Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kaiat

#31
Nissan / Sv: Leaf lager ulyd over fartsdumper
tirsdag 21. mars 2023, klokken 09:15
Kan være knekt fjær.
#32
T90EV / Sv: T90EV prøvekjørt
lørdag 18. mars 2023, klokken 15:33
Den har vel QD Link og ikke Android Auto? Det er slik på de fleste av Kina-bilene og det ser slik ut på denne også.

Jeg ser at selv om det nevnes 1500 kg hengervekt i UK, er det med fotnote om at det ikke er bekreftet. Som vi har sett f.eks. på Ford Mustang Mach-e, er det jo mulig at hengervekten kan bli høyere etterhvert. 1500 kg hengervekt hadde nok gjort bilen litt mer interessant blant pickup-brukere.

#33
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit på garanti røyk. Klagerett?
lørdag 18. mars 2023, klokken 12:31
Nå vet ikke jeg om trådstarter har kjøpt bilen hos forhandler eller privat, og i så fall om en skal bruke forbrukerskjøpsloven eller kjøpsloven. Men på Teslas hjemmesider leser jeg følgende:

SitatBegrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk
Reparasjon eller erstatning av Tesla-merkede deler kjøpt direkte fra Tesla, over disk, på nettet eller kjøpt og installert av Tesla-service eller et Tesla-karosseriverksted, kan være dekket under Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk.

Denne begrensede garantien dekker nødvendig reparasjon eller erstatning for å utbedre 'feilfunksjoner' som har oppstått under normal bruk (Tesla bestemmer om 'feilfunksjonene' har oppstått under normal bruk eller ikke).

'Feilfunksjon' betyr fullstendig feilfunksjon eller manglende evne av en dekket del til å utføre funksjoner den ble designet for. Dette på grunn av defekter i materialer eller utførelse av delen produsert eller levert av Tesla, som oppstår ved normal bruk. Feilfunksjon inkluderer ikke gradvis tap av driftsytelse på grunn av normal slitasje.

Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk starter fra kjøpsdato for delen(e), og dekningen forlenges i tolv måneder eller 20 000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Spesifikke delkategorier har unike garantidekningsperioder:

Karosseriplater: begrenset levetid
Drivenhet*: 4 år eller 80.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.
Kjøretøyets hovedbatteri*: 4 år eller 80.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
Wall Connectors: 4 år
Berøringsskjerm og mediekontrollenhet: 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
*Eksklusiv Tesla Roadster, som har en garanti på 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.

Gå gjennom Teslas Retningslinjer for begrenset garanti for deler, karosseri og lakk for detaljer.

Det ser altså ut til at Tesla gir en 4 års garanti på drivenheten når denne er byttet om jeg ikke tar feil? I så fall er det jo bare for trådstarter å oppsøke sitt nærmeste servicesenter.
#34
Nissan / Sv: Nok en leaf park brems tråd
onsdag 15. mars 2023, klokken 17:02
Det er en nullstillingsprosedyre i følge servicemanualen, kanskje det kan være noe der? Men da trenger du visstnok Nissans diagnosesystem.

Alternativt har problemet med nylongearet lagd en følgefeil på noe annet, men jeg kjenner ikke så godt til innmaten på dette systemet (har fotbrekk-versjonen av Leaf selv). Som et eksempel - på en bil av annet merke der jeg reparerte parkingsbremsmodulen, hadde det at bremsevaierene satt fast ført til at et relé var brent. Den gangen måtte jeg forøvrig resette feilkoder to-tre ganger før jeg fikk det til å virke etter reparasjonen.

Link til servicemanual: https://carmanuals2.com/brand/nissan/leaf-2012-372
#35
Ikke en helt uvanlig feil, men det er ikke spesielt for Leaf. Jeg vet at noen klarer å reparere disse og personlig hadde jeg nok gått den veien først. Reparerte faktisk viskermotoren på dieselbilen nå nylig og sparte en del kroner på det.

Hele bilbransjen (og mange andre bransjer) sliter med til dels lang leveringstid på deler for tiden. Jeg følger med på flere bilrelaterte diskusjonsforum og FB-grupper, og ser at lang leveringstid er et gjentagende problem både på det ene og det andre bilmerket. Vi sliter med dette på jobb også.
#36
Leaf 2010-2017 / Sv: Tre bilstoler i baksetet?
fredag 03. mars 2023, klokken 09:13
Har ikke prøvd med tre bakovervendte i Leafen, men hadde tre forovervendte en periode. Det gikk. Angående midtplassen, så har du jo "humpen" der med lokket til servicebryteren til HV-batteriet. Det plastlokket tåler neppe noe større belastning. Nissan selv godkjenner plassen for et forovervendt sete.

#37
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilken ombordlader , 2016 30kwh
mandag 27. februar 2023, klokken 20:41
Det ser du i displayet der ladetid vises. Om det vises tid både for 6 kW og 3 kW, har du den oppgraderte ombordladeren. Vises kun ladetid for 3 kW, har du standard ombordlader. Jeg fant et bilde på nett som viser hva du skal se etter.

#38
ID.4 / Sv: 18" felger til ID.4?
søndag 26. februar 2023, klokken 13:17
Ifølge en eldre prisliste jeg har, ble 52 kWh-varianten levert med 18" hjul (235/60R18). Om dette vil passe/være lovlig på en 77 kWh, vet jeg ikke. 77 kWh-versjonen har vel også ulik dimensjon fremme og bak i tillegg?
#39
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Utstyr Launch Edition 2018
tirsdag 21. februar 2023, klokken 18:00
Jeg tror fargeutvalget var litt større på disse ekstrabilene fra Europa. Har også sett de i sølv, men i starten var det kun svart og grønn i alle fall.
#40
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Utstyr Launch Edition 2018
tirsdag 21. februar 2023, klokken 08:46
Launch Edition var vel en mellomting mellom N-Connecta og Tekna om jeg ikke husker feil. Godt utstyrt bil, men uten skinn. Kom i bare svart eller grønn. På et tidspunkt fikk Nissan-importøren tak i et parti biler som egentlig skulle selges i et annet europeisk land. Disse mangler i hvert fall LED-lysene, men omtales også ofte som Launch Edition.

#41
ID.4 / Sv: Forskjellig motoreffekt på id4, -praktiske forskjeller
onsdag 15. februar 2023, klokken 09:53
148 og 170 hk-versjonene har 52 kWt batteri, mens 204 hk-versjonen har 77 kWt-batteri.
#42
Ariya / Sv: Hvorfor bør en ikke kjøpe en parallellimportert ARIYA?
søndag 12. februar 2023, klokken 16:20
På Leaf har det vært bare 2 års fabrikkgaranti på importbilene fra Europa. Det er godt mulig likedan på Ariya? Ellers kan det også være forskjeller i utstyrsnivå. Det er ikke alltid de ulike importørene helt vet hva de selger heller, altså at de oppgir at bilen har utstyr som varmepumpe når den faktisk ikke har det f.eks. Jeg har sett dette på andre elbiler i alle fall.
#43
Leaf 2010-2017 / Sv: Visit dealer - Parkbrems
fredag 10. februar 2023, klokken 09:47
Det ligger en del ute på nettet om feilsøking og reperasjon av denne, blant annet her på forumet og Youtube. Kanskje denne kan være til hjelp?: https://www.youtube.com/watch?v=wB1LRJffG3U&pp=ygUZbmlzc2FuIGxlYWYgcGFya2luZyBicmFrZQ%3D%3D

Nissan bytter hele enheten og det koster en del, men mange som har klart å fikse den selv.
#44
Polestar 2 / Sv: Facelift og bakhjulsdrift
lørdag 28. januar 2023, klokken 14:14
Sitat fra: Contango på fredag 27. januar 2023, klokken 21:25
Lurer på Polestar er den eneste produsent i historien som har endret hjuldriften på samme bil (2WD utgavene).

Ikke helt det samme, men Ford tilbyr både for- og bakhjulsdrift på Transit i tillegg til AWD. Renault Clio V6 hadde jo også bakhjulsdrift i motsetning til standardversjonen av Clio som var forhjulsdreven, men her kan det jo diskuteres hvor mye Clio som var igjen i V6-versjonen...
#45
Hyundai Ioniq / Sv: Billig Ioniq, hva skal man være obs på?
fredag 27. januar 2023, klokken 09:17
Det finnes norsksolgte biler som mangler teknikkpakke og dermed varmepumpe. Det var ekstrautstyr og det fantes tydeligvis gjerrigknarker som ikke kostet på seg den.

Teknikkpakken er lettest å identifisere på park.sensor fremme og el.seter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA