Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - xerxes

#21
Tesla / Servicesenter i Moss aktivt?
mandag 25. november 2019, klokken 21:26
Merka at det var mulig å registrere service i Moss i appen?! Har dette vært mulig tidligere?
#22
Tesla SW og AP / 2019.36.2.2
fredag 22. november 2019, klokken 23:12
Brukte trixet mitt, og jaggu kom ikke 2.2 updaten trillende inn. Passet bra fordi bilen nektet plutselig å ha på autolys og autopiloten i kveld etter en tur på burgersjappa.

Skal teste det ut i morgen :)

Model S 75D FSD (hw2.5)
#23
Tesla SW og AP / Tips for raskere software update.
tirsdag 12. november 2019, klokken 18:15
Skyv over settingen under software til "promotor/ advanced"...

Nei tulla!

Mer seriøst så er tipset er å trykke 5 ganger på advanced-knappen, eller holde over den i 5 sek.- det vil få bilen til å sjekke mot server om den har en software update å by på.

Bekreftet av flere kilder på nettet...

For øvrig må jeg si autopiloten på 36.2.1 gav gåsehudopplevelse i dag - bremset flott opp før svinger, holdt fila som en gud på en vei den var tvilsom på tidligere. Avkjøring på motorveien gikk også bedre enn før, og tror jaggu meg den kjørte uten å ta inn på busslomma den pleier å svinge innom (60 km/t vei). Men vindusviskerne var dårligere enn 32-versjonen (facepalm).
#24
Model S 2013 - 2022 / Raskere lading for S75D.
søndag 19. mai 2019, klokken 11:33
Virker som at 2019.12.1.1 (som jeg har) har sørget for kvikkere lading!

Jeg prøvde et par ganger og ble skuffet, kom ikke over 85 kw, men så fant jeg info om at batteriet må være varmt nok før topphastighetene nås- og da jeg hadde kjørt en times tid på motorvei prøvde jeg en lader (40% igjen på batteriet), som gav meg 96 kw! Det gikk ned til ca 80 kw ved 50%. Vil da anta at jeg får de 110 kw hvis jeg kjører inn med 10-20% på batteriet og lader.

Begynte å frykte jeg hadde fått et "låst" batteri til lavere ladehastigheter siden jeg har supercharget en del på langturer til Tyskland.

Dette er bare knallbra oppdatering, planlagt pre-heating av batteriet, og oppgradering av S75D batteriet til ladehastigheter tilnærmet det 100-batteriene klarte før. Veldig happy!
#25
Kia Niro EV / kansellert kia niro
torsdag 09. mai 2019, klokken 15:31
da var min offisielt kansellert (plass ca 500). håper noen får glede av å rykke fram litt.

begynte å tvile på at det er noe særlig penger i å flippe denne for en stund siden, og nå er det jo kommet model 3 til 360 000 med hengerfestevalg til 8500 kr... mens kia og bos virker å fortsatt (!) være usikre på om henger blir noen realitet. prisen på niro  burde kanskje også være litt lavere enn model 3 SR+ RWD som fås til rundt 350 000(?)?

det niro har gående for seg nå er jo suv faktoren som er praktisk å gå inn i. synd med suikkerheten ang hengerfeste, og prisen som etter mik mening trenger en justering ala opel bolt. model y blir en tøff konkurrent i 2020 med pris 10% høyere enn model 3. tesla tenker volum. jeg er litt sint på kia som valgte å melke markedet når de så hvor godt hyundai solgte med sin minisuv. det hadde vært kulere om de volumproduserte niro til rundt 350 000 inkl alt som understellsbehamdling, lyddemping, osv, og ikke solgte så dyre dekk.

de ligger også litt bak tesla på software, skjermer, lydsystem, lademuligheter, mangel på firehjulstrekk og hengerfeste. nå må dere komme med noe nytt, praktisk og prisgunstig kia og hyundai!
#26
TM3 Hjul, dekk og felg. / sommer eller vinterdekk?
mandag 08. april 2019, klokken 16:02
leverer de model3 med vinterdekk eller sommerdekk? skifter de til de dekkene man ønsker ved utlevering?

det er vel i grunn snart ikke noe vits å ha vinterdekk på østlandet nå, så lenge det er 5-10 plussgrader?
#27
bestilte bilen i slutten av mars. da stod det levering i mars. skiftet interiør til hvit farge fordi det så fett ut. pr nå har jeg ikke fått noe VIN eller FI, men noen meldinger om at levering nærmer seg. sa høfflig fra at jeg ikke ville ha en «tilbakelevert bil», og har ikke hørt noe siden fra sms-mannen.

er det noen skipslaster på vei nærmeste tiden dere kjenner til? hadde vært helt greit med levering i mai og nyeste forbedringer og HW3 installert, men kjenner på at de gjerne kunne informere litt bedre om hva planene er. eller forespeile noen tidsrom som er aktuelle.

ikke meningen å være en klager, men er veldig ivrig på å få denne bilen og håper noen likesinnede har noe spennende info/rykter om levering framover :D
#28
Model 3 / ettermontere referal for supercharger?
lørdag 06. april 2019, klokken 12:01
har bestilt, ingen vin eller fi, kan de legge til kode for meg? i så fall hvor mailer jeg?
#29
Model S 2013 - 2022 / demper gummimatter støy?
søndag 31. mars 2019, klokken 21:58
noen merkbar forskjell på støyen med gummimatter eller filt?

synes det er mye vindstøy i høy hastighet i førerdør, noen som sliter med det samme? hjelper litt å dra vindu ned en millimeter, men sånn skal det vel ikke være?

har ikke premium (2018) så muligens jeg mangler litt demping i døra, er det noen som har noen råd ang. det?
#30
Tesla SW og AP / 2019.8.4
lørdag 30. mars 2019, klokken 08:35
Denne pumpes ut nå-

blir det model s/x Navigation on Autopilot kanskje? Sjekket noen?
#31
Model 3 / svart eller hvitt interiør?
fredag 29. mars 2019, klokken 19:13
har ikke sett det hvite interiører «live».. noen som har prøvd det og vil dele et (beskriv utfyllende) inntrykk ?

synes det svarte virker kult (særlig treet, i virkeligheten ser det bedre ut enn på bilder). men setene (særlig nakkeputene) ser litt billige ut. så spent på om det hvite er fett og hvilken feeling det genererer?

:)
#32
Model 3 / endring på bestilling?
fredag 22. mars 2019, klokken 18:55
hei. har bestilt en model 3 , og venter nå på final invoice/VIN.

er det da mulig å gjøre endringer på setefarge , og i så fall hvordan går man frem? gjorde bestilling før prisøknkng så håper de er allrighte med å kun belaste de 8000 kr hvite seter koster mer?

noen som har erfaring? er jo umulig å komme gjennom på tlf og ser ingen mail å kommunisere gjennom.
#33
Model 3 / Finanisering?
tirsdag 29. januar 2019, klokken 22:53
Hei- hvordan får man billån av tesla til model 3?

Bestiller først og spør om lån etterpå?

Bør man ringe først? Før man bestiller? Noen rentekampanjer på model 3 hos tesla nå?

Jeg kan skaffe lånebevis hos annen bank men lurer på om det er lurt å høre med tesla først?

Takk for tips
#34
TMS Hjul, dekk og felg. / dekktrykkensor
lørdag 17. november 2018, klokken 10:59
hei. hvor kan man lese av dekktrykk? kjøpte vinterdekk m felg hos tesla (19» hakka uten pigg).

ser bare en meny der jeg kan resette noe, trodde jeg kunne lese dekktrykket på skjermen med tpms eller noe sånt? dekkene ble skiftet av vianor, er det noe de har gjort feil? hadde den også på service hos tesla nylig.

noen ideer?
#35
Tesla SW og AP / 42.3 er ute
fredag 02. november 2018, klokken 22:25
Kanskje vi ser auto lane change i Norge snart?
#36
Tesla SW og AP / EAP nå 70 000 kr for kjøp etter levering
fredag 02. november 2018, klokken 21:28
Begynner nå å svi litt for oss uten millioninntekt å punge ut for å unlocke disse software funksjonene. En ting er å bake det inn i lånet til en prosent rente, en annen er å hoste opp 70 000 fra bufferkontoen, eller knekke sin BSU. Kjenner jeg er lettet jeg lyttet på magefølelsen og kjøpte både EAP pg FSD til totalt 70 000 kr. Særlig gleder jeg meg til å få HW3 gratis montert i løpet av 2019.

Tenker også at tilvalget vil prege bruktprisene i økende grad fremover- et slags klasseskille mellom biler med og uten EAP- (nesten som pre og post Model S nosejoben) etter hvert som V9 jevnt og trutt modnes og gradvis slippes ut i fri dressur. Det snakkes ofte om at rett type ekstrautstyr kanskje ikke øker verdien på bilen like mye som ekstrautstyret kostet (automatgir og skinnseter er en klassiker som sådan) men at det i det minste gjør bilen langt mer lettsolgt. Når det gjelder EAP (på mellomlang sikt) og FSD (på lang sikt) tror jeg faktisk man får pengene tilbake i ren reduksjon av verditap. I tillegg er den jo kos å ha på langturer mens man eier bilen da!

Noen som vet om FSD fortsatt er mulig å kjøpe sammen med ny/inventory bil ved å kontakte selger direkte («off the menu, som onkel Musk kaller det»)?
#37
Tesla SW og AP / Erfaringer med v9.0
tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:03
Tråd for å dele erfaringer med v9.0 (med fokus på AP/FSD). . Alle 8 kamera er nå aktivert- dette er huge! Ps. Husk å skrive biltype og AP versjon.

Nå har jeg kjørt en del km med 9.0 og ønsker dele erfaringer så langt.

Model S 75D med AP2.5. Første dagen med V9 aktiv la jeg merke til at bilen føltes litt annerledes med AP på. Litt røffere i kantene og mer edgy og ping-pong. Kjennskapet til version 8 sine styrker svakheter og karakter kunne ikke lenger brukes og jeg ble litt usikker og på vakt, høye skuldre.

Den har uploadet og downloaded små databiter jevnt og trutt siden i går. I dag var bilen helt annerledes å kjøre- nå holdt den til seg litt til høyre i fila si på en mye mer «normal» måte enn før. Har den «kalibrert seg»? Allerede liker jeg V9 klart bedre enn V8!

Autopark er raskere enn før og finner lettere ledige plasser. Fortsatt kjører den desverre utenfor sitt felt dersom det ikke er noen bakvegg. Virker ikke bruke kameraer.

Føler at V9 får ufortjent kritikk som en «tom» lansering uten særlig innhold. jeg føler derimot at V9 på en sykt spennende måte «dekker bordet» for heftige features de neste månedene og årene! Jeg får gåsehud av å tenke på forskjellen jeg opplever i innovasjon/utviklingstakt mellom Tesla og andre produsenter.  Som onkel musk sier: «i lengden er det takten på innovasjon som er det eneste som betyr noe.» Veldig happy!
#38
Tesla / lade på supercharger istedenfor hjemme?
torsdag 13. september 2018, klokken 11:03
hei  8)

spm: med gratis superlading er det lov/mulig å lade der istedet for hjemme, dersom man bor i nærheten av en? er klar over at det tar ca 20 min, og at det tas betalt for «okkupasjon» av plass etter endt lading.

har kort vei til jobb og å høre 20 min på lydbok ved supercharger en gang i uka for å spare 500 kr i mnd på strøm er jo en mulighet for de av oss som har lite å «rutte» med utover faste utgifter?

tipper er mulig, men kanskje ikke «verdt» innsatsen, da det å ha en fulladet bil på morgenen ofte er verdt mer enn dagsprisen man betaler i strøm hjemme?

ps: er det 80 eller 90 prosent som er best å lade til dersom man sjelden bruker mer enn 20% av rekkevidden per dag?
#39
Model S 2013 - 2022 / 75d med 85kwt batteri?
tirsdag 04. september 2018, klokken 13:00
hei! nettopp slått til på en model s 75d. første gang jeg er så spent for ny bil!

1 prosent rente i 10 år, luftfjæring, 4hjulstrekk, gratis superchrging og en bil som gjør 0-100 på under 4,5s ble vanskelig å velge bort. for spenningens skyld la vi til AP2 og FSD noe som gjør det hele veldig nytt og fascinerende. slik jeg forstod det er ap2 nå på et «nyttig» nivå og er jeg heldig vil det være til stor hjelp på danmarksturer etc.

fsd har jeg lave forventninger til men tenker det er greit å legge til på en bil man skal ha i ca 5 år og kanskje sikrer det at bilen «holder seg oppdatert» ref AP3 hardware. en liten symbolsk støtte til elon er også på sin plass følte jeg.

nå snakker jeg meg bort, men det jeg egentlig skulle spørre om er følgende:

leser at flere har fått 85kwt batteri i sine 75d levert i slutten av 2017. var dette en overgangsgreie der de hadde noen 85-batterier til overs, eller er det slik at nye 75d får 85-batterier konsekvent nå, softwarebegrenset, ellr som en måte å «uncorke» biler til å kjøre raskere enn model 3?

sliter med å finne info datert senere enn 2017 angående dette. hvordan er staå nå på batteriet på nye 75d biler? ser jo også at rekkevidden på nye 75d er omtrent som gamle 85-biler...
#40
Tesla / hvor mye er gratis supercharging egentlig verdt?
lørdag 25. august 2018, klokken 13:14
teller på knappene ang kjøp av ny grunnmodell av model s. bensinbil eller plug in hybrid til halve prisen er det jeg virderer den mot.

i vårt tilfelle er behovet hovedsaklig småturer/jobbkjøromg, men også, med familie dypt inne i danmark, langturer dit. dersom det er komfortabelt nok å kjøre model s med autopilot ca 8 timer, kan det være snakk om å reise dit ca en gang per mnd. å reise nedover i europa, f eks til roma, ca en gang i året, kan også være aktuelt.

har e-golf i dag og synes det er rådyrt å fylle opp på hurtigladere, samt at det ofte er kø/ventetid der.

dere med litt erfaring med tesla: i hvilken grad er gratis supercharging nyttig for en som meg? er det slik at dette sparer noen få tusen i året, så er det jo ikke vits å legge for stor vekt på det i vurderingen, da det er en bil som koster vanvittig mye å kjøpe.

«nøytrale» synspunkter tas i mot med takk:)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA