Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - xyzzy

Sider: 1 ... 30 31 [32]
466
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Kjøp av Clever kort på Circle K Strömstad
« på: Onsdag 15. August 2018, klokken 09:43 »
7.5kr pr kWh. Du kan få kort tilsendt gratis, og betale 5kr pr kwh. "enda greiere"

men er det en ting som clever ikke er, så er det "greit" når det gjelder hvor vanskelig det skal være å betale for en tjeneste. Vattenfall har app man installerer og registrerer kredittkort, Eon bruker man easypark app for å betale for. alt enkelt, uten noe ekstra pris for enkelheten. Nedover i tyskland har man det mest på plugsurfing til greie priser.

Clever tar 9kr pr kWh ved bruk av plugsurfing.

Nei, jeg synes ikke det er mye som er greit med måten Clever tar betalt på.

Du kan også etterregistrere 20 kWh kortet, og få 10 kWh gratis - og faktura på det som brukes deretter ( 5 kr/kWh). Den store ulempen er at fakturaen er til svensk bank.

467
i-Pace / Sv: I-Pace FÅR hengerfeste!
« på: Tirsdag 14. August 2018, klokken 20:53 »
Kan dette ettermonteres? Selv har jeg ingen interesse av tilhengerfeste nå om jeg skulle kjøpe en, men det er jo kjekt å ha muligheten - evt. for neste eier.

468
Elbiler i media / Sv: "– Veldig krevende å bare selge nullutslippsbiler fra 2025"
« på: Tirsdag 14. August 2018, klokken 09:37 »
Nå som bompenger skal innføres for elbiler og «bare» være 50% av bensinbiler og hvis de innfører mva og fjerner gratis parkering og kollektivfelt så er det slett ikke sikkert jeg velger meg elbil som hovedbil i 2025.
En liten i3 eller sånt fungerer fint til jobb-kjøring.

Forutsatt dagens elbilfordeler, inkludert mva-fritak kan det fort bli 90% elbilsalg i 2025. Men da blir det jo ongen inntekter. Altså tror jeg nok elbilsalget vil holde seg på 50-70%.

Fordeler er relative.  Mange av dagens fordeler må opplagt fjernes eller endres - de fungerer når det er få elbiler, men ikke nå som det blir mange. Men at fordelene endres betyr ikke at de forsvinner. Eksempelet du nevner - bompenger - er bare starten. Prisen øker for elbiler, men desto mer på fossile.

Elbiler vil selvfølgelig få moms etterhvert - som nesten alt annet i Norge - og sikkert bilavgifter også. Det er tross alt mye penger det er snakk om, og skal man gi 20 milliarder (etterhvert 40 om man tar med at inntektene fra bensin og diesel forsvinner) i skatteletter er det ikke sikkert at bilavgifter er det rette stedet å gi alt.

For å opprettholde konkurransefordelen vil avgiftene da øke på fossilbiler slik at du dyttes kraftig i retning av elbil i 2025 også.

469
i-Pace / Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« på: Mandag 06. August 2018, klokken 08:45 »
Jeg venter spent på at biler blir utlevert, og vi får flere erfaringer med normal bruk. Mitt behov er 400 km (pluss margin), der det meste er motorvei - E6 fra Oslo nedover mot Smögen/Kungshamn - og den turen kjøres ganske ofte. Ingen lader ved destinasjonen.

Klart man kan lade på veien - jeg gjør det i dag - men det tar tid, spesielt fordi laderen som passer best (ved Tanum) ofte er full av biler.

Har ikke bestilt noe ennå, da jeg har lyst til å se og kjøre bilen før man forplikter seg, pluss se reelle tester og erfaringer.

470
Jeg var der 25. juni - da fungerte ikke hurtigladerne (slik de heller ikke gjorde noen uker tidligere), hverken for meg
eller andre biler. AC fungerer, men det går jo veldig langsomt.

Dvs. om du har en normal bil som trenger hurtiglading, fungerer den ikke. Om du har en bil som kan lade på AC, men ikke støtter hurtiglading (som Zoe) fungerer den sikkert fint.


471
Lade hjemme / Hjemmelader
« på: Torsdag 01. Juni 2017, klokken 14:33 »
Jeg skal få innstallert hjemmelader, og i sluttfasen av dette har jeg to alternativer.

  • En lader med fast 4.8 m kabel, type 2
  • En lader uten kabel

Jeg har i dag en Hyundai Ioniq, men den er bare leaset for et år fordi jeg aldri hadde hatt elbil før og ville begrense risikoen i et marked der det kommer nye biler hele tiden. En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

Noen spørsmål:

  • Er det noen problemer med å la en kabel henge fast i laderen som ikke har kabel, slik at den bare kan plugges rett i bilen?
  • En fast kabel har også en fast lengde... i dag vil det gå greit, men om neste bil har ladepunkt et annet sted vil kanskje kabelen måtte henge mellom bil og lader, og ikke ligge det meste av lengden på gulvet. Er det et problem?


472
Jeg var der i går. Shoppingsenteret så ut til å være i full drift, men både jeg og bilen ved siden av fikk feil på laderne. Ingen Fortum-merker el.

Kjøpte et Clever-kort på bensinstasjonen til 150 kroner, og ladingen  gikk deretter raskt og enkelt. 5 kr/kWh er dyrere enn Fortum, men beliggenhet er viktig,


Sent from my iPad using Tapatalk

473
Ladestasjonene er uansett borte fra Fortums ladekart.

Jeg skal kjøre veien nedover, Oslo - Hunnebostrand med Ioniq på torsdag og hadde tenkt å lade der både ned og opp... Er det andre hurtigladestasjoner i nærheten som kan brukes?

Det er vel Clever som har laderne ved siden av, men de kan ikke betale via app eller avtale - bare upraktiske kort som må kjøpes på forhånd med et visst antall kWH?

Sider: 1 ... 30 31 [32]