Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RayBomb

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lyst (VKE) interiør
søndag 20. februar 2022, klokken 14:00
Sitat fra: ragnarf på lørdag 19. februar 2022, klokken 12:48
Hei!

Eg skreiv kontrakt på ein Ioniq 5 med VKE-interiør i går. Likte korleis det ser ut - men treng nokon til å fortelje meg at eg ikkje har gjort ein major bommert ved å kjøpe lyst interiør. Tips for å halda det fint?

Jeg har lyst interiør. For meg så har det vært en positiv opplevelse. Flekker synes veldig lett, men det er også hva som gjør det bra. Siden de synes godt, får jeg fjernet dem med en gang, før de setter seg «permanent».
Jeg har type baby-wets (uten aloeˋ vera eller liknende) liggende i bilen hele tiden. De fleste merkene kommer på døra der hånden plasseres for å lukke den.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lane assist og automatisk cruise etter skilt
lørdag 05. februar 2022, klokken 23:03
Funker halvautomatisk på alle veier. Når man har passert ett fartsskilt kommer det opp en pil ned (hvis farten reduseres) eller en pil opp (om farten økes). Jeg må da kneppe cruisekontrollen opp eller ned henholdsvis, og farten endres i henhold til skiltet.
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
lørdag 05. februar 2022, klokken 22:56
Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på fredag 04. februar 2022, klokken 21:43
Vil en Noco GB40 fungere bra som booster?
Den er utmerket. Hvis batteriet er totalt utladet (under 6v) kan du likevel bruke denne boosteren (ulikt mange boostere på markedet)
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
mandag 31. januar 2022, klokken 19:15
Sitat fra: Driver2 på onsdag 17. november 2021, klokken 21:15
Noen av dere som har målt ladespenning på 12 v batteriet?  Jeg har bare 13,5v og det er for lavt for å ha fulladet batteri.  Kan den lave spenningen være årsak til  el biler med tomt batteri?  Kapasiteten til mitt batteri er ca 7Ah og det er for lite i forhold til 45 Ah som det skal yte.
[ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
I begge tilfeller er ladekabel koblet til. Bilen velger å lade 12v batteriet på 2 forskjellige måter. Hvorfor?
#5
Hyundai / BlueLink alternativ?
torsdag 12. august 2021, klokken 22:43
Opplever BlueLink appen som knotete å bruke. Er det noen som kjenner til alternativer til denne appen som er mer initiativ og bedre å bruke?
Jeg er interessert i både iOS og android.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
onsdag 11. august 2021, klokken 00:35
Sitat fra: lars667 på søndag 08. august 2021, klokken 23:42
Tror det er litt viktig for Hyundai at du skal kunne bruke ting når du er ute og camper, om det så er stikk inni bilen, utafor bilen eller kjøling og varming. Derav denne "utility mode". På langt nær like godt implementert som hos Tesla, med dog mode og camping mode, men du skal kunne klare deg. Tesla er i en helt annen klasse når det kommer til programvare, der er det ingen tvil. Hvis ikke de gamle fossilprodusentene skjerper seg med dette snart, er det over og ut. Det er ikke mange i de yngre generasjonene som aksepterer at en bil til en halvmillion er dummere enn dingsen de drasser på i lomma til et par tusenlapper.

Dette er et stort ankepunkt mot IONIQ5 i forhold til Tesla, men kjørekomforten er så til de grader bedre for meg som har en del ujevne veier, at jeg velger å svelge kamelen og håpe at de kommer til å videreutvikle programvaren (holder ikke pusten). Jeg har også savnet mer kontroll over drivlinja (kraftfordeling) i teslaen, og har syntes den var primitiv der den halser etter ABS/ESP for å gi grep etter at kjerra har mista det.

Bagasjerommet er sikkert bananeskestort, men jeg synes det mangler litt på praktiske oppbevaringsløsninger i IONIQ5. Men de har i det minste noen slags lastekroker. Det har jeg ikke sett noe til på TMY? Er det noe å feste ting til baki der?
Tenk om Tesla hadde kommet med snow-mode. På skikkelig glatt føre slipper tm3 når du trykker på gassen og slipper gassen, spreller som en laks som nettop er dratt på land. Ikke noen behagelig opplevelse. Hadde den bare hatt ett slags vinter/snø/glatt modus da hadde nok jeg ikke vært inne på denne siden om Ioniq 5..
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Skvettlapper
mandag 09. august 2021, klokken 01:05
Sitat fra: Oddaa på søndag 08. august 2021, klokken 17:31
Her ble jeg også nysgjerrig. Skvettlapper foran monteres uten unntak på mine biler, og uten at jeg har opplevd noen negative bivirkninger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har aldri opplevd liknende, men Jaguar verksteder var helt sikker på at det ikke var lakken som var dårlig på området som ble utsatt. Jeg har ikke endret plassene jeg kjører og ser ingen som klager på samme problem på Jaguar forum. Konklusjonen min er kanskje svak, men neste jeg kunne komme på at dette skyltes lappene som ble ettermontert og aldri testet i vindtunnel hos Jaguar.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Skvettlapper
søndag 08. august 2021, klokken 01:47
Jeg er blitt redd skvett lapper. Fikk en masse steinsprang, tett i tett som fregner under bakdøra, høyre side, på min I-Pace. Dette tror jeg må skylde skvett lappene fra Jaguar.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
tirsdag 03. august 2021, klokken 09:13
Bestilte project 45. Bilen er produsert, men har stått i Drammen i over en måned.
Kan se ut til at om det også kan flaske seg opp biler i Norge.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
lørdag 31. juli 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Olemann på torsdag 08. juli 2021, klokken 12:39
Husker min første sommerferie med elbil i Danmark for noen år siden (Ampera_e),  interessant at kostnadene for strøm ble nokså nøyaktig det doble av hva diesel ville kostet (Ford Focus stv).

Så, vi får bare venne oss til, og si til hverandre, at hovedgrunnen til å kjøre elbil er ikke kroner spart, men en rekke andre fordeler  ;D
(Men, den sitter nok langt inne, merker det hos meg selv også, krever jobbing med egne holdninger dette :-\)

Jeg ønsker å legge til at for de alle fleste så er drivstoff kostnadene vesentlig lavere på elbil enn ice. Ene og alene pga hjemmelading.
#11
Godt spørsmål
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Bose IONIQ5
torsdag 22. juli 2021, klokken 23:47
Jeg synes lyden fra anlegget var litt dårlig. Veldig midt på tre. Få justeringsmulighetene også. Nei lyden er ikke det som er bra med bilen, mye mye annet derimot ja.
#13
i-Pace / Sv: Dørhåndtak i minusgrader
onsdag 03. februar 2021, klokken 08:39
Jeg har fått byttet håndtakene. Litt vanskelig å si om ting har blitt bedre siden vinteren til nå har vært nærmest snøfri her, og sammenlikning med tidligere år ikke fungerer.

Har funket nesten uten trøbbel til nå (uten sammenlikning).
#14
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
onsdag 20. januar 2021, klokken 22:00
Sitat fra: Tellus på mandag 03. februar 2020, klokken 21:01
.... Holder batteriet 25 grader så får du maks ladekurve (som gir 100 kW peak).
Testet dette ut i sommer. De jo-jo kjørte jeg og fikk batteriet opp i 26 grader. Startet lading hos Ionity på Dombås på litt under 10% og fikk 100kW i 2 minutter! Lol
#15
Polestar 2 / Sv: Android auto og Apple CarPlay?
lørdag 26. desember 2020, klokken 13:16
Sitat fra: jrs på onsdag 23. desember 2020, klokken 10:02
Nei, ikke pr i dag.

Apple CarPlay support kommer høsten 2021.

Android Auto har de ikke nevnt, men i og med at bilen blir levert med Android Automotive, så er man godt dekket på den fronten.

Takk for svar. Dette høres ikke så dumt ut. Jeg liker ikke systemer som låser deg til f.eks ên navigasjonsapp. Jo mer frihet, jo bedre for oss..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA