Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dudi

#46
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nye Leaf bøyd skjermbreder
mandag 12. november 2018, klokken 17:07
Jeg syns det er verre med skjøten mellom plastikk bakskjermen og karosseri-metall like under/ved baklykten. Denne skjøten på ca 5-7 cm vander opp og ned ca 1 cm når det er varmt kontra når det er kaldt. Lakken har til og med begynt å skalle av.
#47
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nye Leaf bøyd skjermbreder
søndag 11. november 2018, klokken 00:48
Hva er en skjermbreder?
#48
Dårlig "æksjen" her inne. Jeg har et par spørsmål til 500e bermen.

Hvordan er holdbarheten og kvaliteten på batteriene?
Hva koster det å bytte hele batteripakken?


#49
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
lørdag 27. oktober 2018, klokken 13:07
Det er veldig tydelig at den praktiske erfaringen mht rekkevidde er sterkt påvirket av dekk (også nye), felg og temperatur. Dette var jeg ikke forberedt på i den grad som nå kommer frem. PT ca 10% negativt for min del.

Det som forender meg er at VW nevner at forbruket kan øke så mye som 10% ved bytte fra 16" til 17" felger.

Jeg er helt ny på elbil og syns det er interessant å samle masse erfaringer fra andre. Takk!
#50
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
torsdag 25. oktober 2018, klokken 14:28
Sitat fra: tomrh på søndag 21. oktober 2018, klokken 09:49
Sitat fra: Dudi på lørdag 20. oktober 2018, klokken 22:34
La om til vinterdekk 205/55-16. Tok turen strømmen nordseter igjen. 18mil. Denne gang fikk jeg dårligere rekkevidde. 5% igjen.  Sist på sommerdekk 215/50-17 fikk jeg 15% igjen. Det var ca samme været. Kanskje litt kjøligere ved start. Har redusert rekkevidde noe med dekkene å gjøre?

Søeedometeret viser ca 10km for lite. Det må vel bnh rette.
Hmm...erfaringer fra tidligere generasjoner Leaf viser til dels motsatt. Hva kan være årsaken? Det mest nærliggende er at vinterdekka er kliss nye, og nye dekk har høyere rullemotstand og trenger noen tusen km for å «gå seg til». Kontrasten fra innkjørte sommerdekk til ubrukte vinterdekk vil kunne merkes, ja.

Men valg av dekk og felg betyr jo endel. Kjenner ikke til Bridgestone Driveguard, ser i nettbutikken at de er merket C men kan jo egentlig grense til E? Velkjente Nokian R2 har jo til sammenligning svært lav rullemotstand, merket B men kanskje egentlig på grensen til A?

Aerodynamikk i felger kan utgjøre opptil 8% i luftmotstand eller 4-5% i rekkevidde iflg rapporter jeg har lest. Dine er nok litt mindre aerodynamiske enn originalfelgene. Og hvor tunge er de?

Har aldri hørt om noen som har fått justert speedometer på gamle Leaf, blir overrasket om de gjør noe der.

Felene veier ca 7Kg
Dekkene har B i rullemotstand.

Mye mas fra meg om dette, men det kunne vært gøy med en plausibel forklaring på årsaken for endringen.


#51
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
torsdag 25. oktober 2018, klokken 09:12
Sitat fra: tomrh på søndag 21. oktober 2018, klokken 09:49
Sitat fra: Dudi på lørdag 20. oktober 2018, klokken 22:34
La om til vinterdekk 205/55-16. Tok turen strømmen nordseter igjen. 18mil. Denne gang fikk jeg dårligere rekkevidde. 5% igjen.  Sist på sommerdekk 215/50-17 fikk jeg 15% igjen. Det var ca samme været. Kanskje litt kjøligere ved start. Har redusert rekkevidde noe med dekkene å gjøre?

Søeedometeret viser ca 10km for lite. Det må vel bnh rette.
Hmm...erfaringer fra tidligere generasjoner Leaf viser til dels motsatt. Hva kan være årsaken? Det mest nærliggende er at vinterdekka er kliss nye, og nye dekk har høyere rullemotstand og trenger noen tusen km for å «gå seg til». Kontrasten fra innkjørte sommerdekk til ubrukte vinterdekk vil kunne merkes, ja.

Men valg av dekk og felg betyr jo endel. Kjenner ikke til Bridgestone Driveguard, ser i nettbutikken at de er merket C men kan jo egentlig grense til E? Velkjente Nokian R2 har jo til sammenligning svært lav rullemotstand, merket B men kanskje egentlig på grensen til A?

Aerodynamikk i felger kan utgjøre opptil 8% i luftmotstand eller 4-5% i rekkevidde iflg rapporter jeg har lest. Dine er nok litt mindre aerodynamiske enn originalfelgene. Og hvor tunge er de?

Har aldri hørt om noen som har fått justert speedometer på gamle Leaf, blir overrasket om de gjør noe der.

Hvordan ser du at rullemotstanden er merket C og egentlig kan grense til E ?
Jeg ser dette for Bridgestone Driveguard 205/55-16. Er ikke dette B ?

Denne kalkulatoren viser tydelig omkrets av dekkene mot hverandre:
http://www.orpetveit.net/dekk/

#52
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ny app til nye leaf
torsdag 25. oktober 2018, klokken 08:56
Sitat fra: roger1111 på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:20
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 24. oktober 2018, klokken 14:05
Sitat fra: hemi på onsdag 08. august 2018, klokken 10:25
Jeg blir litt paff når noen mener man sitter godt i leafen,
har hatt bmw 5 og 7 med komfortseter, 1 med sport, 3 med sport, i3, mercedes GL, landcruiser og tja en haug annet, leafen er vel desidert værste setene noen sinne er min konklusjon.  :o

Du får bli så paff du vil. Jeg sitter godt i Leafen. Det finnes andre biler som har bedre sittekomfort, og det kunne gjerne vært tiltbart sete og lengdejusterbart ratt, men jeg kjører mye med Leafen og sitter godt med mine 1,91, det samme gjør fruen som er 10 cm lavere.

Mvh

Ole Irgens

Hvilken modell har du Ole? Du er klar over at det er stor forskjell på setene i Tekna i forhold til de andre modellene? Jeg skulle ønske at det var Tekna seter i alle modellene.  >:(

Jeg har LE og sitter godt. Samme gjør samboern. Hun klaget på sittemåten i Ionic.
#53
Dette stiller jeg meg virkelig bak:

"Syns det er merkelig hvor lite Nissan har fått ut av batteriet, hvor mye batteri som går ved bruk av varmeapparat/air condition, og hvor dårlig den håndterer høy hastighet. Men til mitt bruk er den helt kanon. "
#54
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf-spy
tirsdag 23. oktober 2018, klokken 14:10
Sitat fra: Joltus på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:51
Andre biler får man svar på at varmen er satt på, hvor mye batteri det er og hvor den er før Nissan appen har kommet inn til første bilde man må oppdatere for å få noe relevant informasjon.

Som f eks når na hei skal spore hvor bilen er. Da går man inn på siden der man gjør dette. Da oppdaterer den seg. Når den er ferdig oppdatert står det og spinner litt mens kartet laster for å avsløre den O store hemligheten. Nemlig hvor bilen var sist gang du sporet den..... Så må man oppdatere med tilhørende ventetid og lasting av kart.

Det er altså så håpløst at eg har ikke ord. Hvorfor skal den bruke så lang tid på å presentere den forrige plasseringen av bilen


Det har hvertfall ikke en dritt med forespørsler og servere att og fram å gjøre. Det er rævva programmering.

Enig at dette er noe i nærheten "rævva" programmering. Utnytter lite av bilens funksjonalitet. Tipper prinsippet som appen må forholde seg til, er et standard serveroppsett levert fra en eller annen europeisk leverandør som Nissan abonnerer på. Eks VW.
Ioniq har ikke engang en app. VW har like mange klager som Nissan.

Det du ser med en gang er det som er "cachet" i appen. Så må du oppdatere data/cache i telefonen ved å trykke igjen.
Kunne strengt talt vært gjort i samme fase som ved pålogging. Det sendes ganske mange DNS forespørsler ifm  måten dette gjøres på.   

Kanskje "hunden ligger begravet" ifm at Nissan må betale for hver app-forespørsel til dem som eier serverne eller infrastrukturen.  Det vil si at Nissan egentlig ikke ønsker så mye trafikk eller forespørsler.
#55
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf-spy
tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:55
Sitat fra: MrOtto på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:35
Finner ingen feil med EV-appen? Da er du diskvalifisert til å kommentere kvalitet på apper. Støtt og stadig får ikke engang EV-appen sendt sin forespørsel. Og når den går igjennom medfører det nesten alltid ventetid. Det har også hendt at programert forvarming ikke har startet. Hender innimellom at den sier jeg ikke har registrert min bruker også.

Dette har ikke noe med selve appen å gjøre. Det handler om kommunikasjonshastighet og tilgjengelighet med sentrale servere. Gjelder alle slike løsninger. Det er mye frem/tilbake -kommunikasjon som skjer.

Eks:
- Appen sender innlogging på sentrale servere.
- Appen sender data til sentrale servere.
- Sentrale servere sender forespørsel til bilen.
- Bilen svarer til sentrale servere.
- Sentrale servere sender data til Appen.

Ett eller annet brudd i den opprettede kommunikasjonstråden, vil vises i Appen som en eller anen feil.

Løsningen kunne sikkert vært programmert noe mer robust med utvidet datafeilretting og mer direkte onlinesekvens, men slik er det ikke.

#56
Fiat 500e / Sv: Fiat 500e
tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:51
Hva er prisen i USA for eks 2016 modell?
Hvor handler dere fra?
#57
Fiat 500e / Sv: Beskyttelsesplate under motor til Fiat 500e?
tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:44
Det er vel ikke av det gale å montere denne.

Det som er viktigere er vel en skikkelig understellsbehandling.
#58
Sitat fra: Mr.Elliot på mandag 22. oktober 2018, klokken 18:14
Sitat fra: Dudi på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Mr.Elliot på søndag 21. oktober 2018, klokken 21:31
Finn en der de fleste  recalls er utbedret.

Hvordan får jeg sjekket dette?
Hvordan er generell batterikvalitet på bilene?
Hva kan jeg forvente av nedturer eller skuffelser?


https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls/search.html

Her legger du in VIN nummer på bilen.

Batteri har aktiv kjøling, så tror det skal være bra.
Bilen min har rulla 50 000km nå,  Jeg har kjørt den i 8000 helt problemfrie km.

Nedturen er jo mangel på hurtiglading, men som bybil er den helt super.
Kona og jeg slåss om å bruke bilen

Er det noen årsmodeller som jeg bør være oppmerksom på?
Ser 2016 har stort display. Har dette noen fordeler?
#59
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf-spy
mandag 22. oktober 2018, klokken 12:26
Sitat fra: Joltus på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:55
Du finner ingenting å klage på ved den offisielle appen fra Nissan, men leafspy som er en uoffisiell tilleggsapp som lar deg få vite alle tingen ev appen ikke viser, den er for dårlig?

Har du prøvd ev appen? Den funker ikke særlig rått!! Ikke er den spesielt intuitiv heller. Der må man jo trykke oppdater for å få en annen info den den opptil mange uker gamle informasjon den bruker bortimot minuttet på å finne frem. I tillegg må alle sidene oppdateres selv om man nettopp oppdaterte på siden før.

Neida, ingen feil med den.

Stiller noe høyere krav til en offisiell Nissan app enn eg gjør til leaf spy.....

Jeg har EV appen og bruker denne. Litt treg, men den gjør jo alt den kan riktig.

Er helt enig med deg at dette er to forskjellige visningsplattformer med forskjellig innhold.

Frister å vise bildet en gang til. Men hvorfor viser står min LeafSpy app slik? Passer den ikke til 2018 kanskje.



 
#60
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Vinterhjul
mandag 22. oktober 2018, klokken 12:18
Sitat fra: Sense på torsdag 18. oktober 2018, klokken 23:13
Da er også våre vinterhjul påmontert.
Contivikingcontact 7 i dimensjonen 225/45/R17.
Felgene er av typen PH Turbin gunmetal.

Leverandøren har påført felglakk og voks. Med TPMS, balansert og montert på bil, kostet kona meg kr. 16600 denne dagen.

Prøver å få lagt inn et bilde her, men får ikke bildefunksjonen til å virke nå. Noen som vet råd?

Ser enda finere ut en mine, men til dobbel pris? (Ja, jeg vet at jeg her gode forbindelser på dekk/felg.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA