Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - litium

#16
Model 3 / Lakkskade bagasjerrom - andre gang
søndag 19. februar 2023, klokken 12:17
Det er jo et velkjent problem at hjørnene til bakdøren slår inntil nede med påfølgende lakkskade. Dette ble fikset av Tesla på garanti for et halvt år siden, og nå har problemet oppstått på nytt.

Utfordringen nå er at garantien snart utløper og jeg ønsker gjerne at det blir fikset permanent denne gangen så jeg ikke må betale dette av egen lomme år etter år. Noen som har erfaringer eller tips til hva som bør kreves av Tesla?
#17
Tesla SW og AP / Sv: Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?
mandag 06. februar 2023, klokken 21:21
Hadde en kar fra Tesla hos meg i dag ifm med en annen sak og han fortalte at de faktisk  har byttet noen frontruter pga dette. Men som de fleste andre hadde han ingen oversikt over status på problemløsningen.
#18
Model 3 / Ulyd fra vindu/vindusviskere
mandag 06. februar 2023, klokken 21:16
Jeg har en stund hatt en hvinelyd som tidvis kommer ved dårlig vær, som jeg en stund har trodd kom fra en lufthvirvel/sus ved overgangen fra frontrute til takglasset. Jeg merket det i høst første gang og det høres ut som det kommer fra området rundt kamerakonsollen, og jeg hører det primært rundt 100-110 km/t.

Nylig oppdaget jeg at lyden var synkront med når vindusviskerne går (men like vel ikke ved lavere fart). Noen som har opplev det samme?

Se/hør video.
#19
Tesla SW og AP / Sv: Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?
lørdag 04. februar 2023, klokken 19:51
Mørkekjøring med Tesla er blitt en begredelig affære etter det ble umulig å slå av viskerautomatikken. Spesielt interessant når vindusviskerne begynner å hoppe - slik kan den holde på i lang tid hvis man ikke blir gal og deaktiverer acc (se video).
#20
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
torsdag 05. januar 2023, klokken 18:56
Veldig bra hvis S3XY-buttons er en workaround man kan bruke, men det er dyrt og føles litt som å jailbrake bilen. Hva vet man om hvor lenge det vil fungere før Tesla endrer noe i software?

Ellers kan man se vedlagt dialogen jeg har hatt med Tesla om dette - ser ikke ut til å gå noen vei...

Her er  forøvrig noen utvalgte poster andre steder om denne problematikken:
https://www.teslaownersonline.com/threads/wipers-all-the-time.24424/#post-349639
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/auto-wipers-swipe-every-streetlight-cannot-use-autopilot-at-night.285213/

Et forslag som blir nevnt et sted er å bruke bakrutevarmernen (som også varmer opp kamerakonsollen) Har ikke forsøkt om dette hjelper.
#21
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
torsdag 29. desember 2022, klokken 21:28
Sitat fra: AlexØ på tirsdag 27. desember 2022, klokken 18:02
er det noen mulighet for å melde det inn uten å be om service`?
Så det var to muligheter nå, den ene var å «rapportere bekymring» eller noe i den duren. Igjen, hvis alle som sliter med dette rapporterer i appen så må det før eller siden få fokus.
#22
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
torsdag 29. desember 2022, klokken 11:31
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 28. desember 2022, klokken 06:17
Så jeg kjører alltid med viskerautomatikk av og trykker på knappen ved behov.

Problemet er, hvertfall på min 2019 TM3, at man ikke lenger kan skru av viskerautomatikk når man bruker AP.
#23
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
tirsdag 27. desember 2022, klokken 11:18
Jeg håper alle som sliter med dette melder det i appen til Tesla. Jeg har gjort dette nå og første svar er som følger:

"Hei! Det er styrt av den nye programvaren. Det er slik det skal være nå for at kameraene alltid skal være rene. Hilsen Tesla Service".

Her har jeg altså rapportert inn tørrgnikking til det punktet hvor viskerene begynner å hoppe på vinduet og man blir tvunget til å slå av AP. Hvis mange nok rapporterer dette kan de ikke på sikt komme unna med slike tullesvar.
#24
Tesla SW og AP / Autopilot speed limited due to poor visibility
mandag 12. desember 2022, klokken 16:40
I det siste har jeg begynt å få denne meldingen "Autopilot speed limited due to poor visibility" hvor bilen reduserer farten til ubrukelig lav. Hvis det virkelig hadde vært dårlig sikt så er det kanskje en god ide, men når man har en sikt på 300+ meter så gir det jo liten mening.

En annen irriterende ting er at man ikke kan slå av vindusviskere heller lenger på autopilot, så når bilen fra tid til annen finner ut at det er tid for tørrgnikking igjen, så er det enten å tåle det eller slå av autopilot.

