Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olavxxx

#31
Model Y / Sv: Bilstol anbefaling
torsdag 19. januar 2023, klokken 11:13
Vet ikke om du får en av de du kan "snurre" til førstegangsstol?
#32
Model Y / Sv: Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?
torsdag 19. januar 2023, klokken 11:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 09:44
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 19. januar 2023, klokken 07:00
Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:39
Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:33
Jeg gjør også det. Det var ikke poenget mitt. Svaret på hvor langt VW, Tesla 3 SR og LR går får man på ABRP, ikke hos NAF.
Viktig å være obs på at VW nå skal levere ut ID4 og eTron uten varmepumpe, hvis man ser på tester eller abetterrouteplanner. Regner med det også gjelder Norge, leste om det på en amerikansk side hin dagen.

Dette gjelder Usa og Canada hvor dette er tilleggsutstyr. I Norge er varmepumpe obligatorisk på Id4. Kan forøvrig nevne at VAG valgte å etterbetale Id4 eiere da effekten av varmepumpen var blitt overdrevet i markedsmateriell. Et eksempel til etterfølgelse.

Men på nye modeller ser de seg tydeligvis ikke i stand til å skaffe varmepumpe, som ID Buzz... så om det er fordi det er lettere å kutte ut vanskelige deler i designfasen så kan en gjerne se for seg at andre nye VW-modeller heller ikke får det.

https://elbil.no/en-familiesjarmor-med-enkelte-svakheter/
Ser ut som det kanskje gjelder globalt ja.
Gir vissst 1000$ tilbake til folk i USA.
#33
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
torsdag 19. januar 2023, klokken 11:09
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:15
Det må nevnes at Y har blitt mer fremhjulstrekk etter en oppdatering en gang i fjor synes jeg. Vet det var mye syting over at folk syntes at det var ubehagelig at hekken kom ut først ved pådrag og litt vinkel på rattet. Derfor kan man nå risikere at det bærer rett frem, som fremhjulstrekkere oppfører seg, da det virker som at den favoriserer motoren frem mer når du prøver å fremprovosere en slædd (bevisst eller ubevisst).

Usikker på om det gjelder Performance også, men på vår LR har det blitt slik. Må jage litt på wattpedalen for å få rumpa ut, slik som man må på fremhjulstrekkere.
YP har annen bakmotor enn YLR, men jeg tror essensen er samme: du kan ikke frikoble bakre motoren helt.
Så Y kan ikke bli forhjulstrekk som S og X er når den "coaster".

Når det er sagt, så er det jo winter mode som slår inn i kulden.
Jeg kommer fra 3P til YP og må si at YP kjører "på skinner". Den overstyrer noe, men 3P var mye mer leken på hekken. Men jeg tror litt av grunnen er at YP har bredere bakdekk enn fordekk (staggered).

Men den er ikke forhjulstrekk, den er bakhjulstrekk hvis det ikke er minusgrader. Er det minus så vil den gjøre seg mer firehjulsdrift. Men den er fremdeles mest bakhjulstrekk :-) (pga motortypen gjør at den bare kan koble ut motoren fremme, ikke bak).
#34
Model Y / Sv: Tesla Model Y Midnight Cherry Red
torsdag 19. januar 2023, klokken 11:06
Jeg tror den blir kjempekul, ville gått for den hvis du tar deg råd til mer fancy lakk.
Hvis du beholder hvit, så fins det noen triks for å få den litt kulere (pillar delete, samt noe folie til frontfangeren fra teslabros - som du får kjøpt hos begood). Da ser den hvite mye bedre ut med en gang. Men jeg hadde egentlig ikek tenkt meg hvit bil igjen, men ble en hvit YP 28.des., mest pga moms og vektavgift kom :-P (Ventet på en blå YP).

Ryktes blå YP også skal bli ny blåfarge.
#35
Hvis du slår av sentry mode, skal ikke tapet være all verden (så fremt du ikke er ofte innom appen eller bruker tredjepartsløsninger som logger seg på bilen). Så du kan vurdere å slå av sentry eller bytte passord i kontoen for å kicke ut tredjepartskonsumenter.

Ellers så tror jeg ikke det er noe problem egentlig.. Men: ved ekstrem kulde vil det se ut som du mister mer energi enn du gjør (energien blir "låst inne" frem til batteriet blir varmere).

Ville kanskje ladet til 90% ved parkering og så gått fra den.
Alternativt: kan du parkere et sted med lading og la den være koblet i? Så heller ta taxi siste delen fra parkering med lading?
#36
Lading av Tesla / Sv: Lading av BMW med TWC går ulidelig sakte
torsdag 19. januar 2023, klokken 00:02
Kan det være at du har 3 fas IT nettverk?
Det er nesten ingen elbiler som støtter det skikkelig, bare 3 og Y støtter det 100% tror jeg.

Så støtter S og X det "kvasi", så S/X på 32A 230 3 FAS IT kan makse 7,4 hvis jeg husker rett, mens 3/Y klarer 11:
https://www.elbilgrossisten.no/products/tesla-model-3
#37
Volkswagen VW / Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
onsdag 18. januar 2023, klokken 23:55
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:57
Xpeng sitt priskutt omtalt i Motor.no, nevnes videre at «kinesiske merker har rundt 100.000 kroner lavere produksjonskostnader enn europeiske – per bil», iflg. deleprodusenten Forvia. En priskrig med Tesla og kinesiske merker kan med andre ord bli svært tøff for europeiske produsenter/Volkswagen.

https://www.motor.no/aktuelt/xpeng-senker-prisene-i-kina/240976
Gross margin for XPENG er på 10.9% for 2022 ( https://ir.xiaopeng.com/news-releases/news-release-details/xpeng-reports-second-quarter-2022-unaudited-financial-results ).

Tesla Automotive lå i Q3 2022 på gross margin 27.9% ( https://www.shacknews.com/article/132740/tesla-tsla-q3-2022-gross-margin ).

VAG sin tror jeg er kunstig høy for 2022, siden de i mesteparten av 2022 eide Porsche som var det beste barnet i marginer. I tillegg så solgte de jo Porsche og fikk jo derfor inn mye mer cash i 2022 (men det er jo et engangssalg og margin vil jo da bli lavere uten Porsche). Men uansett så er VAG sin da for 2022 på 17%, altså 7% mer enn XPENG. Men jeg tror den blir vesentlig lavere i 2023, siden Porsche er solgt.

VAG liter fremdeles med komponettilganger og som lenket av en annen ovenfor: de er 10 år tilbake i volum.

Nå leverer de ut ID4 og eTron i USA uten varmepumpe feks.
VAG er for også det selskapet i verden med mest gjeld (mer enn Sør-Afrika).

Men jeg tror uansett at de har "råd" til å skru ned prisene noe, men jeg tror ikke de har råd til å konkurrere  mot XPENG på pris, selv om de har mer å gå på i margin. Litt av cluet er jo at VAG har for 2022 7% mer margin, men skrur de ned prisen så vil jo marginen gå ned. Og selv om de har høyere volum enn XPENG, så har volumet til VAG allerede gått ned 7%. Så mediene må huske på at ting er mer komplisert enn bare volum ELLER margin.

Mediene er jo ofte opptatt av at "nykommerne er små" og "big auto er big"; men problemet til "Big auto" er jo at de har lavere marginer. Høyere volumer er jo selvsagt bra; så fremt du ikke får redusert volumet ditt uten å få opp marginene. Men når de da må kutte i marginene som allerede er lave, blir de veldig utsatt for svigninger i markedene på volum.

Et eksempel er jo da ene kvartalet når Tesla og Toyota hadde ca like mye overskudd i antall billioner (husker ikke tallet); men da solgte Tesla ca 1/10 av bilene som Toyota solgte. Var snakk om 800.000 vs 8.000.000.

Så kan man da tenke seg, hva hvis Toyota mister 10% av markedsandelene sine? De er jo veldig treg til elbiler nå og får mye pes internasjonalt. Marginene er lave, volumet er høyt. Det er litt "farlig". Toyota er jo også et selskap med mye gjeld, gjelden skal betjenes.
#38
ID.4 / Sv: ID4 GTX 2023 Priser
onsdag 18. januar 2023, klokken 23:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:01
Ser du gjør noen antakelser og feilslutninger, men det lar jeg ligge. Det er dessverre ikke så enkelt som du fremstiller det.

Men det blir bare videre avsporing å korrigere feilene, så nå venter jeg heller på svar fra delivery :)
Skal ligge en pdf med pris på kontoen din. Final invoice, jeg tror den har med vekt og alt.

Ellers så er 2023 Y veldig mye bedre mtp støy og komfort. Yp selv på 21" er det mer komfort enn 3 på 19". YP er jo ikke krengete, men demperne har høyere kvalitet og driver ikke å "hopper" så mye i lav hastighet. De første Y var jo veldig "hoppete". Y fra Berlin har også mer sporty seter fremme. Så har alle Yene mye bedre ludeem enn før.

Så jeg anbefaler deg å låne en 2023 modell for testing.
#39
Model Y / Sv: Rekkevide: sykler på taket
onsdag 18. januar 2023, klokken 23:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:34
Sitat fra: Odinpodin på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:20
Hvis du har dem på kula bak, så slipper du å bekymre deg for at du skal glemme det når du skal inn i garasjen også ;)

Ja. Husker et par ganger jeg nesten kjørte inn der det var for lavt på parkeringshus, men kom på det i siste liten (heldigvis ikke mitt bilde).
En av grunnene til jeg byttet 3P ut med YP var at å ha en tung kenevo turbo på taket er stress. Ungen ble større og sykler mer. Samt trenger henger til hagen. Liker model 3 kupeen bedre enn Y, men sedan og ingen henger på P er litt skuff. Håper de refresher Y eller lager model 2 performance med stor bakluke og henger. Liker egentlig ikke suv
#40
Sitat fra: lisesofie94 på fredag 13. januar 2023, klokken 09:30
Ringte de selv. Prisen vil gå ned :)
Gratulerer med god start på året!
#41
Model Y / Sv: SEXY-buttons
onsdag 18. januar 2023, klokken 23:32
Sitat fra: MooCow på onsdag 18. januar 2023, klokken 22:53
Blir nok kjøpt 4 stk av meg, reknar med at eg tek alle bak på rattet, to stk går definitivt til regen, og to siste er eg litt usikker på endå.

Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:37
Jeg har 6 knapper, men ingen av de brukes til regen.
Årsaken er at jeg ikke trenger å justere regen, kjørte med det på max på 3P hvor ejg kunne justere også.

Det jeg derimot har, er bak på rattet: - og + på visker (i automodus).
Oppå rattstamme: 3 blink på nødblink (takk til folk som slipper deg inn)
På dashboard nær dør (under planken): rear demist
Bak på passasjersetets rygg, ved siden av mobilholder: toggle all interior lights (ungen får styre den)
Bak på førersetets rygg: Voice control (for samboeren, når hun sitter bak med ungen - så kan hun styre stemmefunksjoner som feks temperaturen).
Når du kjøper så dyre ting  vurder TOCN medlemsskap. Får rabatt hos bilkomponenter.no, begood.no mfl. De to selger sexy buttons. Sparer fort inn TOCN medlemskap
#42
Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:33
Jeg gjør også det. Det var ikke poenget mitt. Svaret på hvor langt VW, Tesla 3 SR og LR går får man på ABRP, ikke hos NAF.
Viktig å være obs på at VW nå skal levere ut ID4 og eTron uten varmepumpe, hvis man ser på tester eller abetterrouteplanner. Regner med det også gjelder Norge, leste om det på en amerikansk side hin dagen.
#43
Model Y / Sv: SEXY-buttons
onsdag 18. januar 2023, klokken 21:37
Jeg har 6 knapper, men ingen av de brukes til regen.
Årsaken er at jeg ikke trenger å justere regen, kjørte med det på max på 3P hvor ejg kunne justere også.

Det jeg derimot har, er bak på rattet: - og + på visker (i automodus).
Oppå rattstamme: 3 blink på nødblink (takk til folk som slipper deg inn)
På dashboard nær dør (under planken): rear demist
Bak på passasjersetets rygg, ved siden av mobilholder: toggle all interior lights (ungen får styre den)
Bak på førersetets rygg: Voice control (for samboeren, når hun sitter bak med ungen - så kan hun styre stemmefunksjoner som feks temperaturen).
#44
Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:24
Rekkeviddetester er gammeldags og utdatert. Diskusjonene om de samme testene er i alle fall helt meningsløse. Det eneste som funker er ABRP. Så kan dere heller diskutere hvor godt bilene deres treffer der.
Jeg har aldri hatt behov for det, Tesla sin ruteplanlegger justere seg jo  under kjøring. Så bruker jeg bare prosentvisning i bilen. Om årstid, føret og kjørestilen gir meg 46 eller 60 mil er for meg helt uvesentlig egentlig.Det vesentlige er bare at bilen router meg innom der det er mest hensiktsmessig å lade :-P Noen ganger avviker jeg fra forslagene skal sies, feks hvis jeg skal t/r eller hvis jeg ikke kan lade på destinasjonen. Men som regel med Tesla - bare kjører jeg og tenker ikke noe over hvordan føret er, temp, om de ter sommer, vinter osv.
#45
Bestilling og levering / Sv: Hvordan sikre seg bil fra Berlin?
onsdag 18. januar 2023, klokken 21:26
Har en utrolig god berlin YP selv, hvit farge.
28. des fikk jeg den ut, lite støy, perfekt i lakk, mesteparten av gaps er helt jevnt.
Eeste av alignment er ene biten av bakluken er litt lenge rinne på ene siden bakfra (ser det i dybden på baklykten). Men det er veldig vanskelig å se, så jeg har ikke klaget på det.

Men ellers var bilen helt perfekt detailet når jeg fikk den, ladet til 90% og var ren og fin inni.
Ingen problemer med bilen hittil og den er veldig stillegående. YP setene fra Berlin har mye bedre sidestøtte enn 3P hadde, jeg sitter helt limt fast i ryggen i setet (sidelengs). Da er jeg 79-82kg og 183cm. Vekten varierer litt etter hvor mye øl og snacks jeg har i skapet.

Jeg reflektere ofte når jeg kjører over hvor komfortabel berlin 2023 YP er, selv på 21" hjul.
Lite støy, ikke noe hoppete dempere. Mer (mye) komfort enn 3P på 19".

Savner fremdeles 3P gokart feelingen skal sies... Men ellers er jo YP 2023 bedre på alle måter (utenom aksen til 3P også.. he he).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA