Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jman76

#196
Noen som vet om felt J-M i plan 3 fortsatt er stengt?
#197
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2020
torsdag 29. november 2018, klokken 13:30
Jeg liker Soul, denne var kul.

Men det er er vel ingen grunn til å tro at de vil produsere veldig mye mer av denne enn e-Niro de neste par årene?
#198
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
onsdag 28. november 2018, klokken 09:43
Sitat fra: Joltus på onsdag 28. november 2018, klokken 09:03
Bimmelim eller bommelom?

Kan si så mye at man får utnyttet kaffeavtalen så til de grader som elbilist ;)
#199
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
tirsdag 27. november 2018, klokken 14:36
Sitat fra: TM på mandag 26. november 2018, klokken 20:57
Sitat fra: jman76 på fredag 23. november 2018, klokken 10:46
To raske ladinger hver vei, så ble det ganske tregt (laveste 26 kW). Cirka 1.t 20 min lading hver vei. Temperaturer fra minus fem til noen plussgrader i Østfold og Sverige.
Så lav utetemperatur er heller ikke nok til å hindre at batteriet blir varmt ?
For det var vel ikke lav temperatur på batteriet som ga så lav ladefart som 26 kw ?
Nei, det var høy batteritemperatur som strupet ladefarten. Skal sies at jeg på vei hjem tok av E6 ved Minnesund og kjørte rv. 33 om Gjøvik. Da var det rundt fem minus og tempmåleren i bilen sank noe. Ladet kjapt på Gjøvik, men rakk ikke å sjekke ladefarten på siste lading, da var andre behov mer prekære :)
#200
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
fredag 23. november 2018, klokken 11:50
Sitat fra: ThomasEL på fredag 23. november 2018, klokken 10:52
Sitat fra: jman76 på fredag 23. november 2018, klokken 10:46
Da har jeg gjennomført ilddåpen som elbilist. Lillehammer - Gøteborg t/r med lading over natten i Gøteborg.

Konklusjon; fullt mulig hvis man henger etter trailerne på E6 og henger med trailersjåførene på Trailer Club på CircleK.

Fem ladestopp hver vei (hadde holdt med fire med litt mer tolmodighet på laderne). Fem minutter i ladekø på en gratis hurtiglader i Sverige, ellers ledig ved alle ladere. Bruker ikke Leaf Spy.

To raske ladinger hver vei, så ble det ganske tregt (laveste 26 kW). Cirka 1.t 20 min lading hver vei. Temperaturer fra minus fem til noen plussgrader i Østfold og Sverige.

Grei tur alene, men gjentar nok ikke samme tur med barn uten overnatting på halvveien :)

Takk for at du deler erfaring :-)
Vi snakker da ca 46 mil..?
Fem ladestopp hørtes utrolig mye ut. Burde jo teoretisk gå med to. Og iallfall med tre. Men det avhenger selvsagt veldig av forbruk (fart) og hvor lenge man vil lade hver gang.

Jeg kunne ikke kjørt mye saktere på E6, strategien var raske ladinger mellom 20 pst og 70 pst for å unngå altfor rask overoppheting. Men det er ikke så lett å time når man er i ukjent område.

Tre ladestopp kan kanskje være mulig på sommeren, men da må man lade til mer enn 70 pst og mister mye av ladefarten. Kjørte for øvrig med piggdekk, så det spiste nok litt av effektiviteten, men ikke voldsomt. Snitt på 15,3. i computeren.

Min erfaring etter et halvt års erfaring er at Leafen liker motorvei ganske dårlig. Men den er perfekt for innlandsveier med mye 70-90 km/t.

For min del setter jeg nok grensa på 30-35 mil per dag hvis jeg kun skal kjøre motorvei.
#201
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
fredag 23. november 2018, klokken 10:46
Da har jeg gjennomført ilddåpen som elbilist. Lillehammer - Gøteborg t/r (979 km) med lading over natten i Gøteborg.

Konklusjon; fullt mulig hvis man henger etter trailerne på E6 og henger med trailersjåførene på Trailer Club på CircleK.

Fem ladestopp hver vei (hadde holdt med fire med litt mer tålmodighet på laderne). Fem minutter i ladekø på en gratis hurtiglader i Sverige, ellers ledig ved alle ladere. Bruker ikke Leaf Spy.

To raske ladinger hver vei, så ble det ganske tregt (laveste 26 kW). Cirka 1.t 20 min lading hver vei. Temperaturer fra minus fem til noen plussgrader i Østfold og Sverige.

Grei tur alene, men gjentar nok ikke samme tur med barn uten overnatting på halvveien :)

#202
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
tirsdag 25. september 2018, klokken 12:53
Sitat fra: Dudi på tirsdag 25. september 2018, klokken 09:21
Skal bli spennende å kjøre Leaf 2018 fra Strømmen til Nordseter til helgen. Det blir masse motorveikjøring og stigning. Jeg kjørte denne turen et par ganger med en Ioniq i fjor. Jeg får stort sett samme kjøreforhold som i fjor denne gangen også. Startet med max sakteladet batteri. Husker at Ioniq hadde igjen 60Km på Rudshøgda etter 130Km kjøring. Da hurtigladet jeg.

Strømmen-Lillehammer bør gå greit med pen kjøring. Gjenværende rekkevidde ser litt stygt ut på motorveien, men roer seg betraktelig etter Kolomoen. Rudshøgda - Lillehammer pleier å tappe cirka 15 pst med min kjørestil. Jeg vil tro bilen kan klare å kjøre helt til Nordseter hvis du tar det pent på motorveien, men en femminutter på ladestasjon vil nok være greit for nervene, hvis du ikke har Leaf Spy. Jeg hadde nok ladet litt.
Hilsen lillehamring.
#203
Passerte Dal med cirka 75 % i går kveld. Hadde 20 % ved ankomst Lillehammer. Propilot på 110 km/t på motorveien, men snyltet litt bak lastebilene opp de lengste bakkene. Varmt og tørt.
#204
Bor selv på Lillehammer og har kjørt samme strekning en del. Med 60 % fra Minnesund bør du ha god margin. 70 % fra Dal bør være greit. Kjørte selv fra Lillehammer med en liten ladestopp i Dal i dag. Mener jeg lå ganske tett på
50 % ved ladestopp, men da tok jeg det pent på motorveien.
#205
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Takstativ/skiboks Leaf 2018
fredag 06. april 2018, klokken 08:57
Jeg gikk for Handirack på min nye Leaf. Virker helt greit hvis man kun har sporadisk bruk av takstativ. Med skiposer, kan man få med seg mange par med ski på dette stativet.

Kjenner meg selv så godt at hvis jeg først monterer et fast takstativ på taket, forsvinner det aldri.

Vask eventuelt taket lett før montering, selve monteringen er gjort på 4-5 minutter. Kan ikke se at slitasjen skal være veldig stor hvis man legger det på et rent tak, selve monteringen er skånsom. Fulgte med "matter" til mitt stativ, slik at det ikke beveger på seg.

Anbefales hvis man kun trenger stativet noen få ganger i året og ikke har behov for å frakte sykler.
#206
Jeg har kjørt Leafen snart en måned og er veldig fornøyd så langt.

Har kjøpt bilen for å klare turer på opptil 20 mil på en dag, så hurtigladeprobelmatikken er ikke så veldig interessant for meg i praksis, men det er ingen tvil om at dette fort blir en sur pille for Nissan i varme land med mye høy hastighet. 

Til nå har jeg kun plugget den på hurtiglading en gang for å sjekke at ladebrikken funker. Sommerferieturer på 30-40 mil per dag med rimelig god tid, anser jeg som veldig uproblematisk med bilen. Plassen imponerer, selv med en haug ladekabler baki.

Sammenliknet med en ny fossilbil, er dette en sparebøsse på hjul, så for den ene turen jeg eventuelt skulle finne på å ta over 50 mil i året, leier jeg heller en annen bil.

Bilen er fin å kjøre, og det er komfortabelt med forvarmet bil om vinteren. Den muligheten hadde jeg ikke med den gamle fossilbilen. Mest gledelig for meg er at Leafen er en god vinterbil. Savner ikke min gamle 4x4. Digg å starte med full tank i garasjen når man trenger det.

Den tiden jeg sparer på bensinstasjonbesøk, får jeg heller porsjonere ut på hurtigladestasjonene i sommerferien med en is i hånda.
#207
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf-spy
tirsdag 03. april 2018, klokken 12:59
Får man lukket igjen dekslet med denne dingsen i?
#208
Dette er ikke veldig bra for 40-Leafen og begrenser nok dessverre brukspotensialet, spesielt som feriebil. 

Noen som har erfaring om landeveiskjøring i 70-80 kontra motorveifart opp mot 110 slår ut på hurtigladeladehastigheten i praksis?
#209
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Antispinn
mandag 12. mars 2018, klokken 14:46
Nei, det gir kanskje ikke så mye å ha på Eco, det viktigste er å være følsom på gassen. Det var et tips fra "gamle Leaf-førere", men den har jo svakere motor, så dette er kanskje lettere å fintune for nye Leaf. Jeg har aldri kjørt den gamle.

Jeg trodde jeg måtte rett på bestilling av kjetting for å ha de i beredskap, men det ser det ikke ut til at jeg trenger å stresse voldsomt med så lenge kommunen opprettholder et greit servicenivå.
#210
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Antispinn
mandag 12. mars 2018, klokken 12:11
Jo, du kan slå av ESP/antispinn i en av hovedmenyene. Husker ikke helt i farten hva den heter, men det er vel noe tilsvarende kjøreinnstillinger. Bla med piltastene høyre-venstre.

Jeg bor i en veldig bratt bakke med skikkelig vinterføre for tiden. Bilen har piggdekk, men jeg må si at jeg inntil videre er veldig imponert over fremkommeligheten. Men man må ha med seg litt fart oppover. Står bilen stille, blir det mye vekt å dra oppover.

Jeg kjører opp min brattbakke med Eco på og ESP avslått. Savner inntil videre ikke min gamle Subaru Forester...

E-pedalen er for øvrig genial når man skal ned den samme bakken. Lett å justere fart og holde hjulene jevnt rullende med så lav hastighet man egentlig ønsker. Unngår å låse hjulene og skli på glatt vinterføre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA