Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Henke

#16
BMW i3 / Sv: Slutt på BMW i3?
fredag 19. juli 2019, klokken 04:03
Tror faktisk BMW aldri har tjent penger på i3, men de er nødt til å selge denne til de har et alternativ. Dette er for å få ned cO2 gjennomsnittet for bilflåten (EU og California regler).
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 19. juli 2019, klokken 03:27
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. juli 2019, klokken 13:21
Sitat fra: Henke på torsdag 18. juli 2019, klokken 01:53
Har ikke lest hele tråden, den er for lang. Men

Det er ulovlig å redusere batterikapasiteten på bilene via software-update, generelt sett i EU.

Jaha? Har du en kilde på dette?

Nissan gjorde jo det samme med batterikapasiteten til Leaf for noen år siden, med P3227-oppdateringen forsvant plutselig 10% av kapasiteten pga. økt buffer.

Kilde.. Om du mener et eller annet dokument på nettet med et sitat der det står "Det er ulovlig å redusere batterikapasitet med oppdateringer" så nei..  Men på bakgrunn av rettspraksis i lignende saker.

https://www.bbc.com/news/world-europe-42615378 (Ikke samme type sak, ikke noe juridisk grunnlag her, men dette er noe som skjer hele tiden)

Mye av det juridiske grunnlaget her ligger i ordlyden rundt markedsføringen av OTA (over the air update). Her på norsk
SitatHva er OTA-oppdateringer`?
OTA-oppdateringer introduserer nye funksjoner til bilen din og forbedrer funksjonaliteten. De gjør bilen tryggere og mer kapabel over tid. Hvis bilen din trenger en programvareoppdatering, vil Tesla varsle deg via berøringsskjermen og Tesla-mobilappen. Varselet informerer deg også om oppdateringens estimerte tid. https://www.tesla.com/no_NO/support/software-updates

Dette får Tesla kunder til å tro at disse oppdateringene (som er et stort salgsargument og skal skille bilene fra konkurrentene) skal forbedre bilen over tid, ikke motsatt.

For oss kunder er jo dette veldig kjipt, men om Tesla er villig til å gå så langt som å redusere rekkevidden med 10% og gi svært lite informasjon om dette.. Rent spekulering her nå, så virker det som en tilbakekalling er rett rundt hjørnet. De tar ingen sjanser og aksepterer mest sannsynlig ikke 0.001% risiko for brann. Siden noen biler er påvirket og ikke andre, kanskje dette har noe med en batch med batterier eller andre komponenter og disse bilene har fått restriksjoner? Jeg tviler veldig på at den nye softwaren har en algoritme som finner anomaliteter, da blir jeg imponert.

Batteriene Tesla bruker er fantastiske, men slik jeg har forstått, er det mulig å ha en produksjonsfeil som gjør at batteriet etter litt tid kan helt plutselig begynne å brenne. Mest sannsynlig så vil jeg tro at en kombinasjon av dette og skade på batteriet (Sterke vibrasjoner / risting / sammenstøt ). Disse batteriene tåler ikke juling like mye som lavere mAh versjonene?

Tror hard akselerasjon skader batteriet mer enn overdrevent mye SC.

Edit: Minner folk på Boeing Dreamliner brannene og Samsung.
#18
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 18. juli 2019, klokken 01:53
Har ikke lest hele tråden, den er for lang. Men

Det er ulovlig å redusere batterikapasiteten på bilene via software-update, generelt sett i EU. Tesla har ikke oppgitt ekte grunn for reduksjonen av brukbart batteri virker det som? Det vil uansett ikke spille noen rolle, det fornuftige vil være å bestille en time hos Tesla og be de om å rette feilen. Det er viktig å dokumentere alt skriftlig, fra bestilling av time på verksted til lydopptak av alle samtaler.

Jeg er faktisk usikker om forbrukerrådet tar slike saker, men Apple fikk nylig bot i Italia for å strupe hastigheten på iphone. (Over oppdateringer?)

Slik jeg har sett oppgir ikke Tesla villkårene til batterigarantien, da vil jeg tro at en eventuell sak ville basert seg på hva praksisen og standarden er i bransjen og hva gjennomsnitts batteri-degenerasjonen er.

Ettersom det er veldig lite data på dette vil jeg tro det er fornuftig å se på tilsvarende saker. Blant annet dieselgate - WAG saken, der blir alle biler i Norge utbedret. Så langt ser jeg ikke at noen får erstatning men dette er en sak som fortsatt pågår. Her er det snakk om 10% dårligere motoreffekt etter utbedring.

Jeg har selv en 85D, vet ikke om jeg er berørt, men om Tesla ikke fikser problemet så er nok eneste alternativet å bite i det sure eplet og få akseptere den åpenbare.. Å aldri kjøpe en Tesla igjen av prinsipp. Det er så utrolig skuffende at et firma som lager så kule biler skal rote det til. :-1:

Edit: Ryktene sier at dette er for å redusere risikoen for brann. Om det viser seg at batteriet i bilene er brannfarlige, så er dette grunn for tilbakekalling. Det riktige her vil da være å rette opp i problemet, ikke redusere batterikapasiteten.
#19
Hvor raskt? Jeg pleier å få svar etter noen dager. Hvilket som helst som er nærme Oslo
#21
Tesla / Sv: Model 3 - skuffet!!
fredag 05. april 2019, klokken 00:25
Jeg er også sykt skuffet!!
Sykt skuffet av å ikke ha råd til en av disse herlige bilene  ::) ::) ::) ::)
#22
Sitat fra: Sandvika på mandag 25. mars 2019, klokken 07:50
Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:00
Det er overtydelig at det trengs fagforeninger hos Tesla. Enhver med et snev av respekt for et anstendig arbeidsliv vil ikke kjøpe en Tesla

https://mobile.twitter.com/ex_Tesla/status/1109506225828331520?s=17

Hver dag(!) er det 62 skader som gjør at folk må tas ut av jobb. 62 hver DAG!

Jepp, for en anonym person på Twitter har sagt det. Bra du tar deg tid til kildekritikk, spesielt når det er så komplisert som å lese vedlegget eller regne ut at det ville vært 22 635 fraværsskader hvert år med din påstand. Hlres det riktig ut??

Siden tesla startet opp har 135 000 arbeidere hatt fraværsskader.

Hver tredje tesla som forlater samlebåndet angriper en tilfeldig arbeider for å spre frykt blant de ansatte, statuere et eksempel. Det er jo derfor bilene har selvkjøringsegenskaper, Elon Musk programmerte jo dette direkte inn i bilene.

Alle vet jo dette.

#23
Sjekk ut brukte biler på tesla sin hjemmeside. Vanvittige lave priser. Man får 85D til under 400 000 med rundt 100 000 km.

2014 85 til 290 000 med rundt 100 000 km på telleren.

Det er ikke bare bruktmarkedet som presser prisene ned, det er tesla som pusher inventory.
#24
Model 3 / Noen som vet hva prisen for serviceplan er?
onsdag 06. mars 2019, klokken 14:57
Jeg greier ikke å finne prisen på dette. Er det noen som vet hva prisen er for service / serviceplan for model 3?
#25
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:12
#26
Takk for alle svar. Tusen takk for bildet også elbil2000.

Begynner å forstå hvorfor Tesla er eneste som ikke har rustgaranti.

Man skulle tro at en så vital komponent av en bil hadde bedre kvalitet.
#27
Sitat fra: nie på torsdag 25. oktober 2018, klokken 20:04
Hadde akkurat det samme på min forrige Model S.
Ringte Tesla nødnummer, fikk kjøreforbud, bilen ble hentet og lånebil levert.
Rattakselkrysset var utslitt og måtte skiftes.
Dette ble ordnet iløpet av en liten uke.

Takk for svar. Når var dette?

Det som irriterer meg mest er at det ikke virker som de tar dette seriøst. En bil som ikke kan styres ordentlig og veier over 2 tonn er ikke trygt, noen kunne blitt stygt skadet eller dødd. Det virker som de rett og slett gir faen. Jeg pleier å låne vekk bilen min iblant og jeg fortsetter å tenke på hva som kunne skjedd.

Responsen jeg forventet når jeg kontaktet Tesla var at de ville se på bilen øyeblikkelig og finne ut hva som skjer. Det virker jo som de godt vet hva problemet er og at de gambler på at ingenting skal skje.

Bilen var forøvrig på NAF test i Januar. (20 000 km siden.) Der fant de ingen slitasje på styring. Dvs: Ratt, rattaksel, ledd. Styresnekke, tannstand. Styrestad/ledd og styreservo.

Edit:

Når jeg søker opp tesla rattakselkryss ser jeg jo at det er mange som har dette problemet. Også på biler som har kjørt under 35 000 km.

Hvordan kan noen biler slites etter så kort tid og andre være helt upåvirket? Hvordan kan delene fungere fint i 80 000 kilometer før de plutselig blir slitt ut etter noen få kilometer?
#28
Har sett på rapporten

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2018/RCLRPT-18V204-4816.PDF

Det virker jo som at det kunne vært det, men jeg har ikke opplevd noen ulyder eller advarsler.

Ser ut som at det er dette jeg sliter med
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/power-steering-issue.95256/
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/5a453a01-cf6c-43d7-8811-332e03831db9-jpeg.312328/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/power-steering-falling-apart.100951/page-16#post-3133439

Som sagt har bilen alleredet vært inne for dette problemet. Det var rett før garantien gikk ut. Ifølge tesla er dette en slitasjedel. Om det er noen mekanikere her som kan bekrefte dette hadde jo det vært supert å få vite.

For å være ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor dette i tesla sine øyne ikke er en sikkerhetsrisiko. Du får ingen advarsler og plutselig så vil ikke bilen svinge. Men det kan jo rett og slett hende at dette er en slitedel.. Jeg er litt forvirret  :o
#29
Takk for svar :+1:

Skal innom Tesla imorgen og levere bilen. Får se hva de sier. Håper selvfølgelig at de får tid å fikse bilen i November. Kjører over 8000 kilometer i måneden så er litt avhengig av bil.

Tok bilen en liten tur ut for å dokumentere problemet.


Ved venstresvinger er motstanden stor nok til å deaktivere autopilot. På under et halvt sekund endrer bilen styringen rett frem og øker gjerne farten siden adaptive cruise control ikke blir skrudd av.

Det gis en følelse av at servoen fungerer sporadisk. Ved fullt rattutslag når bilen står stille merker man motstand, helt til den glipper, før den tar tak i styringen igjen.

Ved test: Fart > 60 Km/t varierer styrken såpass mye at man må konstant være forsiktig på å ikke snu rattet for hardt eller lett. Bruker man for mye kraft hender det ofte at styringen plutselig gir etter. Bruker man for lite kraft kan det hende at bilen ikke svinger i det heletatt.

Styringen fungerer greit 0-15 grader til hver side.

Styringen blir ofte motarbeidet ved rattutslag. Dette gjelder begge veier.

Ved test under 60 Km/t: Styringen feiler å returnere tilbake til midtposisjon ved rattutslag over 20 grader.




Jeg har ikke observert noen feilmeldinger til nå. Bilen akselererer og bremser normalt.



 
#30
Model S 2013 - 2022 / Styringen sitter fast i svinger - TMS 2015 85D
torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:05
Opplevde igår en litt skummel opplevelse.

Jeg kjørte igår kveld og opplevde at rattet satt fast i en sving. Jeg trodde først dette var is på veien siden bilen bare fortsatte og at det ikke var noe galt med bilen, så jeg kjørte ut på motorveien.

Når jeg svinger av så skjer det samme igjen. Rattet blir tungt og hjulene går ikke tilbake når jeg slipper det. Nå ble rattet hardt selv om servoen fortsatt fungerer(?) og all kjøring blir "manuel", der jeg må bevege frem og tilbake i svinger for å kompensere.

Veldig glad at jeg kjørte bilen. Kunne fort blitt en ulykke.
Jeg ble litt sjokkert da han på telefonen sa at dette var et vanlig problem på alle biler, ihvertfall Tesla. Han sa det mest sannsynelig var en slitedel som fremprovoserte dette men at jeg måtte ta bilen inn for å sjekke det ut. Tidligst får jeg bilen tilbake i Januar. Altså 60+ dager (Brumunddal Tesla).

Kjøpte bilen brukt mens jeg venter på å prøvekjøre E-tron før jeg bestemmer meg om det blir den eller x. Om det er vanlig at Teslaer plutselig "låser" rattet så tror jeg valget blir rimelig lett. Glad jeg alltid har hendene på rattet.

Tror om autopiloten hadde vært på så hadde bilen bare fortsatt svingen og kræsjet om hendene var av rattet.

Ser nå at et lignende problem skjedde med bilen på 98 000 kilometer, da ble rattstamme modul og et ledd i rattstammen byttet.

Har noen andre opplevd noe lignende? Om jeg tørr så skal jeg filme problemet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA