Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cral

#31
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
mandag 02. september 2019, klokken 12:45
Sitat fra: Tafsern på torsdag 29. august 2019, klokken 09:48
Jeg har prosentandel og km på batteriet, samt har satt den til å lade umiddelbart til 50 %, men resterende på smartlading. Maks % fulladet må derimot gjøres i bilen/bilens app.

Men det er riktignok så lenge jeg har logget meg inn på bilen via Tibber, så den får jo informasjonen derfra og ikke via kabel etc.

Jeg er fullt klar over at det er forskjellige ting...men foreløpig et helt greit kompromiss i appen til Tibber. Riktignok fungerer det bare på de bilene Tibber støtter tilkobling til.

Joda, men det er ytterst få Kiaer som har app\api, så her vil nok ikke det hjelpe. Og løsningen du skisserer er det jo ikke easee laderen som styrer, men Tibber som snakker med bilen via et api, og easee via et annet. Så der bør ros tildels til både Tibber og de produsentene som har app. Det jeg reagerte på er man rakker ned på Easee for at den ikke har en funksjon, som ikke er mulig å få til, p.g.a. utstyret det kobles til. Hadde bilene sendt informasjon om soc gjennom ladekabelen, er jeg rimelig sikker på Easee ville fått funksjon for å lese dette.
#32
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
torsdag 29. august 2019, klokken 08:00
Sitat fra: eadie på onsdag 28. august 2019, klokken 18:47
Du får ikke oversikt over SOC på batteriet, så du er i blinde om hvor mye eller lite som gjenstår.
Kan heller ikke sette limit på SOC, feks sette 90% som slutttpunkt.
Svakt.

Det får ikke tibber kundene heller - og forklaringen er ganske enkelt. Det er ikke støtte for det på noen type 2 ladere.

Du går ganske høyt ut og klager på et produkt - med ganske feilaktige påstander.

Skal du sette % lade begrensning på en Kia så setter du det i bilen.
#33
Lade hjemme / Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
lørdag 17. august 2019, klokken 20:47
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. august 2019, klokken 06:59
Jeg skrev på en "sjekket schuko". Klart det ikke er optimalt men på jobb har vi rundt 30-40 schuko i parkeringshus. De har vært i drift i 5-6 år og er i bruk hele tiden. Har blitt byttet en og annen men har slik jeg forstår gjort jobben og vel så det. Her snakker vi om noe midlertidig for å "overleve" til nytt er på plass. 10 A er forsatt ikke mer enn det varmtvannbeholder eller en kraftig vifteovn trekker - 2300W

Svært få varmtvannsberedere som står på i timesvis, finnes noen ovner i gamle trekkfulle hus, men... En annen ting er at hverken varmtvannsberederen eller vifteovnen pleier å bli trukket ut hver dag. Og i alle fall ikke rett etter at den har stått og dratt 10A i flere timer.
#34
Skoda ENYAQ / Sv: Reservasjon Skoda Vision iV
onsdag 19. juni 2019, klokken 13:16
Betaling krasjet førstegang for meg - endte på kønummer 1104, så det har gått fort...
#35
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
tirsdag 18. juni 2019, klokken 06:47
Sitat fra: elbilen1 på tirsdag 18. juni 2019, klokken 01:51
Noen som vet om det går ann å montere fast ladeplugg fra undersiden ? ser det er innføring for kabel

Du kan sette den opp til å lase kabelen fast. Ikke helt fast kabel, men funksjonsmessig likt.

#36
Kia Niro EV / Sv: fotoboksvarsler og innvendig illumination?
søndag 16. juni 2019, klokken 19:47
Innvendig lys - er ikke en del av FE pakken. Så det er vel kun import biler som har det foreløpig
#37
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:32
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 11. juni 2019, klokken 06:17
Interessant at den desidert lengste tråden i Kia e-Niro delen av forumet er «Går du for Tesla Model 3 i stedet for e-Niro»....folket er åpenbart opptatt av hva andre velger.

Tråden er vel godt besøkt av de som prøver å få folk over på Tesla, slik at de får e-Niroen sin tidligere.
#38
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
mandag 10. juni 2019, klokken 10:33
Jeg lar Tibber senke styre temperaturen på varmekabler og varmepumpe. I vinter betydde dette at gjerne økte temperaturen litt midt på dagen når strømprisene var lavere, og senket temperaturen rett før prisoppgangen på ettermiddagen.
#39
Kia Niro EV / Sv: Ulyd fra drivverk - bytte av motor/girboks
tirsdag 28. mai 2019, klokken 08:20
Jeg har bilen inne hos BOS Moss ettter noen små "klunk"ved bremseing (regenering?), akselerasjon og tror også det har vært tilstede ved fult rattutslag.

Selvfølgelig, i går når jeg leverte bilen, så var lyden der ikke...

Oppdatering kommer.
#40
Lade hjemme / Sv: CircleK hjemmeladestasjoner
fredag 24. mai 2019, klokken 09:41
Og Cirkle K sitt tilbud har jo masse begrensinger:

SitatInkludert i standardinstallasjon

• Automatsikring - 32-40A 3-fase
• Inntil 15 meter kabel fra ladeboks til sikringsskap
• Inntil 2 gjennomboringer i trevegg
• Inntil 4 timer arbeid på plassen
• Montering og tilkobling av ladeboksen
• Inntil 25 km kjøring fra nærmeste installasjonspartners kontor (kontakt Circle K kundeservice om du ønsker mer informasjon)
• Søknad til netteier (i de områder der dette er påkrevd)
• Samsvarserklæring på installasjonen

Installasjon av jordfeilvern type B er ikke nødvendig, ettersom dette er
integrert i ladeboksen.

Dersom du ikke ønsker en 32A 3-fase installasjon, men heller en mindre
installasjon (f .eks 16-20A), kan dette avtales direkte med installatør. Prisen er
den samme for alle installasjonsalternativer.

Mange nettselskaper krever at det søkes om installasjoner som overgår 20A.
Dette gjør vi automatisk på vegne av kunden, og avventer svar på søknad før
installasjonen gjennomføres. Dersom søknaden skulle bli avslått, anbefaler vi å
gjøre en installasjon på 20A istedenfor 32A. Det gis ikke avslag i pris ved slike
tilfeller.

Jeg vil tro at i 9 av 10 tilfeller vil det bli rimeligere med installasjon av lokal installatør. Det gjelder også i de tilfellene der du må ut over pakken fra Cirkle K, feks de må gjennom en betong vegg mot garasjen...
#41
Kia Niro EV / Sv: kansellert kia niro
mandag 13. mai 2019, klokken 14:26
Sitat fra: advale på mandag 13. mai 2019, klokken 13:45
Waze får man på browseren i skjermen.

Ja... De to produktene kan man jo sammenligne.

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 13. mai 2019, klokken 14:11
Waze er i tillegg eid av Google (siden 2013) og det er liten forskjell i trafikkinformasjonen i praksis.
Å se at bilen 2km foran deg i køen kjører i 30km/t eller står stille, er mer morsomt enn praktisk (så lenge Google Maps  viser hvor køen løser seg opp).

Men uten fotobokser og annen info som med trafikantene kan legge inn, for å gjøre hverdagen enklere og sikrere.

For all del, med infotainment systemet har Tesla gjort mye rett, men i min hverdag, er Android Auto er bedre. Så får jeg heller leve med at jeg bruker noen sekunder per kjøretur på koble til kabelen til telefonen.

Og jeg tror ikke noen Tesla eiere kommer til å bli skuffet om det kommer støtte for Android Auto eller Carplay, på samme måte som alle iPhone eierene som overhode ikke trengte MMS syntes det var helt ok at det kom til iPhone ettervært.
#42
Kia Niro EV / Sv: kansellert kia niro
søndag 12. mai 2019, klokken 23:39
Sitat fra: advale på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:41
Hva gjør Apple Carplay Eller Android Auto bedre enn Tesla sitt infotaiment mener du? Det er stor forskjell på panelene. Du mener det er bedre å måtte pare mobilen til Kia hver gang man skal bruke bilen? Blir som å koble alt manuelt til en CRT skjerm(liten og lavoppløst skjerm på Kia).

Waze f.eks.

#43
Lade hjemme / Sv: Lås til type 2 ladeboks?
torsdag 09. mai 2019, klokken 14:46
Ja, folk er så frekke.

Vi har 2 ladeplasser på jobben, inne på privat tomt. Det har skjedd et par ganger at noen koblet seg til og ladet bilen, gjerne natten over, i helgene.
#44
ID.3 / Sv: Reservasjon I.D.
torsdag 09. mai 2019, klokken 08:05
Ga opp i gårkveld, krøll, fikk "feilmelding" etter bankid (og ja, det var mer enn 10000 tilgjenlig på kortet, så det  var det ikke det som laget krøll)

Gikk gjennom med sdamme kort nå, kønummer 2171
#45
Kia Niro EV / Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
torsdag 02. mai 2019, klokken 10:56
Ca 5500km siden 1. mars.

Sammenlignet med Soulen jeg hadde før Niro, så er den bedre på samtlige områder. Kommer ikke på en eneste ting jeg savner fra Soulen.

Sammenliget med e-Golfen før der igjen, så blir det ikke fult så enkelt. Der var vel golfen bedre på alt unntatt bagasjerom og rekkevidde. Det sagt, jeg syntes Soulen var en helt greit bil, og hadde nok vært svært fornøyd med den som bil, om jeg ikke hadde kommet fra golfen og over i den. Og siden Niro er bedre på alt, så er Niroen en bil jeg syntes er helt ok. Irritasjonmomentene er ikke store (Litt dårlig spredning på spylerdysene, ikke beskyttelse over ryggekamera, så det blir fort skittent, ikke oppvarming av radarhus, så det slutter å virke i snøvær)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA