Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - xerxes

#31
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
lørdag 12. september 2020, klokken 16:52
følte det hjalp litt å kalibrere kamera. tok ca 10 min kjøring.

gjenkjente i alle fall et skilt den ikke så før kalibreringen, og kjørte generelt litt bedre, etter kalibrering.

synes det var veldig nice med skiltgjenkjenning. gjenkjente i alle fall 8/10 skilt i gjenomsnitt. det den slet mest med var «slutt på» skilt, dvs de teite 80 skiltene som mye heller bare burde vært 80-skilt.

noen steder brukte den den gamle databasen selv om den burde sett skiltet.

alt i alt veldig viktig update, og jeg ser fram til at den forbedres raskt.
#32
Tesla SW og AP / Sv: Navigation data, hvilken versjon?
onsdag 02. september 2020, klokken 19:45
da har jeg fått 2020-kart på begge bilene igjen:)
#33
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
onsdag 02. september 2020, klokken 19:42
synes du skal håpe på det ja
#34
Tesla SW og AP / Sv: Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.
søndag 30. august 2020, klokken 12:17
Gratis for de med HW3 men ikke har kjøpt FSD (eller AP)?

Begynner i alle fall virke småkjipt å ikke ha HW3 nå, for eksempel de som har HW2.5 og EAP. Var en god deal for disse å kjøpe FSD for 20 000 da det var på tilbud, virker det som. Personlig ville jeg tenkt at HW2.5 raskt vil føles litt utdatert og det er jo begrenset hva man kan få til med en chip som er 1/20 del så rask som HW3. Men det er rom for å forbedre den nok til at den blir en LaneAssist+ på motorvei. Og så har jo EAP folket også summon.

Det er også grunn til å forvente at den gps-baserte skiltdatabasen vil bli oppdatert med data fra de som har hw3 ombord.

Alt i alt er det i alle fall milevis bedre enn hva bmw, wv, osv gjør for kundene sine som har modeller som ikke er siste årsmodell. Husker en kompis betalte 40.000 kr eller noe slikt for GPS kart i sin BMW i ca 2010. Så 50.000 (nå 60.000) for FSD er ikke så helt borti natta, siden den også utvikler seg jevnt og trutt.

#35
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 19. august 2020, klokken 01:45
Synes jeg ser mange langtidsinvestorer som takker for seg og casher inn for tiden. Samme så jeg da aksjen bikket 400, 900, 500, 800, 900, 1200, 1400, 1600, 1780, 1800, og nå 1900.

Vanskelig å time folkens. Personlig er jeg veldig positiv langsiktig sett. Trenger jeg pengene ville jeg solgt nå, men hvis ikke så ser jeg ingen grunn til å selge nå. Forrige gang jeg solgte kjøpte jeg tilbake dagen etterpå, dyrere. Føltes feil.

Kult å treffe riktig (f eks på 900 før corona) og kjøpe billig tilbake. Det klarte jeg ikke. Men veldig kjipt å selge og se aksjen kjøre fra deg slik som de siste dagene også. Her er det vinn eller forsvinn for min del. Perspektivet er foreløbig satt på å se an ståa igjen ca 2025-2030.
#36
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 19. august 2020, klokken 01:36
Endelig er jeg noen tusen i pluss på bull x3 derivatet mitt som jeg plasserte før Q2 tallene. Veldig skuffende å se den halvere seg i verdi tross kjempetall, så det var jaggu på tide. Nå tror jeg at det er like greit å beholde den en mnd til, til battery day er overstått.
#37
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. august 2020, klokken 11:16
Hvis det denne gangen virkelig er hold i "løftene" hans om realisering om 6-8 uker, så skal den først ut til en testgruppe, for så å tilpasse seg UN/EU-regler. Det tok vel 6-8 måneder å få NoA til Europa? (Smart Summon har vi fremdeles ikke).  Men at den kan forbedre dagens oppførsel kan det muligens være lov å håpe på.

Du trenger ikke frykte bli særlig skuffet med den innstillingen :)

Uansett, synes det høres veldig lovende ut jeg, og forklarer trolig hvorfor vi har sett så lite forbedring siste året. Altså at de har fokusert på denne rewrite'n. Typisk Musk å tenke stort (se bare på SpaceX). Jeg digger det!

Å, Hadde jeg bare hamstret flere aksjer før de ble dyre! Blir ny sjanse etter splitten, dog. Kanskje jeg skal legge opp til fast kjøp av en aksje per mnd lønn da (ca 300 dollar) :-D
#38
Tesla SW og AP / Tesla plutselig forbigått av VW på selvkjøring?
torsdag 13. august 2020, klokken 21:30
Trodde Tesla lå langt fremme men etter å ha lyttet til denne biltesteren fra elbil24.no, så ble jeg litt usikker. Men synes han legger litt vel mye vekt på adaptive cruise som "selvkjøring". Håper Tesla kommer sterke tilbake når de får skiltgjenkjenning og slutter med "ghost braking" som han kaller det. Han nevner ikke Tesla med navn men er jo mange stikk som tyder på at han har lite til overs for Tesla sin tilnærming.

https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med-pa-test-av-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293
#39
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 04. august 2020, klokken 10:31
Shorte tesla før battery day og sp500 inkludering virker som et risky bet med dårlig risk/reward ratio, just saying. Hvis du har historikk på å shorte tesla på 400 dollar forstår jeg enda mindre hvorfor det frister. Så klart, var din vurdering at aksjen var dyr på 400 så er den jo kjempedyr nå, men likevel, timingen er kanskje litt vel risky nå før disse to potensielle triggerne.

Men vil heller ikke si det er low risk å kjøpe Tesla på disse nivåene. Med mindre man tenker holde på posisjonen 8 år fram i tid, da er det ikke stort mer risky enn andre vanlige aksjer, kanskje litt mindre siden de er godt posisjonert mot bærekraft og at det kun skal selges elbiler i Norge 2030, osv.

Men det er bare mine meninger, kan godt ta feil. Lykke til og ikke sats penger dere ikke har råd å tape, for det er kjipt (snakker av erfaring  :-[ )...
#40
e-Golf / Sv: Oppgradere telematikkmodul til 5G?
mandag 03. august 2020, klokken 19:14
Tviler på at det vil koste under 10.000 kr. Men går kanskje an å bruke en wifi router og koble bilen til via wifi? Tror tesla oppgraderer fra 3g til 4g (vet ikke pris), og de kommer sikkert tilby 5g oppgradering etterhvert også. har ikke følelsen av at vw er like "på hugget" til å tilby oppgraderinger på gamle biler som f eks tesla.
#41
Model 3 / Sv: Kjøpe nå eller vente? 🤔
mandag 03. august 2020, klokken 19:08
Ganske enig i den forventningen, men poenget var at fsd er lavt priset på bruktmarkedet. kommer rundkjøringer, skiltlesing og kryss på samme  måte som motorvei i dag så er det good value for meg
#42
e-Golf / Sv: Pris på service (3. gangs) på pre-facelift E-golf?
mandag 03. august 2020, klokken 16:55
Sitat fra: Oddaa på mandag 03. august 2020, klokken 16:45
Sitat fra: xerxes på mandag 03. august 2020, klokken 16:37
Mest pga garanti. Og for å se hva det koster siden jeg drev og solgte bilen. Takk for info. Synes VW har et rotete og tilfeldig system preget av for mange aktører som alle har sitt eget "hemmelige" opplegg og sine egne begrunnelser. Verste er at de forventer at man skal måtte ringe rundt og grave etter simpel informasjon, og bli stadig satt over til andre eller få random svar.

Må si at jeg ikke helt skjønner hva du refererer til her. En epost med spørsmål til forhandler har alltid resultert i et svar med pristilbud på service for min del. Helt tilsvarende som for andre bilmerker jeg eier/ har eid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja er sikkert nornalt, forventet bare å finne det på nettet, måtte slippe ut litt frustrasjon, beklager ;)
#43
jøss, solgte nettopp min 3,5 år gamle e-golf exclusive 2017 (190 km rekkevidde) til 155.000 til en forhandler, kunne fått mer privat. 42k på telleren dog.
#44
e-Golf / Sv: Pris på service (3. gangs) på pre-facelift E-golf?
mandag 03. august 2020, klokken 16:37
Mest pga garanti. Og for å se hva det koster siden jeg drev og solgte bilen. Takk for info. Synes VW har et rotete og tilfeldig system preget av for mange aktører som alle har sitt eget "hemmelige" opplegg og sine egne begrunnelser. Verste er at de forventer at man skal måtte ringe rundt og grave etter simpel informasjon, og bli stadig satt over til andre eller få random svar.

Når VW Id3 kommer , som blir solgt direkte på nett fra VW (men leveres hos forhandlere) håper jeg de strammer opp ting noen hakk. Så kan forhandlerne heller selge ekstrautstyr, gå rundt i dress/skjorte, og kanskje etter hvert legge serviceprisene sine ut på nett.

Da var dagens rant over.
#45
Model 3 / Sv: Kjøpe nå eller vente? 🤔
mandag 03. august 2020, klokken 15:42
Fikk en tanke om at brukte biler med fsd vil kunne være gode kjøp (om rewrite kommer i år) , siden fsd option gjenspeiles veldig  lite i bruktbilprisen men koster allerede 60.000 å legge til for ny bil, og vil øke. følger bilen ikke eier. Model S med hw 2.0 og fsd vil jo få hw3.0 installert gratis for eksempel, mem selges såvidt dyrere på finn enn de uten fsd.

Tipper nye teslaer kan gå ned ca 20 000 kr før jul pga dollar men ville iike sittet å ventet på det - det får man jo i så fall refundert før levering (ellers avbestiller man). plutselig gjør de noen endringer i pris / utstyr/farge uansett.

synes det er litt dyrt med SR nå, lett verdt mellomlegget å gå opp til lr awd pga stereoanlegg, 4wd og større batteri/ raskere lading, bedre garanti (?). skulle tro det gir økt gjensalgsverdi omtrent krone for krone . hengerfeste tror jeg neppe man får igjen, men gjør bilen raskere å selge.

hvitt interiør er neppe lurt økonomisk men wow det ser bra ut og føles digg!



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA