Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Livsforvalteren

#16
OBC-sikringen, sitter ikke med de andre altså?  Takk for link, skal kikke på det.

Må gi kudos til MotorForum som jeg har vært litt gretten på: Jeg har ikke betalt noe (enda ihvertfall), egenandelen betaler jeg om det blir mer ifm saken, skjer ikke mer kunne jeg slippe.
#17
Parrot, ja. Utdatert men brukbar. Ryggekamera og mikrofon i tillegg. Etter litt knot fikk jeg google maps,, som vel var det viktigste etter lyden :) Men den fulgte bilen, så har ikke noe å komme med utover brukeropplevelsen..

Nå har de somlet seg til en diagnose, sånn ca. Røket sikring. Doh... De har likevel ikke lukket saken da de sier de ikke skjønner hvordan sikringen kunne ryke. De lurte litt på om det kunne være noe med ladesystemet som da ville koste 23K + arbeid o.O Men bilen kjører, 12V tar lading så nå blir det testing for alle penga før garantien går ut i oktober. Skal prøve alle ladestasjonene i hele Bergen :)
#18
Kan være lurt å låne/skaffe CAN-leser og EVbatmon for å vurdere batteristatus. De færreste kan oppgi dette på noen god måte. Se egen tråd om dette.
#19
Har ikke originalstereo, men en 2-DIN anderoid-enhet. Veldig kjekt, og gir liiitt mer moderne bilfølelse til den ellers trauste mjauen :)

Tusen takk for det :) Håper jeg får skikkelig diagnose-info jeg kan poste her.
#20
Byttet 12V i går til Sønnek 386. Simpel operasjon. Men løste ikke problemet :/

Så i dag kjørte Falck kjerra til MotorForum (bruktbilgarantisten ville ha den på merkeverksted, så da ble det dem), så får jeg vite mer over helgen. Greit med delkasko med veihjelp, fikk den kjørt andre gangen også med "bare" egenandel på 500,-
#21
Takk for varsku :) Får ringe IF i morgen og beskrive situasjonen. Får håpe de ikke skaper seg over at jeg har brukt tid på å prøve å avklare om det er en mindre feil med 12Ven  :-[

Kodeleseren kjøper jeg nok lell, virker som et godt kjøp. Etter oktober håper jeg jo å ha bilen i enda 10+ år.
#22
Bare kjipt om utladet 12V dytter mjauen fra brist til brudd i ryggraden. Min teori er at 0,01/8 sekunder skyltes multimeteret, men hakke peiling. Har ihvertfall tatt ut OBD-donglen :) Men kan noen fortelle hvorfor det skulle oppstå skade på det? Er jo nok strøm på hovedbatt.

Skal sannsynligvis hente i909en torsdag kveld, så får vi se om det kommer noe godt ut av det. Som noen sa, med en -11 ute av garanti (bruktbilgarantien går ut i oktober) kan den bli nyttig i fremtiden også.
#23
Takk, alle!

Har følere ute på elbilkompetanse i Bergensområdet, 6K ekstra for frakt t/r østlandet er ikke så interessant :) Om det blir gale får jeg krype til Motorforum. Har bruktbilforsikring fra IF, og dette burde vel gå på drivlinje? Slike systemer regnes vel ikke som slitedeler?

Har sendt bud på leseren, litt for glad i å prøve ut saker og ting :)

Når det gjelder 12Ven, burde det gå fint å bytte det på torsdag? Har tatt noen dager fri på hytten for å stresse ned..
#24
Så da blir det proff kodeleser og mer mekk med mulig eller umulig løsning, eller verksted neste?

Er det merkevareforhandler som er eneste rette, eller burde noen med litt peil på elbil kunne ordne biffen? Liker ikke hvordan Motorforum driver butikk, så vil helst ikke til dem :/
#25
Ny måling, 12,31 V ladespenning, stoppet lading og målte 11,79. Etter to ladeforsøk der viften kom litt i gang (og noen unormale klikkelyder) målte jeg 11,45. Når jeg måler faller spenningen 0,01 pr ca 8 sekunder. Går spenningen for fort ned til at bilen vil starte lading?

Sjekket EVbatmon, og SOC er ca 27% på hovedbatteriet. Godt å få det fra en ny kilde, for når det har vært juletre har ikke dash alltid vist tre prikker.
#26
Da fikk jeg ladet 12Ven, og bilen kjørte til og med litt (5m frem og litt tilbake) før den konket igjen. Men ladingen kom ikke i gang. Mulig batteriet ble for fort utladet, så få gjøre et nytt forsøk. Det er nok i elendig forfatning, for det var ikke mye knot med tenning, ladeforsøk og CANadapter før det var utladet igjen.
--
Ute med batteriladeren igjen. Hadde med multimeter nå, 8V utladet.. Frister litt å prøve å starte lading på hovedbatteriet med lilleladeren påkoblet (leverer 3-4A) men tror ikke jeg tør uten å vite mer.

Men lurer litt på, dere som har hatt batteriproblem før, hvilke varsellamper fikk dere opp?
#27
Takk for innspill så langt, men nøler litt med å investere i mer utstyr. Dette fordi bilbergeren fra Falck koblet på batteripakke når han satt fra seg bilen, og fremdeles ville ikke lading starte. Burde vel gi nok spenning til ladestart det?

Det som skjedde når jeg plugget i lader med (og uten) "Falck-batteri" påkoblet var at den vanlige "viftestarten" uteble. Kabelen blinket blått som vanlig, men batteridisplay i dash og rødt ladelys tentes ikke, etter noe tid lyste kabelen fast som når den pleier å være ferdig.

Men tenker nå uansett å få prøvd forslagene deres, en nabo jobber i BilExtra og skal se om han kan låne med seg derfra.
#28
Hvor mye er nok? Hadde jeg hatt lader skulle jeg klart prøvd det, får se på mandag om det er noe jeg får tak i til en billig penge på clas el.l.

Og hvordan skal jeg sikre at det ikke blir utladet igjen? Noe av problematikken ser jo ut til å være at 12Ven var det første batteriet som ikke ville lade.
#29
Ser en annen tråd med liknende problematikk, men starter egen også.

Bakgrunn:

2011 i-miev

Ladet med chademo for et par dager siden, ikke hatt balanseringslading etterpå.

Ladet med no.fuel kladdløs justerbar (6/10/16A) på 16A, ladingen ble avbrutt rett før siste prikk (blått lys sluttet å blinke). Ready, batteri og bil med utropstegn-lampene lyste. Ellers funket bilen fint.

Leste litt på nett og fant at flere tilsynelatende hadde fått dette i orden ved neste lading, så jeg skulle kjøre til to prikker og ta en balanselading. Gjorde noen ærend og var nesten hjemme med tre prikker på batteriet, og plutselig begynte flere varsellamper å tennes, bl.a. abs, rød sirkel med utrop (var vel den som kom først, ca en km før de andre) m.m. Og plutselig stopper bilen, ingen skilpadde eller noe.

Fikk bilen kjørt hjem for å sette i gang lading. Tok ikke. Prøvde et triks jeg leste i liknende tråd, å ta av minus på 12Ven i 10 min. Intet resultat. Og nå er 12Ven så godt som dødt. Når jeg har hatt tenningen på har hovedbatteriet hatt 3 prikker, for det meste. Ved to tilfeller vistes ingen :/

Noen som har vært ute for liknende eller har annet som kan prøves før verkstedet må blandes inn? Har billig CAN-leser og EVbatmon, men må vel ha annen app for å få ut noe om dette?
#30
Kult om noen prøver nye modeller, er jo ingen så langt som har funket særlig bra. Funket for meg når jeg byttet type på Kjells til den billigste.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA