Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - olavxxx

Sider: 1 [2] 3
16
Model 3 / Model 3 Performance - track mode varmer tilsynelatende batteriet!
« på: Fredag 29. Mars 2019, klokken 21:43 »
PS: Jeg gjør litt research nå siden jeg tenker å kjøre lovlige race på street legal, det er altså lukket baneløp hvor man akser rett frem.

Det jeg tenkte kanskje kunne være av interesse er at man i track mode med 3-4 pulls kan øke ytelsen, se videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=jSTEtnk4ouY

PS. den videoen der er før ytelsesoppgraderingn til Tesla, men jeg tenkte det var relevant å se at den faktisk vil varme batteri til ideell ytelsestemperatur i track mode, det er jo litt som Model S Ludicrous kan gjøre med sin batterivarming, men her medgår det mindre "Juice" tror jeg.

I tillegg har jo track mode masse andre features for banekjøring da, men ja..
Jeg tenkte kanskje det var en morsom ting å vite :-)

18
Model 3 / Tesla model 3, 5 prosent ytelsesøkning ser ut til å være 8 prosent.
« på: Fredag 29. Mars 2019, klokken 14:54 »
Det er logget ut at "increase in peak effect" primært er over 60km/t (8 prosent over ved 70km/t), samt at det ser ut til å være 8 prosent økning.

0-100 går unna 0.1 sekunder raskere, men 70-100 eller 100-261km/t vil nok gå en del raskere.

Kilde:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b68mc5/fw_201983_actually_increased_model_3_awd_peak/

19
Model 3 / Model 3 - OTA økte batterivarmer fra 2.5 til 6 kW
« på: Fredag 29. Mars 2019, klokken 14:33 »
Ps: batterivarmer i Model 3 utføres ved å kjøre bakre motor "ineffektivt", det er ikke en resistiv varmer.

Sitat:
Prior to 2019.8.3, the measured amount of power this heater used (total wall power minus battery charging rate) was ~2.5 kW. This value is programmable, and per this teardown video it appears to have been coded at 2.56 kW as of last year (for the LR RWD at least). My own API measurements up to 2019.5.15 matched this amount. Here's my Model 3 AWD on 2019.5.15 charging from 80% to 90% at 2.5°C three days ago: https://imgur.com/Rcpjg7d

On 2019.8.3, my measurements suggest the battery heater now draws as much as 6 kW. Here's my Model 3 AWD on 2019.8.3 charging from 80% to 90% at 1.5°C today (I included inside temperature to show that the cabin heater wasn't running): https://imgur.com/h1FCXNM

Kilde:
https://www.google.com/amp/s/amp.reddit.com/r/teslamotors/comments/b677nd/fw_201983_appears_to_increase_model_3s_battery/

20
Utdrag:
"Tesla’s much-celebrated Model 3 has earned another rave review, this time from one of Germany’s most accomplished magazines, Der Spiegel. Their conclusion? Tesla Model 3 is poised to strike fear into the hearts of more established automakers in the region.

A midnight gray Model 3 Performance served as the car of choice for Der Spiegel’s latest review of the all-electric sports sedan. Tesla’s trademark acceleration didn’t miss a beat, with the publication validating Model 3’s ability to perform a 0-100 km/h sprint in 3.5 seconds and register a top speed of 250 km/h (155 mph). The results place Model 3 ahead some of the industry’s top high-performance sedans like the BMW M3.

Der Spiegel further lauded Tesla for maximizing the space in the Model 3’s cabin, which gave the vehicle more space than other cars in its class. Features that came through over-the-air updates such as Dog Mode, which protects pets that are left inside the vehicle, were lauded by the publication. Some of the Model 3’s more fun capabilities, including Easter Eggs like the now-infamous Emissions Testing Mode (also known as the Fart App) were positively received by Der Spiegel‘s reviewers as well."

Les mer her:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-rave-reviews-der-spiegel/

21
Model 3 / Teslanissen var på besøk med gaver via OTA #bil2.0
« på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 07:42 »
Jeg sitter igjen med følgende gaver etter 2019.18.3:
5 prosent mer power, 3.5 sekunder var visst ikke raskt nok 0-100.
Sentry mode, bring on HAL9000!
Dynamiske bremselys (blinker ved hard bremsing)

Husk å reaktivere Navigasjon på Autopilot, Sentry mode krever minnepinne eller 2.5" SSD disk formattert til FAT32 med en mappe: TeslaCam.

22
Model 3 / Tesla Model 3 Performance, erfaringer fra en som hadde late 17 X
« på: Onsdag 20. Mars 2019, klokken 19:11 »
Hei, her er mine erfaringer:

Overlevering
Jeg visste alt fra før selvsagt, så trengte ikke noe hjelp.
Fant et par støvkorn som jeg fikk aksept for utbedring, samt jeg fant bulk i taktrekk som de skifter.
Ellers var bilen fin, lister går på linje, glasstak er fint, dørene er lakket fint osv.

Klargjøringen
Mange vil sikkert mene bilen var fin, men jeg mener den ikke var klargjort. Den var vasket på utsiden.
Jeg forventer egentlig ikke noe mer, bilen var mye bedre enn X jeg tok ut i desember 2017 skal sies!

Bilen
Nå har jeg bare testet den med 40% SoC og på sommerdekk, med kaldt batteri.
Men skal si den SPARKER HARDT! X75D jeg hadde gikk 0-100 på 5.2, men denne går SYKT mye bedre.
Man får kastet hodet bak i nakkestøtten hvis man ikke er klar over det på forhånd.

Støy
Klart jeg hører dekklyd fra 20" performance dekk, men ikke så mye dekkstøy som jeg forventet.
Nå har jeg ikke testet bilen på vinterhjul enda, jeg leser jo folk klager over 20" med R3 dekk.
Selv skal jeg ha 19" med R3 dekk, men jekken min gikk ikke under bilen, så jeg må bytte dekk i helgen.
På generelt basis er jeg "fornøyd" med støy vil jeg si, klart det er ikke helt stille, men det er mer bråk i Avensisen.
X75D var nok litt stillere, men det gjør meg ikke noe.

Kjørefølelse
Bilen er "tight", den knirker ikke, virker bra sammenskrudd.
Understellet er "bestemt"; men ikke uraffinert - så selv om dette er en banerakett som kan kjøre mot hissige racingbiler - er det ikke ukomfortabelt understell. Bilen krenger ikke, men selv med 20" kan man kjøre på fartshumper, brostein, ujevn vei osv.. Det er mye mer komfort enn en "senket bil" fra 2000-tallet for å si det sånn. Men klart at dette er ikke en sofa, det er en kjøremaskin!

Hva savner jeg fra X?
Falkevingedørene, samt jeg savner passive entry fra FOB.
Ellers har S og X en fordel med stående skjerm: man kan ha kamera + spotify oppe samtidig, evt kamera + kart.
Liggende skjerm på 3 gjør at kamera tar nesten hele høyden, men ellers er jo grensesnittet på model 3 mye bedre, mye raskere og det viser mer informasjon.. Jeg kan for eksempel se hvor mange prosent jeg er unna kablirering for å aktivere autopilot on nav osv..

Bremser
Veldig bra bremser! Regen er også veldig kraftig, siden bilen er lettere enn X.

Alt i alt
Det er en SYKT BRA BIL, det er helt latterlig hvor mye bil man får for pengene.
Jeg reflekterte litt over det, selv om noen velger en helt basis 3P og ikke velger autopilot, får de en bil til litt over 500.000kr, som går bedre enn de fleste biler man kan få skilt på i Norge...

Og selv en 3 LR er også utrolig mye bil for pengene.

Dommen
Jeg gir bilen 6 av 6 mulige. Det er ikke på grunn av at den er perfekt, men det er på grunn av at valgene som gjør den så bra, er også valgene som gjør at den er priset lavere og yter bedre. Man har altså fokus på effekt, effektivitet, vekt osv. Klart at jeg kunne likt å hatt falkevingedører og elektrisk ditt og datt, men da hadde vekten plutselig blitt mye høyere, prisen blitt høyere osv.. Så da hadde ikke "totalpakken" vært så bra som den er.

23
Elbiler i media / Motor - Tesla (Model 3) smadrer Konkurrentene
« på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 00:25 »
Vennligst hold kommentarer på saklig nivå.

"Alle gode ting er 3
Omsider kan vi ønske Tesla Model 3 velkommen på norske veier. På høy tid for kundene. Altfor tidlig for konkurrentene – som dessverre må konstatere at Tesla Model 3 tar teten blant elbiler for folk flest.
"

https://www.motor.no/tester/biltester/tesla-model-3-2019/

24
Elbiler i media / Test: Tesla Model 3 Performance - ingen over og ingen ved siden av
« på: Fredag 08. Mars 2019, klokken 19:56 »
NB! Ingen trolling av anti-Tesla folk takk!

Les den lovende testen av elbil.no
https://elbil.no/test-av-tesla-model-3-performance-awd-heftig-kjoreglede/

25
Elbiler i media / VW sjef: Tesla har en elbilfordel
« på: Tirsdag 05. Mars 2019, klokken 22:43 »
Sjeldent noen innrømmer at konkurrent har fordel, men det er jo et viktig poeng da:
En fossil produsent som begynner med elbil har sin primære inntektskilde på fossilbiler.
De ser nok på elbil som et nødvendig onde, men ønsker ikke å hule ut sin fossile portefølje.

https://www.tek.no/artikler/vw-sjef-tesla-har-en-elbil-fordel/459290

26
Model 3 / Gårsdagens endringer - forklart enkelt!
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 21:32 »
Jeg ser mange blir litt forvirret ut av hva som skjedde i natt.
Det er kanskje naturlig å rulle litt rundt og lure på hva som skjedde, så her er en kort oppsummering for model 3:
  • Alle Tesla Model 3 fikk 5% mer peak motorkraft
  • Nytt oppgitt 0-100 tall (uten rollout) for Model 3 LR er nå 4,7 sekunder
  • Nytt oppgitt 0-100 tall (uten rollout) for Model 3 Performance er nå 3,4 sekunder
  • Ny toppfart for Model 3 Performance er nå 261 km/t.
  • Bilen ble ca 25.000 billigere før utstyr
  • Utvidet Autopilot (EAP) ble byttet ut med en Autopilot (AP) som er ca 18.000 billigere
  • Autopilot (AP) inneholder færre ting (summon, autoparkering, autopilot on nav osv er nå inne i FSD pakken)
  • FSD ble dyrere (nå over 40.000, der den før var ca 25.000).
  • FSD inneholder nå ting som virker i dag (summon, autoparkering+++) og får flere funksjoner som forventes i løpet av året (skiltlesing, stanse ved stoppskilt, den skal kunne forstå trafikklys, skal kunne komme til deg på parkeringsplassen og den skal takle bykjøring)

Hva med meg som har bil på vei?
  • Tesla sier at de som ikke bestilte Autopilot nå får Autopilot gratis
  • Tesla sier at de som ikke bestilte FSD, får FSD gratis (hvis de hadde autopilot)
  • Det er mulig å avbestille og bestille ny bil med den nye - enklere autopiloten - for å få en lavere sum, men da går man glipp av summon (kjøre bil fra mobilen), man går glipp av parkeringsassistent osv.
  • Noen har fått melding fra ansatte hos Tesla om at de kan si fra seg oppgradering til Autopilot/FSD og heller få kreditert tilsvarende beløp. Jeg kan ikke garantere at dette er standardvilkår.

Hva med meg som har bil hentet ut fra før?
  • Jeg vet ikke så mye om dere som har fått ut bil fra før, men ryktet på Interveven er at dere også vil få gratis oppgradering til FSD eller Autopilot, men her må dere nesten ta kontakt med Tesla.
  • Jeg tror det er lite sannsynlig at dere kan "nedgradere" til den nye og billigere autopiloten, siden bilen er spesifisert opp med utstyr/konfigurasjon.

Hvordan får jeg de nye tingene?
  • Dette kommer som OTA (over the air) oppdateringer, alle Tesla som selges har maskinvaren til Autopilot.
  • OTA-oppdateringen gjelder også ny ytelse til alle Tesla Model 3 utgaver.

Hva koster en 3 LR / 3P nå?
  • Tesla Model 3 Performance er nå fra 521.100 (pluss eventuelle utgifter)
  • Tesla Model 3 Long Range er nå fra 429.800 (pluss eventuelle utgifter)

NB: Listen er laget av min forståelse av saken, som er basert på nettsiden til Tesla (konfiguratoren), telefonsamtale med Tesla salgskontor, SMS fra Tesla om min egen Model 3. Men jeg kan ha misforstått ting og andre kan ha misforstått ting de har gjenfortalt, så ikke ta dette som en 100% absolutt sannhet.


---- illustrasjon over endringer i EAP/AP/FSD, delt av enjikaka  ----
 [ You are not allowed to view attachments ]

27
Elbiler i media / Kelley Bluebook test av Model 3 Performance - morsom og informativ
« på: Tirsdag 26. Februar 2019, klokken 22:04 »
God, morsom og informativ video review av Model 3 P.
https://www.youtube.com/watch?v=Pbjd4nsKD1U

28
Elbiler i media / eTron, iPace, Model X, Kona og e-Niro på 900 km vintertest i Norge
« på: Fredag 22. Februar 2019, klokken 22:09 »
Her avsløres bilenes styrker og svakheter, samt de påpeker hva man kan forvente av bilene på vintertid.
Dette er jo en veldig nyttig test for folk som vurderer bilene opp mot hverandre, eller kanskje vurderer å skifte fra en av de biltypene til en annen, da vet man om man kommer seg "langt nok" for sitt behov.

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/?fbclid=IwAR2jw43670-uWwxV13Y14G03LPQTCKp_56VfIAe2szkA480XJxpSkATZkoE

29
Elbiler i media / TEST: Audi eTron
« på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 18:24 »

Sider: 1 [2] 3