Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - koltor

#31
BMW i3 / Skurring i høyttaler(e)?
tirsdag 30. januar 2018, klokken 23:28
Hentet ut min bil i august, og etter litt tid merket jeg at det skurret/kom ulyd fra én av høyttalerne i bilen. Dette er en fully charged, så den har HK-anlegget.
Jeg tenkte først at det var tilfeldig, men det var det ikke. For å forsøke å forklare lyden høres det ut som en forvrengning som skjer kun i et smalt frekvensområde. Det høres veldig godt når det er prating på radioen, og omtrent uavhengig av volum. Ved musikk er det bortimot umulig å høre på grunn av så mange andre samtidige lyder.
Hadde bilen inne hos Bavaria, hvor de sa at de hadde funnet feilen og byttet høyttaler, men øyeblikkelig etterpå hører jeg den samme feilen.

Skal tilbake til Bavaria om et par uker angående dette, og de er foreløpig ytterst imøtekommende, og jeg er egentlig interessert i å høre om det er noen andre her inne som har opplevd noe tilsvarende i sin i3?
#32
BMW i3 / Sv: Alarm på bilen
onsdag 24. januar 2018, klokken 10:52
Ett trykk = full alarm, inkl innvendig og gyro. Eksempel om noen jekker opp bilen. Utløses typisk på ferger...

To trykk = reagerer kun på (inn)brudd.
#33
BMW i3 / Sv: Modifisere vindusspylerne?
torsdag 07. desember 2017, klokken 20:36
Sitat fra: Viks på onsdag 29. november 2017, klokken 09:18
Sitat fra: koltor på tirsdag 28. november 2017, klokken 19:33
Har du, eller noen andre, justert dysene? Forsøkte i dag med en tynn stift, men selve dysen virker rimelig urokkelig. På undersiden var det tilsynelatende ikke så mange muligheter heller  :-\

Har faktisk ikke prøvd på i3 siden jeg ikke plages av det. Men nå gikk jeg ut og har sett på de så er det jaggu meg ingen mulighet til å justere nei. Da er det vel det samme som på bl.a. nyere Peugeot der dysene ikke kan justeres...

Hadde bilen inne hos doktoren (Bavaria) i dag for å bytte en høyttaler på garanti, og der fikk jeg bekreftelsen på at det er intet å gjøre med spylerne...
#34
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
torsdag 30. november 2017, klokken 19:03
Sitat fra: Klykken på torsdag 30. november 2017, klokken 19:00
Nede igjen nå. Både app og nettside.
Det var den faktisk for 2-3 dager siden også.
Bra BMW er flinkere til å bygge biler enn å drifte cloud-tjenester

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

#35
BMW i3 / Sv: Modifisere vindusspylerne?
tirsdag 28. november 2017, klokken 19:33
Sitat fra: Viks på fredag 17. november 2017, klokken 08:50
Sitat fra: koltor på fredag 17. november 2017, klokken 07:59
Er det noen som har gjort noe med vindusspylerne (til frontruta) for å forbedre "spredeevnen"?

I hastighet, og spesielt over 45-50 km/t er de jo katastrofalt dårlig. All spylervæsken ender opp på nedre halvdel av ruten, som gjør at viskerbladene bare drar drit frem og tilbake på øvre halvdel. På sikt vil nok dette føre til riper i ruten.
Utfordringen ligger nok i avstanden fra dyse til øvre halvdel av frontruten, men det hadde vært interessant å vite om noen har noen lure triks i ludo for å forbedre det  :)

Bruker stort sett rainX og lite spylervæske så har ikke vært det store problemet for meg til og med på vinteren der jeg ferdes. Men justering av dysene er vel det første som kan gjøres?

Har du, eller noen andre, justert dysene? Forsøkte i dag med en tynn stift, men selve dysen virker rimelig urokkelig. På undersiden var det tilsynelatende ikke så mange muligheter heller  :-\
#36
BMW i3 / Sv: Dårlige bremser i kaldt og fuktig vær?
onsdag 22. november 2017, klokken 23:15
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 22. november 2017, klokken 17:45
Hørt om ABS ?

ABS trigges ikke før hjulene blokkeres, og det var vel ikke det som var problemet her.
Har vært borti tilsvarende selv, men da typisk etter besøk i vaskehall. Da er det riktignok tilstrekkelig med en kraftig nedbremsing, så er alt tilbake til normalen (gjelder uansett bil; bremseskiver er bremseskiver).

For øvrig er det på de fleste nyere BMW-modeller en funksjon at når regnsensor er aktivert (og kanskje når viskerne har en viss aktivitet), så legges klossene såvidt inn på skivene for å holde de tørre sånn at man oppnår best mulig effekt når man trykker på bremsen. Om dette gjelder i3 vet jeg ikke, men jeg antar at det gjør det.
#37
BMW i3 / Sv: Modifisere vindusspylerne?
mandag 20. november 2017, klokken 16:50
Sitat fra: Rollep på mandag 20. november 2017, klokken 16:31
Sitat fra: koltor på fredag 17. november 2017, klokken 07:59I hastighet, og spesielt over 45-50 km/t er de jo katastrofalt dårlig. All spylervæsken ender opp på nedre halvdel av ruten, som gjør at viskerbladene bare drar drit frem og tilbake på øvre halvdel. På sikt vil nok dette føre til riper i ruten.
Du trenger nok ikke å vente lenge. Jeg fikk min tidlig desember i fjor og det tok ikke mer enn et par uker før jeg noterte riper i ruten. Piggdekk-støv er det reneste slipemiddel og med det katastrofalt dårlige spyleopplegget på i3 blir resultatet garantert en masse fine riper. Har tatt i bruk Rain-X og teknikken med kjappe støt for å få væske på vinduet før viskerne starter, som et forsøk på å mest mulig redusere skader.

En annen ting som irriterer meg er den bittelille tanken som ikke engang rommer en hel pose med spylervæske.

Er rimelig nøye på det, så det er samme øvelse med korte støt med spyleren (hvis det er lov å si) og 1-2 enkle viskerrunder for å forebygge. Bakruteviskeren blir aldri kjørt...

Burde jo være plass til en liten Kärcher i frunken som er tilkoblet spylerbryteren  ;D
#38
BMW i3 / Sv: Modifisere vindusspylerne?
fredag 17. november 2017, klokken 21:46
RainX er et middel man legger på ruten for å få vann til å prelle av/perle seg. Det hindrer også skiten i å sette seg, men på vinterstid med salt er det nok begrenset hvor lenge effekten varer.
Mulig det er viskerblader også, det har jeg i så fall ikke fått med meg. På nettsiden deres finner jeg for øvrig kun bakvisker til i3.
#39
BMW i3 / Modifisere vindusspylerne?
fredag 17. november 2017, klokken 07:59
Er det noen som har gjort noe med vindusspylerne (til frontruta) for å forbedre "spredeevnen"?

I hastighet, og spesielt over 45-50 km/t er de jo katastrofalt dårlig. All spylervæsken ender opp på nedre halvdel av ruten, som gjør at viskerbladene bare drar drit frem og tilbake på øvre halvdel. På sikt vil nok dette føre til riper i ruten.
Utfordringen ligger nok i avstanden fra dyse til øvre halvdel av frontruten, men det hadde vært interessant å vite om noen har noen lure triks i ludo for å forbedre det  :)
#40
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
torsdag 09. november 2017, klokken 23:41
Er det andre som opplever feil i Connected Drive nå? Både fra app og via pc.
#41
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
søndag 29. oktober 2017, klokken 11:31
Mine observasjoner er at DAB fungerer bedre i min 2017 i3 med Navi Pro enn i min gamle 2014 1-serie med standardstereo. Der opplevde jeg jevnlig at DAB kuttet,  gjerne på samme sted hver gang. Her snakker vi området Sinsen-krysset og Tåsen-tunnelen (begge sider).

Har fortsatt til gode å oppleve at i3 kutter på DAB, naturligvis med unntak av garasjer og parkeringskjellere hvor man ikke kan forvente signaler i utgangspunktet. Da går det stort sett i NRK-kanaler, for øvrig.
#42
BMW i3 / Sv: BMW i3 Remote App
mandag 23. oktober 2017, klokken 11:29
Sitat fra: Agmuns på mandag 23. oktober 2017, klokken 11:03
Hvilken app anbefales til i3? Ser det finnes 3 ulike apper fra BMW som (trolig) kan benyttes, men de har alle helt ræva score på Google Play og 2 av dem oppdateres veldig sjeldent. Den med høyest rangering er faktisk den som har gått lengst uten oppdatering (sikkerhetsrisiko).

BMW i Remote (3,8 stjerner): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bmwi.remote
Mest nyttige kommentarer: "2,5 years now with no functional updates" og "Veldig nyttig app, men den er for lite brukervennlig."
BMW Remote (2,6 stjerner): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bmw.remote
Mest nyttige kommentarer: "Av et premiummerke som BMW hadde jeg forventer noe flere funksjoner" og "Realy unstable"
BMW Connected (2,3 stjerner): https://play.google.com/store/apps/details?id=de.bmw.connected
Mest nyttige kommentarer: "Good that your app crashes more often than your cars." og "Har stoppet 42 ggr i dag. Svært ustabil og elendig app"


De to første er vel bortimot dekommisjonert tror jeg.
Selv bruker jeg BMW Connected, og den er stabil hos meg. Har opplevd et par ganger at den ikke får forbindelse med bilen, men det kan like gjerne være på serversiden hos BMW.
Jeg kjører den på en Samsung Galaxy S7 Edge med siste Android.
#43
BMW i3 / Sv: Parkering uten strømtilkobling i streng kulde.
torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:02
Hvor ser du batteritemperatur?  ???
#44
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:55
Her er det vel mange faktorer som kan påvirke. Utetemperatur, innetemperatur, føreforhold (våt "sugende grus" eller asfalt), last i bilen osv...
Jeg har ingen erfaring med tilsvarende situasjon, men vil tro det ikke er noe problem.

Noen her inne har vel sannsynligvis gjennomført en tilsvarende øvelse  :)
#45
BMW i3 / Sv: Kupèvarmer
mandag 09. oktober 2017, klokken 09:15
Nå vet jeg ikke hvordan VW høres ut, men forvarmingen på min i3 er ikke lydløs.
Dersom jeg står på utsiden av bilen kan jeg så absolutt høre at den holder på, men jeg vil ikke kalle det bråkete. Det høres ut som en vifte som jobber, ganske enkelt  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA