Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cral

#361
Kia Niro EV / Sv: Endelig felles venteliste hos Kia!
onsdag 17. januar 2018, klokken 07:47
Med plass 824, så ville jeg tro du får i første halvdel av 2019, kanskje til og med første kvartal, om de første bilene kommer i desember, som "lovet".
#362
Sitat fra: gr på tirsdag 16. januar 2018, klokken 12:21
Er dette endret nå helt i det siste?

For eksempel fikk min samboer 5000,- i bot for å kjøre vår tomme 2T boggihenger bak en XC90. Hengeren veide da 345kg. Samtidig så kunne hun lovlig kjøre en 5,6 meter campingvogn på 1250kg bak 1-serien vi da hadde. Helt latterlig mismatch, så jeg håper det stemmer at dette er ryddet opp i!

Nei, dette har vært siden før B96 kom.

Samboeren fikk bot etter nåværende regler ja, reglene er, og har vært slik:

B:
Maks tillatte totalvekt (fra vognkortet) på vogntoget (trekkvogn + henger) er 3500kg. Unntaket er trekkvogner med tillatt totalvekt på over 2750kg, som har lov å trekke henger opp til 750kg, selv om dette skulle få tillatt totalvekt på vognkortet til å gå over 3500kg.

B96:
Maks tillatte totalvekt (fra vognkortet) på vogntoget (trekkvogn + henger) er 4250kg.

BE:
Maks tillatte totalvekt (fra vognkortet) på vogntoget (trekkvogn + henger) er 7000kg.

Så må du sjekke hva vognkortene tillater at du har lov å trekke med den aktuelle trekkvognen eller laste på den aktuelle hengeren.

Og av de tre tallene, så det det laveste som gjelder.

Og om det var vanskelig og forstå....

Så finnes tilhengerkalkulatoren både som nettside og app på Google Play eller Apple App Store

#363
Sitat fra: Joar Øverland på mandag 15. januar 2018, klokken 22:37
Det siste innlegget gjelder da kun de som har BE lappen....

Faktisk ikke..

Du har lov å trekke den med B, om bilen har en tillatt totaltvekt på maks 1500kg, og hengerens aktuelle vekt ikke overstiger det bilen har lov å trekke.

F.eks, en 1999 Polo

[ You are not allowed to view this attachment ]





#364
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
mandag 15. januar 2018, klokken 14:27
Sitat fra: PionerThink på mandag 15. januar 2018, klokken 11:54
Hadde vært supert med tilbakemelding om størrelsen på bagasjerom på begge da dette også var tema for Niro i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37554.15
Er jo ikke lett dette med volum hvis noen produsenter regner med hulrom under luke mens andre ikke gjør det ???
Bilder sier også mer enn tusen ord ;)


Men også umulig å svare på da PHEV har batteriene over bakaksel, mens conseptvideoen viser den under gulvet.
Et annet bildet jeg så viste også at 12V batteriet var flyttet vekk fra bagasjerommet, men så ikke noe svar på hvor bildet var hentet fra.
#365
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
søndag 14. januar 2018, klokken 23:07
 :+1: Det han over sa.
#366
Og her er deler av det VG skriver om bilen:

"Bilen er søskenbarn til Hyundai Ioniq (bare innmaten), og trolig får den samme drivlinje, som betyr et batteri på 28 kWh og 28 mil rekkevidde. Prisen er ikke klar, men skal vi tippe, blir den godt under 300.000 kr."

http://pluss.vg.no/2018/01/08/3026/3026_24224159
#367
Sitat fra: gr på fredag 12. januar 2018, klokken 11:47

Var da voldsomt til påståelighet.


Er det ikke stikk motsatt da?  Det eneste jeg påstår er at ingen vet.

"Konseptbilen av Niro Electric ble vis i Las Vegas på tirsdag. En del vil nok endre seg til produksjonsmodellen, og vi har ikke fått bekreftet pris og rekkevidde enda. Vi tror bilen kommer med to ulike batteripakker og et anslag er rekkevidde på 300 og 500 km"

Fra facebook-chat med Kia Norge i går.
#368
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
fredag 12. januar 2018, klokken 10:57
Sitat fra: Jakal på fredag 12. januar 2018, klokken 10:31
Cral, kjøper du en el-bil med lang rekkevidde (Kona med største batteri) vil det uansett være en god investering hvis du tenker videresalg i overskuelig fremtid.

Forøvrig, hvis jeg forstår det riktig, fjernes omregistreringsavgiften for el-biler i 2018. 

Det var det jeg tenkte også, så jeg regner med at jeg bestiller en Kona, uansett hvilken jeg ender opp med å eie.

Omregistreringsavgiften er fjernet - men i en overgangsperiode må du betale, så får du den tilbake. Datasystemet taklet visst ikke det...
#369
Ryktebørsene (her og i facebook gruppa) nevner fra 400-500 biler i år.

Men ingen vet.

Ingen vet noe om batteri, motor, aksler med drift, tilhengerfeste, pris, utstyrsnivå, om de greier å levere i år.
Offisielt har de gått ut med navnet. Og video av en konseptbil.
#370
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
torsdag 11. januar 2018, klokken 22:05
Jeg synes Niroen virker som en fornuftigere bil, men om jeg har regnet rett, så kan jeg få Konaen 6 mnd før Niroen... Og ingen av disse er biler som kommer til å falle mye i pris de første månedene. Kanskje ta ut Kona mens jeg venter på Niro?
#371
Over 600 i Niro køen i går kveld, i følge Facebook gruppa.

#372
Sitat fra: AnfieldRoad på onsdag 10. januar 2018, klokken 17:21
Du kan ikke selge kø lappen.

Jeg har faktisk ikke finnet noen steder hvor det står at man ikke får lov.

#373
Kia Niro EV / Sv: Hvilket oppsett vil dere velge?
torsdag 11. januar 2018, klokken 08:26
13 pol. Alle nye hengere kommer med det. Det er også det som er standard per i dag.
#374
i-Pace / Sv: Hjemmeladestasjon til i-Pace EV400
onsdag 10. januar 2018, klokken 14:00
Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2018, klokken 13:57
Hvilke biler har 3-fase lader i dag? Kun Tesla og Mercedes B-klasse?

Renault Zoe lader med 3 faser
VW Golf lader med 3 faser


Som jeg kommer på i farten...
#375
Kia Niro EV / Sv: Niro EV på CES
onsdag 10. januar 2018, klokken 09:31
Uten.

I alle fall sto det når jeg leste testen av PHEV (eller var det av HEV) at det ikke var planlagt awd av Niro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA