Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - xyzzy

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 32
31
i-Pace / Sv: Triks for ryggekamera og planlagt lading?
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 11:57 »

Han er vel vant til at luker åpner og lukkes automatisk... Ellers er det vel ikke noe varsel om at den står åpen - aldri testet ? På BMW i3 var det heller ikke noe varsel men det kom ifm en oppdatering - Kanskje et tips til JaguarNorge... Selv så kjørte jeg 2.5 mil hjem på E-18 en gang med flagrende gummilokk og deksel på min i3, for noen år siden, - regner med det var noen som fikk seg en latter  :)

Ellers virker det vel som at det kameraet bør sjekkes av verksted - ikke helt som det skal være om det kommer og går. Ellers bruker jeg knapt noe slikt om dagen, rygge-kamera altså, har man først 360 kamera så er alt annet sekunda  :+1:

Det er ikke varsel om at ladeluken på i-Pace er åpen... har kjørt med det noen ganger. Savner advarselen som jeg hadde på Ioniq.

Jeg bruker ryggekameraet mye - jeg bruker 360 på parkeringsplasser og slikt, men for å komme inn i en smal garasje er det bare finjustering og ryggekamera som er godt nok.

32
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / "Nissan med solid priskutt på Leaf"
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 08:57 »
Nissan kutter prisene med opp til 48 000 kroner.

Konkurransen med nyere modeller (også med mer kurant lading) er blitt hardere, og dermed må prisene ned.

33
Elbiler i media / Sv: Parkerings problemer for elbil eiere i Bergen sentrum
« på: ſøndag 09. Februar 2020, klokken 19:36 »

Ja det har klikket litt for disse broilerene i byrådet. Dette sier Bakke med et hånflir, etter å ha fremmet forslag om å fjerne 2000 parkeringsplasser, og nektet beboere å parkere mer enn en bil:

Sitat
Byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke (MDG), forklarer at endringene er i tråd med ønsket om å gå vekk fra en bilbasert by.

– Vi har et stort problem med fremmedparkering som har gjort det vanskelig for beboerne som skal parkere. Mange ender opp med å kjøre rundt for å lete etter ledig plass. Det fører også til mer trafikk, og dermed mer utslipp og dårligere luft.
– Løser dere problemer med fremmedparkering ved å fjerne parkeringsplasser for de fastboende?
–Ja, vi tar tak i et reelt problem.

Er dette utdrag fra en større artikkel, eller er det så... virkelighetsfjernt og lite sammenhengende... som det fremstår?

De reduserer antallet parkeringsplasser pr. boenhet og innfører betaling for alle besøkende uavhengig om det er elbil eller ikke. Det gjør at det er færre biler som parkerer i boligsonen. Det skal i teorien gjøre det lettere å finne parkering for de som bor der. Til nå har beboere vært "bortskjemt" og har kunnet kjøpe elbil for å slippe å betale. Da har de i teorien kunnet ha "ubegrenset" med plasser. Det er dette kommunen vil ha slutt på nå.


Det jeg reagerte på var at man skulle redusere problemet med fremmedparkering ved å ikke la en boenhet ha mer enn en parkeringsplass... det henger ikke sammen, da fremmedparkering per definisjon jo utføres av dem som ikke bor i området.

Forsåvidt er jo mangel på fremmedparkering ofte et problem også. Det er jo folk som skal besøke dem som bor i området, eller jobbe der.

34
Elbiler i media / Sv: Parkerings problemer for elbil eiere i Bergen sentrum
« på: Fredag 07. Februar 2020, klokken 07:33 »
Ja det har klikket litt for disse broilerene i byrådet. Dette sier Bakke med et hånflir, etter å ha fremmet forslag om å fjerne 2000 parkeringsplasser, og nektet beboere å parkere mer enn en bil:

Sitat
Byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke (MDG), forklarer at endringene er i tråd med ønsket om å gå vekk fra en bilbasert by.

– Vi har et stort problem med fremmedparkering som har gjort det vanskelig for beboerne som skal parkere. Mange ender opp med å kjøre rundt for å lete etter ledig plass. Det fører også til mer trafikk, og dermed mer utslipp og dårligere luft.
– Løser dere problemer med fremmedparkering ved å fjerne parkeringsplasser for de fastboende?
–Ja, vi tar tak i et reelt problem.

Er dette utdrag fra en større artikkel, eller er det så... virkelighetsfjernt og lite sammenhengende... som det fremstår?

35
Elbiler i media / Sv: Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?
« på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 13:16 »
Og der folketettheten er høyest er også forsikringspremien høyest, eller?

Selskapene prissetter vel basert på alder, bosted, bonus (skadestatstikk for den enkelte) osv som jeg synes er ganske så rettferdig, og dette igjen er vel basert på statistikk (det enkelte selskapets?) og for egen del kan jeg ikke tenke meg en mer rettferdig måte å gjøre det på.

Neppe direkte på folketettheten, men på antall skader og kostnaden på dem. Tilsvarende for bilmodeller - hvor mange skader er må de utbetale, og hvor mye koster det.

Husk også at elbiler har en "ulempe" kostnadsmessig her, ved at de er momsfrie i innkjøp - mens bildelene ikke er det. Bildelene (og forsikringen) blir derfor litt dyrere sammenlignet med fossilbiler, alt annet likt.

37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 22:16 »


Får inderlig håpe at om et par år er Supercharger historie. Ikke fordi jeg ønsker Musk dit pepperen gror, men fordi selve ideen om "hvert bilmerke sin ladeinfrastruktur" må over på historiens skraphaug.

Jeg håper ikke SuC er historie, men at man klarer å ta det som er bra, og implentere det i alle ladere. SuC må gjerne åpnes for andre biler, men jeg håper det ikke betyr slutten på plug-and-play, for det er jeg sikker på er fremtiden. Apper og brikker er et blindspor.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Misforstå meg rett - det jeg håper på er en variant av "markedet for lading har forandret seg. Det finnes mange ladere og tilbydere i Nordvest-Europa, og nå er ladeopplevelsen enkel og smertefri. Vi har derfor bestemt oss for å selge Supercharger-nettverket der til XXX, og fokusere på vårt kjerneoppdrag: å lage elbiler for massene."


38
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 21:27 »
Ja, de ønsker vel ikke primært å selge strøm, men dyre biler.

Litt som tesla har gjort i mange år dette. Selger strøm kun til seg selv. Forskjellen er at er man desperat kan man alltids få blø noen kroner til ionity selv om man ikke har bilene som leveres av produsentene bak ionity....

Sånn sett er de vel vesentlig rundere i kantene enn tesla noen gang har vært med sine sc 🤷‍♂️

Du kan ikke sammenlikne dette med Teslas ordning. Eierne bak Ionity har ikke så veldig stor interesse av å selge elbiler på bekostning av elbilene. Tesla derimot, har laget en ladeinfrastruktur for å fremme salget av elbiler, ved å gjøre det lettere å være elbilist.
Nja... Tesla derimot, har laget en ladeinfrastruktur for å fremme salget av teslaer, ved å gjøre det lettere å være teslabilist.

Noe annet blir nå bare tull. Ingenting av det tesla har gjort gjør det noe enklere for meg? Sånn sett bort fra at det blir færre teslaer som lader der eg kan lade.....

Men nå har vel sc CCS også, så da kan vel andre biler enn tesla lade der og?

Får inderlig håpe at om et par år er Supercharger historie. Ikke fordi jeg ønsker Musk dit pepperen gror, men fordi selve ideen om "hvert bilmerke sin ladeinfrastruktur" må over på historiens skraphaug.


39
Det er jo et problem når folk ikke har råd til alternativet.
Trenger du en minibuss så finnes det ikke noe alternativ f.eks.
Momsfritak er tross alt et ganske drastisk tiltak, så en grense må det kanskje være. Det er mye bra greier det er moms på. Ta for eksempel elsykler og regntøy.

For de som trenger mange seter, så er det jo som følge av den nåværende politikken en god del brukte 6- og 7-setere til salgs rundt 600000. Og så kommer jo ID Buzz, Model Y mm. etterhvert.

Jeg har en Jaguar, men det var fordi jeg strakk meg en god del for å være miljøvennlig - selv med momsfradrag etc.  En tradisjonell XC40 eller XC60 ville nok vært mer fornuftig, økonomisk sett.

Jeg tror ikke dynamikken er slik at "jeg vil kjøpe en bil til nesten 1.2 millioner, og sparer flere hundre tusen på dette fradraget" - det er nok heller slik at flere vurderer elbil eller strekker seg litt ekstra for å kjøpe elbil gitt incentivene.

40
i-Pace / Sv: Hva gjør det med I-pace etterspørselen?
« på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 12:24 »
Ja, når Rødt foreslår noe så blir det som regel klubbe gjennom. NOT
Men her er ikke Rødt alene, de har nok i praksis flertall for dette. Både FrP og Høyre + SP, SV og Ap støtter liknende forslag.

Ikke med avgift og full moms fra første krone. Det er forskjell på å barebere seg og kutte av seg hodet..
AP sitt forslag med moms over 600.000 kroner er en fornuftig start syns jeg.

Synes ikke det er spesielt gjennomtenkt heller, gitt at elbiler står svakt i dette segmentet (SUV, stasjonsvogn ol. ) og har en mindre andel der en ellers.

41
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Lørdag 01. Februar 2020, klokken 17:21 »
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.
Høres bra ut, da slipper jeg å stå i ladekø når jeg er ute på langtur :)

Eneste bekymringen er at nå som de norske ladeoperatørene stadig setter opp prisene oppdager i verste fall folk at de trenger ikke å lade så veldig mye per år før det begynner å svare seg med et abonnement som gir gunstig pris hos Ionity.

Nå må man ikke bare bo slik til at man stadig passerer en Ionitylader, men det bør jo passe til ruta også. Dessuten forder det jo at man kjører dette så ofte at det faktisk lønner seg. Til det er det ikke mange steder og kjøremønstre som reelt sett passer.

Med utgangspunktet i 189 per måned og 3,10 per kWh, så må man altså hurtiglade (189/(4,99-3,10)=189/1,89) 100 kWh per måned hos Ionity for at det skal gå i 0 prismessig. Og Circle K bruker de samme typen ladere (for det meste ihvertfall), og har vel langt flere lokasjoner med disse, om ikke like mange på hver plass.

Så spørs det hvor lang tid det tar før Circle K-kunder begynner å presse på for at de få stasjonene som har laderne merket med Ionity, vil kreve at de må få Circle K-priser på de Ionityladerne som står på Circle K-stasjoner (det er vel alle i Norge ihvertfall, om ikke alle i Skandinavia?), eller at de må sette opp konkurrerende ladere. Den siste vil nok sitte langt inne for Circle K, dog.

Circle K rett før Tanum har Ionity-stasjon. Har stoppet der mye, men kommer nok ikke til å gjøre det igjen. Håper Fortum bygger ut skikkelig ved Tanum Shoppingsenter, det hadde vært en god lokasjon der man kan handle litt eller spise mens man lader.

(enda bedre hadde det vært om det kom ved Sotenäs, men det er vel mer usannsynlig)

42
Elbiler i media / Sv: Rekkeviddetest Motor.no
« på: Fredag 31. Januar 2020, klokken 13:51 »
Må si jeg er skikkelig imponert over vintereffektiviteten til VW-trillingene. De har vel ikke varmepumpe?

På den annen side må man ikke glemme at VW har tatt bort sikkerhetsutstyr på trillingene, og nå får de bare tre av fem stjerner i sikkerhetstesten - disse bør unngås!
Er ikke uenig med deg i at det er dårlig av de å fjerne funksjoner....
Her er rapporten på den gamle: https://cdn.euroncap.com/media/6769/euroncap_vw_up_2011_5stars.pdf
Og her er den nye: https://cdn.euroncap.com/media/57584/euroncap-2019-vw-up-datasheet.pdf
I den gamle så står det ingenting om at de hadde AEB, men fortsatt har den fått 86% score på "safety assist".
Det er klart at sikkerhetssystemene har kommet endel lenger i 2019 enn 2011(det samme gjelder også kollisjonssikkerheten), men fakta er at 2019 modellen har flere "poeng" på sikkerhetssystemer enn 2011 - men den har fortsatt 31% mindre på "score"...

Så enten så burde ikke den første hatt så høy score, ellers så burde den nyeste hatt høyere - evt en kombinasjon av begge.

Kravene blir gradvis strengere. F.eks. gikk Fiat Punto fra å ha 5 til å få 0(!) stjerner på 12 år.

43
Elbiler i media / Sv: Rekkeviddetest Motor.no
« på: Fredag 31. Januar 2020, klokken 12:48 »
Må si jeg er skikkelig imponert over vintereffektiviteten til VW-trillingene. De har vel ikke varmepumpe?

På den annen side må man ikke glemme at VW har tatt bort sikkerhetsutstyr på trillingene, og nå får de bare tre av fem stjerner i sikkerhetstesten - disse bør unngås!

44
Elbilen i Samfunnet / Sv: Siden "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"
« på: Torsdag 30. Januar 2020, klokken 14:43 »
Det finst fleire grupper der ute "Nei Til El Bil Norske motstandsfolk"
https://www.facebook.com/Nei-Til-El-Bil-Norske-motstandsfolk-103417074439930/?hc_location=ufi

Seriøsitet og ortografi ser ikkje ut for å vera deira sterkaste side  ;)

Jeg ser derimot ikke bort fra at ortografi kan være deres sterkeste side  ;D

45
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Torsdag 30. Januar 2020, klokken 08:21 »
Men fortsatt.. Hvordan kan diesel selges for 1.50 pr kWh, og det inkluderer alt fra leteboring til vasking av dassen på CK. Og FORTSATT være en gigantisk melkeku for A/S Norge, når ladeleverandørene knapt tjener penger på strøm til 3 til 8!?kr pr kWh?? Investerings- og driftskostnader kan jo ikke være sammenliknbare i det hele tatt.

Avgifter og profitt. Norsk strøm er tilnærmet gratis å produseres, og tilnærmet gratis å frakte rundt. Litt kostnader er det, men svimlende lite fordelt per kWh produsert.

"Tilnærmet gratis å frakte rundt" blir feil. Prisen på å frakte det rundt er nettleien.

Det er jo også store fysiske begrensinger - du har ikke f.eks. muligheten til tankskip og tankbiler for strøm.

Nå blander du kostpris med pris ut til kunde. Ja, det er et stort etterslep på oppgradering og modernisering av gamle kraftverk, som med ny kunnskap og teknologi ville produsert langt mere strøm enn de gjør i dag.

Men du er klar over at dette er penger som ikke går uavkortet til det som det skal gjøre, men mye går til bonuser og utbytte til eierne, helt utenom det som var intensjonen.

Det er lite behov for å frakte srøm med båt og tankbiler. Man legger heller opp høyspentledninger og sjøkabler. Man kunne selvsagt utstyrt tankbiler og skip med gigantiske batterier, men det er en meget dyr transportmåte, og lite effektivt pga mengden strøm man for med seg, og kostnaden for de batteriene.

Men det er mulig, og folk gjør det jo hele tiden i form av sine batteridrevne "leketøy" som laptop, mobil, klokker, lommelykter etc. Men der gjøres det pga merverdien i enheten som frakter strømmen.

Jeg blander ikke kostpris med pris ut til kunde. Det jeg påpeker er at distribusjonskostnaden er veldig langt fra null. Marginalkostnaden er ofte ikke det helt store, men det er en enorm infrastruktur som skal vedlikeholdes og bygges ut for å distribuere strøm - og dette betales vha. nettleie. Det er strengt regulert hvor mye overskudd eierne (stort sett kommunale) får lov til å ta ut. Grovt sett er vel distribusjonskostnaden ca. halvparten av strømregningen.

Du blander inn modernisering av kraftverk ol, som er noe helt annet og som hører med på neste ledd: Prisen på strøm er markedspris: Hvor mye strøm er tilgjengelig og hvor mye er potensielle kjøpere villig til å betale.  Prisen avgjør jo også hvor mye som blir produsert. Sammen med skattesystemet avgjør prisen om det er verdt å investere i økt produksjon. Dagens skattesystem gjør det ofte ulønnsomt å oppgradere vannkraftverk.


Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 32