Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - xyzzy

#16
Elbiler i media / Sv: Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
torsdag 11. juni 2020, klokken 09:19
Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. juni 2020, klokken 08:29
Sitat fra: Tellus på torsdag 11. juni 2020, klokken 06:52
Har også Ampera og I-Pace. Har aldri kjørt de mot hverandre, men følelsen er vel at I-Pace går litt lengre også om sommeren. Hadde vært morsomt å kjørt de mot hverandre.

Denne testen favoriserte lette biler så litt av forklaringen finner vi nok der.
Noe av forklaringen er vel også farten. AE er ganske dårlig på aerodynamikk, så går farten opp så favoriserer det vel I-Pace litt. Og så ble jo I-Pace i denne testen kjørt med 20" hjul, setter man på 18" så blir resultatet en god del bedre. Litt overrasket over resultatet egentlig, vår I-Pace med 20" regner jeg en rekkevidde på 35 mil sommerstid landevei (ca 5 mil kortere enn vår X100). Men så er vel kjørestilen litt annerledes...

De har fått alle bilene over WLTP - jeg er svært imponert over det.
#17
Elbiler i media / Sv: Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
torsdag 11. juni 2020, klokken 09:15
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:21
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:04
Synes resultatet for Ampera-E er litt rart.  Har hatt Ampera-E og oppnådde aldri like lang kjørelengde som jeg gjør med I-Pace.

For I-Pace stemmer resultatet ganske bra, rekorden min er 40 mil, men det var ved 0 grader og regn.
Har ikke nye Ampera-E litt større batteri?

Kommer det noen ny Ampera E? Gamle Ampera-E er jo en Chevrolet med et annet navn og bygges i USA av GM. Ser at det fortsatt oppgis batteristørrelse 60 kWh på Opels norske websider.

Opel er jo ikke eid av GM lenger, så det er vel ikke noen automatikk i at den eksisterende modellen oppdateres til en ny en. Det er vel mer sannsynlig at modellen fases ut når det de har avtale om er solgt - og PSA nå fokuserer på sine nye, egenutviklede elbiler.
#18
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan Leaf eller eGolf?
fredag 22. mai 2020, klokken 13:50
Sitat fra: Eltempogigante på fredag 15. mai 2020, klokken 22:32
Nissan reklamerer med kampanjetilbud på 239 000, men når det kom til stykket kostet det ca 300 000 med bilen ferdig registrert med metallic og vinterdekk osv.
Volkswagen har kampanje på 264 000, men jeg har ikke hørt hva reell pris blir.
Hvor mye kan man prute på disse prisene?
Hvilken bil anbefaler du om driftssikkerhet og innbyttepris om 5 år er viktig?
Begge har ca lik rekkevidde som dekker mitt behov.

En stor ulempe med Leaf er at de lader via Chademo, som er en død standard utenfor Japan. USA/Europa bruker CCS. De fleste ladestasjoner har begge deler, men det har begynt å komme stasjoner uten Chademo nå.

I praksis vil det nok fungere greit nå, men kan bli et problem om noen år.
#19
i-Pace / Sv: Software versjoner
mandag 27. april 2020, klokken 08:54
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. april 2020, klokken 21:43
Er det virkelig ingenting som går av seg selv med Jaguar?

Husker godt hvordan Jaguar promoterte OTA oppdatering før bilene kom på markedet i det hele tatt.

Jeg fikk oppdatering fra 18D uten å stikke innom verkstedet... Det er vel derimot lagt til muligheter for flere oppdateringer (batteri og slikt) nå, som man må innom verkstedet for å gjøre mulig
#20
i-Pace / Sv: L skilt på bilen
fredag 03. april 2020, klokken 08:37
Sitat fra: wakas akhtar på torsdag 02. april 2020, klokken 01:13
Så skal man bli rik så langer man L skilt som fester seg på aluminium 🤔

Om du klarer å gjøre aluminum magnetisk ved normale forhold finnes det nok bedre inntjeningsmuligheter enn L-skilt :)
#21
Sitat fra: arthur på torsdag 26. mars 2020, klokken 11:59
Ikke vet jeg, men ble hevdet av en selger hos Honda at de hadde en margin på 8% (før skatter og avgifter) så hvis det er omtrent riktig så har de ikke mye å gå på når norske kroner har tapt seg 15-20% i verdi, hvis noe i det hele tatt?

Det er minst tre som skal ha marginer her....


  • Bilselgerne
  • Bilimportøren
  • Bilfabrikanten. Sistnevnte vil ha normalt mye større marginer enn de to første per bil - rett og slett fordi mye av kostnaden kommer før en eneste bil er produsert, og så må tjenes inn.

Så selv om bilselgerne bare har 8%, så er det andre ledd som må tjene penger også. Så spiller det jo også inn hvilke forsikringer/forpliktelser man har inngått i valuta. Normalt vil det jo ta litt tid før store svingninger i valuta gjør seg fullt gjeldende. Ulempen er at slik usikkerhet vil bety høyere sikkerhetsmargin på valuta i fremtiden, for å forsikre seg mot ustabil valuta og kostnader det kan medføre.
#22
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vil nybilprisene stige 50% til høsten?
søndag 22. mars 2020, klokken 20:33
Sitat fra: kodax på lørdag 21. mars 2020, klokken 23:13
Hvordan tar man egentlig ut penger fra oljefondet? Selger man aksjer og eiendom man har investert i? Det kan jo ikke være et veldig gunstig tidspunkt nå..

Oljefondet har vel minimum 23% av verdien investert i rentepapirer. Om man lar være å reinvestere disse når de utbetales har man vel en ganske god kontantstrøm?
#23
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vil nybilprisene stige 50% til høsten?
søndag 22. mars 2020, klokken 20:29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. mars 2020, klokken 13:07
Sitat fra: xyzzy på fredag 20. mars 2020, klokken 08:08
Sitat fra: goggo på torsdag 19. mars 2020, klokken 09:04

Vi har liten egenproduksjon av mat  og andre viktige saker i Norge, så kostnadsnivået generelt blir veldig høyt når alt skal importeres med disse valutakursene.

Merk: Vi har ikke liten egenproduksjon av mat, vi er en stor nettoeksportør av mat. Vi importerer en god del, men eksporterer enda mye mer.

En noe ensidig artikkel. Ja, vi produserer mye fisk, men det er i hovedsak oppdrettsfisk. Og mesteparten av foret til den er vel importert?

Noe. Poenget er at "vi har liten egenproduksjon av mat" blir feil. Bondeorganisasjonene vil alltid holde fisk utenfor her...

Reelt sett importerer vi mye - sukker, kaffe, te, frukt/grønt (spesielt utenfor sesong) og matkorn (det meste av det vi produserer selv går oftest til dyre/laksefôr). Mitt poeng var bare at vi eksporterer enda mer - mest fisk (mye oppdrett, mye fangst), samt andre varer vi produserer for mye av slik at vi må dumpe det i utlandet for å kunne holde stabile, høye priser her.
#24
Sitat fra: goggo på torsdag 19. mars 2020, klokken 09:04

Vi har liten egenproduksjon av mat  og andre viktige saker i Norge, så kostnadsnivået generelt blir veldig høyt når alt skal importeres med disse valutakursene.

Merk: Vi har ikke liten egenproduksjon av mat, vi er en stor nettoeksportør av mat. Vi importerer en god del, men eksporterer enda mye mer.
#25
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
mandag 09. mars 2020, klokken 10:54
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 09. mars 2020, klokken 08:45
Hvordan vet du at ikke månedsavgiften går til Ionity?

Fordi den skal dekke mange andre kjeder også...  nå har ikke jeg denne tjenesten/bilen, men poenget er så vidt jeg har forstått at du skal kunne forholde deg til én tjenesteyter og få alt på samme faktura og til samme pris per marked.
#26
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
torsdag 27. februar 2020, klokken 22:01
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. februar 2020, klokken 11:35
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.


Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?
#27
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
torsdag 27. februar 2020, klokken 21:59
Sitat fra: automat på torsdag 27. februar 2020, klokken 18:01
Sitat fra: goggo på torsdag 27. februar 2020, klokken 17:28
Spennende utvikling, men jeg lurer på hvorfor dette skal gjøre noen forskjell hvis de søker om det samme tilskuddet til de samme ladestasjonene som Fortum gjorde. Kanskje Enova var redd for at Fortum skulle få en markedsdominans som det ville være tilnærmet umulig for andre å komme inn og konkurrere mot i etterkant?

EDIT: Eller kanskje det er mer spiselig at støttemidlene går til norske kraftselskaper enn til den finske stat som vel eier en majoritetsandel i Fortum?

Det som er bra er i alle fall at kraftselskapene der oppe i nord ser ut til virkelig å ønske å få dette til.


Det står at de ser det som et sammfunnsansvar. Jeg tolker det til at de ikke stiller samme krav til inntjening som den komersielle leverandøren Fortum.

Den største utgiften for slike ladestasjoner er nettleie, spesielt på effekt. De som tar over for Fortum her er nettselskapene som ville tatt seg betalt for dette... Nå blir det vel heller på selvkost-basis og ikke på "vi flår ladestasjonseierne"-basis.

#28
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
søndag 23. februar 2020, klokken 18:24
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:28
Jeg har trodd, og tror fortsatt, at ladeoperatørene posisjonerer seg i markedet. Tesla jobber med å befeste sin posisjon, GK og andre mindre operatører er avhengige av å ha litt inntjening og bygger derfor forsiktig ut, Ionity ønsker å bli for sine medlemmer det samme som Tesla er for egne biler, en «walled garden». Samtidig så må Ionity ivareta at deres eiere ikke ønsker å kanibalisere fossilsalget. Begge disse prioriteringene til Ionity passer med deres nye prisprofil.

Du bommer nok ganske kraftig på en bit... "deres eiere ikke ønsker å kannibalisere fossilsalget". Prisprofilen er bom, men eierne ønsker å selge flest mulig elbiler, med minst mulig subsidiering. EUs krav på gjennomsnittsutslipp gir såpass heftige bøter at salg av elbiler er en nødvendighet for å få ned gjennomsnittlig utslipp.
#29
Sitat fra: kodalse på onsdag 19. februar 2020, klokken 10:13
Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 19. februar 2020, klokken 01:00
FOLKEOPPRØRET MOT KLIMAHYSTERIET

Enig Svindel! Nå får det være nok med faktaopplysninger her.
Vredens Gnag legger også ballen død for all fremtid (tok du ironien i begrepet fremtid?)
https://www.vredens-gnag.no/klimakrisen-avlyst-etter-at-65-000-nordmenn-er-blitt-medlem-av-folkeopproret-mot-klimahysteriet/

Personlig anser jeg Vredens Gnag som noe over resett og document i pålitelighet  ;)

De påpeker jo også at brannen i parkeringshuset ved Sola startet i en elbil.
#30
i-Pace / Sv: Dvalemodus og gjenoppvekkin
tirsdag 18. februar 2020, klokken 11:54
Sitat fra: ardevd på tirsdag 18. februar 2020, klokken 08:28
Sitat fra: xyzzy på tirsdag 18. februar 2020, klokken 08:11
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. februar 2020, klokken 08:41
Fordelen er at du slipper å bekymre deg for at bilen går tom om den ikke er tilkoblet...

Ellers, hvordan er den kontra Tesla ?

Gitt hvor mye strøm det er i bilen og hvor mye f.eks. en mobil bruker i dvalemodus burde man vel ikke akkurat bekymre seg for å gå tom for strøm nærmest uansett hvor lenge bilen ikke brukes.

Når det er sagt:

En god forbedring ville være om det ikke var direkte kontakt mellom mobil og bil, men at ting ble håndtert av serveren. Om du forteller serveren hva du ønsker mtp. oppvarming ol, så kan bilen sette denne neste gang den kontakter serveren... f.eks. en gang i timen eller enda sjeldnere.

Bonus: Da ville jeg sluppet problemet med at den bare jobber med å sette avgangstidspunkt uten å klare det.

Det er forsåvidt sånn det funker i dag. Du snakker med InControl serveren og den snakker med bilen (via SMS). ;)

Dvalemodusen som inntreffer etter 4 døgn er forøvrig en legacy-sak som henger igjen fra ICE-bilene. Har blitt fortalt at de ser på muligheten for å bli kvitt begrensningen i I-Pace men det er nok ikke på toppen av listen.

Jeg var nok noe uklar. Min oppfatning (og i motsetning til deg har jeg ikke jobbet med detaljene her :) er at inControl-appen snakker med serveren, og at serveren så snakker med bilen - mens du venter. At det fungerer  som en slags proxy. Det jeg ønsker meg er at at jeg kun forteller hva jeg vil, serveren tar imot og snakker med bilen asynkront - neste gang bilen tar kontakt.

Jeg må ofte sette avreisetidspunkt mange ganger før den slutter å spinne...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA