Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olavxxx

#1216
Model 3 / Sv: Gummilokk til CCS-ladeport
søndag 06. januar 2019, klokken 13:19
Sitat fra: Ellemelle på søndag 06. januar 2019, klokken 12:15
Sitat fra: olavxxx på søndag 06. januar 2019, klokken 08:33
Sitat fra: Ellemelle på søndag 06. januar 2019, klokken 00:00
Ja. Men hvis man har en dedikert Type2-ladeport på den andre siden, trenger man aldri å åpne CCS-siden med mindre man skal lade med CCS.
To motoriserte luker, to ladeporter, to sett kabler inni bil, det drar opp produksjonskostnad og vekt vesentlig.
Så det er nok veldig usannsynlig, det gir jo ingen merverdi, tvert i mot blir folk bare forvirret (hvilken side skal de åpne luken på?).
Kanskje det. Men dette er altså løsningen man har gått for i e-tron.
Merkelig, høres ut som de var e-tom for ideer.
#1217
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Model 3
søndag 06. januar 2019, klokken 13:16
Ellers fant jeg en nyttig info om performance:
NOEN av OEM 19" felgene går på performance-bilene, men man må da se på baksiden at de har riktig cutout:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-states-19-oem-wheels-not-compatible-with-p3d.129186/page-2#post-3202979

PS: Det gjelder ikke alle 19", men det kan være at det gjelder alle 19" som leveres i Norge.
I USA var jo de første performance uten PUP-pakken, så en stund kalte de de med PUP for P3D+, men så ble det hetende PUP.

Så det fins jo da performance med mindre bremser i USA som kunne brukt eldre 18/19", men de AERO felgene i 18" passer ikke PUP selv om man dreier ut navet (de går ikke over caliperen, pga. indre diameter av felgen) - kilde for dette var i samme tråden som ovenfor.
#1218
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Model 3
søndag 06. januar 2019, klokken 13:13
Sitat fra: 18650 på søndag 06. januar 2019, klokken 12:32
Sitat fra: olavxxx på søndag 06. januar 2019, klokken 08:10
Selv om performance drar ut mer effekt fra motorene og det sies at performancemotorene er "Håndplukket" (av de som tåler mer), så vil uansett motorene bruke samme effekt på samme hastighet. Det er også samme batterier.

Jeg sier ikke at det er en komplett umulighet, men før det startes internettrykter av slike utsagn: Elektromtorer er bare en kobbertråd som er spunnet, sydd og støpt/pottet på en stator, samt en rotor med enten permanentmagneter (synkronmotor) eller «Squirrel cage» (asynkronmotor).

Det er ingen målbare produksjonsavvik i en typisk produksjonslinje som skulle tilsi at noen «tåler mer». Hvis det var tilfelle, ville jeg sagt Tesla hadde et stort problem. En elektromotor er en ganske robust komponent. Det er stort sett kjøledesignet og temperaturklassen til kobbertrådisolasjonen som bestemmer hvor hardt en motor kan belastes. Har besøkt flere elektromotorleverandører og sett ulike produksjonslinjer både i Europa og USA.
Skal ikke si jeg er en motoringeniør, men jeg leste det i en artikkel (men husker ikke hvor).
Men det gjelder jo vanlig elektronikk også, feks en i7 som kan overklokkes har høyere kvalitet silikon (utvikler mindre varme). Noe avvik vil det jo alltid være, så det kan teoreitks sett være at Tesla måler motorene etter produksjon og de som er "bedre enn det man trenger" går i performance.

Men ja, er bare en artikkel jeg leste uten at jeg husker hvor.
Essensen er uansett det jeg skulle si: at Performance og LR har samme størrelse i motorene (ikke som model S performanec, hvor bakre motor er større og derfor bruker den 10% mer juice). Forskjellen i Juice på LR og Perf er da dekkvalget! Særligl 18" dekk i USA er jo M+S dekk som da ruller lettere (men henger dårligere). I norge vil man nok mest sannsynlig ikke få M+S dekk, så avviket mellom LR og performance sin rekkevidde kan ha krympet inn, hvor mye avhenger av hvor gode dekk de hiver på den.
#1219
Model 3 / Sv: Hvor sent kan man kjøpe oppgradert autopilot
søndag 06. januar 2019, klokken 13:09
Sitat fra: torjze på søndag 06. januar 2019, klokken 12:51
Hei.

Jeg har bestilt bil og monitorer det meste om Model 3 på forum, YouTube og andre kanaler. Har bestilt uten EAP.

Blir ikke klok på om jeg skal kjøpe oppgradert autopilot eller ikke. Den rasjonelle delen av meg ønsker ikke bruke over 40K på adaptiv cruise control. Resten av meg har følelsen av at bilen ikke blir komplett uten EAP.

Hvor lenge kan jeg vente med å kjøpe EAP uten å måtte betale 59K. Er det for eksempel mulig å velge det ved levering? Kan man registrere seg for å få en prøveperiode på model 3?

Det er kun økonomiske grunner til at jeg vil vente lengst mulig. Det kommer an på hvor mye jeg greier å få ut av salg av vår nåværende bil som vi av praktiske årsaker er nødt til å beholde til Teslaen er i hende.

Så lenge du ikke har tatt i mot bilen enda, bør de kunne aktivere den uten moms osv.
Men snakk gjerne med selgeren også, var slik før i alle fall.
#1220
Model S 2013 - 2022 / Sv: 75D vs 100D
søndag 06. januar 2019, klokken 11:12
Hvis man vil ha lang rekkevidde og veldig rask lading, samt ikke vil betale S100D pris, ville jeg vurdert om Model 3 LR eller Performance dekker behovet. LR model 3 fra 460 vil mest sannsynlig klare lenger rekkevidde enn s100d, så da har man jo halve prisen på bilen.

Klart den er mindre praktisk og har mindre bagasjeplass :-)
Solgte selv X75D 2017 og venter model 3 performance, så tenker jeg supplere med enda en elbil.
#1221
Model 3 / Sv: Bestille LR eller vente på MR/SR
søndag 06. januar 2019, klokken 11:07
Sitat fra: Toalmar på søndag 06. januar 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Ahm på søndag 06. januar 2019, klokken 10:00
Ein fordel ved å vente litt med bil er jo at ein sikkert får Autopilot Hardware 3 på bilen når ein kjøper den.
Sidan det snart vil bli lansert, og det er mange hakk betre enn dagens. Kor stor forskjell det vil utgjere om ein ikkje er interessert i AP uansett er vel usikkert, men er nok eit pluss for vidare salg.
Ser vel ut til at man får den uansett ut i fra hva jeg kan skjønne i denne artikkelen så fremt man har kjøpt M3 med AP
https://interestingengineering.com/elon-musk-reveals-tesla-autopilot-30-will-be-free-with-5000-full-self-driving-pack

FSD er et annet tilvalg som koster 25.000 ekstra (off menu)
#1222
Model 3 / Sv: Service interval - Model 3
søndag 06. januar 2019, klokken 11:04
Sitat fra: ganton på søndag 06. januar 2019, klokken 10:46
Har ikke tenkt så mye på service/garantirep før nå, men ser at dette blir håpløst dårligere opplegg enn for hvilket som helst annet "vanlig" bilmerke som har godt utbygd forhandler/servicenettverk. Bor i Sarpsborg/Fredrikstad. Jaja, fornuften vinner ikke alltid
#1223
Model 3 / Sv: Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen
søndag 06. januar 2019, klokken 11:03
Sitat fra: magnetic på søndag 06. januar 2019, klokken 10:35
OK, Jeg så en eiger test av baksetet, og han viste at man fikk ikke plass til skoen under sete. Så trolig var han så ny eiger at han ikke hadde testa ut nivåhevingen av setet
Skal sies at under moderne biler sine seter er det ofte ting du ikke vil sparke borti (kabler,kontakter, lys, styring til seter osv).
#1224
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
søndag 06. januar 2019, klokken 10:59
Sitat fra: emurof på søndag 06. januar 2019, klokken 10:17
Hvordan kan det være dyrere å forsikre Model 3 enn S og X?
Jeg synes også det er rart, bilen er mindre verdt, den er den mest sikre bilen testet i USA (X på 2. plass og S på 3.).
Verdien er også lavere enn S og X, den har karrosseri som er billigere å reparere (mindre alu).

Så ser ingen gode argumenter for dyr forsikring, annet enn at de vil tjene penger.

https://cleantechnica.com/2018/10/08/tesla-model-3-safest-car-ever-tested-by-nhtsa-how-did-tesla-pull-it-off/
#1225
Model 3 / Sv: Gummilokk til CCS-ladeport
søndag 06. januar 2019, klokken 08:33
Sitat fra: Ellemelle på søndag 06. januar 2019, klokken 00:00
Sitat fra: olavxxx på lørdag 05. januar 2019, klokken 15:09
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 05. januar 2019, klokken 15:02
Kanskje de lager to ladeporter, det er masse plass.
CCS på venstresiden av bilen og ren Type2 på høyresiden?
Type 2 = CCS uten de to pinnene, så er ikke behov for to plugger.
Ja. Men hvis man har en dedikert Type2-ladeport på den andre siden, trenger man aldri å åpne CCS-siden med mindre man skal lade med CCS.
To motoriserte luker, to ladeporter, to sett kabler inni bil, det drar opp produksjonskostnad og vekt vesentlig.
Så det er nok veldig usannsynlig, det gir jo ingen merverdi, tvert i mot blir folk bare forvirret (hvilken side skal de åpne luken på?).
#1226
Model 3 / Sv: Bestille LR eller vente på MR/SR
søndag 06. januar 2019, klokken 08:26
Angående inkludert eller ei: når man ikke kan velge vekk premium, er den jo inkludert :P
Når jeg sier inkludert, mener jeg da hva som er inkludert i det man betaler.
Jeg vet jo det teknisk sett ligger i en "pakke" og at man kanskje får velge vekk denne på LR/Perf i fremtiden (hvem vet).

I USA kan man se på MR, den lader tregere enn LR og Performance.
I tillegg vet man at Premium kostet 5000 dollar, så man kan vel forvente at på SR må man betale ca 40000+- ekstra hvis man vil ha premium (el i alle seter, bedre stereo osv). Jeg leste også på TMC (internasjonalt fora) at man ikke får med 1 års gratis premium connectivity med MR (men jeg vet ikke om det er dagsaktuell informasjon).

Greien med Tesla er at ting endrer seg hele tiden, så man kan ikke planlegge noe ut i fra hva man tror vil skje.
Ting kan forsvinne som man vil ha, ting man vil ha kan komme eller endre seg. Ofte skjer litt av begge deler, det vil alltid være polariserende ønsker og Tesla ønsker også å effektivisere produksjonslinjen og sitte igjen med gevinst.

Klart at de da må både differensiere modellene sine og i tillegg ta betalt for tjenester.

Hvis vi ser på S og X kan vi for eksempel se at karbonfiber nå bare kommer på performance-modellene, før kunne alle med premium interiør oppgradere til karbon. I tillegg forsvant fargekoordinerte paneler på dashboard, superlading som fulgte bilen, superlading som fulgte eier osv. Noen var også misfornøyd når 7s ble nedleggbar, selv om det er mer praktisk for andre. Men klart at oppe i alt dette kom jo autopilot 2.5 og i juli 2017 ble 75 modellene 1 sekund raskere 0-100.

Så ja, er umulig å "planlegge" noe man ikke kan vite :-) Det kan være at SR blir mer fancy enn man forventer, men jeg ser på TMC at noen tror den kommer med ståltak. Hvordan SR blir vet man uansett ikke før den kommer, men den ryktes å komme med 50 kWh batteri, LR/Performance ryktes å ha 80,5 Kwh med 75 kWh brukbar kapasitet.

Men så er jo greien at nå kommer ny leaf med større batteri, så man vet jo aldri hva Tesla gjør. De slutter jo å oppgi kWh, men oppgir jo da SR, MR og LR :-) Men man vet at MR er et mindre batteri enn LR/Perf og lader tregere, så det er lite sannsynlig at SR vil være raskere enn MR på lading.

For alt vi vet blir SR en MR (som har mindre batteri enn LR/Perf), hvor litt av kapasiteten er "låst" og kan oppgraderes (litt som facelift S60D). Men det blir bare spekulasjoner og gjetting, det er jo både det dilemmaet at jo flere batterityper de skal lage, jo mer krevende blir det å øke produksjonen. Men samtidig så må de differensiere modellene sine og det å sende ut mye batterikapasitet som forblir "ubrukt" er jo heller ei økonomisk smart (med mindre de forventer at folk oppgraderer etter hvert).
#1227
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Model 3
søndag 06. januar 2019, klokken 08:10
Sitat fra: bno på søndag 06. januar 2019, klokken 06:13
Trenger litt hjelp her. Har lest gjennom hele tråden, men stusser litt ift. 19-tommers Sport-felger som tilvalg. Er det riktig oppfattet at med 19-tommers Sport-felger så er det helårsdekk som medfølger?
I så fall vil jeg måtte revurdere tilvalget. Noe som kan avklare. På forhånd takk!

Edit: Fikk meget god hjelp på FB av en vennlig kar og har blitt informert om at det er Continental ProContact RX, 235/40-19, 96W som levers med.
Jeg tror kanskje 18" får M+S (i alle fall i USA).
Det er pga. dekktypen til LR at den har lenger oppgitt rekkevidde enn Performance.
Selv om performance drar ut mer effekt fra motorene og det sies at performancemotorene er "Håndplukket" (av de som tåler mer), så vil uansett motorene bruke samme effekt på samme hastighet. Det er også samme batterier.

Så i realiteten med samme type kjøring, er det dekkvalg på LR og performance som vil skille. (klart at performance er lavere, som gir litt aero fordel, men 1cm senking er neppe så stor faktor i luftmotstand). Det kan være bakvingen utgjør litt i 250km/t, men den er jo veldig liten, ville heller kalle det en leppe enn en vinge :P
#1228
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
søndag 06. januar 2019, klokken 08:05
Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. januar 2019, klokken 20:48
Sitat fra: olavxxx på lørdag 05. januar 2019, klokken 18:45
Sitat fra: offpist på lørdag 05. januar 2019, klokken 16:52
Sitat fra: Elkjell på lørdag 05. januar 2019, klokken 16:03
TOCN CoverClub  forsikring 6.470 / år med autopilot. 500 mer uten.

Det var interessant, da er autopiloten spart inn etter 83,6 år ;)
Er vel mer ca 7 år?
Autopilotpris / (500 * 12) = ca 7 år.
Ehh....? Nei!

Eh, ja, du har rett :P Jeg trodde han sparte 500kr/mnd :P
#1229
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
lørdag 05. januar 2019, klokken 18:45
Sitat fra: offpist på lørdag 05. januar 2019, klokken 16:52
Sitat fra: Elkjell på lørdag 05. januar 2019, klokken 16:03
TOCN CoverClub  forsikring 6.470 / år med autopilot. 500 mer uten.

Det var interessant, da er autopiloten spart inn etter 83,6 år ;)
Er vel mer ca 7 år?
Autopilotpris / (500 * 12) = ca 7 år.

Ellers synes jeg det er rart at de tar så mye betalt for model 3, det var billigere å ha forsikret Model X som hadde verdi ca 890K enn å forsikre model 3 verdi ca 620K. Greit nok at model 3 er raskere, men karrosseriet har jo mer stål (så bør være billigere å reparere ved skader).
#1230
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Model 3
lørdag 05. januar 2019, klokken 18:41
Sitat fra: HalvorV på lørdag 05. januar 2019, klokken 15:34
18"ere passer jo helt fint på Performance.. noen spes grunn til å ha 19" på vinterdekk?
Noen 18" vil passe, men ikke originale og ikke alle uoriginale.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA