Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - litium

#106
Hyundai KONA / Soltak
lørdag 02. juni 2018, klokken 17:24
Hva tenker folk om soltak? Har selv et panoramatak på bilen jeg har nå og digger når jeg kan åpne det på varme sommerdager.

Men et lite soltak som ikke kan åpnes?
#107
Hyundai Ioniq / Sv: Ladebegrensing
lørdag 17. mars 2018, klokken 21:07
Takk, fant det. For fremtidig referanse:
http://www.youtube.com/watch?v=KwmjoXNDqPw&t=0m32s
#108
Hyundai Ioniq / Sv: Ladebegrensing
fredag 16. mars 2018, klokken 18:32
Takk, supert. Hvor fant du informasjon om dette?
#109
Hyundai Ioniq / Ladebegrensing
fredag 16. mars 2018, klokken 15:25
Hvordan er det på Ioniqen - kan man sette en maksverdi på hvor høyt man skal lade batteriet, f.eks. 80-90%?

Det er egentlig et spørsmål til hva jeg kan forvente meg på Kona som antakelig er bygget på mye av den samme teknologien.
#110
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
fredag 09. februar 2018, klokken 08:48
"Du kan logge inn på Tesla-kontoen din når som helst for å se din beregnede leveringstid"

Nei du kan ikke det. Ikke nå, fordi alle andre også skal det... :P
#111
Tesla / Ny redusert pris på TMS?
tirsdag 15. august 2017, klokken 17:03
Ser ut som prisen på TMS er redusert med 5.200 men at det ikke kommer med når man faktisk prøver å bestille?
#112
Hyundai Ioniq / Sv: Prøvekjørt 370 km i dag
onsdag 09. august 2017, klokken 21:15
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 09. august 2017, klokken 15:19
Regner med du da snakker om hengervekt på over 450 kg for da er det nok kun X som gjelder.

Finnes det elbiler med som kan trekke henger under 450kg?
#113
Sitat fra: vegard89 på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:24

Regnsensor leveres ikke i dag i hele tatt, men i følge selger er altså det noe "som kommer snart" med en software-oppdatering. Men hvis det hadde vært beint frem å få det til tenker jeg at de hadde gjort det for lengst.


Det står i brukermanualen at det er regnsensor:

*Model S har en regnsensor plassert inne i frontruten, i foten til det innvendige speilet. Når viskerne står på Auto, avhenger viskefrekvensen av hvor mye vann sensoren registrerer. Når vindusviskerne er stilt inn på 2. nivå, er sensoren mer følsom.
#114
Sitat fra: vegard89 på mandag 07. august 2017, klokken 11:58

Varme i speil /bakrute – Burde vært standard på alle biler solgt i Norge, helt utrolig at det ikke er det på TMS.

Regnsensor – Helt alvorlig, bilen kjører seg selv, men viskerne er jo en fulltidsjobb å justere fram og tilbake inn og ut av tunneller, byger, yr og regn på Vestlandet. Burde vært standard men finnes ikke på en bil av denne klassen.

Har så sett på finansieringsmulighetene.
Jeg legger til grunn å ha en del egenkapital. Det er en god rente men syntes det er ubehagelig å ha et billån som kommer til å holde seg høyere enn bilens restverdi. Dessuten vil det gjøre det vanskelig å feks refinansiere boliglån med så mye gjeld.

Mange gode betraktninger.

Men dette med manglende varme i speil/bakrute og regnsensor må vel være feil med mindre jeg misforstår et eller annet? Etter det jeg forstår så er dette standard på ny TMS?

Er enig i "ubehaget" med et så høyt billån, men ser ikke helt risikoen ift refinansiering så lenga man lar det være igjen en reserve på boliglånet. Selv antar jeg at om jeg går for en ny TMS nå, så blir det før eller siden lagt inn i boliglånet, avhengig av renteutviklingen. Det betinger jo at man har en margin på 700k+ innenfor 75% av boligverdi selvfølgelig.
#115
Tesla / Sv: Låne 100% eller egenkapital?
tirsdag 08. august 2017, klokken 00:31
Til info,

her er eksakt formulering av hvordan DNB regulerer renten i kontrakten. Hvordan dette i praksis vil håndheves over lang tid vil vel bare vise seg. F.eks. punktet om sikkerhet vil i realiteten gjelde fra dag 1 for de som låner 100%  ;)

2.2 Regulering av flytende rente

a) Renten beregnes etter den rentesats og i samsvar med de prinsipper som kredittgiver til enhver tid anvender for kreditt av det slag avtalen gjelder.

b) Kredittgiver kan ensidig forhøye rentesatsen når endringen er saklig begrunnet ut fra disposisjoner fra Norges Bank som påvirker pengemarkedsrenten, endringer i obligasjonsrenten, annen kreditt- politisk avgjørelse, eller endringer i det generelle rentenivå for kredittgivernes innlån.
Kredittgiver kan også ensidig forhøye rentesatsen når endringen er saklig begrunnet ut fra hensynet til kredittgivers inntjeningsevne på sikt, omstrukturering av kredittgivers innlån eller tilsvarende særlige forhold på kredittgivers side, samt når endringen er saklig begrunnet i en oppfølgning av myndighetenes syn på kredittgiveres rentepolitikk. Endelig kan kredittgiver ensidig forhøye rentesatsen når endringen er saklig begrunnet i individuelle forhold ved kreditten, f.eks. når sikkerheter (pant, kausjon) er redusert i verdi, eller når det er skjedd andre endringer på kredittkundens hånd som gjør at kreditten medfører betydelig økt risiko for kredittgiver.
I den grad kredittgiver forhøyer renten under henvisning til forhold som nevnt foran, skal kredittgiver som utgangspunkt sette renten tilsvarende ned når det eller de forhold som begrunnet rentehevingen er bortfalt. Dette behøver likevel ikke skje hvis andre omstendigheter som nevnt i pkt. 2.2 b) i mellomtiden har gitt grunnlag for å forhøye rentesatsen.

c) Endringer etter pkt. 2.2 b) kan settes i verk tidligst seks uker etter at kredittgiver har sendt skriftlig varsel til kredittkunden om endringen. Kortere frist kan likevel benyttes dersom endringen skjer som en følge av at det er inntruffet en vesentlig endring i pengemarkedsrenten, obligasjonsrenten eller det generelle rentenivå for kredittgivernes innlån.

d) Ved fastsetting av rentesats, gebyrer og andre kredittkostnader skal det ikke skje urimelig forskjellsbehandling mellom kredittgivers kunder.

e) Varslet til kredittkunden skal angi grunnlaget, omfanget og tidspunktet for gjennomføring av endringen, samt opplyse om kredittkundens rett til førtidig tilbakebetaling. Varslet skal også inneholde opplysninger om ny effektiv og nominell rente, om gebyrer og andre kredittkostnader som skal belastes kredittkunden, samt hvilken betydning endringene vil få for kredittens avdrags- og renteterminer (kredittprofilen) fram til siste avdrag.
#116
Model 3 / Sv: Batteristørrelse avslørt ?
lørdag 05. august 2017, klokken 00:49
A Better Routeplanner foreslår 165 Wh/km ved 110 km/t.
https://abetterrouteplanner.com/
#117
Tesla / Sv: Låne 100% eller egenkapital?
fredag 04. august 2017, klokken 21:07
Sitat fra: vegar_m på fredag 04. august 2017, klokken 17:22
Ingen som vurderer å la de stå i indeksfond eller andre rimelige fond over 5 år+, for så å eventuelt cashe inn på lånet etter dette?
Synes selv dette virker som en OK plan, spesielt når lånerenta er så lav.

Jeg har alltid gjort det slik - dvs. låne opp huset og sette et beløp tilsvarende verdifallet i indeksfond. Skulle indeksfondet ha en dipp ved neste bilkjøp kan man alltids låne mer på huset for så å innløse fondene på et gunstig tidspunkt. Men det krever jo at man har denne bufferen og har litt perspektiv.

Ellers for å få mest ut av den lave renten vil det være mest gunstig å låne 100% over 10 år og betale så mye som mulig ned på boliglån (eller andre lån med høyere rente), evt sette i fond om man ikke har lån. Regnet litt på det og kom til at jeg ville de første 3 årene ha betalt 28.000 mer i avdrag med samme totale mndl utgifter enn om jeg hadde lånt opp huset. Så det blir litt penger spart av det.

Det er muligens også lurt i noen tilfeller å låne 100% og betale ned så mye som mulig over de 3 årene (som man evt. har garantert lav rente), men da kommer det an på hvor mye mndl utgifter man tåler.
#118
Lading av Tesla / Sv: SuperCharger Brokelandsheia
tirsdag 01. august 2017, klokken 13:24
Sitat fra: Helge Alm på tirsdag 01. august 2017, klokken 12:07

18 mil en vei - da hadde jeg kjøpt en brukt Tesla - så ny som mulig. Hvem andre har 8 års garanti på drivenhet og batteri uavh. av antall km? Ikke krav om servicer heller, men ta servicer hver 40.000 km (grovt regnet 10.000,- pr gang. Bare i drivstoff så kan du regne maks 25 % av kostnadene på en elbil kontra fossilbil og det er ved 100 % hjemmelading. Nå vet jeg ikke om du kjører hver dag, men si 150 dager pr år og kr 1,- pr km ved fossilbil, så vil du spare min. 40.000,- pr år. Det er litt over 3.000,- pr mnd det + sparte kostnader på servicer.
Jeg skal selge min S nå til fordel for en X, men har kjørt på min S75D 61.000 km på 13 mnd. Jeg kommer ut med en total km.kost på ca. 0,7 kr/km. Billigste bilen jeg noen gang har hatt. Og har du mulighet til å lade på jobben, som blir mer vanlig etter hvert, slipper du å lade på vei hjem. Løp og kjøp sier jeg :-)


Du glemmer verdifallet  ;).

Beholder du bilen i 8 år, så er det nok butikk. Bytter du bil hvert 1-2 år som jeg leser mange gjør her (for ikke å snakke om de som bytter den ut før de har fått den ;D) så koster det deg fort 100k i året i verditap.

Se eksempel regneark som må tas med en klype salt - men det gir en viss pekepinn. Hadde jeg satt inn en dyrere fossilbil og lenger kjørelenge ville regnestykket blitt mer positivt for en TMS. Hadde jeg satt inn en 3 år gammel TMS til 450k, så hadde det også blitt positivt så lenge man beholder bilen i minst 5 år. I beregningen har jeg brukt samme kurve for verdifall for hhv fossil og elbil.

Verdifallet er forøvrig veldig vanskelig å vurdere, men har brukt data fra historikk og estimater fra smartepenger.no og dinepenger.no - historisk har elbiler med unntak av Tesla falt raskere enn fossilbiler, men det er ikke gitt at det blir slik fremover. Det er heller ikke gitt at Tesla beholder sin verdi like godt som før.

Utfordringen min er at jeg uansett skal bytte til TM3 (eller noe annet) om 2 år, så ser ikke at det er smart å kjøpe noe nå fremfor å beholde min 5 år gamle diesel enda et par år.

Kom gjerne med innspill til forutsetningene i arket om det er forståelig.
#119
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Reklame i tapatalk
tirsdag 01. august 2017, klokken 12:10
Kjøpte Tapatalk pro (IOS) for 33 kr, det fjernet reklamen.
#120
Lading av Tesla / Sv: SuperCharger Brokelandsheia
tirsdag 01. august 2017, klokken 10:57
Sitat fra: Skjøteledning på tirsdag 01. august 2017, klokken 09:58

18 mil en vei eller t/r? Klarer jo fint 18 mil t/r uten ladestopp. Med de gunstige kjøp som nå er på 75D så skal det godt gjøres å ikke komme ut i pluss med el kontra diesel/bensin.


Jeg har 18 mil én vei og det jeg mente om ladestopp var at det er 1) nødvendig med en Ioniq, hvertfall vinterstid 2) ikke strengt tatt nødvendig med en TMS, men skal man utnytte gratis SC så må man jo det ;)

Man kommer ikke nødvendigvis gunstigere ut med en ny TMS ift til en fossilbil. Verditap/avdrag blir fort 5-8k i mnd (avhengig av lånegrad og tidsperspektiv man betaler over). Det avhenger selvfølgelig hva man sammenligner med, hvor dyr fossilbil man har i utgangspunktet og ikke minst hvor langt man kjører i året og antall bompasseringer. I mitt tilfelle ville det ikke blitt lønnsomt (selv om jeg har veldig LYST PÅ en TMS  ;)).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA