Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Cral

#1
Kjøpe elbil? / Varebil
fredag 10. februar 2023, klokken 21:07
Jeg _tror_ jeg har sjekket alle, men kanskje jeg har oversett noe.

Ønsker meg en "liten" varebil - f.eks Nissan Townstar, Citroen Berlingo, VW Caddy, el. i elektrisk form, kan også få opp en størrelse, om treffer godt.

Men bilen må ha et par ting

F.eks har jeg 230V anlegg hjemme, og det stopper vel vel Nissan og Renaults varianter?
Jeg ønsker meg adaptiv Cruisecontroll
1500kg henger
Og minst 200km rekkevidde vinterstid.
Helst ikke over 400000

Nissaen\Renualt score høyt, men vi har 230V både hjemme og på jobb og "alle" de andre jeg har sjekket, har en eller flere mangler...  Men er det noe jeg ikke har vurdert?


#2
Trafikk / Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
fredag 17. september 2021, klokken 15:10
Et par spørsmål om førerrett - kan jo være noen her faktisk kan (lese) reglene (og forstå dem) eller noen har en jobb som gjør at de forstår dette... Vi andre får delta så godt vi kan ;) Evt så får jeg sende en forespørsel til vegvesenet, men de pleier å bruke lengre tid å svare enn forumet her.

§ 3-5.Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

SitatI Norge omfatter føreretten også føring av:
(1-3 er uvesentlig for dette spørsmålet.)
4.   Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a)   har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

§ 3-11.Førerett i klasse BE
Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg.

1: "EØS-førerkort" hva betyr dette egentlig? Jeg har etter å google litt, og prøvd å finne svar, tolket dette som at det også gjelder oss med vanlig norsk moderne førerkort. Men jeg kan ha misforstått og at det bare gjelder førerkort utstedt i andre EU/EØS land? Og hvorfor i all verden gjelder det ikke folk som har gammelt norsk førerkort om det gjelder oss med "moderne" visakortstørrelse førerkort?

2: Tilhenger - De av oss som har BE ser jo ut til å havne i en klemme her, for det står jo ikke at BE også gjelder for elbiler nevnt i punkt 4 over?

Hvorfor er dette aktuelt? Vel, jeg drømmer jo fortsatt om en elektrisk pickup, men det er tunge biler før de får en batteri på 500-1000 kg.
#3
Kia Niro EV / Bremseklosser
onsdag 02. desember 2020, klokken 13:19
eNiroen er inne på 30000 service i dag, gått 292xx. Hentet ut oktober 19.

Bremseklossene "falt" fra hverandre på oppsmøring av bremseystemet fremme. Trodde problemet med bremsene på elbiler var at de ikke ble brukt nok jeg...

Kan jo også legge til at jeg tror at ca halvparten av kjørte km er med adaptiv cruisekontroll på e6 mellom Vestby og Oslo

Edit: Lagt til bildet, har vel egentlig ikke brukt opp den til venstre, men burde kanskje ikke være knekt i kantene? - den til høyre var ikke like pen. En av de 2 andre hadde også skader ifm avskalling i hjørnene...
#4
Kjøpe elbil? / Bytte bil igjen - Varebil eller personbil? Forslag?
onsdag 02. desember 2020, klokken 09:20
Ok, jeg er egentlig veldig fornøyd med eniroen. Bortsettet fra to ting
15000km service intervall
Mangel på hengerfeste

Bruker aldri baksetet og kunne kjøpt meg varebil, men det er jo svært dårlig utvalg av varebile. Har firma, så jeg regner med at jeg kan få tilbake noe penger fra enova, og varebilene fortsetter jo med gratis bompasseringer en stund til. Bare så dumt at de varebilene jeg har sett fremstår som et vesentlig dårligere utstyrt biler enn tilsvarende priset personbiler. F.eks den/de som passer meg best ser ut til å være Toyota, Citroen, Peugeot, Opel, aka quaden, men jeg vil egentlig ikke gi slipp på adaptiv cruisekontroll, og egentlig litt lang leveringstid - tidligst april?

Model 3 sjekker jo ut på de fleste av ønskene mine.  Men ....

Polestar 2 har jo noen barnesykdommer

XC 40 electric blir muligens litt dyr.

Noen biler jeg har glemt?
#5
"Tilhengerfeste og takstativ blir ikke tilgjengelig på M-Byte (bare ettermarkedsutstyr til å holde sykkel osv)"

Fra https://www.tv2.no/broom/10498065

Så det er ikke en 1. april sak.
#6
Kia Soul EV / Kia Soul 2020 bestilling åpner 4 mars 2019 kl 1200
mandag 25. februar 2019, klokken 12:12
Kom det på epost nå nettopp...

Så, funker serveren til BoS denne gangen, eller blir det reprise av DS3 lanseringen.
#7
Kia Niro EV / Lys
fredag 22. februar 2019, klokken 08:25
Jeg testet bilen en døgn, jeg ble ikke helt happy med automatikken (men det er sikkert fordet at jeg sammenlingner den med systemet i e-golfen....

Men desverre var det snø når jeg testet bilen. Er det noen som har testet langlysene på våte veier uten at det er snø?

Bør man gå for ekstra lys?
#8
Ladeplasser og ladekabler / Mosseporten
mandag 28. januar 2019, klokken 08:26
Var innom Mosseporten i helgen, og der var ladeplassene borte. Er de flyttet, eller skal de slutte med lading der?
#9
Kia Niro EV / Bekreftelserunde #2 på sms
torsdag 17. januar 2019, klokken 13:19
I dag fikk jeg (og flere andre) sms fra KIA Norge med frist til å svare 20.01.2019.

I denne smsen var det en link til en spørre undersøkelse der man måtte bekrefte navn og kontaktinfo, på neste side måtte man bekrefte at man ikke ville vente på hengerfeste eller app.

Det hele avsluttet med at fikk beskjed om at man ville bli kontakt for kontraktinngåelse innen 01.02.19
#10
Kia Niro EV / Kias Min Side
onsdag 12. desember 2018, klokken 06:06
Da fikk jeg epost fra Kia med link til minside, hvor jeg kan kan velge om jeg vil vente på app og hengerfeste, og se hvilken forhandler jeg opprinnelig velget.

Gikk fra 179 til 144.

Mailen sa også at jeg pengene ble refundert fra dem i dag, så får vi se hvor lang tid det tar før jeg ser dem på konto.
#11
SitatVedtak i korthet
Stortinget har enstemmig besluttet å gjøre endringer i vegtrafikkloven (krav til CO2-utslipp for produsenter av personbiler og lette nyttekjøretøy), som følge av at Stortinget har gitt sin tilslutning til to vedtak i EØS- komiteen. Samtykket behandles i Innst. 41 S (2018-2019).

Slik jeg har forstått dette, vil dette gjøre at Norske el-biler er med på å senke gjennomsnittelig utslipp fra produsentes biler i hele eu, og at flere biler går til Norge, siden fordelen med å førstegangsregistere dem i utlandet for så å sende dem til Norge, ikke lengre er aktuell (med mindre det noen andre nasjonale fordeler, men da må vel bilene være registert i så og så mange måneder?)
#12
Vi ønsket å utvide lademulighetene på jobben. Ene elektrikeren leverte et tilbud på 2xcee kontakter med jordfeilbryter og 16a sikring i bankkant. Fra før har vi to stk salto bokser på hver sin 16a sikring.

Ja, det er en mulig å gå for det, men da må jeg enten ned i ladestrøm, eller kjøpe meg ny ladekladd.

Men ansvarlig for bygget lurte på hva jeg ville anbefalle i stedet.

Da er det minst 3 veier å gå, vi har 230V, så vi går glipp av de kraftigste ladepunktene.

Alt 1: 2 (eller 3) ladepunkt med hver sin 32a enfase kurs.
Alt 2: 2 (eller 3) ladepunkt med hver sin 16a enfase kurs.
Alt 3: 2 (eller 3) ladepunkt, på en 32a en fase kurs, med lastfordeling mellom boksene.

Alt 1 og Alt 2 er jo greie nok, det er jo bare å bestille fra elektriker, og se hva de anbefaller.
Alt 3: hva finnes her? Easee har en mulig. Salto har en dobbel boks. Tesla Wallcharger kan settes opp med lastbalansering? Men det er sikkert noen her som har noen synspunkt på ulike løsninger.


#13
e-Golf / Baklykter fra FL på preFL e-golf
torsdag 06. september 2018, klokken 14:52
Er det noens om vet om baklyktene fra FL e-golf passer på en preFL e-golf?

Tenker ikke på de dynamiske, men de som e-golfen blir levert med som standard?
#14
Kia Soul EV / Batteri % og ladehastighet
mandag 23. juli 2018, klokken 13:26
Hei,

Ble litt oppgitt over søkemulighetene i sommervarmen, så med frykt for å tråkke i salaten og spørre oppe igjen om noe som er besvart 100 ganger tidligere:

Batteri %

Kjøring fra jobb med fulladet batteri, 70% igjen når jeg kommer hjem
Kjøring hjemmefra til jobb start med 51%, 3% igjen når jeg kommer på jobb. (De siste % ble brukt på småkjøring etc i mellomtiden...)

Kjøring hjemmefra til jobb med fulladet batteri, 65% når jeg kom hjem, igjen, så hadde jeg brukt 47% til.

Så, jeg ligger på 100% batteri, på en normal dag, på ca 29-36% om jeg ikke kjører noen omveier.

Med 60% eller mindre, så ligger jeg på ca 45-50% strømforbruk på samme turen, uten at jeg forstår hvorfor. Målingene er tatt siste 3 ukene, så været har jo vært mye det samme.

Lade hastighet:

Er det ingen mulighet for å sette amper trekket fra ladestasjonen? Jeg har en salto ladestasjon, og den har ingen mulighet for å justere på stasjonen.  Ved litt uheldig bruk av flere kurser samtidig, så tar jeg hovedsikringen slik det er nå.  :\

På golfen, så kan man justere det i bilen...
#15
KIA / Kia Niro lillesøster?
fredag 20. juli 2018, klokken 08:07
https://indianautosblog.com/2018/07/creta-based-kia-ev-china-leaked-online-310364

Mon tro om denne kommer hit? Lov å håpe selv om artikkelen sier China Only.
#17
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hva kommer Nissan med i dag?
mandag 16. april 2018, klokken 09:27
Nissan var ute på Twitter i går, med følgende melding, hva kommer de med i dag?
#18
Kia Niro EV / Kia Niro Vs Hyundai Kona
tirsdag 02. januar 2018, klokken 14:03
Disse to søstrene? Eller er det Gubben mot Kona? Hvilken er best? Hvem gir mest for pengene? Hvem gjetter mest rett? ;)

Jeg har laget en sammenlignings tråd om dem i Hyundai delen av forumet.

Stenger denne, så diskusjonen blir liggende et sted.
#19
Hyundai KONA / Hyundai Kona eller Kia Niro
tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50
Jeg *antar* disse blir ganske like teknisk.

Så, pris er jo spennende, men Konaen ser ikke så mye billigere enn Niro, om ser man på andre modeller fra Kia og Hyundai, så er prisene for Plugin vesentlig høyere enn for tilsvarende elbil og bensinbil.
Kia Soul var f.eks 200k mot 260k i 2014 (elbil\bensin)
Hyundai Ioniq er 240k mot 290k nå. (elbil\plugin)

Kona starter på 250, og Niro (plugin) på 290.

en større batteripakke vil muligens spise opp en del av differansen, men en Niro Plugin starter på 290.... En Leaf 40kwt starter på 250, så den lille pakken til Niro og Kona kan ikke starte mye over det, heller under? Så er spørsmålet hvor mye dyrere den store pakken blir.

Men, tilbake til tittelemnet.

Kona eller Niro?

Hvorfor velge Kona? Er det noen som har tenkt gjennom dette, og kommet frem til et smart valg?

Jeg står i kø på begge, med plass under 200 på Niro og under 400 for Kona

Kona kommer vel først. (Det er så mange ordspill på det bil navnet :D) Og den har et mer spenstig design. For spenstig?

Niro blir større, med ca 15 cm.

Hvem får tilhengerfeste? (eller får jeg ikke lov å spørre om det?)
#20
Kia Niro EV / Endelig felles venteliste hos Kia!
onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:31
Link til reservasjon

Måtte sjekke med Kia, men de har ikke satt opp noen felles venteliste enda. Så da ble det en mail til min lokale butikk, og spørre og grave, de lekte gjetteleken, med rekkevidde og utstyr, men laget nå en liste, og skrev meg opp på den.

"Her var det mye løse rykter, men bilen kommer som elektrisk mot slutten av 2018. Hva rekkevidde, pris osv. angår så er ingen ting bekreftet fra fabrikk. Pr. i dag har vi ingen reservasjonsliste her hos oss, men mange av forhandlerne har etablert lister."

Ellers er jeg veldig spent hva som skjer med denne.
Kommer den til å dele motor og batteri med Kona eller Ioniq?

Den er jo litt større enn Kona, ca 20 cm lengre. (4165mm mot 4335mm)
Bagasjerommet i Kona (Bensin) er oppgitt til 361l, og i Niro (436l hybrid, og 324l plugin hybrid)

Men rekkevidde, antall akslinger med drift, pris og detsombetyrmesteformegsomjegikkefårnevne vet jeg ingenting om enda.

16.11.2017 EDIT: La til "enda" i tittelen.
27.12.2017 EDIT: Endret tittel fra "Ikke felles venteliste hos Kia enda" til "Endelig felles venteliste hos Kia!"
18.01.2018 EDIT: La til linken til reserversjonen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA