Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - xerxes

#1
Har forstått at de ved smartlading og bruk av Easee eller Zaptec hjemmelader tilbyr garanti om å alltid få 20% lavere pris pr kwh på det forbruket pr mnd som gikk til å lade elbil.

Jeg har brukt dette opplegget en stund og ser at, ganske riktig, så er det spesifiserte smartladings-forbruket 20% lavere pr kwh enn øvrig strømforbruk på regningen.

Så langt så vel. Men jeg har aldri sett at prisdifferansen her har vært større enn 20%, noe jeg finner rart ettersom strømmen om natten da jeg lader som regel er mye lavere enn snittprisen (mer enn 20% lavere enn snitt, vil jeg anta, basert på et kjapt inntrykk av strømprisgrafene). I tillegg er det også slik at vi bruker mye strøm i huset for øvrig, mens strømprisen er på det dyreste (f eks dusj om morgenen, lager middag kl 17), noe som faktisk taler for at differansen burde bli enda større (enn å sammenligne smartladingen med en ren "gjennomsnittspris" pr døgn på øvrig forbruk).

Så her føler jeg meg nesten litt lurt, kan det virkelig være slik at denne garantien til Tibber faktisk kan gjøre betalingen for elbil-strømmen dyrere ved å begrense differansen til MAX 20%, dersom man var flink å ladet med f eks gjennomsnittelig 30% lavere kwh pris til elbillading enn kwh pris på øvrig forbruk?

Håper noen kan her har peil og kan bekrefte at Tibbers garanti ikke også "garanterer" max 20% lavere pris på elbillading?

Fått tibber litt opp i halsen nå etter fakturerings-fjaset deres, så jeg det ville virkelig vært spikeren i kista for min del, om det er slik. Så please, fortell meg at jeg bare er paranoid? :)
#2
Model Y / Plasti-dip på aero-coverene til Model Y LR
onsdag 17. august 2022, klokken 10:10

https://m.youtube.com/watch?v=3MhuIBcFwg8

Tenkte prøve på dette her! Er så lei av den «krom»-looken etter å ha hatt det på Model 3. Mye mer clean å ha svarte deksler nå som Tesla har chrome-delete som standard, etter min mening. Bør helst unngås å introdusere flere fargeelementer enn nødvendig. Røde bremsekalipere er helt ok da.
#3
Bestilling og levering / Model Y LR- noen som har fått VIN enda?
mandag 15. august 2022, klokken 15:31
Jeg venter fortsatt på VIN. Tesla somler med å gi meg innbyttepris så frykter bli forbigått i køen. Vurderer droppe hele innbytte vurderingen så de får kommet seg videre i prosessen, den er sikkert ikke spesielt god likevel?

Fått tilbud fra forhandler på 460 løk for M3 LR 2020, og Tesla gir vel neppe bedre pris enn det... Viktigste er å få Yen på plass asap! :D
#4
Bestilte nå nylig en LR fra Berlin. Estimert levering 20. august-09 sept.

Hvit-hvit med vinterdekk, hengerfeste og FSD.

Må gi en honnør til Tesla for å gi prisen som gjaldt da jeg bestilte, på 580.000 kr (altså 90.000 lavere enn hva samme specs koster å bestille på nytt nå).

Jeg håper på levering ila august og at bilen er montert med Blade batteri fra BYD slik at man kan lade til 100% daglig og utnytte hele batteriet i hverdagen. 4080-batteri hadde selvsagt vært enda bedre, men det er nok en stund til de klarer masseprodusere nok av disse til at Berlin kan forsynes.

Håper i alle fall slippe denne ladegrensen på 80%.

Er det noen her som kjenner til om Performance modellene fra Berlin har Blade-batterier, og hvor stor kapasitet har dette i så fall? Vil det være forskjeller på LR og Performance-batteriene fra Berlin, tro?
#5
Polestar 2 / Prisreduksjon 80.000
tirsdag 04. mai 2021, klokken 00:03
https://dinside.dagbladet.no/motor/elbiler-blir-enda-billigere/73641167

Det var kraftig reduksjon, vil tippe det er for å matche model 3 SR+ sin reduksjon på 50.000?
#6
Tesla SW og AP / Tesla plutselig forbigått av VW på selvkjøring?
torsdag 13. august 2020, klokken 21:30
Trodde Tesla lå langt fremme men etter å ha lyttet til denne biltesteren fra elbil24.no, så ble jeg litt usikker. Men synes han legger litt vel mye vekt på adaptive cruise som "selvkjøring". Håper Tesla kommer sterke tilbake når de får skiltgjenkjenning og slutter med "ghost braking" som han kaller det. Han nevner ikke Tesla med navn men er jo mange stikk som tyder på at han har lite til overs for Tesla sin tilnærming.

https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med-pa-test-av-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293
#7
e-Golf / Pris på service (3. gangs) på pre-facelift E-golf?
søndag 02. august 2020, klokken 17:20
Hei. Kan noen hjelpe meg på en søndag med å finne ut hva 3. gangs service på "gammel" e-golf ca vil koste?

VW driver et meget kryptisk system for service på e-golfer, alle fall når det gjelder å få vite hva det vil koste. Det blir jo ikke noe bedre av at de har en drøss med ulike servicesentre, med sine egne priser, som man må ringe til for å få vite pris.

Det er snakk om en bil med 190 km rekkevidde.

Den har gjennomført 2 servicer tidligere og nærmer seg nå sin 3. service i følge bilens varslinger. Det er sikkert fordi det er ca 1 år siden forrige gang. Kilometerstand på bilen er ca 40.000 km. Har ikke vært noen bemerkninger på bilen tidligere og den virker funke OK for meg.

Noen som har erfaring med hva prisen er for 3. gangs service hos VW?  Husker ikke hva de gjorde på 2. gangs service, men mener de kanskje byttet bremsevæske. Har hatt 3 års serviceavtale så har ikke betalt noe særlig hittil, utenom ekstra ønsker fra meg som pollenfilterbytte, og inspeksjon/smøring av fjæring eller noe slikt, som de tok ca 2000 kr for.

Vil tippe den koster et sted mellom 2000 kr eller 4000 kr? Bremsebytte er vel litt tidlig? (de ser for øvrig bra ut rustmessig).
#8
Fikk endelig oppgradert til HW3 etter å ha ventet siden lanseringen (kjøpte fsd i 2018). Her er min erfaring med det, for de som skulle være interessert :)

Installasjonen (Moss) gikk smertefritt. Mistet ikke en gang noen settings på bilen, som jeg har hørt noen har opplevd. Leverte bilen kl 08, og hentet den 10.30. De fikset også et vridd setebelte.

Hadde samme relativt ferske software versjon både før og etter installasjon (2020.24.6.1 eller noe slikt). Bilen krevde ikke noe kalibrering. Jeg kunne derfor sammenligne opplevelsen før og etter på en "valid måte". I tillegg hadde jeg også erfaring med HW3 fra min model 3. FSD på begge biler.

Skrudde på FSD preview og jeg ser da på skjermen bak rattet: søppelkasser, stopplinjer, enkelte pinner/stolper, og selvfølgelig orange kjegler. Virker smooth, akkurat som i model 3. Går ikke an å zoome/tilte view siden den ikke er touch. Kjenner jeg savner  at model 3 kan vise kart-visning (neste sving etc) på skjermens høyre side når venstre side er helt dekket av ryggekamera el.l. Per i dag er model S sin løsning bedre på dette. Men det var en digresjon:)

Kjøremessig (autopilot) har jeg opplevd model S med hw2.5 som veldig tett opptil model 3 med hw3. Den virket kanskje litt langsommere til å reagere noen ganger. Autoparkeringen på model S har alltid vært bedre og mer smooth enn på model 3, som oppleves mer rykkete. Smart summon har funket best på model 3, hovedsaklig fordi det er mye lettere å være innenfor 5m radius av bilen når mobilen er selve nøkkelen (og den ikke skal sjekke både fysisk fob og mobilens bluetooth signal. Håper virkelig model s/x får tilsvarende mobilnøkkel snart). Buggen med at smart summon ikke fungerer før man har forsøkt et par ganger (eller i det hele tatt) er fortsatt til stede på begge biler. Helt ubrukelig men moro når det funker.

Så, dette var litt bakgrunn, men nå over til sammenligningen fra hw2.5 til hw3:
Kort sagt så kjører bilen veldig mye mer selvsikkert og smooth. Mindre fantombremsing. Virker som den er mye mer finmasket i bevegelsene når den korrigerer, mindre rykkete utslag generelt. Lå generelt bedre i fila si. Det som overrasket meg mest var hvordan model s nå virker kjøre mer smooth enn model 3 med samme hw3 og software-versjon. Den virker rett og slett "modnere" og tryggere på kjøringen enn model 3. Det syntes jeg var litt interessant. Mulig de har mer data fra model s, og at algoritmen derfor er litt bedre, som ved autopark.

Jeg får en hunch på at dagens software for hw2.5 og hw3.0 er tilnærmet identisk (foruten fsd preview). At softwaren trolig er skrevet for 2.5 og "emuleres" av 3.0, som er 19X så kraftig. Det vil da kunne forklare at den er litt bedre, men ikke på en kvalitativt bedre måte. Litt som at man kan skalere opp full HD til 4k på en kraftig bildebrikke. Hw3.0 virker også gå sjeldnere i "alarm" i situasjoner som er vanskelige, noe jeg tror kan skyldes at raskere prosessering minsker konfidensintervallet og dermed øker terskelen for når den piper og blir usikker.

Gleder meg veldig til total rewrite av fsd blir ferdig i løpet av året. Musk kjører alfaversjonen til jobb og er imponert. Da går vi fra 2D (2,5D) med stillbilder og svak tidspersepsjon, til full 3D i realtime med mulighet til å predikere objekter på en helt annen måte (eller 4D, som Musk sier).

Alt i alt synes jeg det var ganske interessant å få oppgradert og se de små forskjellene. Happy for at jeg har FSD på plass i begge biler og gleder meg til fortsettelsen. En ting er "the march of 9's" men jeg vil være veldig happy med en bil som klarer 98% også, det er temmelig avslappende ift å ikke ha autopilot. Skiltlesing, rundkjøringer, kryss, lyskryss, landeveier. Etter en lang pause i utviklingen av autopilot (bare småforbedringer, softwarefunksjoner og bugfixes så langt i 2018/ 2019).

Jeg har tidligere prøvd booke hw3 update to ganger med beskjed om å vente. Mulig det var noe de ville gjort uansett i forbindelse med at den skulle på verksted for noe annet. Kult at service senteret i Moss er oppe og går, gleder meg til det splitter nye senteret i Sarpsborg/Tunejordet trolig blir operativt i løpet av året.
#9
Model 3 / Rekkevidde kun 499 km ved 100%?
fredag 17. juli 2020, klokken 17:01
Ny model 3 her. Når jeg drar "ladegrensen" til 100% i appen, så står det kun 499 km der. Er det normalt? 20 grader ute så burde være litt mer vel?

Ser ikke noe sted man kan skifte mellom "rates" eller "estimated" målemetode slik som på model S... Kun mellom prosent og km.



#10
Tesla / powerwall/ solcellee
søndag 12. juli 2020, klokken 14:13
noen her som har fått installert powerwall eller solceller fra tesla i norge ennå?

det ser veldig fett ut men tesla opplyser ikke noe om tidsperspektiv på sine bestillingssider. er det nytt at man kan bestille i det hele tatt?

siden de tar depositum så ønsker jeg så klart vite ca tid før de kan installere. rart de mangler slik info på nettsiden...
#11
Model 3 / lys - blir blinket på
mandag 06. juli 2020, klokken 21:00
Hei! Når lysene er på auto (mener ikke langlysene) så blir jeg blinket på når det er kveld, den tenner to typer lys som jeg ser på skjermen.

Noen som har erfaring med det? Litt plagsomt, for den går jo alltid på auto av seg selv.

Kan det være at lysene må justeres litt kanskje, eller at de er så kraftige selv uten langlyset på, at andre biler reagerer?
#12
Model X 2014 - 2022 / Hjelp til å velge 5, 6 eller 7 seter
lørdag 13. juni 2020, klokken 14:29
Leker med tanken om å kjøpe en model X nå etter 50.000 prisnedgang. 2,5% rente hørte jeg, sikkert 3% effektiv. Over en million blir psykisk vanskelig, men synes ikke det er så verst priser nå for en skikkelig familiebil som X er.

Tror også at det kan være gunstig å kjøpe nå, sett i ett 5 års perspektiv, nå som det er 0% avgifter/moms på elbiler, se bare på prisene i danmark og sverige for model X.

Uansett; jeg er veldig i tvil om hvilken setekonfigurasjon som vil være best for mine behov.

Vi har to små barn, den ene trenger bakovervendt lenge til, mens det andre snart ikke får plass lenger og må etterhvert ha forovervendt.

I tillegg har vi nytte av å ha noen passasjerer av og til, besteforeldre, en lekekamerat, etc. Ser for meg at falkevingdørene er praktiske for å få barna inn i til daglig barnehageturer. Har ikke hund. Trenger sjelden hengerfeste eller særlig mye baggasje utover en barnevogn.

Ønsker høre fra de som har erfaringer eller tips om hvilken setekonfigurasjon som vil være best for oss. Også generelle erfaringer med model X, og om dette er en praktisk bil eller ei, eller tips om alternativer.

Dette er hva jeg tenker så langt:
Model X virker som en praktisk bil for familieliv med to små barn. Kjører mye, så dette er viktig for oss.

Den er laget av aluminium så rust bør ikke være noe stor fare for.

Nytt hjulopplegg/demperopplegg kom med Raven-oppgraderingen så det bør være positivt for holdbarhet tenker jeg, har jo lest at den slet en del med slitasje på hjul og rust på bremser. Falkevingdørene bør være kvitt de fleste barnesykdommene nå.

Så over til setene igjen:

5-dørs:
+Pris (ingen tillegg)
+Mulighet for 2 barneseter eller to voksne på sidene, og en liten person i midten.
+God baggasjeplass
-Dårligere air condition
-manuelle seter

6-dørs:
+Mer comfy for de 2 som sitter på midtrekka
+Mulighet å gå mellom setene
+elektriske seter
+mulighet å legge ned tredje seterad (?)
+mulighet å gå inn via baggasjerom dersom man legger ned et sete i bakerste rekke(?)
-50.000 kr tillegg

7-dørs:
+pristillegg kun 25.000 kr
+Bedre air condition bak enn fem seter
+Alt 5 seter har (samme seter?), bare med mulighet for to små personer bak ved behov.
+Kan legge ned bakerste rad og få stort baggasjerom, omtrent som 5seter
+Armlene i midten på midtrekka(?)
-Manuelle seter
-midtsetet er ganske lite praktisk anvendtbart, blir mest som en oppbevaringsplass

Alt i alt virker kanskje 7 seter som beste deal for oss, tenker jeg foreløpig... Mens 6 seter er best for de som tenker ha voksne passasjerer uten å bruke baksetene så mye. I praksis 4 svært gode sitteplasser for langturer. 7 seter er sikkert også OK for to barn bak, men koster da 50.000 kr mer for litt ekstra komfort der, uten å være så mye mer praktisk.

Takknemlig for innspill fra dere som har erfaring. Husk også på at jeg snakker om 2020 versjonen. Synes brukte model X virker veldig dyre jmf garanti og at man må ta opp dyrere lån, og går glipp av snacks som trådløs lading, Raven oppgraderingen, HW3 etc.
#13
Model 3 / model 3 med usb c og trådløs lading bekreftet
lørdag 13. juni 2020, klokken 12:07
på reddit ser jeg flere har fått usb c på sin model 3 i usa nå. altså har tesla brukt corona nedstengningen til noe fornuftig :-)
#14
Model 3 / Model 3 : levering 26. juni
fredag 12. juni 2020, klokken 18:21
fikk epost med avtale 26. august for utlevering av LR hvite seter.

trodde jeg måtte vente til august.

lurer på hva tesla har funnet på nå?
#15
Tesla SW og AP / HW3 - er det noe point å mase?
mandag 08. juni 2020, klokken 20:38
Noe point i å mase og sende request i appen dersom man ikke har fått sms? Noen steder i landet (tesla verksteder) som er mer sannsynlig å installere enn andre? Begynner bli lei av gamle HW2.5 , og nå skjer det vel mye moro snart siden de øker FSD prisen i hele verden 1.juli 2020.

Har inntrykk av at Musk sin beta versjon er ganske langt framme vs det vi ser i bilene våre nå, og det er også snakk om en total reskriving av kodebasen som vil tappe potensialet til HW3 og gjøre alle kameraene + mye mer av styringsmekanismene integrert til en helhet og øke nivået betraktelig.

Synes det har skjedd veldig gode bedringer på de siste oppdateringene, bilen ligger stødigere på veien og har begynt å leke med tanken på å kjøre på veier som ikke er merket med midtlinje for eksempel. Den tar også stadig bedre svinger på landevei uten å freake ut like ofte. På motorvei har NOA blitt langt bedre til å gjøre dumme ting.

Jeg er positiv!
#16
e-Golf / Pris brukt e-golf 85kw
fredag 10. april 2020, klokken 21:12
Hei. skal kjøpe en tesla og selge min 2017 e-golf. gått 40.000 km, i flott stand, fulgt servicer. hva er ca realistisk pris på denne ved raskt salg? fikk innbyttepris 110 000 fra tesla og syntes det var litt lavt, bedre å selge selv kanskje?

hva kan jeg regne med å få via finn.no? er 140.000 innafor?

bilen har ellers skinnseter, exclusive pakke, ryggecam, regnsensor etc. norsk bil. metallic.

er finn.no + bilkjøp appen til dnb enkleste måte å selge på?
#17
Model 3 / Dekkalternativer til model 3 performance
onsdag 08. april 2020, klokken 14:36
Hei. Tenker på å kjøpe en model 3. Ønsker gjerne noen innspill fra dere med erfaring her.

Behovene mine er å kjøre til jobb, på en ganske snirklete vei. I tillegg bør det være plass til 2 småbarn av og til. Prøver ha bakovervendte seter så lenge som mulig. Dette er bil nr 2 (primær jobbil), har en større bil også som nr1 (model s).

Det fornuftige valget for meg er kanskje å kjøpe en model 3 AWD. Rekkevidden er verdt pengene opp fra SR+ for min del.

Dilemmaet mitt er om jeg bør kjøpe AWD eller Performance? Jeg er en som setter pris på moroa med rask akselerasjon og alt det der. Men drawbacket, etter hva jeg forstår, er økt støy og at dekkene/fjæringen gir dårligere komfort og har lettere for å punktere.

Ruten jeg kjører kan kreve vinterdekk med pigg, da det kan være isete i blant. Jeg så ikke at Performance hadde noen valg for piggdekk.

Så hva tenker dere om disse valgene:

1. AWD med komfort og mindre støy (og ca 60 000 lavere pris) og evt boost upgrade.
2. Performance med bedre akselerasjon, kulere bremser, penere hjul, track mode (kommer ikke bruke den på bane), for ca 60 000 kr mer (eller 40 000 dersom jeg kjøper boost til AWD). Dersom det er mulig å kjøpe gode dekk/felger til AWD som har pigg og ikke bråker for mye så er jo det absolutt noe jeg vil vurdere. Synes ikke prisforskjellen fra AWD er det avgjørende i seg selv.

Å vente på model Y har jeg også vurdert, men tror det blir litt lenge til den kommer til salgs her i Norge.
#18
Model Y / Model Y performance - med eller uten hengerfeste?
fredag 31. januar 2020, klokken 17:34
Som dere vet har model 3P ikke hengerfestemulighet grunnet lave fjører. Vil det samme gjelde Model Y Performance? Noen som har sett holdepunkter for noe angående det, bilder etc?

Vurderer sterkt gå for Performance nå som gapet mellom AWD og P er 30.000 mindre enn før. og så er det jo moro å ha en P med fetere felger, slippe kjøpe update til 20.000 kr for mer akselerasjon etc. Og så får man kanskje bilen tidlig, heller ingen ulempe, spes hvis man rekker "momsfrihet" på en bil over 600.000 kr, og hvem vet hva som skjer i 2021 nå som FRP tok hatten og gikk - og venstre ikke lenger trenger kompromisse med å redusere bilavgifter totalt via elbiler.
#19
Tesla SW og AP / Har noen fått retrofitta HW3 i norge ennå?
fredag 31. januar 2020, klokken 12:08
I USA ser jeg det er en del som kan bestille nå, men at hver VIN må få "tildelt" sin egen HW3-enhet i et register tesla har, og at dette virker litt tilfeldig utvalgt. Og ingen automatisk beskjed om hvorvidt man er tildelt en eller ikke, med mindre man har bilen inne for å fikse noe annet på verksted hos tesla. Men, det siste er at dersom man sjanser på å bestille en retrofit-service i appen, kan man være heldig å få time det dersom bilen er flagget HW3 positiv i systemet deres (i USA vel og merke). Ingen klare mønstre i biler, kjøpetidspunkt el.l., mtp prioriteringsrekkefølgen av eiere.

Så, noen her på berget som har fått sin retrofit ennå? :)

Nå som HW2X virker være litt stemoderlig behandlet mtp optimaliseringer i det siste, så føler jeg stadig mer behov for å få oppgradert hjernen i bilen... Håpefull på å få den installert før sommeren. :)
#20
Tesla SW og AP / Model3 vs model S software.
mandag 09. desember 2019, klokken 19:17
Fikk teste en model 3 her om dagen. Betydelig dårligere autopilot enn på min Model S! (usikker, dro inn i sidelommer, autopark var nølende).

Det føltes omtrent likt som Model S fungerte for flere måneder siden.

De hadde samme, nye firmware versjon.

Ellers må jeg si at model 3 gav mersmak (performance). Litt mye hjulstøy på motorvei, ellers perfekt kjøremaskin. Regner med at model 3 "tar igjen" model S på software i løpet av neste år. Men tenkte det var greit å nevne forskjellen for folk, og så fikk jeg litt mer forståelse for at enkelte her inne griner mye over at utviklingen på autopilot går sakte. natt- og dag-forskjell mellom S og 3!

Model s begynner bli rimelig smooth nå på mange områder. Gjenstår rundkjøringer og fartsskilt og så er jeg ganske happy hvis de fikser auto lane changes enda litt bedre og fjerner kravet om bekreftelse.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA