Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - xyzzy

#436
i-Pace / Sv: iPace rekkevidde - day to day drive vs long range travel?
tirsdag 25. september 2018, klokken 07:48
Sitat fra: moby666 på mandag 24. september 2018, klokken 20:59
Skjønner ikke hvorfor ipace sammenlignes med tms og tmx. Kia Niro er vel mer riktig å sammenligne med? Ca samme rekkevidde, samme størrelse og koreansk drivlinje.

Kommer jo an på hva man ser på. I størrelse er vel iPace mer som Niro - muligens endel bedre på passasjerplass? På den annen side har jo Tesla vært det eneste som nærmer seg premium innen elbil, og der se iPace ut til å være et hakk bedre enn det igjen innen interiør og kjørefølelse.

Ytelsesmessig 0-100 ligger jo også iPace på Tesla-nivå (bedre enn basis, dårligere enn P-modellene). Det er vel også den første bilen annet enn Tesla som har firehjulsdrift, og for noen er jo også hengerfeste viktig.

Sånn sett er Tesla en langt bedre sammenligning enn billigbilene, selv om det jo fortsatt er store forskjeller - det er ikke slik at det er mange leverandører som har komplette, ganske så sammenlignbare modellserier.
#437
Tesla / Sv: Tesla vs. konkurrenter
søndag 23. september 2018, klokken 21:08
Forbrukere har forskjellige behov. Vi er dessverre ikke der i dag at det finnes mange fabrikanter med store modellrekker. I dag er det f.eks. at noen "må" ha Tesla om de skal dra båt eller ha plass til 7 stk i bilen. For andre (inkludert meg) er disse tingene fullstendig irrelevant.

Mine tanker rundt temaet - jeg har en Ioniq i dag, men har planer om å bytte til noe annet, og har undersøkt noen alternativer.

Generelle fordeler Tesla


  • Supercharger-nettverket. I Norge finnes det ladere nesten overalt, men man skal ikke lenger enn til Sverige før det blir langt mellom dem. Stadig oftere kø (spesielt i Sverige). I tillegg må man ha et stadig voksende antall brikker og apper for å benytte dem. Supercharger-nettverket lader raskere, det er (slik jeg har forstått det) mindre kø, det er plug and play og det er integrert med navigasjonssystemet.
  • God rekkevidde og energieffektivitet på bilene. Kombinert med punktet over kan man uten problemer dra på bilferie dit man vil, nesten overalt.
  • Tesla er gode til å legge til features etter at bilen er solgt - løsningen blir bedre i mange år, akkurat som en iPhone.
  • God bagasjeplass foran og bak i alle modeller.

Generelle ulemper Tesla


  • Kvaliteten på selve bilene er amerikansk - mye problemer
  • Serviceorganisasjonen ser ut til å være et fullstendig katastrofeområde. Kombinert med første punkt er det noe som gjør det vanskelig å velge Tesla for meg.
  • Kvaliteten på interiøret er amerikansk, ikke europeisk.
  • Infotainmentsystemet er noen år gammelt, og mangler grunnleggende features som Apple CarPlay og Android Auto.
  • Utstyrslisten mangler nyttige ting som er blitt standard på premiumbiler de siste årene, og også har kommet i billigere biler. 360-kamera, Matrix-lys og HUD er eksempler her.
  • Tesla er vel det eneste bilfirmaet som selger pakker totalt uten faktisk innhold...

Utover det... Model X er for stor for garasjen og kan ikke ha skiboks og Model 3 er forut for sin tid - dvs. førermiljøet er tilpasset full selvkjøring, og det har den ikke nå, ikke neste år og neppe de neste 5. Om en bil noensinne hadde skreket etter en HUD er den den. Men alle konkurrentbilene har jo også sine egne sett med ulemper - Hyundai/Kia mangler fortsatt app, det er mye støy og har eviglange ventelister, Leaf har tatt endel snarveier mtp. forbruk og batteriløsning, VW venter egentlig på e-Golf erstatteren, DS ser fristende ut men har ikke så lang rekkevidde og er fransk, Jaguar har ikke begynt å levere ennå,  Opel Ampera lages jo egentlig ikke av Opel - i tillegg til at den mangler ACC og har amerikansk kvalitet på interiøret
#438
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
onsdag 19. september 2018, klokken 09:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. september 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Crown på onsdag 19. september 2018, klokken 08:08Ja det er Hyundai Ioniq du tenker på, ikke sant? ;)
Model 3 er en del bedre på luftmotstand enn Ioniq. Men Ioniq har en klar andreplass, og så har man Model S på tredjeplass.

Sitat fra: Crown på onsdag 19. september 2018, klokken 08:08Nei vi kommer nok til å kjøpe etron og kose oss glugg i hjel med den, selger Outbacken og Leafen og beholder Ioniqen i tillegg. Men det kommer til å gjøre veldig vondt å se på det jeg tror blir dobbelt forbruk på etron i forhold til Ioniqen på akkurat samme kjøringen. (Leafen bruker 30% mer). SUV-karosseformen har sine begrensninger uansett hvordan man snur og vender på det, særlig når farten øker. Model X som en kollega har er jo til tider oppe i tregangen hva jeg bruker på Ioniqen.
Det høres usannsynlig ut, om man sammenligner epler med epler. Jeg kjørte tur-retur Kroatia med Model X i sommer; totalt havnet jeg på 233 Wh/km over 6000 km, og selv de etappene der hastigheten nærmet seg et snitt på 140 km/t, så var jeg ikke over 300 Wh/km. Bruker Ioniq under 100 Wh/km i 140 km/t?

Jeg har ikke kjørt Ioniq i 140 km/t, men om sommeren (ca 25 grader) kjører jeg en 200 km tur - E6 nedover mot svenskekysten, med mye 110 - på rundt 120 Wh/km.
#439
i-Pace / Sv: I-Pace på finn.no
onsdag 19. september 2018, klokken 07:49
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 19. september 2018, klokken 06:49
Norge skal vel uansett få like mange biler i år som planlagt. Er vel ingen grunn til å anta at biler som bestilles nå skulle bli forsinket

Skal de? Mener å ha lest at Jaguar forskyver bestillingene litt for å prioritere Nederland - de har en varslet skatteøkning 1. januar.

I Norge blir vel slike skatteøkninger foreslått i oktober det året det skjer, og ikke ferdigforhandlet før i desember...
#440
Sitat fra: PNR1A på søndag 16. september 2018, klokken 16:28

Hvem sa at disse jeg nevnte er i gruppe som trenger sosialhjelp? Ser ut som du fortsatt tror på "vanlig mennesker med vanlig lønn" mantra. Det der er ingen argument, kun personlig oppfatning av egen økonomi. Vanlig lønn = snittlønn eller ca. 800K? Vedr. å ikke kjøre gjennom ring, prøv å komme til Sognsvann eller Ekeberg uten å passere bom. Stemmer, man kan velge kollektiv. Passer ikke til alle og hver gang. Og det vet du sikkert, men...vanlig mennesker med ...

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

Gjennomsnittslønnen i Norge er ca 530 000, så for en familie er nok 800 000 godt innenfor rekkevidde. Særlig siden gjennomsnittslønnen i Oslo nok er noe høyere - Oslo har et høyere utdanningsnivå og lavere andel offentlige ansatte, begge disse trekker gjennomsnittet opp.
#441
Elbiler i media / Sv: Elbilforeningen - ansatte for mange for få?
tirsdag 18. september 2018, klokken 12:15
Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 17. september 2018, klokken 17:34
Er det ingen her som gidder å bruke kjeften sin her?

For oss på Askøy, (Eller hele Vestlandet for den saks skyld) finnes ved nyttår INGEN fordeler ved å være med i Elbilforeningen - bortkastede penger fordi foreningen ikke ha lykkes med å gi oss økonomiske FORDELER ved å eie EL-bil!

I tillegg:

Den politiske slagsiden foreningen lyser - venstrevridde raddiser fra Oschlo - frastøter halvparten av potensielle "kunder" inkl meg selv. 

Spørsmål: Hvor mange av Foreningen sine ansatte er konservative og genuint bilinteressert og kan dokumentere bilinteresser gjennom ett helt liv og som stemmer FrP eller Høyre?

Svar: Ingen!  :-1:

Det er vel neppe noen relevante økonomiske fordeler av å være med i Elbilforeningen, men det er jo store fordeler for elbiler fortsatt, også på Askøy.


  • Ingen engangsavgift ved kjøp
  • Ikke engang moms ved kjøp - det er det nesten ingen andre ting som har
  • Maksimalt 50% sats ved bom

De to første fordelene kommer også til å forsvinne etterhvert, naturligvis - på samme måte som det tredje punktet har gått fra "gratis" til å få en god endelig form.

At alle inntektene fra bil skulle forsvinne er selvfølgelig ikke å forvente - om man skulle gi 50 milliarder i skattelette er vel ikke akkurat bilhold det feltet man burde velge. Bedre å fjerne straffen på norsk eierskap og minske skatten på arbeide.

Det er også viktig å innse at bomringen - ihvertfall rundt de større byene - også skal virke trafikkregulerende. Riktig pris i bommene er den som sikrer god flyt i trafikken. Pris og etterspørsel fungerer her også... Det burde naturligvis også bety lavere pris utenfor rush.

Xyz, på høyresiden (men ikke elbilforening-ansatt)
#442
Sitat fra: jlan på mandag 17. september 2018, klokken 17:43
Aldershjem betaler du for når du flytter dit.
https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/vederlag-for-opphold-i-sykehjem-mv

Det er for nesten alle bare en brøkdel av de reelle kostnadene - og kommunen kan ikke kreve mer enn hva plassen koster. I Oslo var det i 2016 ca 810 000 kroner. Derfor er dette en av mange ting skattepengene går til. Dessverre vil jo kommunen nå ha dyrere og dårligere drift, men det får vi forhåpentligvis fikset neste høst.
#443
i-Pace / Sv: iPace: OtA + Autonome egenskaper ?
mandag 17. september 2018, klokken 07:50
Sitat fra: Disqusor på søndag 16. september 2018, klokken 14:04
Oppdatering av allerede innstallert software, men hva med helt nye egenskaper som bilen feks tidligere ikke har hatt ?

Innenfor de begrensningene software gir, kan man sikkert legge til nye egenskaper... men det er jo sterkt begrenset. Eks.: Tesla kan ikke legge til HUD eller 360 kamera vha. oppdateringer, rett og slett fordi hardwaren ikke er der. Mer gimmick-lignende ting - f.eks. bruk av egne lydfiler som akselerasjonslyd - kan sikkert gå.

Hvordan Jaguar har tenkt å bruke denne funksjonaliteten - "bugfix only", forbedringer eller en og annen ny feature - og hvor lenge de har tenkt å bruke den, er det vel bare Jaguar som vet.
#444
DS 3 Crossback E-Tense / Sv: DS 3 Crossback
lørdag 15. september 2018, klokken 09:30
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 14. september 2018, klokken 17:28
Sitat fra: xyzzy på fredag 14. september 2018, klokken 17:07
Omtrent hvor stor er denne serien fra DS (Citröen)? Omtrent som Kona, litt større (Ioniq eller Niro) eller mindre?

4,1 meter 350 liter bagasjerom, samme som kona sånn ca, niro er større

Hva med plass til passasjerer?
#445
DS 3 Crossback E-Tense / Sv: DS 3 Crossback
fredag 14. september 2018, klokken 17:07
Omtrent hvor stor er denne serien fra DS (Citröen)? Omtrent som Kona, litt større (Ioniq eller Niro) eller mindre?
#446
Hyundai KONA / Sv: Kona på finn.no
torsdag 13. september 2018, klokken 20:24
Sitat fra: bno på torsdag 13. september 2018, klokken 18:59

Prøvekjørte I-pace i dag. En flott bil. Med det utstyret du nevner tror jeg prisen vil ligge mer mot 675-680 slik jeg oppfattet det med levering mai.
Jeg kjører Kona med alt utstyr inkl soltak etc. Når jeg tenker på prisen og at den bruker ca. 90% mer energi så var ikke valget så vanskelig for meg. Den slo jeg fra meg og er veldig fornøyd med Kona. Men man kan ikke sette disse to bilene opp mot hverandre. Man får en feiende flott bil i i-pace, men jaggu synes jeg at Kona er bra au i relative termer.

Med den specen blir det 656 600 kroner.

Den bruker mer energi, men har også større batteri. Det blir spennende å se reell rekkevidde. Kona er en bra bil, men "problemet" her er at den selges så mye over leverandørens pris at den nærmer seg divisjonen over, prismessig.  En ribbet Jaguar begynner å nærme seg bare 150 000 over den prisen på 450 000 som ble skissert... og den har en god del som mangler på Konaen.
50000 til, og divisjonsforskjellen er tydelig.

Ble også svært skuffet over at Kona ble lansert uten app (Hyundai/Kia er vel nå eneste elbilleverandør uten) og at setene manglet minne slik Ioniqen min har - et stort skritt tilbake. Nå vurderes vel mest Niro (fornuft) og Jaguar (hjerte).
#447
Hyundai KONA / Sv: Kona på finn.no
torsdag 13. september 2018, klokken 10:26
Sitat fra: tuono på torsdag 13. september 2018, klokken 08:28
Er nå det helt riktig? Om man bestiller en Jaguar nå?
Ser at det er stadige utsettelser på levering ifølge dem som venter inne på Jaguarseksjonen av forumet

Foreløpig er det vel Q2 som skisseres om det bestilles nå. Nederland er prioritert frem til nyttår pga. varslede skatteendringer. Som du skriver er det vel ingen som har fått ennå.

Reelt starter vel iPace på 604000 - vinterpakke må man jo ha. Da har man en større bil enn Kona, firehjulsdrift, app, oppvarmet frontrute og generelt bedre kjøreopplevelse (forbehold: Har ikke kjørt Kona. Har en Ioniq, og har prøvekjørt iPace) og bedre polish på det meste. Man mangler adaptiv cruise control, varme i setene, skinnseter og HUD - alt er tilgjengelig, men koster. Med dette lagt til er man oppe på drøyt 650 000.


#448
Bedre batteripakke og app er det jeg virkelig håper de ligger til. Kona har god rekkevidde, men skuffer på dårligere seter (ikke minne) og at Hyundai fortsatt ikke har app. Det er vel knapt andre merker som ikke har app på elbilene nå? I tillegg er vel Kona faktisk mindre enn Ioniq.

HUD, 360 kamera, parkeringsassistent og mindre dekkstøy hadde også vært gode forbedringer.
#449
Sitat fra: engolf på onsdag 05. september 2018, klokken 22:20
Det är absolut inget fel med att bidra till vägutbyggning, men då tycker jag pengarna bör öronmärkas just till det ändamålet.
Och när det gäller elbilar som måste betala bompengar: jag är rädd för att så fort en fördel med elbilägandet försvinne, kommer de andra också försvinna väldigt fort, bompengar är bara första steget:(

Etterhvert som elbiler er den nye normalen, kommer de til å forsvinne alle sammen. Bompenger og bilavgifter kommer til å øke kraftig på fossil slik at elbil blir det beste alternativet, men kollektivfelttilgang og gratis parkering for "alle" biler, null moms (i motsetning til nesten alle produkter),  nulling av bilavgifter etc. er naturligvis ikke holdbart i lengden.
#450
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 05. september 2018, klokken 08:21
Sitat fra: nix på tirsdag 04. september 2018, klokken 15:35
Jakten på penger intensiveres. Vanskelig å se bompenger som noe annet enn ren beskatning iom at pengene i stor grad brukes på annet enn vei. Faren er at det reduserer verdiskapning og øker kostnadsnivået til et punkt hvor mange ser seg nødt til å avslutte driften.
Stemmer dette/ finnes det statistikk? Vel er jeg ikke prinsippiell tilhenger av bompenger, men ved avviklingsforretningen av alle de lokale bomringene har det blitt presisert opp og i mente fra politisk ledelse at det ikke er anledning å videreføre bomringer etter at veien er nedbetalt uansett hvor kjærkomment et tilskudd til kommunekassa kunne vært.

Det går ikke til kommunekassene, men i de store byene går det også til kollektivtrafikken. Begrunnelsen for det er at det er billigere for bilistene enn å bygge vei tilsvarende det kollektivtrafikken sparer.

I de store byene har bomringene også et annet formål enn penger - trafikkregulering. Ved å øke prisen på å kjøre bil får man ned trafikken såpass at den ihvertfall i en viss grad flyter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA