Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hanz

#16
3 SEK pr. kWh:  Men er det så ille da? Syns dette var helt grei prising av Vattenfall. ( Tror nok heller ikke dette er særlig god butikk for dem...)

Men jeg stusser litt over forskjell i prisingen på 2 av hurtigladerne nærmest bygningsmassen:  Hvis jeg vil fylle "halv tank" på min Leaf: 10kWh, så ser det i appen ut til at jeg kan velge mellom 2 Chademo hurtigladere. Den ene heter "SE*VAT*E*0322" og er priset med 2.40 SEK/min. Ofte tar det 20 minutter å få inn 10kWh. Dvs. en regning på 48,-SEK.   Men hvis jeg derimot velger Chademo "SE*VAT*E*1496" så er denne priset på samme måte som Type2-laderene, dvs. 3.00 SEK/kWh dermed blir regningen lavere: kun 30,-SEK !  :)     ( Kanskje en feil i Vattenfalls system?)
#17
Elektriske utfordringer / Sv: Dårlige frontlykter?
mandag 08. januar 2018, klokken 08:13
@ "1000kwh" :  Ja; det er en ombygging. Og den er nok heller ikke "godkjent etter boka". Men etter min mening skulle bilen aldri ha blitt typegodgjent med så dårlige fjernlys som den ble levert med. Heldigvis er LED-nærlysene kjempegode, det er kun FJÆRN-lysene vi snakker om. Vanlige fjernlys blender møtende bilister uansett hvilke type det er. Det er derfor man skal dimme når man møter andre ;-)  Dessuten gir disse xenon-lampene som jeg byttet til (etter min mening) et helt riktig lysbilde. Verkstedet som EU-godkjente bilen sist hadde heller intet å bemerke ang. ombyggingen. (Et anerkjent verksted i mitt distrikt.) Om det er farlig? Tja...da skal man være skikkelig klønete, men det er selvsagt lurt å ikke skru på strømmen i det man kopler på utstyret. 25000Volt skal man være forsiktig med :) Mer varme på reflektoren og huset rundt? Lyspunktet sitter på samme sted som for halogen, og de fleste mener det blir mindre varme i reflektoren...  Ang. "treg start" på xenon eller ikke: Xenon er gassutladningslamper. Det er metall som skal fordampes og bli til ionisert gass mellom 2 elektroder. Ganske vanlig at slikt tar noen sekunder....
#18
Elektriske utfordringer / Sv: Dårlige frontlykter?
søndag 07. januar 2018, klokken 17:44
Leaf (gen.1) HAR elendig fjernlys, selv om man setter på bedre kabler. Jeg hater "påklistrede rallylamper" på en bil, så jeg valgte da heller et Xenon-ombyggingsett fra Ekstralys.no ("Xenon 55W H9 med AMP-kopling") Dette er et 'norskt' sett av GOD kvalitet. Det gir et helt annet lysbilde enn de orginale halogen. Kjempefornøyd! Eneste minuset er at xenon er litt "treig" til å komme skikkelig igang. Hvis lampene er kalde tar det gjerne 5 sekunder.(men det er xenon's "natur"...)
#19
Carwing / Sv: Problemer carwings/connect?
fredag 22. desember 2017, klokken 09:04
Er veldig glad for at Leaf'n har et sim-kort som gir oss de mulighetene som Carwings (eller 'Leaf Manager' som jeg foretrekker) tross alt gir oss.  Jada; Den har sine mangler og "nykker". Virker noe treig og gammeldags, men det har sine forklaringer: Pga. tidligere sikkerhets-feil er funksjonaliteten blitt noe barbert, samt at all kommunikasjon går frem og tilbake med "tog til server i Japan en gang hvert minutt". Derfor tar det tid fra du trykker til du får respons.  Vær også klar over at hvis du har flere mobiler/nettbrett koblet til f.eks. 'Leaf Manager' så må du trykke på 'Logg inn' først, hvis du brukte en annen mobil/nettbrett forrige gang du var inne.... (Hvis ikke får du en feilmelding.)
#20
Lading / Sv: Ulyd ved lading
fredag 15. desember 2017, klokken 20:19
Det KAN være pumpa som pumper kjølevæske gjennom laderen.  Jeg hører iallefall svak summing fra min (gen.1) når den har stått en stund på 16A-lading og blitt varm. Særlig på sommeren. ( Gen.1 har 2 separate "kjøle-kretser" med hver sin pumpe). Kanskje din pumpe begynner å synge på siste verset, bokstavelig talt ?
#21
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nye Leaf
onsdag 06. september 2017, klokken 08:24
Hvis 40kWh er netto er det jo en grei begynnelse, men det bør snart komme 50-60kWh som tilvalg. Mest savner jeg at de (sålangt) ikke har sagt noe om hengerfeste. Hvis de velger å ikke typegodkjenne bilen med dette har de iallefall mistet meg som potensiell kunde  :(
#22
Leaf 2010-2017 / Sv: Dieselvarmer i Nissan Leaf 2012
mandag 04. september 2017, klokken 10:05
Jeg også brukte "knappen" nede til venstre (til hovedbryter). Men jeg ga opp å prøve å få lirket den ut (altså plast lokket). Og siden jeg heller ikke fikk tak i en passende orginal-bryter, brukte jeg like godt en litt mindre rektangulær "klikk-på-plass-standard-bryter" som jeg skar hull til i plastlokket vha en Dremel-drill. Det "bygger" ørlite utover, men det ble (etter min mening) helt greit å se på. ;-)

Tank:  "Luksus-løsningen" finner du her:  http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/tank-kit-nissan-leaf?tm=annet-utstyr

Jeg valgte billig-varianten med 7-liters tank til 740,- hos Servitek.no  7-liter passer bra på alle måter. Var enkelt å få plass til denne rett nedenfor, tilsiden for påfyllingen til vindusspylervæske. Monterte et rustfritt påyllingslokk (til båt, http://ebay.to/2x4mN6H ) på den ledige plassen på plastikkdekselet her. Fleksibel slange ned til selve tanken.(trenger ikke å bli "hermetisk tett"! Husk at tanken trenger litt lufting). La noen godt synlige røde "dupper" inne i tanken. Når tanken begynner å nærme seg tom så ser man disse ved å ta en titt gjennom nedre del av "grillen". Skikkelig low-tech !  ;-)

#23
Leaf 2010-2017 / Sv: Dieselvarmer i Nissan Leaf 2012
fredag 01. september 2017, klokken 14:21
Begynn med denne tråden :  https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9943.0

Ellers kan jeg si at jeg er kjempefornøyd med min Webasto 5.2kW vannvarmer. Den er kanskje litt for kraftig...4kW hadde passet meg bedre. ( Bruker parafin istedet for diesel. Litt mindre lukt, brenner renere, litt lavere brennverdi, går lettere på "tomgang")  La inn 3x1m med alu-rør foran nedre del av "radiatorene" for å bli kvitt litt varme, samt få litt større volum på "kjelen". Den elektriske kolben er koplet helt ut vha det berømte "de-fogger kit" som selges her på forum. Webasto'n har sin egen vannpumpe som jeg har satt i serie med den orginale Leaf-pumpa.
Power-ledningen til kupe-vifta er kuttet. Men den kopler inn via et rele hvis det kommer strøm på "Blower"-sikringen (nederst til venstre) Det betyr at vifta fungerer som normal når vifte starter via 'app' (eller bilen starter) Samtidig tillater dette at du via rele nr2 (sørger for at du ikke trykker strøm feil vei inn i AC-elektronikken!) kan kjøre 12V inn på samme vifte rett fra batteriet når du skal kjøre Webasto når du ikke sitter i bilen. ( Men det er litt viktig at du har husket på ha minst 26grader innstilt før du stoppet bilen sist. Og kanskje trykket inn defrosterknappen, slik at "kraner og spjeld" ikke er sperret.)

Jeg har 4 måter å starte Webasto'n på. Egentlig er det veldig enkelt: kun 2 ledninger skal forbindes. Men for å få det litt mer fancy på en billig måte kan man bruke diverse elektronikk og releer fra "ebay" til å koble disse 2 ledningene :-)  Felles for alle 4 måtene er at alt går via en lett tilgjengelig "hovedbryter" sånn i tilfelle noe av 'logikken' eller releer svikter.(Obs! Må ikke bryte strømmen til selve W.! )  Har også 2 viktige LED-lamper: Èn som lyser når kretsen er sluttet, og Webasto'n da skal gå, og èn som lyser så lenge det brennes i kammeret (får strøm fra en av de andre ledningene på W.)

alt.1: via en på forhånd satt av/på bryter vil et rele starte W. når det kommer strøm på blower-sikringen Fin å bruke på "skikkelig vinter", når du uansett trenger mye varme hver gang du bruker bilen. Det blir som en vanlig bensinbil.

alt.2. hvis bryteren i alt.1 står PÅ vil W.starte når du velger å 'forvarme' via 'app' (f.eks. Nissan Carwings)

alt.3. via en trykknapp på et konsoll inne i bilen. En justerbar timer med display teller ned fra f.eks. 60 eller 10 minutter og bryter kretsen etter dette. (Lik orginal Webasto-konsoll, men mer brukervennlig) Fin å bruke vår/høst eller på korte turer hvor man bare ønsker å få opp varmen kjapt en liten stund for å fjerne dugg osv.

alt.4 via radio-fjernkontroll 150meter. En trykk på knappen på den lille fjernkontrollen her gjør det samme som i
alt.3 Enklere/kjappere å bruke enn 'app'. F.eks. fra kjøkkenet eller kontoret før du skal bruke bilen  ;-)

Husk å bruke dioder mellom de forskjellige releer eller kretser slik at det ikke blir "loop-back" i logikken !  ;-)
#24
Takk for tips !

Bilen er nå på veien igjen, kjapp og god service fra BNH !  :)
Helt billig ble det ikke, siden garantien var ute for 3 måneder siden. Hovedbatteriet måtte demonteres/åpnes og en "Box assy-junction no2" til kr. 5641,-+mva måtte byttes. Dermed kom hele "moroa" på kr.16200,- inkl. mva.
( I tillegg til det noe unødvendige 12V batteribyttet som Vestfold Auto gjorde før de ga opp: kr.3127,- )
Jeg spurte BNH om hva de mente om dette med forvarming via app/ ikke tilkoplet lader / starte bilen mens forvarming pågår:  Svaret var noe nølende, men de antydet lengre levetid på denne koplingsboksen, hvis man unngikk problemstillingen....
#25
Elektriske utfordringer / Leaf 2011, starter ikke. 12V batteri ok.
onsdag 22. februar 2017, klokken 22:44
Har en mulig "dyr og skummel" feil på min Leaf. Garantien er nettoppp gått ut...  :-(  Vil ikke starte, gir bare en del feilmeldinger og uvanlige klikkelyder og andre lyder. Bilen har gått 80.000, har 11/12-batteri og har ellers vært en god bil. Har prøvd ymse tips jeg har funnet her på forumet uten resultat. Kranbil hentet bilen og kjørte den til Vestfold Auto i Tønsberg, men etter noen dager og tusenlapper der (byttet bla. 12V batteri) må de gi opp. De ber meg om å få fraktet bilen til BNH i Sandvika siden de er de eneste i Norge(?) som kan reparere på hovedbatteriet.  Et tidlig tips fra BNH var at "noe inne i batteriet" måtte byttes. Estimert pris et sted mellom 15 og 85-tusen (!!!)
Bilen er "norsk" og skal ifølge service-loggen til Nissan ha fått alle nødvendige FW-oppdateringer.
Foranledningen til at den ikke ville starte: 65% batteri, -5grader, underkjølt regn og tåke, stått i dette i 8 timer, forvarming ble startet med 'app', og bilen ble forsøkt startet før de 15 minuttene var gått. Bilen var da blitt varm, men varmen sluttet å fungere etter at den ble forsøkt startet.

Noen som har noen erfaringer med no' slikt ?   Tips om uavhengig bra verksted ?

Her er feilkodene fra LeafSpy :

>C118C 0109 ABS EV/HEV System BRC-126
( tar ikke med alle som det står "OK None ----> ..."  foran.)
>C1A6E 0109 BRAKE EV/HEV System BR-146
>C1A70 0109 BRAKE Control System System BR-160
P3176 00C0 EV/HEV Inverter Condenser EVC-238
P311C 00C0 EV/HEV High Voltage Sys EVC-204
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA