Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pippus

#1
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
onsdag 21. oktober 2020, klokken 00:28
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:41
du lente deg inn med foten på bremsen, uten å sette deg, og trykket start?
Bare skyve deg opp fra setet når du sitter der, slik at ikke vektsensoren i setet trigges..alternativt din metode. Resultatet blir vel det samme..?
#2
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:28
I forbindelse med lading av campingvogn(dcdc 8a) har jeg hatt bilen "i gang" over 4 timer to ganger, uten å være i Bilen. Startet da med døra oppe og rumpa av setet....12v batteriet ble da kontinuerlig vedlikeholdsladet og hovedbatteriet ble tappet ned 3% ila 4 timer. Da med alt forbruk slått av i bilen...
#3
Audi e-tron / Sv: STVG - OSLO med E tron 50
lørdag 10. oktober 2020, klokken 14:02
Sitat fra: RJK på onsdag 07. oktober 2020, klokken 23:25
I kartet i bilen din, kan du få opp "hpc"-ladere, som rett og slett er en fancy forkortelse for High Power Current

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=29eb1090-a2bd-4037-8ca5-8236496a7b0f

...eller High Power Charging, som de fleste bruker
#4
Audi e-tron / Sv: Grønn Kontakt lading
søndag 27. september 2020, klokken 20:21
Sitat fra: elektro på søndag 27. september 2020, klokken 19:59
Personlig har jeg ikke noe problem med det

Presisering: Jeg  er motstander av abonnement..

Er det ikke akkurat "det"(abb) som er problemet...så da har du nok "problemer med det" allikevel ;)
#5
Audi e-tron / Sv: Adaptive vindusviskere
onsdag 23. september 2020, klokken 22:47
Sitat fra: castortroy på onsdag 23. september 2020, klokken 22:18

Da er vel hele vitsen borte.
Neppe...viskerne med integrerte dyser er en av de mest geniale forbedringer siden innføringen av sikkerhetsselene..
#6
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron/Henger og campingvogn
tirsdag 18. august 2020, klokken 14:46
Kan ikke tenke meg at det skal være noe problemer knyttet til vekten. Krefter og stabilitet i overflod. Skjønner egentlig ikke hvorfor at det er satt begrensninger på 1800. Kroken er jo festet i ramma og bilen er jo nærmere 3 Tonn med folk og last. I sommer ble forøvrig vekta på hele ekvipasjen med campingvogn over 4,3 T :o. Snart må vel små broer sjekke for bæreevne før passering :laugh:
Er det forresten noen som har sjekket pin 9 og 13 på hengerkontakten? Fikk ikke lading under kjøring med campingvogn og når jeg målte så var det som om det ikke var tilkoblet konstantstrøm på uttaket...
#7
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron/Henger og campingvogn
tirsdag 07. juli 2020, klokken 16:38
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 22:51
Sitat fra: Pippus på mandag 06. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 02:34

Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Dette er ikke en farbar vei. Tilhengerkoblingen er kablet og kurset til bilens 12V anlegg med max 10A( 120W)

Det vil altså kreve en egen kabel med støtte for høyere volt og ampere, uansett hvilken vei man vil sende strøm mellom batteriene. Det krever da enten en splittkabel mellom ladestasjon og bil+henger eller to separate ladesesjoner.

Da er vel heller ikke strøm fra bil til vogn til annet enn litt lys, noe å snakke om heller, annet enn sakte lading fra bilen. Det vil jo tilsvare det å sende strøm fra solcelleanlegg til bil eller henger, og disse holder da gjerne mellom 80-150 W per panel, og ofte er det bare ett panel i bruk.

Strøm fra solcellepanel går riktignok via en egen ladekontroller som styrer ladestrøm til batteriene. Det vil da selvsagt ta endel lengre tid enn DC-lading, men det er jo forsåvidt ikke noe problem når man likevel står parkert i lengre tid.
Lading med solcelle er også DC-lading ;) MPPT ladekontrollern omsetter bare høy volt om til 12V og høyere Ampere. Og her ligger også litt av problemet. DC strøm genererer voldsom motstandsvarme hvis ikke kablingen er dimensjonert riktig og voltspenningen er for lav. F.eks skal du ta ut "bare" 2400w av et 12V DC, så må du på 2,5 m kabellengde(sum av både + og -) opp i en kvaderat 100mm tykkelse.... :o
Det er ikke uten grunn at lynladere må ha vannkjølte ladekabler....
Men for all del....i fremtiden er jo "alt" mulig 8)
#8
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron/Henger og campingvogn
mandag 06. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 02:34

Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Dette er ikke en farbar vei. Tilhengerkoblingen er kablet og kurset til bilens 12V anlegg med max 10A( 120W)
#9
Audi e-tron / Sv: Forbruk med campingvogn
søndag 21. juni 2020, klokken 12:53
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på fredag 19. juni 2020, klokken 00:37


Distanse: 43,6 km
Snitthastighet 49 km/h
Kjøretid: 0h:53min
Forbruk: 35,9 kWh/100km
Temperatur: 20-22grd

Synes ikke disse dataene virker avskrekkende, og bilen virker på meg som en veldig stabil og med mer enn nok av futt.



Nettopp ferdig med en lengre tur på 803 km over 4 etapper(e55). Ca halvparten på motorvei i 93 kmt indikert. Vogn Adria action som veier på nordsiden av 1250 kg. Over fjell på nesten 1100 m og fikk testet forbikjøring med vogn. Da var jeg fort oppe i "host" 120 kmt :o
Samlet snittforbruk på 38,5/100 km. Temperaturer fra 8-29 grader, litt regn men mest tørt føre.
Ved bruk av ABRP så tilsvarer dette å legge inn et forbruk på 470w/km@110kmt, tørre veier og 20 gr. for hele turen samlet.
Har kjørt vogn med en del forskjellige biler og e-tron er absolutt en av de bedre.
#10
Audi e-tron / Sv: Sunn batteribehandling
torsdag 07. mai 2020, klokken 20:41
Sitat fra: tromsø på onsdag 06. mai 2020, klokken 22:38


Men igjen, bilen skal brukes, man må ikke gå til overdrivelse!


Nettopp....og det du beskriver som din "plan for lading og bruk" er vel det som jeg kaller en overdrivelse. Tenk også på at (batteri-)temperaturene halve året i Norge, er med på å betydelig redusere degradering av batteriet. Dvs at man vil vel ikke merke noen vesentlig reduksjon i rekkevidde/kapasitet før det har gått 40år ved 15000/år
#11
Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. april 2020, klokken 14:48


Så derfor tror jeg egentlig at problemstillingen er den motsatte. Altså at etron straffes mindre for høy hastighet enn en mindre og lettere bil.
Det er sikkert riktig...relativt sett..., men pga form, luftmotstand, vekt og liten effektivitet..., så "taper" den også reelt sett i alle hastighetsområder. Jeg mener hvis man sammenligninger effektivitet med en liten og lett elbil..
Tilstrekkelig rekkevidde i luksuriøs stillhet er uansett viktigere for meg 8)
#12
Sitat fra: Orbit på søndag 19. april 2020, klokken 17:09
e-tron har 66Ah AGM-batteri for 12 V, som skal ha ørlite høyere ladespenning enn vanlige startbatterier. Men samtidig viser Hårek sine grafer at det ligger nært 13 V uten belastning (før testen starter). Alt over 12,8 V ubelastet regnes som 100% oppladet på AGM. Så startbatteriet blir nok helt ladet opp, om enn ikke på disse vedlikeholdssyklusene når bilen er parkert.
e-tron har et 68Ah AGM batteri. Det er riktig som du sier at ved 12,7-12,8V hvilespenning så regnes batteriet for å være 100% oppladet. Hvilespenningen er imidlertid litt vanskelig å måle montert inn i en elbil, da batteriet da skal hvile i noen timer( meningene varierer mlm 6-24 timer) helt ubelastet. Dashcam og annet elektronisk trekk forstyrrer en slik måling....
#13
Sitat fra: Hårek på søndag 23. februar 2020, klokken 21:45
Må innrømme visse svakheter i måleoppsettet. Sjekket måleverdien tidlig i forløpet, men tenkte ikke på å kontrollmåle underveis.
Nå har jeg sjekket mot en referansespenning og fant 0.6V feil. Så lagde en ny graph med korrigerte verdier.
Da øker spenningen først fra 11.6V til 13.1V ved første lading. Er tilslutt stabil på 12.2V.
[ You are not allowed to view this attachment ]
Dette er sammenfallende med mine funn og det gir to litt ubesvarte spørsmål!
1: Hvor høy voltspenning er "cutoff" ved vedlikeholdslading ved parkering. Det kan se ut som om det "bare" lades opp tilsvarende 50-60% på 12 volten(Hvilket i utgangspunktet ikke er problematisk) og "overlater" resten av ladingen til kjøremodus.
2: Hvor stor kapasiteter det på denne vedlikeholdsladingen? Nok til å kompensere for stort strømtrekk på dashcam?(alle sensorer med høy følsomhet som gir i enkelte situasjoner tilnærmet filming 24/7 i parkeringsmodus) Blackvue 900 2ch trekker vel rundt max 900mA med alt på(ca 10-11W ved 12v). Batteriet i -Tron er på 68At. Dvs ca 36 timer med full pupp før batteriet er på ca 50%/12,1v fra fulladet..

Har ikke funnet effekt-tall for vedlikeholdslading ved parkering
#14
Sitat fra: Pippus på søndag 23. februar 2020, klokken 20:56
Jeg tror det er noe feil med de spenningsmålingene der. På den positive siden viser dette tydelig at bilen vedlikeholdslader, men voltspenningen som registreres er for lav. Jeg har selv logget spenning ved lading("motor på") til 13,88v og tenning på(motor av) til mellom 12,99v til 13,19v. Logget spenning ved 12v batteri på 48% var 12,25v, noe som sånn nogenlunde stemmer med teori. Ved (antatt) lading i parkert tilstand var spenningen 12,81v (v/56% på 12 volten), noe som indikerer at det lades også ved parkering, men med en vesentlig lavere ladespenning enn ved "motor på". loggen var koblet rett på batteriet og hadde ingen feilkilder ved spenningsfall til obd-port. Hvor nøyaktig instrumentet målte er jo en annen diskusjon.....
Målingene gjort ved 8 grader. Ladespenningen øker normalt ved lavere temperaturer...
#15
Jeg tror det er noe feil med de spenningsmålingene der. På den positive siden viser dette tydelig at bilen vedlikeholdslader, men voltspenningen som registreres er for lav. Jeg har selv logget spenning ved lading("motor på") til 13,88v og tenning på(motor av) til mellom 12,99v til 13,19v. Logget spenning ved 12v batteri på 48% var 12,25v, noe som sånn nogenlunde stemmer med teori. Ved (antatt) lading i parkert tilstand var spenningen 12,81v (v/56% på 12 volten), noe som indikerer at det lades også ved parkering, men med en vesentlig lavere ladespenning enn ved "motor på". loggen var koblet rett på batteriet og hadde ingen feilkilder ved spenningsfall til obd-port. Hvor nøyaktig instrumentet målte er jo en annen diskusjon.....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA