Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - xyzzy

Sider: 1 ... 29 30 [31] 32
451
i-Pace / Sv: For de som har bestilt - leveringsdato
« på: Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 18:08 »
Dette er jo som Version 9 his Tesla!

Det er jo snakk om én virkedag - fra fredag til mandag.

452
Hyundai KONA / Sv: Kona på finn.no
« på: Fredag 31. August 2018, klokken 19:26 »
Med tanke på at leveringstid på Ioniq er 6-8 måneder ifølge leveringstråden dens, så tviler jeg at takten på Konaleveringer øker. Den vil nok falle kraftig hvis en baserer seg på erfaring.

Leste enten her på forumet eller Facebook en som virket å ha oversikt over volum på produksjon og det ser ut som minst 50% av produksjon er forbeholdt hjemmemarkedet. Dermed blir det ikke store kvoter til resten av verden heller neste år. Og det samme gjelder forøvrig også Niro. Med tanke på batteriproduksjon så er det ingen grunn til å tro på overflod av store batterier de nærmeste årene.

Kunne være interessant å se den totale produksjonen av elbiler fra Hyundai/Kia per år over tid, for å se veksttakten.

453
i-Pace / Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
« på: Fredag 31. August 2018, klokken 15:40 »
Etter en test av bilen med dette støttes det, Det er på helt annet nivå enn f.eks F-Pace, jeg vil si det er skremmende likt det du finner i nyeste Volvo, Mercedes eller BMW.  Etter min mening bedre enn det du finner i siste Tesla oppdatering, selv om noen kan være uenig i det.  Det er MobilEye som leverer kameraene og teknologien til dette, og det er Intel basert - enten på egen prosessor eller på VM (som du beskrev over)

Såvidt jeg vet leverer Panasonic samme teknologi som benyttes i I-Pace til BMW, Volvo, Ford og Nissan ..og mange flere.  Så det er ikke alt her JLR utvikler selv nei...

Bør vel presisere at det ikke er så rart at Mobileye er Intelbasert - Mobileye er eid av Intel, så det er vel Intel-basert per definisjon ;)

454
Hyundai KONA / Sv: Kona på finn.no
« på: Fredag 31. August 2018, klokken 15:38 »
Problemet er at Hyundai selger bilene for billig. Det hadde vært bedre om de startet med en høyere pris, slik at produksjon og etterspørsel matchet - for deretter å senke etterhvert som markedssituasjonen tilsa det.

Om prisen var høyere, kanskje det tilogmed kunne bli økt produksjon eller allokering til Norge?

455
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Torsdag 30. August 2018, klokken 16:25 »
Det er vel heller slik at mange har erfaring med forbruk fra norsk landeveiskjøring i 80 og 60 km/t, som i praksis har veldig lite akselerasjoner og foregår under 70 km/t i snitt. Dette er nok  er mindre krevende enn WLTP.
Under sånne forhold oppnår man lett NEDC både med i3 og Tesla.
Jepp, og de opplever at det er "realistiske forhold" og dermed "realistiske tall". Selv kjører jeg såpass mye på motorvei i 110-soner at det er ganske så uoppnåelig.

Med Ioniq oppnår jeg  WLTP på en 200 km tur der det meste er 100/110 på sommeren, uten å gjøre noe spesielt. ACC på fartsgrensen, kjører forbi om noe er langsommere.

Frem og tilbake uten lading med i-Pace er håpet.

456
Hyundai KONA / Sv: Kona på finn.no
« på: Tirsdag 28. August 2018, klokken 08:28 »
Det er utrolig hvor mange som har fått endrede behov og ikke lenger trenger bilen som de signerte kontrakt på i juni.

Kan dette være et resultat av all skremselspropagandaen som har vært skrevet på forumet om at Hyundai ikke trenger å stå ved garantien osv dersom en hele tiden har hatt planer om å videreselge bilen. Jeg synes det er litt morsomt at selgerne inntar dette i annonsen.

Om noen hadde hatt en Ioniq (slik jeg har) og stått tidlig i køen for Kona, skal man ikke se bort fra at "OK, jeg kan kjøre Ioniq et år om jeg får 60000 for å droppe Kona. Det kommer jo mye fremover, og 60000 er jo ikke småpenger" ville vært et attraktivt alternativ for mange.

Det ble ingen Kona-kø for meg, da testene kom var det allerede lang ventetid. Om prisene på Finn blir greie, er det et alternativ som kan vurderes.

457
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler i Tyskland..
« på: Tirsdag 28. August 2018, klokken 08:20 »
Skjønte ikke helt resonnementet ditt Ferry. Jeg leser 98% fornybar og 2% fossil!

Det er produksjon, mens det Ferry snakker om er forbruk.

For å stimulere til produksjon av fornybar strøm er den dyrere enn fossil strøm, og den ekstra prisen synliggjøres i form av fornybargarantier. Hvis kjøper strøm uten fornybargaranti så er det (sannsynligvis) fossil strøm du betaler for. Da er det altså noen andre (f.eks i Tyskland) som betaler ekstra for at kraftleverandørene i Norge skal produsere fornybar strøm.

Strømmen man får i veggen er like fullt grønn og fin, det som selges er ren grønnvasking av fossile kilder - "Money for nothing" for norske kraftleverandører.

458
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Tirsdag 28. August 2018, klokken 08:18 »
Det gir 181 Wh/km. Helt greit det. Var det 20 eller 22 tommere de hadde på bilen ?

Top Gear drev jo nærmest med hypermiling her - på den annen side hadde de gammel software (og gammel bil?).
For å få ca. det samme som WLTP på Ioniq (litt mer, litt mindre avhengig av hvor varm sommerdagen var) behøvde jeg ikke gjøre noe spesielt. Adaptiv cruisekontroll på, klima på, mobilen plugget i for å spille av musikk. 170 km sydover på E6 i fartsgrensen, så 30 km på mindre veier (70-80, med noen 40-områder).

Drømmen er jo selvfølgelig at i-Pace i mitt virkelige scenario er like nær WLTP... frem, tilbake og margin. Det ser litt tvilsomt ut foreløpig, men foreløpig er det lite annet å gjøre enn å vente på at de første vanlige kjøperne får den endelige bilen med endelig software og få noen resultater derfra. Alt annet er egentlig bare spekulasjoner mens vi venter.

459
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Mandag 27. August 2018, klokken 15:51 »

Ja, som surfturf nevnte skrev jeg Rimelig og ikke Kraftig, og bare en løsning for å vippe en over til å ha nok strøm til å komme hjem. Med 7kWh batteri så jeg for meg at anlegget kan stå i / på en kasse i skauen, der en parkerer for å komme til hytten, hvis en skal til en hytte, og at batteriet står og blir ladet hele uken, sånn at en har ca 7kWh å lempe over på bilen når en kommer frem....i tillegg til det du klarer å fange med solpanelene mens du er der. Dette til 22.000 kroner med batteri. Hvis en akkurat ikke har nok rekkevidde kan jo dette være nok og en god løsning, særlig med tanke på prisforskjeller mellom biler med ulik størrelse batteri. En Tesla 100kWh kostet lenge 170.000 mer enn en Tesla 75kWh bil, og det store er selvfølgelig tyngre. Dette var mer et eksempel, men er sikkert pakker som er bedre, som jeg ikke har greie på.

Dette er en liten småby på svenskekysten der parkeringsplassen ikke er ved siden av huset. Å sette opp noe solcelleanlegg eller noe annet vil være helt umulig.

Ad I-pace: For Ioniq har jeg en praktisk rekkevidde på denne strekningen på ca 200 km, og ifølge en test en WLTP på 204. Om I-pace ligger på samme nivå relativt til WLTP hadde jo det vært storveis...

Da jeg kjørte hjem etter helgen i går var det ladekø på Tanum, ladekø på begge laderne på Nordby og ladekø på Fortum Halden. På siste var det bare å gi seg, og vente drøyt 20 min på å kunne starte ladingen. Om jeg med en I-pace kunne slippe slikt, er det et godt argument for å sende inn bestillingen.


460
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Lørdag 25. August 2018, klokken 20:40 »
Jeg skjønner ikke helt alle disse diskusjoner om rekkevidde? Bilen har 90kWh!!! Det er nok for nesten alle typer kjøring. Kjørte 5000km i Europa i sommer med Model S 75 med 21’’ og 275 bakdekk. Den bilen har høyt forbruk men ikke en eneste gang følte jeg rekkevidden var for dårlig. Det er bare tull fra folk som ikke kjørt elbil at det er et problem. Ta en bolle og slappe, rekkevidden er god nok :)

Folk har forskjellige behov... Eks. jeg ønsker meg 400 km rekkevidde der mesteparten er på E6 sør fra Oslo (100/110 km/t) - 200 km hver vei, og ingen lading på destinasjon. Selvfølgelig kan jeg lade underveis, men å slippe å stoppe for å lade (i dag er det lading begge veier på Tanum), slippe å bekymre seg for "kommer jeg frem" og holde konstant øye på forskjellen mellom gjenværende distanse og GOM og å slippe å bekymre seg for om det er fullt på laderen er noe jeg ønsker meg.

461
i-Pace / Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
« på: Fredag 24. August 2018, klokken 08:48 »

Head-up display projisert i frontruten får man på den nye generasjonen Ford Focus.  Apple CarPlay er tilstede i Citroën C3.  At det skal være nødvendig å framheve at i-Pace kan leveres med disse funksjonene sier endel om hvor dårlig utvalget elbiler på markedet er.
i-Pace er der man bør være i 2018 - det blir spennende å se hvor lang tid konkurrentene bruker på å komme etter. :)

Har ikke tenkt på det sånn før men det var faktisk et meget godt poeng :)

Det er vel stort sett bare Tesla som mangler CarPlay nå?

Til temaet: Prøvekjøring av I-Pace var farlig fristende. En svært god kjøreopplevelse, et veldig tilatelende interiør og en helhet som falt i smak. Så nå må er det å vurdere lyst, fornuft, behov og økonomi...

En svakhet: Fartsgrensen i HUDen viste ofte feil. På en strekning der grensen er 40 hele tiden, gikk den viste verdien noen ganger opp til 50 en stund.


462
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
« på: Tirsdag 21. August 2018, klokken 10:26 »
Et par ting jeg savner, på papiret (har Ioniq, ikke Kona - og med ventelisten blir det neppe noe Kona her):

  • Elektriske seter med minne, som på Ioniq.
  • App. Det finnes i USA, hvorfor må Hyundai slepe beina etter seg i Europa? Spesielt interessant å kontrollere klima i bilen, både med og uten strøm tilkoblet.
  • Ville gjerne hatt 360-kamera som tilvalg.
  • Trådløs CarPlay. Induksjonslading av mobilen er ikke like nyttig når man uansett må koble til mobilen for å bruke CarPlay.

463
Hyundai Ioniq / Sv: Batterimangel og stans i salg av MY2018 i Canada/USA
« på: Torsdag 16. August 2018, klokken 09:18 »
Sikker på et det er riktig det du skriver om Kona og seter?  :)
Forøvrig enig i at Ioniq med lengre rekkevidde hadde vært knall. Kjempebil som den er i dag, men bare bittelitt mer batterikapasitet og den hadde vært 110%

Jeg ser jeg var upresis - det jeg mente var "seter med minnefunksjon".

464
Hyundai Ioniq / Sv: Batterimangel og stans i salg av MY2018 i Canada/USA
« på: Torsdag 16. August 2018, klokken 08:42 »

Begynner å lure på om Ioniq ikke får større batteripakke. Vil man ha bedre rekkevidde må man over på Kona.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Synd. Ioniq har bedre plass en Kona (ser det ut til), og Kona mangler i tillegg seter med minnefunksjon. Ioniq med 64 kWh batteri, HUD og app hadde vært en glimrende kombinasjon (og om jeg skal drømme: 360 kamera i tillegg :).

Redigert: Presisere at jeg mente at Kona mangler justerbare seter med minne, ikke at setene ikke er justerbare.

465
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekladd, hva A lader den på?
« på: Torsdag 16. August 2018, klokken 08:24 »
Det er ei heller lov å fast lade med Schuko-ladekabel

Hvilken lov er dette?

Fra http://www.elsikkerhetsportalen.no/privat/verdt-å-vite/elbil:

Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading, vil dette være å anse som en bruksendring etter $16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk".  Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for den høye belastningen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann.

Sider: 1 ... 29 30 [31] 32