Noen workarounds?
#25
Model 3 / Sv: Merkelig oppførsel på ratt/styring
mandag 12. desember 2022, klokken 16:33
Hadde også dette. Det viste seg at det var korrosjon i styrekrysset. Det var en relativt ukjent sak på tidspunktet, bare 3 kjente tilfeller på TM3 før min etter det som ble sagt. Dekket på garanti.

https://elbilforum.no/index.php?topic=54076.msg941749

#26
Lading av Tesla / Sv: Sliter med Tibber/Easee
mandag 12. september 2022, klokken 18:02
Sakset dialogen med Tibber siste par dager:

Jeg har nå satt Tesla powerup til av og satt bilen til lading i dag og Tibber viser at lading skal starte kl. 14.00 som er korrekt. Det skal lades 18 kWh ved 9 kW, så setter derfor avgang kl. 17.00. Likevel forsøker Tibber å starte lading rundt kl. 13.00, men nå har jeg blokkert det ved å også sette tidspunkk kl. 14.00 i Tesla-appen. Hva går galt i dette tilfellet?

Den opprinnelig planen var å starte kl 14, ja. Men dataene fra bilen ble utdatert (vi følger en viss tidsgrense), og da bruker vi en nødverdi som tilsier at bilen skal lade fra 50% til 100%, så vi måtte derfor starte ladingen litt tidligere. Dette er ment som en kriseløsning for å hindre at biler ikke lader.

Er det noen planer for å løse dette problemet? Dette er ekstremt irriterende og en av hovedgrunnene til å ha Tibber.

Ja, når smartlading skal oppgraderes til høsten, så håper vi at det blir mulig med et tilvalg i appen. Så, for eksempel, to innstillinger - ala "bruk siste status" og "bruk nød-verdi". Det hadde da vært den beste løsningen, og kundene kan selv velge hva de ønsker skal skje. At vi ikke får fersk data fra bilen er vanskeligere å gjøre noe med, da dette ligger på Tesla sin side. Men det er ikke et utelukkende Tesla-problem, vi ser det på ganske mange forskjellige merker.
#27
Lading av Tesla / Sv: Sliter med Tibber/Easee
søndag 11. september 2022, klokken 16:09
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. september 2022, klokken 05:28
Det er slik jeg har hatt det hele tiden. Smartlading av på Tesla integrasjonen og på i Easee. Allikevel startet den midt på kvelden med de høyeste prisene, selv om det bare skulle lades noen få kWh.

Fått testet litt idag og satt Tesla powerup til av - Tibber sier den skal lade kl. 14.00, men forsøker likevel å starte lading kl. 13.00. Jeg hindrer dette inntil videre med å sette tidspunkt i Tesla-appen i tillegg, da blokkeres Tibber sine forsøk på å lade tidligere.
#28
Lading av Tesla / Sv: Sliter med Tibber/Easee
tirsdag 06. september 2022, klokken 23:37
Ja tror det er rett forstått. Dette er det Tibber skrev:

«Pauset [i Tesla power up] i denne sammenhengen betyr at bilen ønsker å lade umiddelbart. Når Easee da ønsker å utsette lading, mens Teslaen ønsker å lade med en gang, så blir de to algoritmene jobbene mot hverandre.

Tesla power up (eller Easee) trenger ikke avinstalleres, men smartlading bør slås av i innstillingene. Når der er "av", så vil den ikke havne i konflikt med Easee sin algoritme.

Anbefalt er å ha det aktivt på Easee, da kan vi fremdeles hente ut batteriinfo bra Tesla power up. Hvis den kobles helt fra, vil vi ikke kunne smartlade utifra det faktiske batterinivået, og kommer til å bruke en "nødløsning" om 50% batteri og helt opp til 100%.»
#29
Lading av Tesla / Sv: Sliter med Tibber/Easee
tirsdag 06. september 2022, klokken 21:44
Det jeg ble forklart er at Easee skal være aktivert og Tesla installert men av (ikke pause). Hvis man avinstallerer Tesla klarer ikke Tibber å se SOC for å planlegge ladingen (bruker da 50 %).

Jeg mener jeg alltid har hatt den på av og at pause ikke var en opsjon tidligere. Det har nå fungert helt frem til siste par uker.
#30
Lading av Tesla / Sv: Sliter med Tibber/Easee
mandag 05. september 2022, klokken 23:03
Fikk omsider svar fra Tibber. De mener problemet er at Tesla powerup står på pause, og ikke av så lenge Easee powerup er aktiv. Så får vi prøve om det kan være løsningen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA