Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - storeulv

#31
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
fredag 17. februar 2023, klokken 12:37
Sitat fra: e-Stig på fredag 17. februar 2023, klokken 11:30
<snip>]

Tror ikke man kan regne med at en sensor holder bilens levetid. Elektronikk har i utgangspunktet bare to års reklamasjonsrett. En 8 år gammel bil har mange potensielle kostnadsbomber som tikker. Bilprodusenten kan ikke lastes for ting som går i stykker etter så lang tid.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Forbrukerrådet klargjør dette her, altså at f.eks. mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett.
#32
e-Golf / Sv: Nytt batteri
søndag 05. februar 2023, klokken 21:13
Jeg kan bare gjenta anbefalingen om å lade fullt, kjøre tomt og så lade fullt igjen. Det er eneste måten å se hva du reellt får plass til av energi på batteriet. Det er også en reell test og ikke en estimert test av hva du får ut av energi fra det samme batteriet.
#33
e-Golf / Sv: Nytt batteri
lørdag 04. februar 2023, klokken 09:38
Det du KAN gjøre er å lade bilen fullt, kjøre bilen nesten tom og så sette den på lading.
Da ser du hvor mange kWh du får dyttet inn på batteriet, og samtidig vil du da få en test av reell rekkevidde på bilen da du får sett hvor langt du faktisk får kjørt på fullt batteri.
Om det viser seg at du ikke får full kapasitet kan du spørre Møller hva årsaken er. Du har 5 års reklamasjonsrett på delen og jobben som som er utført.
En mulig forklaring kan være at BMS og styringen ikke er i stand til å styre større batteri enn 24 kWh, og at det derfor enten vises feil data eller at det begrenser seg hvor mye kapasitet du kan få ut av batteriet.
#34
Audi e-tron / Sv: Feil på Etron siden lansering
mandag 30. januar 2023, klokken 11:00
Sitat fra: Orbit på mandag 30. januar 2023, klokken 10:43
Det blir ingen utvidelse av garanti, men det er fremdeles reklamasjonsrett på tidligere allerede byttede/repearerte deler som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, selv når bilen er over fem år. Dette har vært helt til høyesterett (se mer her og her).

Jeg mener å huske at 5 års reklamasjonsrett gjelder for både delene OG arbeidet, jfr. Lov om Håndverkertjenester for forbrukere.
#35
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
torsdag 26. januar 2023, klokken 09:26
Sitat fra: Svk på torsdag 26. januar 2023, klokken 07:26
Sitat fra: Marla0111 på søndag 24. juli 2022, klokken 14:31
Hei!

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

<snip>
har du kjøpt den brukt hos forhandler,så har du 5års reklamasjonsrett. om så, så vinner du denne saken lett...

For øvrig kan du be Møller om en skriftlig bekreftelse på at sensorene som feiler ikke er ment å skulle vare i 5 år, for det er en logisk konsekvens av at de ikke anerkjenner reklamasjonsrett på denne saken.
#36
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Q4 i nødmodus
lørdag 31. desember 2022, klokken 16:10
Min erfaring er at om man har planlagt lading i navi så vil bilen ha større takhøyde for lite strøm på batteriet enn om man ikke har det. Eksempelvis får jeg ikke varsling ved 100km gjenværende rekkevidde når jeg har planlagt ladestopp, men jeg får det ellers. Dette kan gjerne være en årsak til at bilen setter inn nødmodus også?
#37
e-Golf / Sv: Ny e-Golf?
mandag 31. oktober 2022, klokken 20:57
Vel, etter å ha prøvekjørt Id.3 og Id.4 må jeg si at eGolf går runder rundt begge de to hva kjørefølelse og bilfølelse angår.
#38
e-Golf / Sv: Plassering av "nøkkel" til låsebolter på e-Golf
tirsdag 18. oktober 2022, klokken 09:24
Ligger sammen med verktøysettet som skal/kan brukes ved hjulskift.
#39
Audi e-tron / Google calendar
søndag 25. september 2022, klokken 12:46
Muligens et dumt spm., men er det noen som har fått koblet sin Google Calendar opp mot Audien?
Jeg har det på eGolfen, men finner ikke muligheten i MyAudi.
#40
Audi e-tron / Sv: Kjøpe E-tron
lørdag 06. august 2022, klokken 10:52
Det @elektro sa pluss at setene (i alle fall sportssetene) er gode. De gir god sidestøtte, og de har lang nok setepute til at de støtter lårmuskulaturen langt frem. Det er noe jeg har erfart er viktig på langkjøring.
I tillegg er kupéen stillere enn i de fleste andre biler, noe som gjør det mulig å snakke sammen (for de som driver med slikt) og som gjør det mulig å høre på musikk uten å måtte sette volumet høyt for å overdøve hjul- og vindstøy (jeg har B&O-anlegg).
#41
Audi e-tron / Sv: Plug n Charge
tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:14
Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:38
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 26. juli 2022, klokken 18:00
Men denne endringen du der refererer til kom vel før uke 48 2021?
Så det forklarer vel i tilfelle ikke hvorfor ikke 2022 modeller fra f eks okt 21 ikke får Plug & charge..?
Skjermbildet er fra informasjonen som lå i Erwin per september 2020. Erwin er av og til for tidlig med når slike oppdateringer skal komme, og at de i praksis kommer senere enn planlagt/teknisk ferdigstilt. F.eks. har Erwin at 22 kW AC-lader var tilgjengelig fra september 2019, mens det i praksis først ble bestillbart i november 2020, med levering i 2021.

Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:21
Det er selvsagt fullt mulig at det mangler certs som må utstedes, lagres og valideres. Det virker faktisk nokså logisk, men om Google Pay klarer å lagre krypterte slike certs eller tokens i SW på sine Android-telefoner
J1243 som de har bygd inn i nye biler er jo i praksis det samme som en Android-telefon, bare uten radiodelen.

Og min påstand er at dette handler mer om produsentens vilje enn om hva som er teknisk mulig med biler fra før en gitt dato.
#42
Audi e-tron / Sv: Plug n Charge
tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:21
Det er selvsagt fullt mulig at det mangler certs som må utstedes, lagres og valideres. Det virker faktisk nokså logisk, men om Google Pay klarer å lagre krypterte slike certs eller tokens i SW på sine Android-telefoner (Apple bruker en dedikert chip som nulles når den blir tuklet med) så bør VAG kunne lage en tilsvarende SW-basert vault til slikt i en Audi. Det er ikke mye CPU som kreves for dette når certs allerede er generert hos 3.-part.
#43
Audi e-tron / Sv: Plug n Charge
tirsdag 26. juli 2022, klokken 13:35
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 26. juli 2022, klokken 11:57
På Facebook gruppa er dette med Plug & Charge tema i en tråd nå.

Biler produsert etter nov 2021 har nødvendig hardware og software for dette, og det fungerer (etter hva brukere forteller) helt fint på Ionity.

Så kan man jo spørre seg:
Hvordan er det mulig at en feature Audi lovet e-tronkjøpere helt tilbake i 2019 ikke fungerer på biler produsert før nov 21..??

Har standarden blitt endret underveis? Eller visste ikke markedsavdelingen at ikke bilene var klare for dette likevel?
Syns dette stinker litt.

(Så kan det diskuteres om Plug & Charge er noe raskere/enklere enn å tæppe Audikortet, men det er ikke poenget her..!)

Jeg kan ikke forstå annet enn at ALLE biler har nødvendig SW og HW for P&C da det som skal til er at bilens unike ID kommuniseres til ladestasjonen via ladekabelen under initiering av ladeprosessen. Alle biler HAR jo allerede denne unike IDen etter hva jeg har lest.
Det jeg har større tro på er at VAG ikke vil bruke ressurser på de kundene som allerede HAR kjøpt bil, de vil heller bruke ressurser på å få enda flere til å kjøpe. Kanskje litt flåsete for noen, men min erfaring er at VAG i liten grad er interesserte i å fornye, oppgradere eller modernisere allerede solgte enheter. Man skal helst kjøpe nytt...
#44
Audi e-tron / Sv: Første service
mandag 30. mai 2022, klokken 15:09
Sitat fra: Individual på fredag 27. mai 2022, klokken 18:51
Sitat fra: storeulv på fredag 27. mai 2022, klokken 15:03
Mener å huske at viskerblader er tillegg, men resten var inkludert for mitt vedkommende.

Ut i fra vedlegget mitt, tolker jeg at viskere er inkludert i serviceavtalen.
Men man vet vel aldri...

Tror jeg betalte ca en tusenlapp for bytte av viskerblader foran og bak. Det er vel så vidt jeg forstår kun betaling for delene, arbeidet var vel inkludert i serviceavtalen. Jeg har adaptive viskere, det kan være det utgjør en forskjell.
#45
Audi e-tron / Sv: Første service
fredag 27. mai 2022, klokken 15:03
Mener å huske at viskerblader er tillegg, men resten var inkludert for mitt vedkommende.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA