Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - xerxes

#1
Har forstått at de ved smartlading og bruk av Easee eller Zaptec hjemmelader tilbyr garanti om å alltid få 20% lavere pris pr kwh på det forbruket pr mnd som gikk til å lade elbil.

Jeg har brukt dette opplegget en stund og ser at, ganske riktig, så er det spesifiserte smartladings-forbruket 20% lavere pr kwh enn øvrig strømforbruk på regningen.

Så langt så vel. Men jeg har aldri sett at prisdifferansen her har vært større enn 20%, noe jeg finner rart ettersom strømmen om natten da jeg lader som regel er mye lavere enn snittprisen (mer enn 20% lavere enn snitt, vil jeg anta, basert på et kjapt inntrykk av strømprisgrafene). I tillegg er det også slik at vi bruker mye strøm i huset for øvrig, mens strømprisen er på det dyreste (f eks dusj om morgenen, lager middag kl 17), noe som faktisk taler for at differansen burde bli enda større (enn å sammenligne smartladingen med en ren "gjennomsnittspris" pr døgn på øvrig forbruk).

Så her føler jeg meg nesten litt lurt, kan det virkelig være slik at denne garantien til Tibber faktisk kan gjøre betalingen for elbil-strømmen dyrere ved å begrense differansen til MAX 20%, dersom man var flink å ladet med f eks gjennomsnittelig 30% lavere kwh pris til elbillading enn kwh pris på øvrig forbruk?

Håper noen kan her har peil og kan bekrefte at Tibbers garanti ikke også "garanterer" max 20% lavere pris på elbillading?

Fått tibber litt opp i halsen nå etter fakturerings-fjaset deres, så jeg det ville virkelig vært spikeren i kista for min del, om det er slik. Så please, fortell meg at jeg bare er paranoid? :)
#2
Sitat fra: OlavV på søndag 04. september 2022, klokken 15:40
Svaret er nei  :-1:

BYD Blade til Berlin Model Y som er godkjent av EU er på 55 KW med 440 km rekkevidde. Den kan nå konfigureres på Tesla.com som en Tesla Model Y bakhjulsdrift med 430 km rekkevidde og grunnpris 519 990. En dyr bakhjulsdrift med kort rekkevidde. 

https://www.torquenews.com/15475/berlin-made-tesla-model-y-55-kwh-byd-batteries-have-270-miles-440-km-range

430 km på RWD, men den kan lades til 100% hver dag.
LR har 530 km men kan til daglig bare lades til 80% (dvs i praksis er rekkevidden bare 424 km).

Så ganke liten forskjell på reel rekkevidde, utenom teoretisk max rekkevidde ved 100%. I tillegg vil trolig RWD ha mindre nedgang i kapasiteten på batteriet utover levetiden.

Jeg ville heller hatt Blade batterier enn LR-batteri, men kjekt med 4wd og evt raskere ladehastighet.

#3
Tesla SW og AP / Sv: 2022.24.6
fredag 02. september 2022, klokken 19:06
virker gi mer stabile visualiseringer av vei og annet rett foran bilen , men jeg mistet visualisering av motgående biler med denne.

ikke merket noe negativt så langt. muligens litt mindre fantombremsing f eks ved møtende lastebiler i sving.

ikke merket så mye positivt heller men den er myk og fin i bremsingen på motorvei
#4
LRW vin her.. noen grunn til å heller vente på berlin tro?
#5
Momsen er bare på det som er over 600.000 kr vel?

Har en Model Y P til bestilling som er estimert i mars 2023.

630.000 med FSD. Da blir det bare moms på 30.000, så ca 6500 kr ekstra, ikke noen big deal i det store bildet.

Skal man ha model x eller s så blir det jo en del peng ut av det.
#6
Model Y / Plasti-dip på aero-coverene til Model Y LR
onsdag 17. august 2022, klokken 10:10
https://m.youtube.com/watch?v=3MhuIBcFwg8

Tenkte prøve på dette her! Er så lei av den «krom»-looken etter å ha hatt det på Model 3. Mye mer clean å ha svarte deksler nå som Tesla har chrome-delete som standard, etter min mening. Bør helst unngås å introdusere flere fargeelementer enn nødvendig. Røde bremsekalipere er helt ok da.
#7
Sitat fra: advale på mandag 15. august 2022, klokken 14:33
Trodde LFP batteriene var forbeholdt SR fordi de har mindre energitetthet osv.

Nå har Tesla fjernet mulighetene for å bestille 3 LR i USA. De tilbyr nå kun SR og P og begrunner med lang ventetid. Men den kjøper jeg ikke. Tipper de har høyere avanse på SR LFP og siden det er allerede kø over hele "fjøla" så prøver de å få kundene til å velge SR eller P.

Det vil overraske meg veldig hvis Y P blir med Blade-batterier i Berlin. De skal vel introdusere SR med Blade-batterier i Berlin. Det skal gå fra 1 skift til 3 skifter snart.

Etter å ha lest mer om temaet, så ser det ut som du har rett; Kun LR vil få blade-batterier på noe med 50kwh.

Kunne godt tenkt meg en sånn, men vil jo helst ha premium hifi og prisen blir sikkert nærmere 450 000-500.000 uansett for en SR, så da kan jeg like godt kjøpe LR med 4wd og premium hifi.
#8
Bestilling og levering / Sv: Model Y LR- noen som har fått VIN enda?
tirsdag 16. august 2022, klokken 02:50
Sitat fra: Jokkhov på mandag 15. august 2022, klokken 21:08
Sjekket selv om du har fått VIN?  Jeg har hatt VIN i 3 uker,  og fikk først idag telefon fra tesla om at de hadde matchet meg med bil..

står bare RN nummer på siden fortsatt. eller mener du med å kikke på kildekode og slikt?

jeg fikk telefon om at jeg var matchet med bil, men så aldri noe VIN nummer.


Og nå er leveringsdato flyttet fra 20. august til 31. august :/
#9
Sitat fra: REN-BIL på mandag 15. august 2022, klokken 16:18
Jeg synes matprisene har steget mye, men å få en Tesla for 460 løk er helt vilt!

Ha ha, tok den:)
#10
Bestilling og levering / Model Y LR- noen som har fått VIN enda?
mandag 15. august 2022, klokken 15:31
Jeg venter fortsatt på VIN. Tesla somler med å gi meg innbyttepris så frykter bli forbigått i køen. Vurderer droppe hele innbytte vurderingen så de får kommet seg videre i prosessen, den er sikkert ikke spesielt god likevel?

Fått tilbud fra forhandler på 460 løk for M3 LR 2020, og Tesla gir vel neppe bedre pris enn det... Viktigste er å få Yen på plass asap! :D
#11
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. august 2022, klokken 18:32
Etter som hva jeg har forstått så begynner de å produsere biler med BYD Blade batterier slutten av august begynnelsen av september for levering i fjerde kvartal. Visste ikke noe om dette før i dag jeg, men det kommer nok litt mer info iløpet av høsten tenker jeg.

Nysgjerrig selv, har forventet levering 3 desember til 17 januar på min model y performance fra Berlin

Jeg mener å ha lest det var snakk om levering av biler med BYD Blade batterier i slutten av august. Det ville jo også stemme bra med at LR fra Berlin leveres fra 20. august hos flere her. Nå er det jo ikke lenger snakk om båtlass fra Kina heller, så mulig det kan gå fortere i svingene enn vi er vant med her i nord. Kjipt om jeg ikke får Blade, men greit nok. Det ville jo vært smart å sette inn de nye batteriene i LR utgaven når de først har drøyet så lenge med å selge den fra Berlin. Kanskje det er P utgaven hvis fabrikken allerede lager denne nå med gamle batterier, som oppgraderes til Blade i Q4.

Jeg bare synser. Den som lever får se :-)
#12
Sitat fra: Contango på onsdag 10. august 2022, klokken 19:31
Sitat fra: xerxes på onsdag 10. august 2022, klokken 18:07
Må gi en honnør til Tesla for å gi prisen som gjaldt da jeg bestilte, på 580.000 kr (altså 90.000 lavere enn hva samme specs koster å bestille på nytt nå).
Den skjønte jeg ikke. Du sier du bestilte nylig. Tesla har ikke satt opp prisene på lenge.
Alle Y'ene har vanlige 2170 li-ion batterier enten de kommer fra Kina eller Tyskland.

Opps! Jeg har visst laget meg et kunstig mentalt skille for selv mellom det å «bestille» og å «kjøpe». Det er først nå jeg har gikk videre med å legge inn finansiering og slikt, mente jeg. Og helt «kjøpt» blir den jo ikke før penga og pølsa er overlevert. Jeg la inn bestillingen for lenge siden, i de tider da man betalte inn 15.000 i depositum.
#13
Bestilte nå nylig en LR fra Berlin. Estimert levering 20. august-09 sept.

Hvit-hvit med vinterdekk, hengerfeste og FSD.

Må gi en honnør til Tesla for å gi prisen som gjaldt da jeg bestilte, på 580.000 kr (altså 90.000 lavere enn hva samme specs koster å bestille på nytt nå).

Jeg håper på levering ila august og at bilen er montert med Blade batteri fra BYD slik at man kan lade til 100% daglig og utnytte hele batteriet i hverdagen. 4080-batteri hadde selvsagt vært enda bedre, men det er nok en stund til de klarer masseprodusere nok av disse til at Berlin kan forsynes.

Håper i alle fall slippe denne ladegrensen på 80%.

Er det noen her som kjenner til om Performance modellene fra Berlin har Blade-batterier, og hvor stor kapasitet har dette i så fall? Vil det være forskjeller på LR og Performance-batteriene fra Berlin, tro?
#14
Tesla SW og AP / Sv: 2021.44.5
fredag 10. desember 2021, klokken 11:18
betyr dette at de med HW3 og MCU2 (samt FSD) nå har vision autopark?

I så fall veldig spennende å se hvordan dette blir!

Etter hva jeg forstår så betyr det at autopark vil bruke kamera (muligens i tillegg til ultralyd/sonar) og kan parkere ut fra parkeringsplasslinjene.

Per i dag funker det jo bare å parkere mellom to biler, og selv om det fungerer greit nok er det litt ekkelt å vite at bilen er blind og orienterer seg som en flaggermus. Klarer ikke helt stole på bilen når den rygger noen cm inntil andre biler (med altfor stor fart, bråbremser når den er 5 cm inntil). I tillegg vet man jo aldri om bilen får med seg «utstikk» fra biler som den rygger inntil.

Blir sikkert mer nøyaktig på å stoppe riktig sted også når den rygger bakover (har opplevd den rygger over kantsteinen bak).

Håper vision park rulles ut nå og at den forbedres kontinuerlig fremover, dette er en potensiell game changer.

Litt kjipt at ryggekameraet på min model 3 grøter seg til med eksos-slaps etter 10 minutters kjøring nå om dagen, men på sommeren funker det helt greit utenom i sidelengs regn. Håper model 3 snart aktiverer kabinkamera som en backup/supplerende ryggekamera (blir som at kameraet ser det samme vi ser i bakspeilet), det er jo genialt for å kompensere litt for at ryggekameraet er tildekket. Bør også hjelpe mye på sikkerheten på motorvei å kunne se biler rett bak. Så lenge tesla er åpne på hvordan det brukes og tar privatliv på alvor har jeg ikke noe problem med at de aktiverer kabinkameraet, så lenge det gir vesentlig bedre funksjon/sikkerhet.

Anyway, gleder meg til å få testet ut vision auto park! :D
#15
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
fredag 30. juli 2021, klokken 18:02
Da fikk jeg bekrefta det gikk greit å nedgradere til 5-seters. Det blir ca 572 000 med hvite seter, FSD, og momsfrie vinterhjul til 25.000.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA