ned til (? km) med WLTP.
#125
Humor og kanari / Volkswagen, Kia og flere bryter med Elbilforeningen
mandag 17. september 2018, klokken 08:22
Fra TU.no.

Sitat fra: TU.noKommer ikke til å tilby foreningens startpakke fremover.

Elbilforeningen har siden starten vervet medlemmer gjennom velkomstpakker som har blitt distribuert sammen med bilen til nye elbileiere. Det blir det i stor grad slutt på, varsler Bilnytt, gjengitt åpent av søsterpublikasjonen BilNorge.


Også på Bilnorge.
#126
Mener å ha lest at et selskap (husker ikke hvilket) som gir rabatt på forsikringen når man har dashcam.

Tidligere var det 12,5 % rabatt på forsikringen i Storbritannia. Nå er den økt til 30 % i følge TU.

Sitat fra: TU.noDashbordkameraer dokumenterer alt som skjer i trafikken. I Storbritannia gir det 30 prosent rabatt på forsikring

Brukes også i forsikringsoppgjør i Norge.

Når forsikringsbransjen i Norge faktisk bruker dashcam video i forsikringsoppgjør (ref: Brukes også i forsikringsoppgjør i Norge) så burde de også stimulere til flere installasjoner ved hjelp av rabatt på forsikringen.


Kanskje flere kunne "mase" på sitt selskap?
#127
Humor og kanari / Lego Bugatti Chiron - EV
torsdag 30. august 2018, klokken 13:21
Ikke den raskeste, ikke den med lengst rekkevidde, ikke den mest kollisjonssikre, men du for et morsomt prosjekt det må ha vært!



https://youtu.be/VzjOdQSB06Y


SitatWhile a real Bugatti Chiron will set you nearly youtu.be/VzjOdQSB06Y" class="bbc_link" target="_blank" rel="noopener">https://youtu.be/VzjOdQSB06Y


SitatWhile a real Bugatti Chiron will set you nearly $3 million, this one cost just 1,000,000 bricks... and 2,304 LEGO Power Function motors... and 4,032 Technic gears. Weighing in at 3,300 pounds, this Chiron makes just 5.3 hp with a top speed of 12.4 mph. Yet it is still every bit as awesome as the real deal.
https://www.facebook.com/LEGONorge/videos/2063604903659366/

#128
Elbiler i media / Ja til stimulering elbil bruk.
fredag 24. august 2018, klokken 20:12
Godt noen vil ta tak.

https://www.nrk.no/sorlandet/oppfordrer-kommuner-til-a-holde-pa-elbil-fordelene-lenger-1.14168592

Derimot så må da elbil brukere tenke på holdning og oppførsel så vi elbileiere ikke blir sett på som selvgode egoister.

Var på McDonald's i Asker i ettermiddag. Der er det to hurtigladere og det var to stykk e-Golf som sto parkert foran hver sin hurtiglader.

Den en sto og ladet. Vel og bra for det er korrekt bruk av plassen.

Den andre sto parkert uten lading og bilen så forlatt ut.

Uansett om laderen er OK eller ikke så synes ikke jeg at man bruker plassen til parkering. De som passerer forbi vet ikke om status på lader og oppfatter det som en elbillist som gir FA...

Skal vi oppfattes som arrogante drittsekker som andre føler at de får i vrangstrupen?

Tror elbil fordelene forsvinner rimelig raskt da.
#129
e-Golf / Lynnedslag - Feil på e-Golf og død lader
lørdag 18. august 2018, klokken 11:22
Da skjedde det UTEN forvarsel.

I går blåste fælt så kom regnet og så blinket det og smalt samtidig (jeg var på vei hjem og kona var hjemme med barna).

Hun eldste var kommet hjem og satt bilen på lading før regnet kom. Så kom lynet uten forvarsel (har tidligere gått ut og koblet fra elbil når vi har hørt at torden har kommet). De hjemme rakk ikke å reagere. Kanskje like greit, tenk om datteren min hadde stått med kabelen i hånden når lynet slo ned.

Foreløpig skadeoversikt:

e-Golf - Feil på parkeringsbrems (autohold virker og løser ut) - Har avtale om å levere bilen på mandag.
Elbillader - Helt død. Sikring og B vern hadde ikke slått ut.
Get router.
3 Gb routere (to med PoE)
ISDN adapter
Basestasjon for DECT håndsett
Smarthuset - Bussgenerator inklusive fastbrente releer (også brytere?)
2 satellitt tunere + 1 som mangler mange kanaler.
PC
PS4 samt mer hjemme elektronikk.


Er det noe jeg skal være oppmerksom over med tanke på bilen?

Selv er jeg ingeniør innen elektronikk og kjenner til mulige senskader, men sitter her med adrenalin kick enda (selv om jeg ikke var hjemme). Klarer kanskje ikke tenke klart over alt da. Fikk noen tips fra sjefen da jeg varslet han da jeg får litt å nøste opp i til mandag.

Som en kjent visesanger laget sang om: Ingen ting går i stykker på en mandag med service mann på plass..... Fredag etter fire.... (vel egentlig 15:26, men fikk ikke summet oss før etter fire - Forsøkte å få tak i "hjernen" til smarthuset før fire, men ikke på lager...... Bare hos importør/grossist).
#130
Koster mer enn det dobbelte av ett års stømforbruk.


SitatFemdobling av prisen fra produsent

Eksperter Broom har snakket med, forteller at den reservedelen underleverandøren leverer til bilprodusenten, gjerne har fått prisen femdoblet før du som bileier står ved deledisken for å betale.

Regnestykket kan som eksempel generelt se slik ut:

Produksjonskostnad for delen hos underleverandøren – 1.000 kroner

Pris fra underleverandør til bilprodusent – 1.500 kroner

Pris fra bilprodusent til importør – 3.000 kroner

Pris fra importør til forhandler – 5.000 kroner

Pris fra forhandler til kunde – 7.500 kroner

For vårt tilfelle med baklykta ser vi at prisen fra importør til forhandler er noe lavere – mens prisen fra forhandler til kunde er betydelig høyere. Dette varierer fra del til del.
#132
e-Golf / Lade kabel e-Golf (300 km - FL) - 20 A original vs. 32 A
fredag 10. august 2018, klokken 20:37
Bare litt for moro skyld om lading.

Har Schneider EVlink Smart Wallbox 32 A.

Tid med original 20 A kabel:
[ You are not allowed to view this attachment ]

Tid med 32 A kabel:
[ You are not allowed to view this attachment ]
#133
Hyundai / Hyundai i norske medier
mandag 06. august 2018, klokken 20:42
#134
Elbiler i media / Nytt utslippsjuks
fredag 27. juli 2018, klokken 08:39

Utslippstesting på vei er et av kravene i de nye måleprosedyrene som ble tatt i bruk i fjor. (Bilde: PSA)

SitatNå mistenkes bilprodusenten for å jukse også med nye utslippstester

Denne gangen for å justere utslippene kunstig høyt.

EU-kommisjonen har konkrete mistanker om at bilprodusenter jukser i nye utslippstester for enklere å kunne nå opp til utslippskravene for CO2 i fremtiden, skriver den tyske avisen Handelsblatt.

Dette kommer etter den første evalueringen av testresultater fra den nye målemetoden WLTP. Etter å ha gjennomgått disse har kommisjonen mistanke om at oppgitt CO2-utslipp og faktisk CO2-utslipp ikke stemmer.

Dermed kan det være fare for at EU-landene ikke kan oppnå sine CO2-utslippsmål innen 2025 og 2030.
#135
Elbiler i media / Elbil i Tyskland
fredag 27. juli 2018, klokken 08:33

Fra produksjon av BMW I3. (Foto: BMW)

SitatMinisteren refser bilprodusentene for å være trege med elbiler

Det går sent med elbilens utbredelse i Tyskland. Nå etterlyser den føderale samferdselsministeren, Andreas Scheuer, handling fra bilindustrien.

Dagens planer er rett og slett for trege, sier han til nyhetsbyrået DPA. Han mener annonserte planer om å introdusere nye elbiler i 2020 og 2022 er for sent.

Behovet for nye elbiler er stort her og nå, og det trengs elektriske utgaver av alle kjøretøyklasser, mener han. Endringene i mobilitet skjer raskt.
#136
Audi e-tron / Produksjonsstart - Deler
torsdag 26. juli 2018, klokken 08:44
Norsk artikkel:


En ferdigstilt elektrisk motor fra Audi. (Foto: AUDI AG)

AUDI E-TRON QUATTRO

Nå har Audi startet produksjon av elbilmotor

At de bruker fabrikk i Győr i Ungarn tyder vel på at de vil satse seriøst og ikke bare ha et lite nisjeprodukt fra en liten fabrikk.

Sitat fra: TU.noFabrikken har til nå vært en av verdens største produsenter av forbrenningsmotorer. I fjor ble det laget nær to millioner forbrenningsmotorer ved Audis produksjonsfasilitet i Ungarn, alle til Volkswagen-gruppens biler.

#137
Lurer på følgende om E-NV200:

1: Mener å ha lest at når den kommer med Leaf batteri. Hva med hurtiglading, vil "rapidgate" råke den også?

2: Holder Nissan helt fast på CHAdeMO eller vil de kunne levere CCS på sikt?

3: Vinduene bak virker som har veldig høy underkant (smale vinduer). Hvordan er sikten ut?

4: Kan 5 voksne sitte godt i den når den brukes som 5 seter (de 2 bakerste ikke i bruk, men som bagasjeplass)?

5: Hva er erfaringer med rekkevidde og utsikten for større batteri?

6: Hvordan er det med støy på motorvei?
#138
Ladeplasser og ladekabler / Lade priser - Grønn Kontakt
mandag 02. juli 2018, klokken 13:32
SitatSom registrert kunde hos Grønn Kontakt betaler du dette, nå som før, når du lader elbilen din hos oss.

Hurtiglading: kr 2,50 per påbegynte minutt, før rabatt.
Superhurtiglading: 3,50 per påbegynte minutt, før rabatt
Flexilading: kr 0,75 per kW påbegynte kvarter

Da er det tydeligvis prisdifferensiering for hurtiglading opp til 50 kW og lading over 50 kW slik jeg tolker det.
#139
Har ikke kommet så langt at jeg har brukt elbil på ferie, men venter e-tron.....

Ser at man bør ha med adaptere fra diverse kontakt typer til Schuko.

Når man først kommer over for eksempel den røde 400 V trefase, er det noen som har vært inne på tanken å ha med en ladestasjon for å lade med mer enn 10 A via ladekladden med Schuko?

Finnes det liten type 2 lader for dette?

Den kan jo monteres på en sammenleggbar L brakett som man kjører ett av hjulene på så er den på en måte tyverisikret også i tillegg til å stå stabilt riktig vei.

Laderen bør kunne håndtere både enfase og trefase i tillegg til lett å stilles om til den strømstyrken som kan leveres. 16/20/32 A.
#140
SitatNy rapport spår lynrask elektrifisering av verdas bussflåte – fordi det er lønsamt. Britiske Drax vil forsøke å bygge verdas første karbonnegative kraftverk.

https://sysla.no/gronn/2030-vil-84-prosent-av-bussalet-vere-elektrisk/?utm_source=bt&utm_medium=webwidget&utm_campaign=promo&code=9cf95d980da396e0820a5ae2817464ca86ef68c7dd636faa4d5edecc8ea5c4dc


Må vel kalles en positiv utvikling.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA