Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fagasstraps.com

#31
Plugg-inn hybrider / Sv: Kia Optima SW PHEV
fredag 22. juni 2018, klokken 10:42
Sitat fra: Asbjornel på onsdag 20. juni 2018, klokken 23:29
:+1:
Takk for fin rapport.
Jeg har tenkt litt på det der med korte turer og kaldt vær. Lurer litt på om det kan være bedre å kjøre på hybrid de første minuttene til bilen blir lunken. Har du prøvd det? Vil koste litt forbruk mot at bilen blir varm fortere.


Har ingenting å si så lenge du har på varme innstilt over ute temp på vinteren. (Altså; så lenge du ønsker varm bil gjennom klimaanlegget, så vil bilen fungere som om den er i HEV-modus, AC-kjøling fungerer uten HEV-modus btw.) Eneste måten å få bilen varm fortere på er å bånne gassen hver gang jeg skulle ut på ringveien på vei til jobb, og på 12km reisetid endte jeg ofte opp med et forbrukt på 0,9l/10km, når jeg ønsket en varm bil, og da var bilen varm 3 av 12 km. Rattet og sete blir jo varmt etter 2 min.
#32
TMX Hjul, dekk og felg. / TMX Dekktrykk - Erfaringer
onsdag 20. juni 2018, klokken 18:45
Er det noen her som har god erfaring med dekktrykk når det kommer til TMX som for eks. rekkevidde vs komfort (støy, vibrasjoner o.l.) ?

19, 20, 22"

Mest personlig er jeg mest interressert i 20" men hvis ingen vet det så vet jeg det etter inn kjøringsperioden. Bilen kommer vell med Mich. Latitude 3 dekk som OEM?
#33
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
onsdag 20. juni 2018, klokken 14:34
På firma er det sykt dyrt sammenlignet med tilbud jeg har privat.

Dyreste jeg fikk var 40k i året, på 30000km i året.

Billigste 16k i året på 30000km i året. Ringer fortsatt for å få best pris...

#34
Plugg-inn hybrider / Sv: Kia Optima SW PHEV
onsdag 20. juni 2018, klokken 10:12
På 8300km så har jeg hatt et livs forbrukt på 0,37 l/10km. Gjennomsnittshastighet på 32km/t.
En sverigetur ++ 5-6 hytteturer på 60-120km avstand fra Oslo. Inkl. i snittet.

På europa ferie 4000+ km så hadde jeg et forbruk på 0,7l/10km, med bare 2 oppladninger. Det var også i innkjøringsperioden så det vil være noe høyere enn vanlig også grunnet mye over 150-200km/t.

Vinter: Bilen har vært fin å kjøre, rekkevidden er bare noe lavere på vinteren enn på sommerstid. Når motoren er ferdig varm så skrur den seg av. Ventilene kjøres som regel lukket på vinteren. Jeg har hørt at det er enda verre på Passat GTE og Niro PHEV som ikke har lukking av front ventiler slik at på -10 grader så starter så og si motoren etter et par minutt.

På Optimaen går motoren til motortemp 55 grader, så etter ca. 5 min kjøring i -10 så så er motortemp på 30 grader og så starter motoren automatisk så lenge du ønsker varme i kabinen. Ved korte kjøreturer uten frost og dugg så har jeg pleid å kjøre uten varme uansett da bilen ikke rekker å bli varm uansett som dagens elbiler blir. Da med varme i sete og rattet. Summert; På korte kjøreturer så er bilen som er diesel bil på oppvarming på vinterstid. Det har sammenheng med at motoren er så varme-effektiv, og jeg får aldri motoren opp til 90 grader uten å ha først brukt opp batteriet.

Fin bil på snø, men har samme spinn problemet på snø som alle elbiler jeg har kjørt, antispinnen er for treg ved små trykk på gassen så du polerer is fort under snøen og kjører deg fast hvis du ikke er forsiktig på gassen.

Vil tilføre en sammenligning med Outlander PHEV;

Optimaen, selv med mindre HK på el-motor akselerer raskere bare på el enn Outlander bare på el, og den har lenger rekkevidde på motorvei og ved start og stopp. Men nå som har brukt begge bilene mye, kjører du mindre enn 15km hver vei til jobb og kan lade hjemme og på jobben så kan du bruke batteriet i Outlanderen til varme. Forbruket på strøm vil være høyere, men den vil være mer konfortabel på vinteren ved småkjøring så lenge du kjører med strøm på batteriet. Kjører du mer enn 15km uten lading så vil jeg anbefale Optimaen. Som er rimeligere og kjører mye bedre enn aggregat motoren på Outlanderen.
#35
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
onsdag 13. juni 2018, klokken 23:12
Når man tar utgangspunkt i at GM tapte ca. 7k $ per solgte Bolt med 15k + til drivverk og batteri så kan du begynne å regne med utviklingskostnadene på lav volum biler. Garantier i Norge og reklamasjonskostnader. Så begynner vi ta på bilene med små kostnadslave bensin og batteriløsninger. Elbiler er enn så lenge ikke sammenlignbare når bilene fortsatt er på over 250$ per kWh. Tror ikke folk her inne vet hvor dyre elbiler egentlig er sammenlignet med eksisterende bensin/diesel biler.
#36
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
onsdag 13. juni 2018, klokken 20:00
Kona prisene er jo lanserte. Det hjelper litt...
#37
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
onsdag 13. juni 2018, klokken 19:30
Sitat fra: Cral på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:11
Jeg antar en hel del anderledes enn deg.

Hyundai er mer premium enn Kia, og har "alltid" vært litt dyrere bil. Niro er litt større, men prisantydningene fra Sør-Korea er at Kona starter på 43millioner, og Niro på 43,5 millioner
Men både for begge er prisdifferansen mellom stort og lite batteri på under 10%

Kona burde derfor ikke være mer enn 10% dyrere enn Nissan Leaf og Kia Niro burde koste ca ca det samme. de 0,5 millionene tilsvarer mindre enn 5000 kr....

En prisforskjell på 50-80k for større batteri er Tesla tenke måten, og stemmer overhode ikke hva f.eks audi har gått ut med i pris per kwh batteri.

Husk disse bilene "må" også bli under antatt pris på Tesla Model 3, som er en større bil, fra en premium produsent.

Ville bare si at jeg hadde rett. Og du tok feil. Det er ikke en sjanse i helvete at Niro blir billigere enn Kona fullspekket med vinterhjul koster 365 med originale vinterhjul.

Niro appellerer til langt flere enn det Kona gjør. Kona er det samme som Stonic, det er to helt forskjellige biler. Blir som å sammenligne Polo mot Golf. At prisene er like i Sør-Korea har absolutt ingenting å si her. Forventer 380 inkl.  originale vinterhjul fullspekket.
#38
Bestilling og levering / Sv: Levering i april 2018?
torsdag 10. mai 2018, klokken 22:07
Har 2x X100D VIN 963xx i bestilling, men bare en er ferdig produsert.

Bekreftet 25/3 på begge
Er i transitt fra Freemont til havnen 10/5

Noen som vet hvor lenge bilene pleier å være i Nederland? X'ene går vell til NL?

#39
Etter å ha fulgt med threaden siden dag 1, og faktisk tenkte igjennom alt dette for over en måned siden når I-Pace ble sluppet 1. Mars.

Det første jeg gjorde var å sjekke autolease priser i forhold til Finn.no bruktbil priser.
Drøftet Oslopakke 3, med lokalpolitiker ang. Oslo 2019 bommene og 2019 mva fritaket.
Gikk over prishoppene i markedet September 2017.

Endte på 2 stk x100d med premium oppgradering, og farge på hver bil. Og selvfølgelig 7seter på begge selv om vi aldri kommer til å engang flytte opp baksete, de er der bare for bruktbilprisen. Må trekke henger på vinteren på begge så da ble det 20" vinterdekk i tillegg.

Hvis man vil ha rimeligst bil i tre år, og hvis du fikk finans gjennom DNB, så trekker x100d det lengste strået.

Hvis de skrur på 10% mva i 2020, så blir 100d 16k dyrere kontra 75d. Det hjelper med bruktbilprisene når ny begynner å koste mer. 25% 2022, 40k dyrere.

En evntl. vektavgift, lignende på PHEV såkalt tesla avgift, drøftes ved hvert statsbudsjett.
SitatEn Tesla Model X SUV ville fått en avgift på 71.346 til 96.324 kroner, mot 0 i dag. En Tesla Model S ville fått en avgift på opptil 35.852 kroner.
Altså 24k dyrere 100d kontra 75d.

100d har flere styrker mot fremtidig konkurranse og avgiftsøkninger. U-/kjente konkurrenter som, EQC/EQE/E-tron, ID Crozz som blir det første som treffer Drammensfjorden. Og hvis markedet går mot mindre biler til 800000kr, da er I-pace også en konkurrent, i forhold til om kjøpere ønsker mindre biler.

Personlig tror jeg at de fleste har lyst på x100d, men faller på x75d fordi de sitter igjen med mentaliteten fra Audi A6 stv kjøpene tidligere, hvor de fleste endte opp med 2l rekke-4.  når de egentlig ønsket seg V6 tdi. Slik vil bruktbilmarkedet også være. "Hvorfor betale 160000kr mer for samme egg-formede bil med litt ekstra rekkevidde , som jeg har mulighet til å bruke, men kommer ikke til å bli brukt - mesteparten av tiden" De fleste by-pendlerne kommer aldri under 80% uansett.

PS. lag ditt eget spreadsheet, du får ikke mitt.
#40
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
tirsdag 27. mars 2018, klokken 13:21
Hvis man tar utgangspunkt i Nissan Leaf 64, så kommer den ca. samtidig som Kia Niro 64. BnH har fått forespeilet 50-80k dyrere bil på 64 enn 40. Så hvis man antar at Niro vil ligge på samme nivået, eller under. Grunnet Leaf 24, var vell aldri under tilsvarende spekket Soul 27. Tar man utgangspunkt i dette så vil base Leaf 64 ligge på 295k til 325k. På Nissan kan du ha opptil ca. 80k ekstrautstyr fra base + orig. vinterhjul.

Jeg tror at prisen fullspekket med vinterhjul vil være i mellom 350-400k.

Det blir feil å sammenligne Koreanske priser, når vi allerede har prisen på Nissan Leaf 40 her. Og jeg vil tro bilene vil ha veldig lik pris.

Forhandler og fabrikk tjener får mesteparten av profitten på ekstrautstyr i Norge, sammenligner man amerikanske priser og norske priser på Tesla ekstrautstyr, så koster nesten alt mer i Norge.
#41
i-Pace / Sv: Sammenlignbare biler rent praktisk?
søndag 25. mars 2018, klokken 14:17
Sitat fra: ervil på søndag 25. mars 2018, klokken 10:56
Veldig bra å se de justerte sammenligningene.
#42
i-Pace / Sv: Sammenlignbare biler rent praktisk?
søndag 25. mars 2018, klokken 01:20
Sitat fra: jorn.nik på lørdag 24. mars 2018, klokken 21:29
Sitat fra: Fagasstraps.com på lørdag 24. mars 2018, klokken 15:01
Det jeg husker godt av å lese om Jaguar I-Pace var før Mars 2018 var;

*Siden er ikke er behov for langt panser for ICE så har vi flyttet hele bilen fremover for å lage bilen mer romslig.
*Vi har bedre plass utnyttelse enn tilsvarende modeller hos Jaguar og andre merker i samme størrelse.

Altså ikke "kort panser, tilsvarer god plass", nei, "kort panser, langt dashbord", samme plassen.

Det første sammenligning gjorde var å vise hvor feil oppbygning av I-Pacen er.
Grunnen til at de må flyttet rattet så langt bak er p.g.a. hjulbuene som skal ha plass til 22" felger. Under så bruker de mindre dekk og felg sikkert rundt 16-17" felger med mye dekk. Men det vil jo selvfølgelig gå ut over 0-100 målingen, men ville være mer konfortabelt, mer rekkevidde, mer plass i bagasjen og innvendig plass. Og fordi 0-100 skal være under 5sek, så er dekkene ekstra brede som minsker rekkevidden. Men du får god svingradius på 12,4m og enda mindre bagasjerom.



Skal få redigert GLC Coupe i samme størrelse som I-Pace, så ser man at ratt og sitteposisjon er på nesten nøyaktig samme sted.
Mulig jeg misforstår hva du mener, men med all respekt: det du skriver om felgstørelse, dekkdimensjon og akselerasjon er tøv. Mindre felger og smalere dekk gir mindre masse og raskere akselerasjon (forutsatt tilstrekkelig friksjon).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er aldri tilstrekkelig friksjon på biler med dreiemomentet vi kommer opp i her. Med ØKO dekk, med lav rullemotstand. Selvfølgelig er mindre felger, mindre og smalere hjul bedre for rekkevidden. At I-Pace abosulutt skal ha så store dekk totalt, går bare ut over rekkevidden til brukerne, og kommer ikke dem til gode.
#43
i-Pace / Sv: Sammenlignbare biler rent praktisk?
søndag 25. mars 2018, klokken 01:07
Flott at du sjekket. Over er endret, endrer bilde senere til GLE, så legger jeg GLC dimensjonene. Da ligner bilene litt mer. Og da stemme det at GLC Coupe=I-Pace utvendig. Speilene kunne ikke matchet bedre. Bra at folk blir aktive over dette, slutt å lurke folkens.
#44
SitatBMW X3: A plug-in hybrid version of BMW's small crossover is expected in early 2018.

http://autoweek.com/article/green-cars/next-five-years-evs#ixzz5Ah6WvCT2


SitatBMW's released official photos and details of the new X4 SUV – essentially a coupe version of the X3. This sporty alternative to the likes of the Mercedes GLC Coupe will come a choice of seven engines and a slick new interior when it goes on sale in July 2018.

https://www.carwow.co.uk/news/bmw-x4-price-specs-release-date-3647

Siden BMW har sagt at de kommer til å ha 25 EL/PHEV i 2025, så tror jeg X4 kommer med PHEV som egentlig var ment for X3. Men at BMW vet at X3 vil selge bedre enn X4 grunnet Coupe utførelsen.

BMW holder kortene sine nærmere brystet enn de andre. Jeg tipper det er fordi folk vil heller ha PHEV BMW nå i Tyskland, så for å ikke drite i eget reir så kommer det når det kommer. Jeg har personlig har ikke sett mye PHEV reklame for 3-serier/5-serie... Hvem vet hvorfor... Selvfølgelig p.g.a. de tjener sansynligvis mindre penger på dem.

https://www.reuters.com/article/us-bmw-results-electrification/bmw-says-electric-car-mass-production-not-viable-until-2020-idUSKBN1GY1BQ?il=0

Så de venter til 2020.


#45
i-Pace / Sv: Sammenlignbare biler rent praktisk?
lørdag 24. mars 2018, klokken 19:41

Sitat fra: snoemann på lørdag 24. mars 2018, klokken 18:42
Speilet er 10cm lenger foran, og bilen er 5cm kortere totalt, da høres det ut som at de har klart akkurat det de sa de skulle da?

Bedre plass med kortere "front"...
21,8cm lenger er GLC, de har kanskje greid å flytte sete nærmere foran. Men det de klarte å spare, men de har brukt hvertfall 5cm av innvendig plass når dashen skråner 45 grader så nærme fører som mulig.


Sammenlignet med GLC




Porsche Macan var også en kanskje bedre sammenligning en GLC, Det I-pacen tar igjen på frontruten, tar Macan igjen i takhøyde og vinkling på bagasjerom. men bagasjerommet er dypere, og høyere over andre seterad.



Mens I-pace mister sin allerede begrensede høyde bak andre rad. Tipper rundt 10-13cm bare der. Med stål-bøylen på taket over andre sete rad, må nok være så tykk for å tåle bilens vekt når den ender opp ned. Derfor mister man så mye høyde bak. Men ellers så er benplassen bak mye bedre enn på Macan.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA