Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cral

#16
Lade hjemme / Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 07:44
Easee har innebygget dc-vern, så det holder med sikring.
#17
Andre Elbiler / Sv: Bollinger B1
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 07:39
Joda, men jeg hadde ikke forventet så dyrt.

Rivian forventer jeg at blir dyr, det er mer påkostet bil, men så blir den kanskje bygget litt mer automatisert?

De prøver vel forøvrig å treffe på ca $70k som startpris?
#18
Med tanke på hva en uorginal lader som kan dra nytte av noe mer enn 16A koster, så ville jeg, siden huseier alt har gått med på å betale litt, få satt opp en rimelig ladestasjon.  Den trenger jo ikke henge på husveggen der det gamle uttaket er. Er det mulig å grave litt grøft og dermed få den på et sted slik at du kan bruke flere parkeringsplasser med en kabel på 7,5 meter?

#19
Andre Elbiler / Sv: Bollinger B1
fredag 25. oktober 2019, klokken 09:28
Og....

Prisene ble:

$125000
$1000 for å sette seg på venteliste.

Sorry for å vekke en gammel tråd med dårlige nyheter...
#20
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 07:54
395,-
Uten vinterdekk
Med lakkforsegling, ekstra rustbeskyttelse og takluke
På overleveringstidspunktet hadde den gått ca 24000

#21
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
mandag 21. oktober 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Bjoris på fredag 18. oktober 2019, klokken 16:54
Gidder ikke å bytte og bytte, og akkurat nå er jeg også usikker på hva jeg ville byttet til...

Jeg byttet akkuart eNiroen min, inn i en ny eNiro....  Smarteste bilbyttet jeg har gjort ;)
#22
Kia Niro EV / Sv: Gjelder fortsatt 80%-regelen?
mandag 21. oktober 2019, klokken 10:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. oktober 2019, klokken 09:32
Det er ikke "bra" for batteriene å lades fullt opp, selv en gang i blant. Fordelen med å gjøre dette er at batteristyringen justerer seg inn i forhold til tilgjengelig kapasitet, slik at man kan få noe mer energi tilgjengelig, og bedre estimater på gjenstående på batteriet. Men det er likegyldig for battericellene hvor riktig disse estimatene er.

Men får man på en eNiro ladet batteri fullt opp? Har ikke Kia og Hyundai lagt en begrensing i bms slik at batteriet aldri blir ladet maks av hva batteriet kan ta i mot, slik at dette ikke er et problem?
#23
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
mandag 21. oktober 2019, klokken 10:42
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 19. oktober 2019, klokken 21:50
Er ikkjeTibber sin20% rabatt på veg ut? (Når timeprisfakturering og all 'smartness' er fullt implementert for elbilladinga , som er kun det 20% rabatten gjeld for uansett) Er det ein tilleggskost pr nnd for bruk av Tibber Pulse monitor service saman med Easee sin elbillader?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Nei 20% rabatten vil være der, siden det er en rabatt vi får ettersom de kan justere ned lading vår om det er behov for det p.g.a. totallast i hele nettet.
#24
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:43
Om det er lønnsomt å ta ut for fortjeneste nå er usikkert, spørsmålet er hvor mange av de andre som blir tilbudt bil nå som gjør det. Og det er mange som har fått med seg at det er ca 10 uker til "frislippet" av elbiler med tanke på co2 kvoter. Det var vel 90 biler som skal slippes nå, og om alle selger dem, sammen med de 22 bilene som ligger på finn, hvor mange har lagt en stund...

Jeg solgte nettopp min, og det gikk ikke veldig fort, og jeg måtte ned et stykke fra hva jeg la den ut for.

Men om du bor i Bergen, så var det klart mest folk der som var interessert i bilen, veldig få fra Osloområdet.

#25
Er uansett ikke mye bevegelse på de bilene som ligger på finn nå.
#26
Sitat fra: gr på onsdag 02. oktober 2019, klokken 11:04
Sitat fra: Cral på onsdag 02. oktober 2019, klokken 07:43
Spør Soul eiere om det...
Har ikke akkurat fulgt med på Soul, men er det et problem der? Har e-Niro samme greia? Har aldri ladet 12V separat på den, men har bare hatt den siden mars, da. Kjøres som regel i et par uker mellom hver gang den plugges inn. Stod også nettopp en måned hos forhandler uten lading (tror jeg), og i sommer stod den omtrent tre uker hjemme uten lading.

Soul har hatt et problem med ladespenningen om man kun brukte "kjørelys" (ledlys) da ble spenningen for lav til at 12V batteriet ladet. Dette ofte i kombinasjon med en liten strømtyv, har gjort at flere Soul eiere har hatt med en liten 12V batteribackup/startbooster, for å ha strøm nok til å "starte" elbilen.

Man løste stort sett problemet ved å kjøre med vanlige nærlys.

Om du ønsker å lese mer om saken, anbefaller jeg å søke på 12V batteri i soul foraet. Ikke kjent med samme problem med Niro. Men jeg ladet Soul og lader Niro 5 dager i uka, og kjører jo gjerne 7-800km i uka.
#27
Sitat fra: gr på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:08
Og for noen råd, vedlikeholdslade 12V med separat lader?? Hva slags elbiler er det som ikke lader 12V når hovedbatteriet lades? Og under kjøring?

Spør Soul eiere om det...
#28
Byton / Sv: Produksjonsutgaven av M-Byte
fredag 13. september 2019, klokken 08:10
Er ikke prisen satt til 45000 euro for den minste utgaven med bakhjulstrekk?

Er det ink mva i tyskland, så kan det jo bli aktuelt, men er det prisen den havner på inn til Norge, så blir den ikke fult så rimelig som vi har håpet.
#29
Sitat fra: sylwester på torsdag 12. september 2019, klokken 22:37
Hvor smart er disse smarte laderene? Den ser på strømprisen, men kan ikke gjette uventede fall eller topper i fremtiden. Hvordan vet den at den får den rimeligste prisen nå og de 5 timene som kommer og ikke de 5 rimene som kommer om en time. Alle prisene er lavere om natta så sammenlinet med en dum ladeboks + timer som lader 2-6 hver natt evt utvide på hver side for lengre kjøring per dag. Jeg tviler på at forskjellen vil være så stor. Begge vil være bedre enn at den starter klokka 18.

Timeprisen for neste døgn blir publisert på formiddagen dagen før.

Desutten har tibber et lite ess til i ermet, de gir deg 20% rabatt på strømprisen på det som går til elbil-lading, om du har smartlading aktivert og er kunde hos dem.

Klart, det er mulig å gjøre ting rimeligere på andre måter, ved hele tiden å shoppe rimeligste strømleverandør, sette opp bilen til å kun lade på natten etc, men, jeg syntes det var en god ide med en lader som løser det for meg, som også passer på at jeg ikke tar hovedsikringen....

[ You are not allowed to view this attachment ]

Og, selv om jeg har en grei løsning for lading hjemme, så viser jo bildet at jeg kanskje ikke lader så veldig mye hjemme om vinteren... Betaler for parkeringsplass med lading på jobben, og lader stort sett der da, og det dekker stort sett forbruket jeg har på Niroen...

Nå var det jo egentlig aldri meningen at hovedsikringene skulle kunne gå p.g.a. lading, men elektrikeren forvnetet ikke at det skulle kommet et anleggsbidrag på over 150000 for å få økt fra 3x40 til 3x63 på hovedsikringene.



#30
Easee fra enten Cirkle K eller Tibber, med Pulse fra Tibber, vil jo gi deg det du spør etter, gitt at du med "når det er nok strøm." mener at du har nok kapasitet på hovedsikring.

Siden du trenger også trenger pulse er det nok smartest å kjøpe begge deler fra Tibber, men du får 1000,- i rabatt om du er medlem i elbilforeningen, info her, og går du hit, og velger en av linkene der, får du ytterligere 500kr i rabatt. 

Om du går for både elbilforeningen, og vervebonusen, så får du laderen for 5995 og pulse for 595 + installasjon av easee
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA