Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olavxxx

#1636
Model X 2014 - 2022 / Sv: Korfor er det ingen inventory X75 med 7 seter
mandag 25. september 2017, klokken 23:24
Sitat fra: gr på mandag 25. september 2017, klokken 10:06
Sitat fra: Nasatech på søndag 24. september 2017, klokken 22:10
Sitat fra: Luring på søndag 24. september 2017, klokken 22:05
Alle så langt eg ser er 6 setere p.t. samt 1 stk. 5 seter.
Nokon som veit grunnen?
Solgt ut eller ikkje tatt inn?

Var en del 7-setere i listen før, men tydeligvis blitt solgt. 6-seter har alltid vært mer populær så sikkert derfor det er flere av den.
Selgeren min anbefalte 7-seter fordi de mener den er mye mer lettsolgt i bruktmarkedet. Litt merkelig ettersom det er registrert flere 6-seter enn 5 og 7 til sammen, men samtidig så er det INGEN 7-seter å oppdrive i inventory, alt blir solgt ut på timer. Det var en i forrige uke og en uka før, begge forsvant før man rakk å si kake.

Kan også ha med at seteløsningen har blitt endret, og mange av oss som har blitt påtvunget ny seteløsning fortsatt er på jakt etter den gamle.

Jeg vurderer å skifte til 6-seter (vi er fem), men kan ikke fordra løsningen med at dersom en kjører med 4- eller 5-seter så kan alt bagasje suse rett inn i kupéen, og med alle seks oppe så er det lite bagasjeplass.

Det kryr av 6-seter i inventory, men dessverre veldig få X-er med hengerfeste siden alle som ligger der nå er fra før pakkeendringene hvor hengerfeste ble standard.

Slik var det
Jeg tror årsaken er det du er inne på, hvis man ser tilbake i tid var 7-seteren dyrest og minst fleksibel.
Rad 2 kunne ikke legges ned, så det var umulig å få med lange gjenstander.

6-seteren med åpning hadde jo da mulighet for smale og lange gjenstander, den var også litt billigere enn 7-seteren, men litt dyrere enn 5-seteren (ca 50.000 ?). Mange foretrakk også den åpne kupeen i 6-seteren, samt at de som egentlig ikke trengte mer enn 5 seter fikk et bonus-sete og litt bedre plass på rad 3.

5-seteren ble jo mer den "praktiske" løsningen, men mange er redd for å kjøpe en SUV med 5-seter. Ofte går jo folk på bruktmarkedet etter mange seter i SUV. Men klart at den var mest praktisk og billigst.

Slik er det
Men så kom jo den nye 7-seteren "på godt og vondt", denne ble mer praktisk enn den gamle 7-seteren og trumfer derfor egentlig 5-seteren på mange måter. 5-seteren er litt billigere (25.000) og gir litt mer oppbevaring under gulvet bak, men på bruktmarkedet vil nok en 7s med nye løsningen være mer salgbar enn en 5seter løsning.

På bruktmarkedet er det nok mange som liker den gamle 7seter løsningen også, så kan godt tenkes de "støvsuges" på inventorybilene. Men den gamle 7s var egentlig litt "midt mellom" 5s og 6s, den hadde flere seter, men var minst praktisk, samt den var dyrest. Men for de som måtte ha 7-seter var det jo eneste valget de hadde.

Jeg personlig ville ha den nye 7s-løsningen og får heldigvis den. Har ikke behov for 5 seter en gang, men "greit å ha". Foretrekker det praktiske fremfor det "fancye" når det gjelder den gamle vs den nye, selv om det sikkert er kult å briefe med å styre setene fra skjermen :P Men jeg foretrekker heller å kunne legge ned alle setene ved behov. Men hadde jeg måttet velge 5s, gamle 7s eller 6s, hadde jeg nok valgt 5s.
#1637
Model X 2014 - 2022 / Sv: Støy - model s / model x?
mandag 25. september 2017, klokken 23:15
Sitat fra: Simmelim på fredag 22. september 2017, klokken 20:03
Heisann. Hva koster en slik jobb? Har bestilt en X selv som kommer i slutten av mnd. Kan ikke si jeg reagerte på støy i demobilen jeg prøvde.
Kjørte en P100D demobil i bergen, merket ingen støy.
Men vi har bare 80-sone da og det regnet ikke.

Synes Toyota Avensis støyer mer mtp dekkstøy (og selvsagt motorstøy).
#1638
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X på Finn.no
mandag 25. september 2017, klokken 23:11
Sitat fra: sfinxern på mandag 25. september 2017, klokken 22:44
Skjønner egentlig ikke hvorfor folk selger slike biler så fort med så stort tap. Virker som om det er veldig mange ny og nesten ubrukte biler til salgs på finn.no.

Skal man ha en så dyr bil som Tesla, så bør man ha dem i mange år. Men det er nå bare min mening da.

Hvis jeg skal gjette:
1. De ser at de kan kjøpe en ny med 0.25% rente og har kanskje selv høyere rente (2-3%?).
2. De som ikke har lån, men vil heller frigjøre disponible midler og betale mnd-beløp.
3. De som kjøpte bil før bolig og nå ikke får boliglån, før de kvitter seg med bilen.
4. De med endrede behov?

Mange muligheter :-P Men en del folk var jo maks uheldig ved å kjøpe når dollaren var på topp og rett før Tesla høvlet priser, økte ytelsene og standardutstyr. Så de har jo fått en "dobbel knekk" på bruktmarkedet.
#1640
Tesla / Sv: Til alle dere som har hentet ut bil!
torsdag 21. september 2017, klokken 19:03
Sitat fra: THE på torsdag 21. september 2017, klokken 12:33
100% finansiering med 0,25% rente på en X100D fra inventory, så Tesla hadde ikke fått annet enn depositumet mitt på 30000,- da de ordnet registrering av bilen.
Det stemmer vel hvis du søkte om 100% finans, søkte du om 80% finans må man vel hoste opp 20% selv.
Klart det lureste i dag er 100% finans frem til renten er høyere enn høyrente på innskuddskonto i det minste.
#1641
Model X 2014 - 2022 / Sv: AP2 vs AP2,5
torsdag 21. september 2017, klokken 18:00
Sitat fra: Vhagar på torsdag 21. september 2017, klokken 00:40
Ser ut til at det bare er å glemme diskusjonen rundt eksisterende hardware og de oppgraderinger som har kommet til nå.
Tesla ryktes å utvikle en egen chip i sammarbeid med AMD for selvkjørende biler.
Tror rett og slett at Nvidia har blitt for kjepphøye her eller på annen måte har mistet kontrollen, hvorfor ellers gå til AMD?
Dessuten er det litt av et team de har fått tak i på chip siden så det ville være dumt å ikke bruke de til det de er best på.
Det er vel Nvidia som har sagt hele veien at AP2 var for svak for FSD.
Mobileye var også kritisk til Tesla sin markedsføring av AP1 (at de oversolgte hva den var designet for).

Nvidia har sagt at man trenger minst to gpuer, som ryktes å være på plass i AP2.5.
Valget om å eventuelt lage noe eget, kommer nok ned på pris. Nvidia har veldig bra maskinvare når det gjelder GPU.
#1642
Model X 2014 - 2022 / Sv: X75D: 417km NEDC?
torsdag 21. september 2017, klokken 17:55
Sitat fra: nie på torsdag 21. september 2017, klokken 15:16
Sitat fra: GOS på torsdag 21. september 2017, klokken 14:11
Sitat fra: prophan på torsdag 21. september 2017, klokken 11:48
Husket at j hadde 331 typical på min x75 fulladet . Så denne har økt til 360? Ganske bra da

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Her er det kanskje miksing av S og X!?
Overskriften på tråden er jo "X75....." så antar at trådstarter mener 360 typical på sin X75. I så fall er det en pen økning og det hadde jo vært flott hvis økningen var reell og skyldes ny og mer effektiv DU.
Kan jo være de fikk til noe samtidig som ytelsen ble bedre?
#1643
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
onsdag 20. september 2017, klokken 23:00
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 22:20
Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. september 2017, klokken 18:28
Du fikk ikke 288wh/km ved å ligge jevnt i 120?

Nei. Dette var med 6 pers i bilen, Thule takboks og stort sett kjøring i 120-150km/t. S90D med 21". Bare tilfeldig at ap stod på 120 når bildet ble tatt. Prøver alltid bruke ap om jeg skal fikle med telefon.
Forbruket dras også opp av at dette ikke er jevn lunting på cruise.
Og det skal nevnes at på tross av godt driv på motorveien ble jeg stadig forbikjørt. Stort sett av nordmenn :)

Toppet seg med 320-330Wh/km på strekningen med høyest snitt. Kjøring gjennom Gøteborg dro både snitthastighet og forbruk ned.
Takboksen trekker vel opp forbruket mye?
#1644
Sitat fra: suleman1 på onsdag 20. september 2017, klokken 17:49
Min førsteview:
Tesla mode X75D:   714150
Pearl white multi:      12900
Intiriør med 7 seter.   34200
Autopilot                   42800
Vinterpakke               8600
Hengerfeste.              6400     
Vrakpant.                   2400
Dest og dok avgift.     2800
Vinterdekk                 26000
HENVISNING.            (8000)
Prisjustering nå:        54950

Totalt etter final invoice: 787300, men skriftlig beskjed som har mottar fra selgeren prisen skulle være samme som nåværende prisen, og view spes står fremdeles samme pris som nåværende prisen altså 763400 etter henvisning 8000
Tror det stemmer noenlunde. Ca 14000 for ny 7s pris, ca 6000 for hengerfeste osv. Er en del som har fått for mye i rabatt tror jeg.
#1645
Model X 2014 - 2022 / Sv: PUP
onsdag 20. september 2017, klokken 15:53
Klima bak følger 6/7s konfig. Varme bak i setene følger premium.
#1646
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestilt ny S, mulig å endre til X?
tirsdag 19. september 2017, klokken 23:19
Sitat fra: ankul på tirsdag 19. september 2017, klokken 22:55
Hva er erfaringene med dere som har tidligere hatt model s, men nå gått over til model x. Er dere fornøyd med valget?

Vi er for det meste 2 voksen som vil bruke bilen, og lurer derfor på om bilen vil bli for stor.. Noen som har erfaringer på dette?
Har bare testet model x. Vi er 2 og 1 baby. Ble x på grunn av baby og sykkel (hengerfeste). Kunne i teorien gått med S med sykkel på taket, men jeg har alltid vært en fan av stasjonsvogner.

Hadde en stasjonsvogn for mange år siden og har savnet den siden. Model x er jo en suv, men i praksis ikke så ulik stv.. særlig med 5s eller nye 7s løsningen.

Dere kan jo sove i den løsningen, legge alt flatt og campe i bilen.. dra henger, handle på ikea osv... panovindu er sykt nice også.
#1647
Model X 2014 - 2022 / Sv: AP2 vs AP2,5
tirsdag 19. september 2017, klokken 23:15
Sitat fra: olabt på tirsdag 19. september 2017, klokken 23:01
Sitat fra: pej på tirsdag 19. september 2017, klokken 22:36
Man må ha kjøpt full selvkjøring når bilen var ny for å få denne oppgraderingen dessverre. Se svar fra Skøyen:

Ingenting i det svaret som sier at man må ha FSD fra bilen var ny.
Er nok lite sannsynlig at de oppgraderer biler som ikke har betalt for FSD. Vi snakker ny radar og ny "hjerne", mange kabler og rykte om interiørkamera (gjenstår å se). Uansett er det nok dyr løsning fra nvidia (X tusen kroner), samt mange timers arbeid.

Hvis de da skal oppgradere biler uten FSD må man kunne forvente at prisen øker for å ikke tape penger.

De som har betalt for FSD får bare oppgraderingen hvis bilen ikke blir "åtte ganger sikrere", eller hva enn det var.

Men jeg hadde ikke brydd meg så veldig. Jeg har ikke troen på at FSD er nærliggende. Tviler på den kommer før du bytter bil uansett
#1648
Tesla / Sv: Fargeforskjell i karosserideler midnight silver
tirsdag 19. september 2017, klokken 23:07
Må lure på om bilen ble skadet under frakt?
#1649
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
tirsdag 19. september 2017, klokken 23:03
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 19. september 2017, klokken 21:15
Større batteri gir større frihet. Det er nok sjelden man trenger denne ekstra kapasiteten. Men når man trenger det, er det ubetalelig.
Det er mange som ønsker å forsvare sitt valg av mindre batteripakke. Og gjerne for meg. Det koster mye å ha større batteri. Det bli opp til hver enkelt. Etter 2 år med S85D er det i hvert fall uaktuelt for meg å velge en bil som har 40 km kortere rekkevidde enn det jeg har nå.
Teslabjørn sin testing av s75d facelift viste at den hadde ca samme rekkevidde som s85.
#1650
Model X 2014 - 2022 / Sv: AP2 vs AP2,5
tirsdag 19. september 2017, klokken 22:26
Er vel neppe så mange som har betalt for FSD. De kan alltids oppgradere de bilene som har betalt og øke prisen på å kjøpe FSD i ettertid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA