Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - xyzzy

#61
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 21. januar 2020, klokken 11:25
Venstre vil være garantist for at det ikke blir store endringer i rammebetingelser for elbiler fremover. Men alle partier har så vidt jeg vet som politikk at det er en midlertidig ordning at det er så gunstig for elbiler. På sikt vil det bli »normalisert». Uenigheten ligger i hvor fort det skal skje.

Regjeringen har ikke flertall lenger, så "garantist" er vel å overdrive... at Høyre og Venstre sterkt ønsker det er en ting, men FrP har vel ikke noe imot å kjøre på at elbiler også skal betale. Det er ikke akkurat deres velgere som står fremst i køen for å kjøre miljøvennlig - det går nok fort en Listhaug og en Tybring-Gjedde per Solvik-Olsen.
#62
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer. Og FrP er bremsekloss på miljø. Kanskje sammen med SP. Så det blir nok ikke noe mindre offensiv miljøpolitikk av dette. Bompenger er et annet interessant tema hvor FRP fikk gjennom en brems mot flertallet på Stortingets vilje. Et tredje tema er Oslo-området og E18 utbygging mm. Det har vært FrP som har vært i bresjen for å presse gjennom dette mot de lokale myndighetene i Viken og Oslo. Her kan det muligens komme forandringer

SP er vel uten tvil landets mest miljøfiendtlige parti. Det er ikke mange partier som mobber FrP for å være for miljøvennlige akkurat, men der er SP. De eneste miljøtiltakene de vel er for, er om det kan plage byene... for å sitere parlamentarisk nestleder: "Fuck Oslo".

Når det gjelder E18, så er jo gamle Akershus for - og kommunene som E18 faktisk skal bygges i er svært for. Denne veien burde ha vært bygget for tiår siden, og det er stort behov for å få gjort noe med det. Betalt for den i årevis med ekstra bompenger har de gjort også.
#63
Sitat fra: gr på mandag 20. januar 2020, klokken 20:50
Fordelen er at så lenge FRP sitter i opposisjon så har de fryktelig lite innvirkning på miljøspørsmål, ettersom regjeringen ikke lenger er avhengige av å spille på lag med de. I miljøspørsmål vil det være større sjanse for å hente støtte fra andre opposisjonspartier.

Ulempen er at det er derfra budsjettstøtten må komme... og resten av opposisjonen er jo heller ikke elbilvennlige, akkurat. Mye populisme derfra.
#64
Sitat fra: emurof på mandag 20. januar 2020, klokken 13:20
Ignoranse og påståelighet i uskjønn forening er noe av det som kjennetegner klimanektere.

Og ekko-kamre. Etter hvert som verden er blitt mindre er det blitt mindre diskusjon med folk man er uenig med - man diskuterer heller med de man allerede er enig med. Og så ramser man opp sin "virkelighet" når man treffer andre.

Chemtrails, anti-vaksine, klimafornektere - mye slitsomt der.
#65
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
mandag 20. januar 2020, klokken 12:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2020, klokken 08:11
Godt vi har slik utdannelse da - kopi fra vredens gnag.... he he he :)

– Ja, men det er visst krystallklart dersom man har tatt en viss utdannelse.
– Som er..?
– Facebook-videregående og Youtube-universitetet.

Trodde Vredens Gnag var mer opptatt av Livets Harde Skole. Som forøvrig også har begynt med forskning.
#66
Man kan ikke basere seg på at noe man vil bekjempe skal finansiere stadig mer av noe man vil ha.

I bunn og grunn er det ikke rimelig at bompenger skal være primærfinansieringskilden heller. Ja, man må ha bompenger for å regulere trafikken endel steder - og pengene derfra skal jo brukes på en fornuftig måte - men det meste av pengene må komme annetstedsfra.
#67
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
fredag 17. januar 2020, klokken 09:44
At 80 kr/lading ikke var en modell som kunne brukes var opplagt.

Men 8.40 NOK / 8.70 SEK pr kWh er uaktuelt annet enn i den ytterste nød. Med stort batteri kan man heldigvis velge å lade andre steder.
#68
i-Pace / Sv: Dashcam
torsdag 16. januar 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 12. januar 2020, klokken 10:00
Sitat fra: nofuelno på lørdag 11. januar 2020, klokken 23:24
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 07. desember 2019, klokken 09:53
Har sett video av montering på andre biler og der løsner man kabelbelgen fra bilen og trer igjennom her. Den er ofte limt fast så ikke det enkleste. Inkluderer demontering av inner-paneler i bakluka, så en del jobb og man må vite hvordan man angriper problemet og ha det rette verktøyet.
Er det ikke mulig å linke seg til de kameraene som allerede finnes på bilen ?

Inger programvare som støtter dette i dag. Og så trenger du akselerometer mm for å aktivere etc. Om det kommer noe ala Tesla etter hvert vites ikke man da får man noe som spiser strøm...

I tillegg har ikke i-Pace like mange kameraer av samme type. Tesla har jo mange kameraer som følger med rundt bilen i trafikken -  Teslas biler skal jo være i stand til og godkjent for selvkjøring på nivå 5 i løpet av året (eller var det 2017?)

Jaguar later ikke som om de kan dette, så i-Pace har mindre kamerarigg og prosessering tilgjengelig til dette.



#69
i-Pace / Sv: Jaguar.here.com
torsdag 16. januar 2020, klokken 09:18
Jeg ville veldig gjerne hatt noen forbedringer her:


  • Om man har tilgjengelig nett for bilen, burde alle endringer kunne lastes ned automatisk en gang i måneden. Ingen brukeraksjon nødvendig i det hele tatt - mye tid spart.
  • Om det første punktet ikke går pga. manglende nett, burde det være mulig å plugge i USB-minnepinnen og la bilen oppgradere over natten uten at man må være i bilen med tenning på.
#70
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
torsdag 16. januar 2020, klokken 09:13
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. januar 2020, klokken 20:10

Edit: Finner det unaturlig at folk må sitte i bilen i opp til 30 minutter mens bilen laster ned oppdateringen, uansett årstid. Går jeg ut vil den normalt skru seg av med mindre Jaguar har lagt inne en sperring på det siste under nedlasting - har ikke turt å teste. Man bør kunne starte nedlasting, gå ut og låse bilen og la den stå en times tid slik at ting er lastet ned og installert i bilen. Går noe feil skal bilen melde dette slik at man kan gjøre en ny oppdatering. Etter H264 er det vel meningen at man skal kunne oppdater mer dypt-virkende programvare enn infotainment og da må dette være tilnærmet idiot sikkert...

Helt enig i den - og det gjelder også kartoppdateringer. Å la bilen ferdigstille den etter at jeg er ferdig med kjøreturen burde være enkelt... ikke tving meg til å vente i bilen til oppdateringen er ferdig.
#71
Elbiler i media / Sv: Slutt på gratis elbilparkering i Oslo
mandag 13. januar 2020, klokken 12:49
Sitat fra: Burger på mandag 13. januar 2020, klokken 00:30
OhmPaPa: Er ganske enkelt, last ned parkeringsapp(er) for den byen du vil besøke, så kan du finne parkeringsplass, lese tidsbestemmelser og betale med app. Har virket for meg med både fossil og elbil. Veldig kjekt med tanke på at det er lett å bruke kart og velge riktig parkeringssone også. Eller, glemte å spørre først, vil du ha sympati eller vil du ha løsning?

Det dummeste man gjør for butikker i by er å ha gratisparkering, da blir de fylt opp av ansatte og beboere. Best er om kunder som må inn til byen kommer seg lett inn (bomring virker) og finner parkering.

Det handelen vil ha er nok av gratis plasser, men en kort maksimal parkeringstid - slik at beboere og ansatte ikke kan bruke dem.
#72
i-Pace / Sv: Luftionisering
onsdag 08. januar 2020, klokken 08:13
Sitat fra: Corep på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:22
Med en FE trodde jeg at jeg hadde «full pakke», men har ikke sett dette, selv om jeg etter instruks har valgt «luftstrøm mot hode». Må jeg gjøre noe spesielt?

FE mangler den. Var dessverre ikke mulig å bestille den som tilvalg da jeg bestilte heller.
#73
Sitat fra: Amoss på lørdag 04. januar 2020, klokken 23:33
Sitat fra: Rævedilter på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:59
Påstanden (klart fleirtall) er iallefall langt betre dokumentert enn den motsatte påstanden,
men den slag kverulering du kjem her gidder ikkje eg bruke tid på.

Ingen har vel benektet at undersøkelsen konkluderte med ett klart flertall for ending?
Ingen har vel kommet med noen motsatt påstand?

Jeg bare stiller spørsmål om ting som BURDE vært opplyst om sammen med undersøkelsen. Inntil jeg har fått svar på disse regner jeg dette som en udokumentert undersøkelse - som f.eks. kan har vært en "spørreboks" ifm en relevant artikkel i en avis eller lignende for alt vi vet. Først når dette har blitt besvart kan vi svare på hvor seriøst denne "undersøkelsen" kan taes.

Det er litt mer informasjon om undersøkelsen i Nettavisen. Spørsmålsstillingen er klart ledende.

Om man vil ha se på det på en annen måte: Segmentet i bilmarkedet som Ap ønsker å skattlegge (SUVer, familiebiler med plass) er et segment der elbiler er langt mindre tilstede enn i kompakt-klassene.

Noe man alltid bør huske på når det gjelder meningsmålinger bør man alltid huske denne.
#74
i-Pace / Sv: Vegkantregistrering
onsdag 01. januar 2020, klokken 21:54
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. desember 2019, klokken 20:04
Det er vel med denne funksjonen som at bilen altid starter i Komfort modus, det er en del av slik bilen er godkjent og kan derfor ikke endres permanent. Som det ble sagt når Jaguar hadde presentasjon her i Norge nylig så er det lite aktuelt å endre på disse funksjonene...

En ting er å slå av sikkerhetsfunksjoner (har aldri merket den som irriterende selv, selv på smale veier der jeg kjører langt ut når det kommer noen imot), men at det skal være noe problem å starte siste kjøremodus skjønner jeg ikke...
#75
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
onsdag 11. desember 2019, klokken 21:02
Sitat fra: wakas akhtar på onsdag 11. desember 2019, klokken 20:43
Hva er linken til den siden?

Siden er Topix. Registrerer du deg der, kan du se hvilke kampanjer ol. bilen din har utestående - dog uten detaljer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA