Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - xerxes

#211
Kjøpe elbil? / Sv: Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
onsdag 06. september 2017, klokken 23:09
zeta:

Jeg har selv en vw e-golf 190 km, som er kjøpt i år, som jeg har vært kjempefornøyd med utenom rekkevidde på langtur. Som pendle til jobb-bil (3 mil tr) gjør den jobben med bravur og den er billig i drift :) hittil har den knapt sunket i verdi, målt etter finn-annonser for tilsvarende biler.

Jeg tror du blir kjempefornøyd om du har kjøpt bil etter dine behov, den blir ikke dårligere selv om det kommer nyere biler. Tror i likhet med deg det vil være en trygg "bunn" i markedet drevet av folks behov for en elbil som bil nr to til jobb, som sikrer at bruktprisene på elbiler, også de med lav rekkevidde, holder seg bra innenfor garantitiden. Til og med brukte buddyer og thinker selges jo for over 50.000 kr...
#212
Kjøpe elbil? / Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)
onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
Jeg har analysert dagens marked og konkludert at det er lite som skjer på markedet før i slutten av 2018.  Jeg har analysert ut fra behovene til "vanlige" familier som kan tenke seg å ha en elbil som nr 1 bil, eller som en nr 2 bil for pendling.

Generelt er det et absurd "vakuum" i markedet akkurat nå preget av mangel på biler med skikkelig rekkevidde og ventetider på opp mot ett år for de mest attraktive modellene for folk flest. De bilene som er tilgjengelig har sørgelig liten rekkevidde og andre tilkortkommenheter som gjør det vanskelig å forsvare å bruke 300 000 på en bil som er avleggs om ett år. Tesla modell S er et hederlig unntak, men her må man opp i prisklassen 600 000 kr pluss.

En kort kommentar på noen modeller:

Renault Zoe: Mye for penga, grei rekkevidde, men mangler adaptiv cruise control, noe som er must-have i 2017. Ellers grei pendlerbil.

Hyundai Ionic: Flott bil, har acc, litt lav i baksetet, og reell rekkevidde på 200 km tross lite batteri. En flott bil til prisen, men nå er ventetiden absurd lang så den er ikke aktuell å bestille per i dag.

Vw E-golf: Flott bil, overlegen komfort blant småbilene, kvalitetsfølelsen er på topp, og har det viktigste utstyret. Rekkevidden er godkjent. Kan fås uten LCD-skjerm-speedometer i løpet av 3 mnd, ellers ca 6 mnd ventetid. Gikk nylig opp 15 000 kr i pris.

Leaf 30 kwh: Virker gammeldags og plastikkaktig. Har ikke ACC. Kan være et greit valg som pendlerbil dersom pris er viktigst.

Leaf 40 kwh: Levering i mars-april 2018. Stilig bil, har acc, lane assist, og rekkevidde opp mot 300 km (?). Pris ca 300 000. Største konkurrent er e-golf (ioniq utgår pga leveringstid), og det handler da om det er verdt å betale 50 000 mer for golfens kvalitet og status. Et minus med Leaf er ChaDeMo ladeport.

Leaf 60 kwh: Kommer i slutten av 2018? Kan få det vanskelig med å konkurrere med Tesla model 3.

Tesla model 3: Tidenes vakreste elbil? Rekkevidde fra 300-500 km. Minus: Leveringstid sent 2018, og kan man stole på Tesla på det? Gratis supercharging ikke inkludert. Pris kan fort bli på 450 000 kr pluss, dersom man ikke skal ha den "ribba", f eks 40 000 kr for autopilot, prmiumpakke, Teslas dyre vinterdekk og felger...

Tesla model S: Rask leveringstid. 640 000 for en S75, 400 km,  med autopilot. For tiden 0% rente og inkludert super charging med referal... Minus: Stor bil, litt dårlig finish,  Model 3 er penere. Dyrt med felger etc.  I forhold til at folk kjøper brukte Opel Ampera til 400 000 kr, så kommer ikke en model S med 0% rente så verst ut, særlig mtp forventet restverdi om 3-4 år.

Tesla model X: Stilig bil. Falkedører. Dyr (700 000 kr pluss).Prisen gjør den uaktuell for de fleste med vanlig inntekt.

Konklusjon: Beste alternativ er å vente på model 3 og ikke forvente at den kommer før 2019, like før momsfritaket på elbil går ut. For de som må kjøpe en elbil i dag, er det kanskje beste alternativet å kjøpe en Leaf  40 kwh, evt en Tesla Model S dersom man har økonomi til det.
#213
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Skal du se lansering i natt?
tirsdag 05. september 2017, klokken 20:34
Jeg skal se! takk for link :)
#214
Eksempelet var ment som en spøk, men alvorlig talt med 650 000 satt i indeksfond over 8 år, med gj.sn. avkastning på 8%, så vokser pengene til 1,2 mill. Da har man betalt inn ca 700 000 i løpet av 8 år, og sitter igjen med 550 000. I det minste nok til å dekke verditap på bilen.

8 prosent i året er selvsagt litt optimistisk (6 er mer edruelig) men poenget er der;)

Dette forutsetter selvsagt at man har såpass med cash, og er sannsynligvis lurere økobomisk enn å kjøpe bilen cash, men kan alltids være uheldig med timing på aksjekjøp. Frarådes på det sterkeste;)
#215
herlig innstilling :) ja man lever bare en gang ;)

kan jeg spørre hva pris du måtte ut for med inventoryen?

har hørt det er mulig med litt rabatter der men syntes prisene var ganske like på nettsiden som for nyprodusering av bil. slipper jo ventetid da :-)
#216
Tenker litt høyt her angående evt kjøp av model S:

Er spesielt veldig interessert i argumenter for hvorfor IKKE kjøpe model s.

-stoffseter
-75 rwd
-autopilot
-vinterdekk
-gratis supercharging
-0,75% effektiv rente (dvs det lønner seg med så lang nedbet. tid som mulig, grunnet inflasjon)

=640 000 (forutsetter 8000 i referal rabatt)

I forhold til f eks en passat GTE til 550 000 kommer den godt ut synes jeg. I forhold til en e-golf, ikke så bra, men det er jo også en litt annen type bil.
#217
Mener jeg husker det var noe trøbbel med garanti om man ikke brukte originale tesla-felger?

Har dere eksempel på hvor man kan kjøpe gode dekk og felger til halv tesla-pris? Må være en viss kvalitet da, er liksom ikke der at jeg vil ha livsfarlige kina-dekk på en bil til 600 000....

For øvrig synes jeg bilen er vanskelig å kjøpe uten å velge de ekstra pakkene:D hvis det er noe jeg kan klare meg uten er det kanskje premium, evt veganske seter.

"grunnbilen" virker å ha blitt ganske bra!
#218
Problemet med å kjøpe tesla er vel dyre servicer (ingen har svart hva en servicekostnader ligger på i året gjennomsnittlig, inkl bytte av slitedeler).


og etter garantien på 5 år går ut; hva koster det fikse defekt dørhåndtak 

har inntrykk av at teslaeiere kjøper en del felger og dekk. bare vinterfelg+ dekk koster 25 000 kr... for det kan man finansiere en e-golf (8 års nedbet) i ca 8 mnd...

mener ikke være negativ her, jeg elsker tesla men ønsker få realistisk bilde av hva det koster å eie en tesla i året.
#219
Har man 600 laken liggende til overs og kan cashe inn en tesla, så kan man ta lån til 0,75 % istedet, sette penga i aksje/indeksfond og etter 8 år, gratis tesla.

  :laugh:
#220
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
tirsdag 05. september 2017, klokken 00:34
Reserverte en. Er spent!

Jeg har forventningene høyt! Dobbel glede om det slår til. Hvis jeg blir skuffa er jeg tilbake på null.

Håper på:
-pro pilot med lane skifte, som vil føles som tesla autopilot på motorvei.
-adaptiv cruise selsagt (derfor er leaf uaktuell i dag, etter å ha ac på e-golf)
-pris på rundt 300 000 toppspecca
-400 km rekkevidde, dvs 50 kwh batteri
-mindre plastikkfølelse ala leaf og soul

Ikke for mye å håpe på vel? :)

Hilsen optimist
#221
ReneM: nesten identisk situasjon som oss.

har en 190 km e-golf med 3 års serviceavtale og 3 mil tr jobb.

takk for mange gode innspill her alle sammen.

sikkerhet og autopilot og mulighet for lengre bilturer i ferier etc er det som frister mest. med 8 års nedbetaling og 0% rente kommer mnd utgifter greit ut. tenker også at evt momsinnføring 2020 (eller om ap / sv kommer til makta) vil kunne bremse verdifall.

men e-golf er en flott bil å kjøre og har veldig lave utgifter om jeg beholder den 8 år. et alternativ jeg vurderer vs tesla er å beholde golfen og kjøpe en rimeligere bil nr 2, f eks en leaf2018 med 300+km i rekkevidde og "autopilot light".

eller å fortsette å klare oss med en bil, betale den ned over 3 år og ha "gratis" bilhold de meste 5 årene.

vanskelige valg for oss i middelklassen, som har "råd" til å låne oss til en tesla, men spm er om de penga kunne vært brukt på andre ting da vi har et begrenset budsjett pga "helt grei" inntekt men ingen arv eller spesielt mye til overs.
#222
Hei!

Ønsker gjerne innspill her på vurderingen om å kjøpe model S eller vente på Leaf 2, model 3, etc.

Vi vurderer nå sterkt å kjøpe en Tesla Model S75.

Det er flere ting som frister:
-plass til barneseter
-vi kjører til Danmark minst 2 ganger i året
-fornøyd med opplevelsen av min e-golf 190 km i dag, men rekkevidden funker ikke på langtur med små barn
-ny S75 kan nå fås med autopilot og vinterdekk for ca 640 000.
-rentekampanje 0,75% med 0 i innskudd, over 8 år blir det ikke så ille per mnd
-den er en sikker bil mtp bilulykker
-gratis supercharging dersom jeg får tak i en referral

Jeg ser også noen bakdeler med bilen:
-totalprisen er dyr (0,6 mill)
-verdifallet vil være stort, så denne bilen må vi ha i mange år
-usikkerhet mtp totalutgifter som service og forsikring (forsikring kostet 1500 kr med 50% bonus med elbilforeningens forsikring, mot 700 kr mnd for e-golfen!)
-den er litt svær å parkere
-model 3 kommer 2019ish og ville dekket de samme behovene til lavere pris
-dollar er fallende

Tar gjerne mot innspill! Er i tenkeboksen;)

Jeg lurer også på noen spesifikke ting ang. Tesla:
-Hva er forventede årlige servicekostnader per år?
-Synes det var litt dyrt med 25 000 for vinterdekk og felger. Er dette en grei deal for hva man får eller vet dere om smartere måte å få billigere vinterdekk på? Kan man f eks kjøpe bare vinterdekk og legge de over på sommerfelgen?

Hilsen Tesla-interessert:)
#223
e-Golf / Sv: batterihygiene
mandag 10. april 2017, klokken 14:40
takk for innspill!

det hørtes veldig bra ut! det hadde jo vært deilig å bare bruke vilen som jeg trenger den, lade fullt når jeg kan, hurtiglade når jeg må, og så får det heller være at bilen er litt mindre "pigg" fra år 8 og utover... tviler jo på at jeg skal ha den særlig mer enn 5 år uansett!

særlig siden jeg lader kun på jobb (borettslaget har ikke ladere)  og har reisevei totalt (sammenlagt, tur og retur) 35-40 km for å komme meg frem og tilbake på jobb. kjøpte jo bilen for å bruke den. samtidig, så tenkte jeg det kanskje var dumt å lade mer enn 80% om dette skadet batteriet etter f eks 4 år.

nå heller jeg mot å vare bruke den som det passer meg!
#224
e-Golf / Sv: voks under bilen ?
mandag 10. april 2017, klokken 14:24
takk da er det nok en behandling! det synes jeg er bra, så lenge det beskytter mot rust.

jeg merket ingen lukt så det er kanskje ikke tectyl!
#225
e-Golf / batterihygiene
mandag 10. april 2017, klokken 14:23
hei!

nå er eg ny på elbiler, men har lest meg litt opp på forumet her at det er sunt for batteriet å ligge mellom 20-80% av fulladet kapasitet. klattlading og hurtiglading er helt greit. temperaturen bør ikke være veldig høy sammen med at batteriet er fulladet. med disse reglene vil man kunne mangedoble antall ladesykluser før batteriet må byttes ut.

takker for disse tipsene. det jeg lurer på er hvordan jeg kan se hvor mye batteriet holder seg mellom 20 og 80 prosent? er det mellom streken over "rødt område" og den siste streken? eller vurde jeg bruke antall kilometer som mål? takker for tips!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA