Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - storeulv

#61
e-Golf / Sv: Noen spørsmål
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:29
Temp er alltid 22 når man starter bilen. Dette kan omkodes av verksted, det står det vel i andre innlegg her inne at noen har fått gjort.
Kjenner ikke til om det er noen kobling mellom AC og varmepumpen, men det er en sikker oppskrift på å få fuktighet i bilen og innvendig dugg på rutene om man kjører mye med AC avslått.
Har aldri tenkt tanken på å endre noe i bagasjerommet. eGolfen er vår #2-bil og kjører kun i nærområdet :)
#62
e-Golf / Sv: Brukertester av dekk til E-golf, av oss E-Golf eiere!
tirsdag 19. oktober 2021, klokken 08:54
Jeg har Pirelli sommerdekk på min 2017-modell, og de valgte jeg med vekt på egenskaper på våt vei (mener å huske at Conti og Pirelli kom noenlunde likt ut) og støy (Pirelli klart best).

Drivstofføkonomi er ikke noe jeg vektlegger i det hele tatt da bilen kun brukes til lokal kjøring og kun lades hjemme.
#63
Audi e-tron / Sv: Stille grense for batteriprosent ved ankomst
mandag 06. september 2021, klokken 07:32
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 05. september 2021, klokken 22:28
Takk for svar. Det blir nok til å fortsette å bruke ABRP.

<snip>


Jeg har kuttet ut ABRP da jeg opplever bilens egen løsning som enklere å bruke. Nå kjører jeg stort sett bare på kjente veier mellom vest og øst så det kan jo selvsagt bety en del, men jeg syns det er en god detalj å ha navi med estimat synlig i cockpit mens jeg kjører. Det får jeg ikke til når jeg bruker 3.-partsløsninger for kart/navi.
#64
e-Golf / Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?
lørdag 04. september 2021, klokken 09:27
Sitat fra: Radiobil1 på fredag 03. september 2021, klokken 12:19
Har en sønn som planlegger kjøp av eGolf, antakelig en 300.

Hva er det viktigste av utstyr dere ville puttet på "må ha" lista?
Ligger lista over det som var tilgjengelig på nettet noe sted, enten pakker eller enkeltvalg?

Oppgradert lyd! Dynaudio-anlegget man får da låter en god del bedre enn standard.
Digital cockpit (litt usikker på navnet). Da får man kart med navi i instrumentpanelet.
#65
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
torsdag 02. september 2021, klokken 08:37
Sitat fra: Mysil på torsdag 02. september 2021, klokken 08:32
Har lest gjennom denne posten men trenger fortsatt litt hjelp.
Eg har 7,2kw lader, og 32A kabel med cce kontakten. Etter mine kalkulasjoner skal eg da få 7,2Kw lading på bilen. Men i appen viser den at bilen lader berre 4,6Kw, som jo kun er 20A. Er dette noko eg berre må finne meg i, eller er det noko feil?
Laderen står på 100%

Du sier ikke noe om hvilken kapasitet det er på kursen du trekker ladestrømmen fra...?
#66
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
onsdag 25. august 2021, klokken 10:59
Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:47
Regner med at dette er en garantisak, så bare et problem for eier om det oppstår på biler eldre enn fem år? For dere som har opplevd dette, hvor gammel bil og hvor mange kilometer kjørt snakker vi om?

Opplevde dette på en MY´17 (35.8kWh levert 09.17) på ettervinteren 2020 etter ca 70´kjørte km.
Symptomet var: kun kald luft fra varmeapparatet.
Alle sensorer ble byttet på garanti, og det var ingen diskusjoner.
#67
Audi e-tron / Sv: Audi functions on demand
onsdag 07. juli 2021, klokken 08:55
Sitat fra: Tony Rofstad på tirsdag 06. juli 2021, klokken 23:32
Tyngden på rattet er pga motstand i dekkene grunnet grepet i dekket du jobber i mot....g krefter sideveis er krefter av en annen skala som du ikke klarer og få frem når bilen står rolig grunnet 0 sideveis belastning.

Så fort du får rotasjon på hjulene forsvinner friksjonen og motstanden i rattet forsvinner....hadde friksjonen fortsatt vært der hadde dekke vært slitt ut på få km..

Det er mitt poeng også, at hjuloppheng og nav utsettes for store belastninger pga. kraften fra bilen (Newtons første(?) lov) som helst vil rett frem i svingen mens hjulet gjennom sin friksjon mot underlaget motvirker denne kraften. Da må dette etter min forståelse være en stor belastning på hjulopphenget.
#68
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
tirsdag 29. juni 2021, klokken 08:50
Kan det være så enkelt som at en FL med ny batterivariant og nye motorer rett og slett er konsolidering av underleverandørlinjene, altså at det blir samme motor og batteritype som de øvrige modellene? At man da får gjenbrukt en dyr produksjonslinje til å levere en bedre utgave av eTron i noen år til er nok bare bonus. Kannibalisering av egen portefølje er kanskje ikke et like stort problem da de som velger å kjøpe den nye modellen ellers ville ha vurdert andre merker enn Audi.
#69
Audi e-tron / Sv: Audi functions on demand
mandag 21. juni 2021, klokken 10:23
Sitat fra: ThomasEL på søndag 20. juni 2021, klokken 21:31
<snip>
- Men likte dårlig den svingingen med nesten stillestående hjul 🙈

Jeg ville ikke ha stresset mye med den biten. Om bilen ikke tåler det, hva da når du har 2,5 tonn i 60 km/t i en skarp sving? Jeg antar at kreftene som virker på hjulopphenget er adskillig sterkere da enn når bilen står stille.
#70
Audi e-tron / Sv: Audi functions on demand
søndag 20. juni 2021, klokken 11:44
Sitat fra: ThomasEL på søndag 20. juni 2021, klokken 11:25
@Storeulv:
Ser at parkeringsassistenten ikke koster allverdens i FOD...
- Er den verd å bruke noen kroner på? Eller sagt på en annen måte: Fungerer den på en tilfredsstillende måte

Jeg er usikker på om vi mener det samme når vi snakker om parkeringsassistenten. Det jeg har er et oversiktsbilde og flere valg av views når man skal parkere, og dette er bilder fra alle kameraene rundt bilen. Om du med parkeringsassistent mener dette så er svaret et ubetinget «JA» :)
Om du derimot mener at bilen selv svinger og styrer bilen ifm parkering vil jeg heller si «njææææeee....nei». Har det på eGolfen og har aldri blitt venn med den på tross av flere forsøk. Faktisk så innbiller jeg meg at jeg parkerer raskere selv når jeg ikke å bruke den. Men det er vel individuelt hvilke preferanser man har.
#71
Audi e-tron / Sv: Audi functions on demand
søndag 20. juni 2021, klokken 11:07
Har selv en 50AS 20-modell, og jeg trodde kanskje VC+ skulle komme i FOD da dette er en ren SW-sak så vidt jeg forstår, men jeg får kun opp at intet er tilgjengelig for kjøp (jeg har lyspakkene og 3D-parkering originalt).
Er det noen som har kjennskap til Audis planer på dette området?
#72
Audi e-tron / Sv: Første service
torsdag 17. juni 2021, klokken 07:53
Sitat fra: Vaduz på onsdag 16. juni 2021, klokken 20:14
10k for noen sjekkpunkter ja, friskt! Her har møller/3. parts selgerne/verksted gjort en god deal med VAG! Tesla har ingen service, helt utrolig at det går bra:p

Det er lett å glemme at prisen på service slik som man f.eks. får hos Møller ikke bare er timekostnad til den/de som gjør jobben. De skal også ha økonomisk dekning for å kunne gi deg de garantiene de lover. Det er ikke mange timene med lånebil og garanti-arbeid som skal til før man lett passerer de 10'-15' en service ser ut til å koste.

Men, når det er sagt så ser det ut til at Møller har lagt seg godt opp i det øvre sjiktet på prisen.
#73
Audi e-tron / Sv: Noen spørsmål ang lys og oppdateringer
mandag 07. juni 2021, klokken 09:00
Sitat fra: ThomasEL på søndag 06. juni 2021, klokken 22:59
Hvis du får opp en «Auto» indikator under (eller over, husker ikke helt) indikatorlampa for hovedlys i dash, så har du Matrix

<snip>

Husker ikke alle detaljer, men håper det var til litt hjelp.

Er det ikke så enkelt som at om man har lys i de 3 (4?) små stripene på ytterkanten av lykten så har man matrix, og ellers så har man ikke?
#74
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
fredag 28. mai 2021, klokken 14:32
Sitat fra: andrenb på fredag 28. mai 2021, klokken 12:20

<snip>

Begge vil bruke Apple Carplay med hver vår iPhone, hvordan veksler man mellom mobilene med en brukerprofil når begge er i bilen samtidig? Må man endre til MMI-modus, velge den andre sin mobil og så gå tilbake til Carplay for å bytte Carplay-bruker?

Det er min erfaring, ja. Litt tungvint, men det går etter litt knot i begynnelsen.
#75
Audi e-tron / Sv: Seteposisjon og sittestilling
onsdag 12. mai 2021, klokken 12:30
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 12. mai 2021, klokken 10:19
Takk for innspill, @Storeulv :-)

<snip>

Egentlig burde de være mulig å bytte sete til et manuelt sportssete, men usikker på om det lar seg gjøre (både manuelt standardsete og manuelt sportssete har kun korsryggstøtten elektrisk, så koblingene burde være de samme)
Vil tro det går an, men det er neppe en dokumentert fiks for dette hos Møller. Dog tror jeg nok innfestingen er identisk, og de har trolig en dokumentert fiks for å bytte defekte seter med nye tilsvarende. Så, ja, det bør være mulig å få til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA